Som rubriken. Äger en Viarelli GT1 (Baotian Classic, BT49QT-9D).
Var ute och körde igår och när jag skulle iväg med varor + passagerare (totalt runt 148kg, "maxlast" 150kg) så efter jag kom tillbaka till mopeden efter handlandet, så märkte jag att det inte var någon luft kvar alls i bakdäcket. Vi hann kanske 10 meter. Problemet är att jag inte vet om det var tomt innan jag åkte iväg eller om jag råkat köra på något tidigare som gör att det "pyst" ut.
Jag antar att den är slanglös (väldigt osäker). Finns inga synliga skador på däcket (bara kört 6 mil på mopeden), allt på däcket/däckmönstret ser bra ut.
Jag undrar helt enkelt om det kan bli punktering på en moped pga hög maxlast? Känns som något annat bör gått sönder före i så fall.
Vad innebär egentligen "maxlast"? Är det att mopeden verkligen inte klarar av mer än 150kg? 2*72kg (jag och passagerare) + varor i sadelfacket kan bli runt 150kg ganska lätt.
Är maxlasten som står någon specifik vikt som verkligen måste hållas under? Eller bör det vara okej att köra korta sträckor (~1km) med kanske 155kg?
Hur mycket luft bör det vara i en moped där jag ska skjutsa i princip hela tiden? Antar lite mer i bakdäcket än fram.
Många frågor!
Mycket tacksam för svar, är väldigt amatör på mopeder, länge sen jag ägde en.