bromsen vägrar funka

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

bromsen vägrar funka

Inlägg av Asddfgf4 »

Nu har jag försökt allt känns det som. Jag har luftat vanliga vägen genom att öppna och dra in handtaget, öppna nnippel, stänga nippeln släppa handtag osv, kört bakvägen med att pumpa in olja genom nippeln upp till handtaget, och jag har köpt en luftbromsare på biltema och försökt lufta även med denna. Nu ger jag snart fan upp, jag fattar inte vad felet är!!!! :evil:

Jag skruvade isär oket för att bromsbeläggen hade klibbat ihop (onödigt, ja vet, men jag gjorde så iaf :P ) , sen skruva jag ihop det igen och då slutade ju såklart frambromsen funka, det var ju förutsett. Men hur mycket jag än luftar så vägrar den fan att få upp nåt tryck, jag blir galen. När jag pumpar olja genom nippeln kan jag få så mycket tryck att det iaf ger bromsverkan, men jag kan dra in handtaget hela vägen in till styret, och jag kan fortfarande rulla fram moppen när frambromsen är helt intryckt :( Jag blir verkligen loss på detta, vad är fel??
Bild
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Går kolvarna fint i oket då? Packningen i huvudbromscylindern hel?

Annars lufta bakvägen genom att ha nippeln stängd nere och ha bromsvätskebehållarn öppen och bara pumpa tills de börjar spruta där uppe sen stänger du för (Se till att ha mycket olja i) Öppna nippeln där nere och pumpa försiktigt så lär du garanterat få tryck. Annars är något sönder... (Ge det tid)..
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Med hjälp av en polygrip och lite våld fick jag ut ena kolven, men kan inte få tbx den igen, så dom går ju inte så lätt fram och tbx :P
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Har du gjort märken i kolvens sidor med polygripen (det blir lätt det) så finns det ingen anledning att sätta tillbaka kolven. Den är skrot.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

nej, jag tog en gummimatta och lindade ett lager runt polygripen, så kolven är i fint skick, bara att det vägrar åka tbx ner i spåret, hur jag än försöker :(
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Det är lättare än du tror att ha sönder en kolv, tro mig jag har gjort det. Iofs på min cykel (ja den har hydrauliska DOT4 bromsar) men då var hela oket att byta :P
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

fast kolven är okey, den ser jättebra ut :P Bara att jag inte fattar hur fan jag ska få tbx den, hela frambromsen är ju paj :(
Bild
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Om du är säker på att kolven är okej så är det ju spåret som inte är okej.. Då får du slipa med en sandpappersduk och få det jämt... Sen kan du försöka trycka ner kolven igen. Om det inte går att få det jämt o bra så får du köpa nytt ok.
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Rengör kolv & cylinder och smörj med bromscylinderfett (ingen annan olja/fett!) eller i värsta fall bromsvätska så bör kolven glida in rätt snällt, så länge du inte trycker i den snett.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

hmm okey, får testa det. Men om det inte fungerar då äre alltså oket som är paj? :/ Fan nu börjar den här mopeden bli dyr :P
Bild
Skriv svar