Bygga avstämt dt50mx

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög

Bygga avstämt dt50mx

Inlägg av Betamekk »

Tja! Ska bygga avstämt till min 70cc polini cylinder. Vilket varvtal ska jag ha när maxeffekten kommer? Vad passar cylindern?
- "Gasa tills det rasar"...
- " Vafan det verkar onödigt!!"
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH

Inlägg av Jakzu »

Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög

Inlägg av Betamekk »

Vad ska det programmet hjälpa mig med? Undrar vilket vartal jag ska bygga röret efter så att det passar cyllens egenskaper!
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Vad är det för cylinder EXAKT finns många olika polini 70cc.....

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög

Inlägg av Betamekk »

Jadu! Står inget speciellt typs som på cyllar till nya mopeder... Men det är gjutgärn. http://www.skoterdelen.com/trimkit-70cc ... -1805.aspx
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Betamekk skrev:Vad ska det programmet hjälpa mig med? Undrar vilket vartal jag ska bygga röret efter så att det passar cyllens egenskaper!
Juist det programmet hjälper dig med. Du får räkna ut cylinderns durationer osv sen skriva in i programmet så räknar det ut hur du ska bygga röret!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Vi behöver Erik_ i den här frågan, han kan ju allt om dt50mx :D :shock:
men jag såg en sida komma upp här några ggr förut, (länge sen) som jag tror man kunde räkna ut hur man skulle bygga sitt egna rör :)

någon som har varit med längre och kmr ihåg kanske kan länka? :)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

HasSse har ju en guide på hur man gör avstämd pipa och råknar ut durationerna. Lite svårförstådd men bättre än inget.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Mät avgasdurationen. Tror den är runt 170-175 grader. Lite för lågt för att ett avstämt rör ska kunna jobba ordentligt, ska du lägga så mycket jobb är det antagligen inte alls fel att gå hela vägen och porta cylindern samtidigt, eventuellt ändra mer på motorn.

Vad har du tänkt använda för trimdelar förutom cylindern?

Om du ändå vill bygga rör till cylindern som den är nu kan jag tänka mig att 9000rpm kan vara ett hyfsat rimligt varvtal att sikta på. Men jag kan vara ute och segla...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Erik_ skrev:Mät avgasdurationen. Tror den är runt 170-175 grader. Lite för lågt för att ett avstämt rör ska kunna jobba ordentligt, ska du lägga så mycket jobb är det antagligen inte alls fel att gå hela vägen och porta cylindern samtidigt, eventuellt ändra mer på motorn.

Vad har du tänkt använda för trimdelar förutom cylindern?

Om du ändå vill bygga rör till cylindern som den är nu kan jag tänka mig att 9000rpm kan vara ett hyfsat rimligt varvtal att sikta på. Men jag kan vara ute och segla...
11k går säkert att klämma ur men kanske inte så roligt att köra då XP 9K är
og bäst att sikta på :)
Om jag va du så hade jag portat cylindern så du får avgas dur på 185+ å sen byggt avstämt för att få effekt vid 12K-13K_rpm så kommer det göra otfantligt mer ån baa ett avstämt rör :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Tänk på att vi snackar om en (vanligtvis) 4-växlad motor med lite för långt steg mellan 3:an och 4:an. Blir man för ivrig med durationsökningen eller väljer för högt maxeffektsvarvtal är det stor risk att man dödar för mycket av effekten på lägre varvtal, så när man maxvarvat på 3:an och lägger i 4:an hamnar man på för lågt varvtal där motorn inte orkar nått...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög

Inlägg av Betamekk »

ok, tack alla! hade nog tänkt att porta den lite.. är det spolkanalerna utblåset man ska porta då? eller vad mer? asså jag undrade varvet där effekten kommer får att jag ska skriva det i programmet!
sen undrar jag en sak, när ni portar utblåset vad använder ni då? dremmel sakerna är för korta!
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

kan ju säga att om du filar upp utblåset så gör det väldigt mkt på dt50mx :D tänkte bara tala om det nu när du ska trimma, porta å greja
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Erik_ skrev:Tänk på att vi snackar om en (vanligtvis) 4-växlad motor med lite för långt steg mellan 3:an och 4:an. Blir man för ivrig med durationsökningen eller väljer för högt maxeffektsvarvtal är det stor risk att man dödar för mycket av effekten på lägre varvtal, så när man maxvarvat på 3:an och lägger i 4:an hamnar man på för lågt varvtal där motorn inte orkar nått...
Höja avgas tills man får Bd på 27-28 då:)

Men kommer man över det så kan den ju börja bli lite slö :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög

Inlägg av Betamekk »

Blowdown är vä avståndet eller tiden mellan avgas å insug? Right?
Hur kan den ändras om man höjer? Menar du då att fila på undersidan av avgasporten? Så att avståbdet eller tiden blir mindre?

Finns det ingen info om det här med portning någon stanns? Kan tilläga att jag inte ska porta själv då jag inte e så kunnig.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Betamekk skrev:Blowdown är vä avståndet eller tiden mellan avgas å insug? Right?
Hur kan den ändras om man höjer? Menar du då att fila på undersidan av avgasporten? Så att avståbdet eller tiden blir mindre?

Finns det ingen info om det här med portning någon stanns? Kan tilläga att jag inte ska porta själv då jag inte e så kunnig.
http://www.moppenet.nu/showthread.php/2 ... ingens-ABC
Läs också en bok som är skriven av Graham Bell, two stroke performance tuning.

Varför låter du bara inte personen som ska porta/bygga avstämt åt dig fixa allt detta? :D
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

han kanske vill ha en anning om vad han som gör det gör och kanske göra det själv nästa gång. :)
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

potog skrev:
Erik_ skrev:Tänk på att vi snackar om en (vanligtvis) 4-växlad motor med lite för långt steg mellan 3:an och 4:an. Blir man för ivrig med durationsökningen eller väljer för högt maxeffektsvarvtal är det stor risk att man dödar för mycket av effekten på lägre varvtal, så när man maxvarvat på 3:an och lägger i 4:an hamnar man på för lågt varvtal där motorn inte orkar nått...

man kan faktiskt ändra rörets egenskaper också instället för att ha så låg Blowdown.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

LennartTuning skrev:
potog skrev:

man kan faktiskt ändra rörets egenskaper också instället för att ha så låg Blowdown.
Hur då? med tanke på att han frågar hur han ska bygga rör^^ :)

Svar till betamekk: avståndet på överkant avgas och spol. Org tex brukar det ligga runt 20-25 å då höjer du avgasporten tills du får en bd som inte är för hög med andra ord nått under 30 är jävligt kun att köra växlade grejer å ha gött bottendrag. Så kan du lägga resten av portningen på att få en större port area. :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Betamekk
Svårstartad skrothög

Inlägg av Betamekk »

Ok tack, som sagt inte jag som ska porta, men jag ska bygga röret iaf!
Skriv svar