Köpa nytt vevparti? | Yamaha Slider

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
wwiillee
Elmoped

Köpa nytt vevparti? | Yamaha Slider

Inlägg av wwiillee »

Uppdatering, läs gärna allt under innan du kollar detta.
[spoiler]Hej igen!

Variatorfläkten kom idag, så jag åkte direkt hem från skolan och hämtade pengar och åkte sen och hämtade fläkten. Tänkte att det inte skulle ta mer än 5min innan den nya fläkten satt på, men riktigt så blev det inte.
Försökte trycka fast den men gängorna på veven(eller vad det nu är) var helt rundade, så jag tog fram en hammare och försökte banka fast skiten. Det gick tillslut och jag fick på allt och allt satt som det skulle. Startade moppen och det lät som in i helvete när man startade den(Kolla filmerna) ,men den gick bra när den väl var igång. (Det mycket lät mer i verkligheten)

Mina frågor är då:
Måste jag köpa nytt vevparti?
Isåfall, är det lätt att byta själv eller måste jag lämna in moppen?

Film 1
Film 2[/spoiler]
Tjääna!

Jag skulle ut med en kompis och köra tidigare idag och jag märkte att jag inte hade någon bensin kvar, så jag rullade ner till närmaste bensinstation och tankade. Sen då när jag skulle starta moppen så hörde jag att det lät konstigt från variatorn när man startade den, men den gick fortfarande bra när den var igång. Iallafall, jag körde hem den och skruvade upp variatorkåpan och såg då att stjärnan som sitter i variatorfläkten hade gått sönder och stjärnan hade förstört allt där den hade suttit. (Bilder längst ner)

Min fråga är då : Vad behöver jag köpa? (Variatorfläkt och stjärna fattar jag själv)
Men något mer?
Tänkte beställa Den här variatorfläkten och Den här variatorfläktsstjärnan.

Det kanske inte har något med saken att göra men allt inne i variatorkåpan var heelt svart när jag öppnade.
Tack!

Bilder:
Bild
Bild
Bild[/spoiler][/b]
Senast redigerad av wwiillee den 20 augusti 2013, 14:52, redigerad totalt 5 gång.
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

ja förmodligen är det väll bara det du sa men du får ju kolla om nåt mer har tagit skada.
Användarens profilbild
wwiillee
Elmoped

Inlägg av wwiillee »

Alyzzzer skrev:ja förmodligen är det väll bara det du sa men du får ju kolla om nåt mer har tagit skada.
Okej, jag tänkte bara göra en tråd för säkerhets skull så det inte händer igen. Har haft problem med att sätta på variatorfläkten tidigare för att saken man sätter den på är lite rundad (kommer inte ihåg vad den heter :oops:). Så det kanske har något med det att göra?
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Om du har otur så kan du få lov att byta vevparti,svårt att se på bilderna hur pass sliten veven är men ta och kolla upp det. För om veven är sliten så är risken stor att fläktskivan går sönder lika snabbt igen då den inte sitter fast ordentligt.

Orsaken till dessa problem är oftast att man har dragit åt muttern som låser variatorfläkten med fel moment,oftast för löst men det förkommer även att man drar åt så pass hårt att gängorna blir skadade vilket kan leda till att muttern vibrerar lös och grejer börjar gå sönder.

Att det är svart inne i variatorhuset beror på att remmen ständigt slits och med tiden så kan det bli väldigt skitigt då, så det är inget du behöver oroa dig för så länge det är torrt runt om variation så den inte läcker olja eller andra vätskor.
Senast redigerad av Demuz den 17 augusti 2013, 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
wwiillee
Elmoped

Inlägg av wwiillee »

Demuz skrev:Om du otur så kan du få lov att byta vevparti,svårt att se på bilderna hur sliten veven är men ta och kolla upp det.

Orsaken till dessa problem är oftast att man har dragit åt muttern som låser variatorfläkten med fel moment,oftast för löst men det förkommer även att man drar åt så pass hårt att gängorna blir skadade vilket kan leda till att muttern vibrerar lös och saker börjar gå sönder.

Att det är svart inne i variatorhuset beror på att remmen ständigt slits och med tiden så kan det även bli väldigt skitigt då, så det är inget du behöver oroa dig för så länge det är torrt runt om variation så den inte läcker olja.
Riktigt bra svar, tack!
Jag tror att jag från början har skruvat åt muttern för löst, och sen skruvat den för hårt för att det inte ska hända igen. Gängorna har blivit ganska rundade och jag är tvungen att använda två skruvmejslar varje gång jag tar bort variatorfläkten, men det går fortfarande att få på och av den och moppen går som den ska när den väl är på.
Tack för svaret, får ta och beställa och kolla hur det går!
Användarens profilbild
wwiillee
Elmoped

Inlägg av wwiillee »

Hej igen!

Variatorfläkten kom idag, så jag åkte direkt hem från skolan och hämtade pengar och åkte sen och hämtade fläkten. Tänkte att det inte skulle ta mer än 5min innan den nya fläkten satt på, men riktigt så blev det inte.
Försökte trycka fast den men gängorna på veven(eller vad det nu är) var helt rundade, så jag tog fram en hammare och försökte banka fast skiten. Det gick tillslut och jag fick på allt och allt satt som det skulle. Startade moppen och det lät som in i helvete när man startade den(Kolla filmerna) ,men den gick bra när den väl var igång. (Det mycket lät mer i verkligheten)

Mina frågor är då :
Måste jag köpa nytt vevparti?
Isåfall, är det lätt att byta själv eller måste jag lämna in moppen?

Film 1
Film 2
Användarens profilbild
marcusss
Elmoped

Inlägg av marcusss »

tycker att du ska lämmna in den :)
Skriv svar