Sida 1 av 1
120km/h med 50cc?
Postat: 3 augusti 2013, 00:28
av gilerahjärnan
ja rubriken säger allt, kan man få en moppe att gå i 120 med 50cc? med vilket rör,förgasare eller vad som helst?
Re: 120km/h med 50cc?
Postat: 3 augusti 2013, 00:34
av stunt1
gilerahjärnan skrev:ja rubriken säger allt, kan man få en moppe att gå i 120 med 50cc? med vilket rör,förgasare eller vad som helst?
nej
Postat: 3 augusti 2013, 00:35
av p4ck
Haha jo, världsrekordet med 50cc är ju en bra bit över 120km/t om jag inte minns fel.
EDIT: http://www.garagego.se/forum/gob/oevrig ... Snabbaste/
150mp/h = 241,35km/h
Postat: 3 augusti 2013, 00:56
av lasshe
japp det går

har sett en del videos när dom kör 150 km/h och uppåt med 50cc

Postat: 3 augusti 2013, 01:01
av alb1n
Jag antar att du fick denna iden från facebook, rekordet på en 50cc är ju något helt annat tycker jag då än en moppe som en 15åring har trimmat själv.
Med ett fordon som väger tillräckligt lite, inget luftmotstånd så kan man ju få upp den i riktigt höga hastigheter. Men med en t.ex AM6'a med turbokit och 21mm så gör den inte 120 på långa vägar
Postat: 3 augusti 2013, 01:05
av p4ck
alb1n skrev:Jag antar att du fick denna iden från facebook, rekordet på en 50cc är ju något helt annat tycker jag då än en moppe som en 15åring har trimmat själv.
Med ett fordon som väger tillräckligt lite, inget luftmotstånd så kan man ju få upp den i riktigt höga hastigheter. Men med en t.ex AM6'a med turbokit och 21mm så gör den inte 120 på långa vägar
Ett vassare rör, vassare cylinder som är portad, rätt inställningar på förgasare så ska det nog gå susen, men håller med, 120 är ju svårt att komma till öht!

Postat: 3 augusti 2013, 01:15
av alb1n
knappast, ett vassare rör i min mening är då ett avstämt rör till cylindern och utväxlingen på moppen. mycket jobb för det, måste ju varva något så enomt för en 50cc för att nå 120
Postat: 3 augusti 2013, 01:21
av p4ck
alb1n skrev:knappast, ett vassare rör i min mening är då ett avstämt rör till cylindern och utväxlingen på moppen. mycket jobb för det, måste ju varva något så enomt för en 50cc för att nå 120
Skulle nog säga att det är mer realistiskt med ett mål på runt 100 km/t!

Postat: 3 augusti 2013, 01:40
av alb1n
precis det jag försöker komma fram till, hade en liten konversation mellan några grabbar på fb som menade att deras moppar gjorde 120 med original cylindern

Postat: 3 augusti 2013, 02:10
av p4ck
alb1n skrev:precis det jag försöker komma fram till, hade en liten konversation mellan några grabbar på fb som menade att deras moppar gjorde 120 med original cylindern

Och jag tror knappast de hade gjort något speciellt med den mopeden förutom TK rör..

Postat: 3 augusti 2013, 07:53
av Peppe L
VRM Roffe körde 137 om ja inte minns fel på topspeeden på malmby för nåt år sen...med 50 cc
Postat: 3 augusti 2013, 09:12
av TheFlyingFin
14-52, original cylinder, Hebo rör och 17,5 mm förgasare och ostrypt CDI så gör min Derbi 100. Då orkar den inte på bakhjulet mera men om man sätter 13-52 som nu så går den galant på bakhjulet och toppar 90 ca. SÅ tror inte på nåt sätt att 120 med 50cc är omöjligt. Två killar här i stan hade 125 med sina MH för nåra år sen. Inte så omöjligt trots allt
Postat: 3 augusti 2013, 10:49
av bonnaracing
beror på hur stor kunskap du har, har man det så äre inte så svårt å komma upp i 120 med 50cc som är modifierad
Postat: 3 augusti 2013, 11:02
av Rexxy
bonnaracing skrev:beror på hur stor kunskap du har, har man det så äre inte så svårt å komma upp i 120 med 50cc som är modifierad
Inte så svårt? Folk här på forumet lyckas ju inte ens nå 120km/h med 70cc, hur ska man då klara av det med 50cc?
Jag kopierar det jag skrev på facebook;
120km/h med 50cc är möjligt, men det är inte lätt! Och det finns inte många, om inte ingen på TSR/MNF som kan nå upp till den hastigheten. Inte ens med 70cc.
Med Derbi/AM6 originalcylinder OPORTAD kan ni drömma, det finns ingen chans i världen. Men ska man porta, blir det helt plötsligt andra förutsättningar. Men då ska man veta hur man portar, här hjälper det inte att bredda avgas och höja spol lite, nejnej. Men måste börja räkna areor och flöde, kanske justera vinkeln/bredden på klämspalten, beräkna vevhusvolym m.m.
Och sen är avgasröret ytterst viktigt att få till rätt! Kanske finns något köperör som funkar. Men då är det inte TK eller Thrower som gäller. Utan snarare dom dyraste som finns på marknaden. Det bästa vore såklart avstämt.
Postat: 3 augusti 2013, 11:23
av bonnaracing
Rexxy skrev:bonnaracing skrev:beror på hur stor kunskap du har, har man det så äre inte så svårt å komma upp i 120 med 50cc som är modifierad
Inte så svårt? Folk här på forumet lyckas ju inte ens nå 120km/h med 70cc, hur ska man då klara av det med 50cc?
Jag kopierar det jag skrev på facebook;
120km/h med 50cc är möjligt, men det är inte lätt! Och det finns inte många, om inte ingen på TSR/MNF som kan nå upp till den hastigheten. Inte ens med 70cc.
Med Derbi/AM6 originalcylinder OPORTAD kan ni drömma, det finns ingen chans i världen. Men ska man porta, blir det helt plötsligt andra förutsättningar. Men då ska man veta hur man portar, här hjälper det inte att bredda avgas och höja spol lite, nejnej. Men måste börja räkna areor och flöde, kanske justera vinkeln/bredden på klämspalten, beräkna vevhusvolym m.m.
Och sen är avgasröret ytterst viktigt att få till rätt! Kanske finns något köperör som funkar. Men då är det inte TK eller Thrower som gäller. Utan snarare dom dyraste som finns på marknaden. Det bästa vore såklart avstämt.
OM MAN HAR KUNSKAPEN!
Postat: 3 augusti 2013, 11:24
av byYn
så är det fortfarande svårt.
Postat: 3 augusti 2013, 11:30
av bonnaracing
inte om man vet vad man gör
Postat: 3 augusti 2013, 11:37
av alb1n
Den kunskapen är ju inte något någon liten moppepöjk har, proffs som vet exakt vad dom gör kanske har en liten chans till högre hastigheter... Men 120, det är fortfarande ruskigt snabbt för en 50cc
Postat: 3 augusti 2013, 11:56
av Lawast
Porta cylindern. Kasta på en 29mm fögg. Högvarvigaste jävla röret i centrum. 16-35 drevning. Då blir de åka av. Du måste dock ha en nerförsbacke för att den ska orka dra iväg. Toppar 130 på gps ärliga.
Postat: 3 augusti 2013, 12:00
av bonnaracing
Eller så lämnar man bara in mopeden till togge tuning, så blir den värst sen

Postat: 3 augusti 2013, 12:05
av Lawast
Ska de göras rätt ska de göras själv.