Sida 1 av 2

yamaha DT50R 2008

Postat: 6 augusti 2013, 19:37
av KaviaR1984
Hej.

(admin är välkommen att flytta denna tråd om jag lagt den fel)

då jag precis idag skaffade denna moped (6/8-13)
vilket var i ganska bedrövligt skick så har jag lite frågor, bland annat om vad motorn heter och bland annat vart man gan få tag i original delar tillexempel bakljus, blinkers bak (eller någon snygg styling del) då killen innan endera vurpat eller har gjort ett värdelöst försök till bakhjuls åka, för hela lampan är borta inkl avslitna kablar.

verkar inte heller finnas någon kontakt för att stänga av framlyktan eller skjustera (stavning) mellan hel och halv, (hittar inget att ändra dessa på, har dock en kontakt på höger sida under själva av och på knappen till mopeden, en blåp?!?)

måste man ha ström i batteriet för att den digitala hastighetsmätraren ska fungera?

elstart? eller var det tillbehör eller finns det inte till den modellen?

rekommenderat trim? (då jag ligger på hela 125 kilo ;)

vart får jag tag på nytt tändningslås och tanklock inkl nycklar?

någon som har en instruktionsbok till salu till den? ;)

detta var vad jag kom på just nu :P

tacksam för svar, Mvh KaviaR1984

Postat: 6 augusti 2013, 19:43
av Xpressen
Det sitter en AM6 motorn på :)

www.twostroke.se har mycket reservdelar! :)

Postat: 6 augusti 2013, 19:48
av Pelsnernels
elstart och helljus finns inte. Den blå knappen är för displayen. Om displayen inte startar när motorn går igång kan du testa att trycka på den blå knappen. Då kan den starta.

Postat: 6 augusti 2013, 20:00
av KaviaR1984
borde inte liksom hastighetsmätaren starta upp utan knapptryckning?

och sen så släpar (hänger sej) gasen ibland, fick reda på att den stått i cirka fyra år, dags för en generell rengöring av förgasaren?

Postat: 6 augusti 2013, 20:08
av Pelsnernels
Om batteri saknas/är dåligt krävs knapptryckning. Annars ståtar den automatiskt

Postat: 6 augusti 2013, 20:10
av KaviaR1984
ok, men då vet jag det iaf, men sen så rykte den faktiskt ganska mycket, och luktade väldigt illa om avgaserna, kan det vara för att den stått så pass länge eller har jag sådan tur att jag åker på att byta topp packningen?!?

Postat: 6 augusti 2013, 20:47
av FreZz
Tjena :)
ja den blå knappen är till för att ändra lägen på displayen
nej displayen går oftast inte på då du bara vrider nyckeln.
hel och halvljus finns inte
ta ur pluggen oc kröken, det är en delning där, det är bara att skurva isär den och ta bort den.
men glömm inte att byta munstycke då med.
är det blå/grå rök eller vit rök?
det är nog bara för mycket olja i den, blandar du i tanken eller separat?
och om du nu ska trimma så vill jag att du ska veta att mätaren kommer få damp och antingen mäta 20-30 kmh för mycket eller 20-30 kmh för lite.
DT mätaren är nog den sämsta mätaren som finns på en mopped

Postat: 7 augusti 2013, 20:02
av KaviaR1984
har varit ute och donat lite med den idag, håller bland annat på att koppla in bakljus och bakblinkers, men den blåa knappen som någon nämnde händer det absolut ingenting när man trycker på, instrumenten e totalt död :S

Postat: 8 augusti 2013, 05:25
av KaviaR1984
Är det förresten svårt att koppla in annan mätare?
Vad är det för olja i motorn och hur mycket ska det vara i förresten

Postat: 8 augusti 2013, 07:26
av Lawast
KaviaR1984 skrev:har varit ute och donat lite med den idag, håller bland annat på att koppla in bakljus och bakblinkers, men den blåa knappen som någon nämnde händer det absolut ingenting när man trycker på, instrumenten e totalt död :S
Du måste ha igång mopeden. Lånar tråden lite. Varför började min display på dtx:en kräva den blåa knapptryckningen vid start för att lysa? förut lös displayen fast man bara vred om nyckeln? Ända jag gjorde var att fästa bakbromlsjuset som hoppat ut. vad kan det vara?

Postat: 8 augusti 2013, 07:36
av KaviaR1984
Lawast skrev:
KaviaR1984 skrev:har varit ute och donat lite med den idag, håller bland annat på att koppla in bakljus och bakblinkers, men den blåa knappen som någon nämnde händer det absolut ingenting när man trycker på, instrumenten e totalt död :S
Du måste ha igång mopeden. Lånar tråden lite. Varför började min display på dtx:en kräva den blåa knapptryckningen vid start för att lysa? förut lös displayen fast man bara vred om nyckeln? Ända jag gjorde var att fästa bakbromlsjuset som hoppat ut. vad kan det vara?
Klart mopeden var igång när jag försökte få igång displayen. Så dum e jag inte ;)

Postat: 8 augusti 2013, 08:41
av Pelsnernels
Lawast, ditt batteri är förmodligen dåligt. Brukar bli så när det är dåligt laddat

Postat: 8 augusti 2013, 08:59
av tacopaj
KaviaR1984 skrev:Är det förresten svårt att koppla in annan mätare?
Vad är det för olja i motorn och hur mycket ska det vara i förresten
olja i växellådan: 10w40
och så ska du ha 2 takts olja i tanken (under sadeln?) till motorsmörjning.

Postat: 8 augusti 2013, 09:12
av KaviaR1984
tacopaj skrev:
KaviaR1984 skrev:Är det förresten svårt att koppla in annan mätare?
Vad är det för olja i motorn och hur mycket ska det vara i förresten
olja i växellådan: 10w40
och så ska du ha 2 takts olja i tanken (under sadeln?) till motorsmörjning.
Ska det inte vara 2 taktsolja i tanken till vänster om styret? Har inget utom batteri och någon box under sadeln. Räcker det inte med att man blandar i bensinen på en gång?

Postat: 8 augusti 2013, 09:13
av KaviaR1984
tacopaj skrev:
KaviaR1984 skrev:Är det förresten svårt att koppla in annan mätare?
Vad är det för olja i motorn och hur mycket ska det vara i förresten
olja i växellådan: 10w40
och så ska du ha 2 takts olja i tanken (under sadeln?) till motorsmörjning.
Ska det inte vara 2 taktsolja i tanken till vänster om styret? Har inget utom batteri och någon box under sadeln. Räcker det inte med att man blandar i bensinen på en gång?
Hur mycket olja ska det vara i lådan då?

Postat: 8 augusti 2013, 09:22
av Lawast
Pelsnernels skrev:Lawast, ditt batteri är förmodligen dåligt. Brukar bli så när det är dåligt laddat
Nä du det kan inte vara det. La ett av mina kompisars batterier dit som funkar på hans. Funkade ej på min :(

Postat: 8 augusti 2013, 10:10
av Pelsnernels
Lawast skrev:
Pelsnernels skrev:Lawast, ditt batteri är förmodligen dåligt. Brukar bli så när det är dåligt laddat
Nä du det kan inte vara det. La ett av mina kompisars batterier dit som funkar på hans. Funkade ej på min :(
Kolla så kontakterna tillb en inte är rostiga då. Så att den får dålig kontakt?

Postat: 8 augusti 2013, 14:30
av KaviaR1984
KaviaR1984 skrev:
tacopaj skrev:
KaviaR1984 skrev:Är det förresten svårt att koppla in annan mätare?
Vad är det för olja i motorn och hur mycket ska det vara i förresten
olja i växellådan: 10w40
och så ska du ha 2 takts olja i tanken (under sadeln?) till motorsmörjning.
Ska det inte vara 2 taktsolja i tanken till vänster om styret? Har inget utom batteri och någon box under sadeln. Räcker det inte med att man blandar i bensinen på en gång?
Hur mycket olja ska det vara i lådan då?
Ingen?

Postat: 8 augusti 2013, 14:48
av Linusen
[quote="KaviaR1984"][quote="KaviaR1984"][quote="tacopaj"][quote="KaviaR1984"]Är det förresten svårt att koppla in annan mätare?
Vad är det för olja i motorn och hur mycket ska det vara i förresten[/quote]
olja i växellådan: 10w40
och så ska du ha 2 takts olja i tanken (under sadeln?) till motorsmörjning.[/quote]

Ska det inte vara 2 taktsolja i tanken till vänster om styret? Har inget utom batteri och någon box under sadeln. Räcker det inte med att man blandar i bensinen på en gång?
Hur mycket olja ska det vara i lådan då?[/quote]

Ingen?[/quote]

Till vänster om styret ska du ha kylarvätska ;)
Glykol/vatten

Postat: 8 augusti 2013, 15:06
av Lawast
[/quote]Till vänster om styret ska du ha kylarvätska ;)
Glykol/vatten[/quote]Till vänster har ja 2 takt å ti höger har ja kylar

Postat: 8 augusti 2013, 15:08
av Linusen
Kan vara rätt isf, på sendor så har man kylarskiten till vänster och oljan under sadeln, men om det inte är så på dt'n så är jag inte säker, sey

Postat: 8 augusti 2013, 15:09
av KaviaR1984
Så jag fyller alltså inte glykolvatten direkt i kylaren som sitter till höger om styret? Har då inte att en moped med ett svart expansionskärl någongång

Postat: 8 augusti 2013, 16:36
av Lawast
KaviaR1984 skrev:Så jag fyller alltså inte glykolvatten direkt i kylaren som sitter till höger om styret? Har då inte att en moped med ett svart expansionskärl någongång
Du ska hälla glykolvatten på höger sidan av styret. På vänster sida av styret är en svart kanister där ska två takts olja vara. Så är det på min dt iaf.

Postat: 8 augusti 2013, 16:40
av KaviaR1984
Lawast skrev:
KaviaR1984 skrev:Så jag fyller alltså inte glykolvatten direkt i kylaren som sitter till höger om styret? Har då inte att en moped med ett svart expansionskärl någongång
Du ska hälla glykolvatten på höger sidan av styret. På vänster sida av styret är en svart kanister där ska två takts olja vara. Så är det på min dt iaf.


Lawast. Jag vet. Jag var bara lite ironisk ;)
Fattar inte varför den är så jävla svårt att starta med kicken när den är kall. Rullar jag den och ger den lite choke så startar den så en gång. Ska riva förgasaren nu idag och göra en den. Vad ska det vara för tändstift original?

Postat: 8 augusti 2013, 21:57
av KaviaR1984
efter mycket om och men lyckades jag hitta förgasaren ;) var så fruktansvärt skitig så den syntes knappt, har plockat isär den i molekyler och gjort rent allt med tryckluft, sen om det e bra eller inte det får jag väl snart veta av er ;) tur var det att jag gjorde det för jag hittade nämligen att vajern som sköter 2 taktsoljan [tror jag, sitter bakom en kåpa på höger sida och går en slang därifrån till oljebehållaren) var av precis vid nippeln, måste ha haft en jävla tr efter som att den inte har nypit,

problemet nu är att det var en massa tunna slangar som inte var inkopplade och torrsprickor och en massa elkablar som var av runt ikring där, så jag lär väl ha ett helvete,

lyckades efter mycket om och men ta mej hem iaf från garaget på den med hjälp av choken så att jag fick upp varven för den ville bara dö :P

(och JA innan någon klagar så hade jag faktiskt 2t olja i tanken)

dum som jag var så kollade jag inte vad tomgångs resp luftskruven stog på innan jag tog ut dom två,
vad ska dom stå på original?

Postat: 8 augusti 2013, 22:02
av Pelsnernels
1,5 varv utskruvad från fullt inskruvad. Om du förstår :) så är det på både luft och tomgång orginal har jag för mig

Postat: 8 augusti 2013, 22:04
av KaviaR1984
Pelsnernels skrev:1,5 varv utskruvad från fullt inskruvad. Om du förstår :) så är det på både luft och tomgång orginal har jag för mig
du skulle inte kunna ta lite bilder på din förgasare? antar att du har dellorto också? (tacka vet jag gamla mikuni, fan så mycket lättare att skruva) finns ju en as tunn slang, tydligen till någon smörjning av trotteln?!? men jag vet inte vart den ska gå

Postat: 8 augusti 2013, 22:08
av Pelsnernels
Du vill veta var slangarna ska gå alltså?:O

Postat: 8 augusti 2013, 22:10
av KaviaR1984
ja, det vore bussigt :P sen sitter det någon slags givare på ett fäste på höger sida om förgasaren, ser ut som nå vakumslangar eller något, vad fan e det?

Postat: 8 augusti 2013, 22:15
av Pelsnernels
Sitter inomhus nu så blir lite svårt :P Givaren har jag ingen vidare koll på.

Postat: 8 augusti 2013, 22:16
av KaviaR1984
sitter en kontakt i den så klart, men inga kablar :P

Postat: 8 augusti 2013, 22:25
av Pelsnernels
Har nog aldrig ens tänkt på den något vidare så jag kan inte hjälpa dig med det :P

Postat: 8 augusti 2013, 23:16
av MisterDT50R
Sitter ingen kontakt i DTs förgasare? :S Det sitter två kylslangar från topplocket, en oljeslang, en vakkum, en bensin, en överflödsslang, en liten kort jevel, choke och gasen, det jag tror du menar är mätaren för bensintanken, den ligger löst och brukar lägga sig lite här och där mellan tank/förgasare, om den går från vakkumklockan till ihop med en hone/hane kontakt, då är det den! :)

Postat: 8 augusti 2013, 23:23
av KaviaR1984
Ska försöka lägga upp lite bilder imorgon å vad jag menar

Postat: 10 augusti 2013, 19:29
av KaviaR1984
får fan inte DT'n att gå alls utan choke :( släpper jag choken så endera dör den av efter typ 15 sekunder eller så börjar den tokvarva. tips på lösning?

måste färresten förgasaren ha vatten inkopplat? sitter nämnligen igen i dom kanalerna så jag kopplade ihop anslutningarna på toppen så vattnet kan cirkulera istället (rätt eller fel)

Ingen?