Sida 1 av 1

Dags för första crossen :D

Postat: 31 juli 2013, 00:41
av PcCrazyMods
Shena! Nu är det dags för min första cross. Så less på moppen. Kommer inte köra nåt seriöst utan mest på gatan och ute i skogen där jag bor. Frågan är vad ska man ha? 125, 250, 450? Märke? 2t eller 4t? Är 182 lång och väger 87. Inte klenast i världen. Sen är det ju det med underhållet. En moped är det knappt något underhåll på. Inte är det mycket att göra iallafall. Hur är det med en cross? Vad och när ska man göra vad? Tips på hojar?

Postat: 31 juli 2013, 00:43
av david96
2-takt=lätttare underhåll fast mer
4-takt=mindre underhåll fast svårare


4 takt, lättare att köra
2takt svårare

vill du ha en billig och bra cross som levererar bra så länge du inte tävlar så kör på honda, ktm visst dem är bra fine, men priset är lite högt

Postat: 31 juli 2013, 03:32
av LennartTuning
vad har du för tidigare erfarenhet? en 125a brukar passa "amatörer" som är rätt långa.

annars så kanske en 250 skulle vart bättre rent storleksmässigt men de kanske är lite svåra och tunga att kontrollera för en oerfaren.

Postat: 31 juli 2013, 09:42
av skogen_swe
jag köpte yz 250 2 takt -94 som första cross hade aldrig kört innan gick mycket bra och jag gjorde inte så mycket mer service mer än att rengöra filter samt köpa nya och bytt olja 2-3 gånger på en sommar smort kedja länkar spänt bak dämparn lite, broms klossar, tändstift, små grejer inte allt för mycket, kolv bytte slutet av sommarn + däck sen var den färdig till nästa sommar hade samma maskin 2 somrar utan knas och körde rätt ofta mer än 3 gånger i veckan

4 takt 2 takt har alltid varit en smak sak för alla inget man kan döma på plats förrän man prov kört

som sagt 4 takt har ett skönt vrid drar lika fint nästan på alla varv håller bättre drar mindre bränsle och riktigt kraft paket

2 takt kastar lite mer med effekten roligt tycker jag man får växla i tid lite oftare hålla rätt varv spöka med de sen är ju 2 takt även lättare pga motorn är inte så helvetes enorm :D

alltid tyckt att när de dags för service på 4 takt man får mer och tänka på som t.ex ventiler, oljefilter, kolv händer väl nån gång att man får byta, och kam kedja

2 takt bytt kolv och sen igen igen och igen sen vevaxel händer också nån gång 4 takt med men så sällan :)

dyrare att repa en 4 takt har inget emot dom har själv en ktm 525 -04 i dags läget :D

hops råka skriva en bok

KTM EXC 300

Postat: 31 juli 2013, 09:42
av RiejuJååhan
Tjeena!! Jag skulle rekommendera Ktm exc 300! Riktigt grym Cross, Med hög status på.. Bra tryck i dom också!! :D Snygg både som cross och motard. Kan prata vidare i evigheter.. Den finns också som 125:a, men 125:an är nerstrypt och går därför inte lika bra som exc 300.. ;)


Klipp på youtube, Ktm Exc 300:

http://m.youtube.com/results?q=ktm%20ex ... HqUk_kjaYQ




Sen kan det ju vara roligt att satsa på något svenskt.. Isåfall är ju Husaberg ett bra alternativ! ;)

Postat: 31 juli 2013, 10:00
av Holmen
Jag skulle gå på 2 takt, svårare men endå så har man sjukt kul med dom! Nått speciellt är det!

Postat: 31 juli 2013, 10:48
av Asddfgf4
om du inte är van att köra cross ska du definitivt skaffa en 125:a först, inte mer. 125 cc tvåtakt är relativt enkel att köra, går som fan och är roliga. När du behärskar 125:an säljer du den, och köper en 250 eller möjligen 300 4 takt, och när du behärskar den och vill ha nåt riktigt jävligt snabbt att köra med köper du en 250 eller 300 tvåtakt. Dom går nåt så in i helvete, och du kommer ha vansinnigt kul med dom. Men du måste verkligen vara säker på att du behärskar allt aannat innan, för det är mycket kraft i dom, så har du inte kört cross innan kommer du skada dig om du ger dig på det först.

Re: KTM EXC 300

Postat: 31 juli 2013, 12:04
av skogen_swe
RiejuJååhan skrev:Tjeena!! Jag skulle rekommendera Ktm exc 300! Riktigt grym Cross, Med hög status på.. Bra tryck i dom också!! :D Snygg både som cross och motard. Kan prata vidare i evigheter.. Den finns också som 125:a, men 125:an är nerstrypt och går därför inte lika bra som exc 300.. ;)


Klipp på youtube, Ktm Exc 300:

http://m.youtube.com/results?q=ktm%20ex ... HqUk_kjaYQ




Sen kan det ju vara roligt att satsa på något svenskt.. Isåfall är ju Husaberg ett bra alternativ! ;)
pojk alla ktm hojjar är ruskigt bra bara ktm 125 är snabbaste i sin klass hade väl runt 5 hk mer än dom andra 125.or hade inte ktm köpt hela husaberg?

smalare bänk mer avlång och mer känsla jag har haft ktm 125, 380 2 takt (fy fan) och kör nu med 525 ktm big bore 540cc 4 takt är hel nöjd med alla dessa aldrig krånglat eller nå liknande och vad ktm gjort ännu så att delar som passar ännu från ktm -91 fram till -09 det är väldigt mycket delar som passar varan oavsett cc och 2/4 takt dämparna däcken drev, kan ta 125 fälgar smälla i min 525

jag kan hålla på fast hela natten men nu säger jag inte att andra crossar är dåliga för de finns nackdelar bland ktm, speciellt priser på delarna o_O

kanske blev lite off topic men fan kan inte hålla mig xD

Postat: 31 juli 2013, 12:30
av PcCrazyMods
Tack för alla svar! Kommer mest troligt köpa hojen spritt ny. Någon frågade efter erfarenheter. Och tja jag har väl inga direkt. Kört 50 cc moppe i 1.5 år nu. Alltid kört som en tok på den. Trimmad så klart men så seg. Känner ingen glädje mer. Ingen vill åka med mig något mer heller.. :'( men väldigt många säger att jag kör riktigt bra. Många har sagt att jag borde börja tävla seriöst. Men jag vill ha en hoj som man kan dra ut i skogarna med här i området och köra lite i samhället. Mest i skog och grusvägar. 2t 4t är jag osäker på. 2t är ju relativt lätt meckat. Som moppen i princip. Men svårare att köra.. är det mycket mer drag i ez 250 2t än 250 4t? Hojen blir antagligen en ktm, husaberg eller honda då farsans polare racar för honda här i sverige i super motard.

Postat: 31 juli 2013, 12:40
av Asddfgf4
PcCrazyMods skrev:Tack för alla svar! Kommer mest troligt köpa hojen spritt ny. Någon frågade efter erfarenheter. Och tja jag har väl inga direkt. Kört 50 cc moppe i 1.5 år nu. Alltid kört som en tok på den. Trimmad så klart men så seg. Känner ingen glädje mer. Ingen vill åka med mig något mer heller.. :'( men väldigt många säger att jag kör riktigt bra. Många har sagt att jag borde börja tävla seriöst. Men jag vill ha en hoj som man kan dra ut i skogarna med här i området och köra lite i samhället. Mest i skog och grusvägar. 2t 4t är jag osäker på. 2t är ju relativt lätt meckat. Som moppen i princip. Men svårare att köra.. är det mycket mer drag i ez 250 2t än 250 4t? Hojen blir antagligen en ktm, husaberg eller honda då farsans polare racar för honda här i sverige i super motard.
tvåtakt är mycket mer drag i än 4 takt upp till en viss gräns. Tvåtakt har ju effekten på högre varven, den kommer sega i början (men eftersom det är 250 cc så märks det knappt) och sen drar den iväg som in i helvete. 4 takt har effekten konstant, från låga varv till höga varv. Så om du kör race med någon som har 4 takt och du kör 2 takt kommer han dra iväg fortare än du, men efter några sekunder drar du förbi honom, eftersom din effekt kickar in och du får mycket mer kraft än honom. Så jag skulle satsa på 4 takt i början eftersom du inte är så jätteerfaren :/ Fast inte 125:a fyrtakt, där ska du ha tvåtakt :) men över 125 cc rekomenderar jag 4:takt :)

Postat: 31 juli 2013, 12:58
av PcCrazyMods
Asddfgf4 skrev:
PcCrazyMods skrev:Tack för alla svar! Kommer mest troligt köpa hojen spritt ny. Någon frågade efter erfarenheter. Och tja jag har väl inga direkt. Kört 50 cc moppe i 1.5 år nu. Alltid kört som en tok på den. Trimmad så klart men så seg. Känner ingen glädje mer. Ingen vill åka med mig något mer heller.. :'( men väldigt många säger att jag kör riktigt bra. Många har sagt att jag borde börja tävla seriöst. Men jag vill ha en hoj som man kan dra ut i skogarna med här i området och köra lite i samhället. Mest i skog och grusvägar. 2t 4t är jag osäker på. 2t är ju relativt lätt meckat. Som moppen i princip. Men svårare att köra.. är det mycket mer drag i ez 250 2t än 250 4t? Hojen blir antagligen en ktm, husaberg eller honda då farsans polare racar för honda här i sverige i super motard.
tvåtakt är mycket mer drag i än 4 takt upp till en viss gräns. Tvåtakt har ju effekten på högre varven, den kommer sega i början (men eftersom det är 250 cc så märks det knappt) och sen drar den iväg som in i helvete. 4 takt har effekten konstant, från låga varv till höga varv. Så om du kör race med någon som har 4 takt och du kör 2 takt kommer han dra iväg fortare än du, men efter några sekunder drar du förbi honom, eftersom din effekt kickar in och du får mycket mer kraft än honom. Så jag skulle satsa på 4 takt i början eftersom du inte är så jätteerfaren :/ Fast inte 125:a fyrtakt, där ska du ha tvåtakt :) men över 125 cc rekomenderar jag 4:takt :)
Samma med mopederna alltså. En 4 takt drar i början sen 3 ans växel drar man förbi. Är 2 takt mycket svårare att köra? Jag varvar konstant ut moppen t.ex. Visst har jag inte erfaeenhet utav kraftfulla makiner eftersom jag suttit på fjuttig 50cc. Men jag tror att jag växer ur en 125a väldigt snabbt. Vill inte köpa nya hojar hela tiden ;p men du skulle säga 4 takt 250 och inte 2 takt? Ska höra med farsans polare som ban racar. Få olika åsikter. Någon som vet något om underhållet?

Postat: 31 juli 2013, 13:43
av skogen_swe
125cc funkar precis som en Derbi Rieju blabla med trim rör du har inget på låga varv sen kommer allt som en spark i ändan sen får du ligga och nöta varv som fan känns nästan som man misshandlar maskinen fast den rent sagt älskar de själv :D sen finns ju putter mååååååå(inget händer) körningen som jag rent sagt gillar själ när man vill ta de lite lugnt i mellan

kör du 250cc där spela rocken roll vilken varv den bjuder direkt du bara puttrar nästan som sagt själv älskar jag botten draget för mycket i en 250 2 takt och större 2 takt men helvetes oskön att bara puttra lugnt med den vill inte gå jämt

4 taktaren har mer kraft på dom lägre varv märker jag själv som provat men där blir jag besviken väldigt äcklig känsla för dom smällarna är rent av för kraftiga men ja ska man tävla så annan sak men varför köra låga varv den är bäst på sitt mellan register där du avgör när du ska i väg den är alltid bered

det är alltid en smak sak som jag sagt hela tiden jag byter mig om hojjar hela tiden och upplever till och med skillnader mellan 125.or gamla som nya ett tips den som ska prova cross testa aldrig stegra i början för du lär göra super man efter den ;)

Postat: 31 juli 2013, 14:27
av p4ck
Känn efter själv, tycker du att en 125 känns lite för litet, smacka på med en 250! Själv så skulle jag valt 2T. Jäävligt roligt, och nyare tvåtaktare är ju inte som de äldre.
såg ju att du skrev att du tänkte köpa en ny, och nyare tvåtaktare har lite snällare register än de gamla.

Re: KTM EXC 300

Postat: 31 juli 2013, 14:34
av SkillDriver
RiejuJååhan skrev:Tjeena!! Jag skulle rekommendera Ktm exc 300! Riktigt grym Cross, Med hög status på.. Bra tryck i dom också!! :D Snygg både som cross och motard. Kan prata vidare i evigheter.. Den finns också som 125:a, men 125:an är nerstrypt och går därför inte lika bra som exc 300.. ;)


Klipp på youtube, Ktm Exc 300:

http://m.youtube.com/results?q=ktm%20ex ... HqUk_kjaYQ




Sen kan det ju vara roligt att satsa på något svenskt.. Isåfall är ju Husaberg ett bra alternativ! ;)
Håller med här, Den verkar riktigt grym! Hittade nästan inget dåligt på recensioner osv. Dock så kostar den skjortan :roll:

Postat: 31 juli 2013, 16:27
av PcCrazyMods
2 takt verkar roligast att göra men 4 takt verkar bekvämare på något sätt. 2 takt kan man mecka lite själv med och 4 takt blir det lite mer komplicerat.. får se vad det blir. Ska kolla in EXC300 när jag kommer hem. Någon som har något mer att säga om underhåll mm? Vad får man på ett ungefär ge för full skydds utrustning med hjälm och ja hela kittet? Hur fort går en 250 och hur är det med gasres? :roll:

Postat: 31 juli 2013, 16:42
av skogen_swe
olika till olika men vanligt runt 120km/h en 250cc 2 takt gör

gas res fram till 3an så fixar den de rätt häftigt tänk också på att de är bara 5 växlar på 250:min också

själv bara kört med hjälm men köp skydd om du har råd med de så köp helst för efter att du börjat köra du kommer o_O uppleva att de kommer kännas säkrast

ktm exc 300 den är bra lampor extra utrustning det finns sid stöd

http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_ ... ca=1_5&w=3

Postat: 31 juli 2013, 18:10
av PcCrazyMods
skogen_swe skrev:olika till olika men vanligt runt 120km/h en 250cc 2 takt gör

gas res fram till 3an så fixar den de rätt häftigt tänk också på att de är bara 5 växlar på 250:min också

själv bara kört med hjälm men köp skydd om du har råd med de så köp helst för efter att du börjat köra du kommer o_O uppleva att de kommer kännas säkrast

ktm exc 300 den är bra lampor extra utrustning det finns sid stöd

http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_ ... ca=1_5&w=3
Det är ju rätt najs. Men man är väl mer ute efter draget när man kör offroad. Kommer köpa skydd och sånt. Vad kan det gå på?

Postat: 31 juli 2013, 18:25
av skogen_swe
PcCrazyMods skrev:
skogen_swe skrev:olika till olika men vanligt runt 120km/h en 250cc 2 takt gör

gas res fram till 3an så fixar den de rätt häftigt tänk också på att de är bara 5 växlar på 250:min också

själv bara kört med hjälm men köp skydd om du har råd med de så köp helst för efter att du börjat köra du kommer o_O uppleva att de kommer kännas säkrast

ktm exc 300 den är bra lampor extra utrustning det finns sid stöd

http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_ ... ca=1_5&w=3
Det är ju rätt najs. Men man är väl mer ute efter draget när man kör offroad. Kommer köpa skydd och sånt. Vad kan det gå på?
kolla runt på 24mx.se fast dom värkar ha vettiga priser på grejer själv aldrig kollat men vet att dom har där rätt mycket.

alltid är man de men i bland kan de blir för mycket ;)

själv hade jag bara svårt och styra min ktm 380(2 takt) blev för mycket motor man var ju mer rädd när man körde men de gick ändå kompisarna sa ju de samma att lägg av 250 räcker men ändå vilken kraft( runt55hk på bakhjulet) :O nå hade man skittan alltid halv vägs ute xD kolla min galleri för bild på den :D

Postat: 31 juli 2013, 19:19
av drd håkan
en hel cross utrustning kan väll gå på runt 9k kanske :) hjälm=2-3 tusen , stövlar = 2 tusen , överkropps skydd = 1-2 tusen , knäskydd= 500-1500 , byxa tröja = 1 tusen , hanskar =200kr , glasögon = 500kr där har du allt:)

Postat: 31 juli 2013, 19:45
av Speedway
Du kan du köpa knäskydd för 6-10tusen . Skillnaden med dom är att dom skyddar mot vridningar som andra skydd inte gör .

Postat: 31 juli 2013, 22:27
av PcCrazyMods
drd håkan skrev:en hel cross utrustning kan väll gå på runt 9k kanske :) hjälm=2-3 tusen , stövlar = 2 tusen , överkropps skydd = 1-2 tusen , knäskydd= 500-1500 , byxa tröja = 1 tusen , hanskar =200kr , glasögon = 500kr där har du allt:)
Är biltemas nåt att ha? Duger? Klart att man kan köpa dyra knä skydd men det är inte riktigt relevant. Någon som vet vart man får tag i billiga nya hojar? Inom Sverige eller EU?

Postat: 31 juli 2013, 22:30
av Speedway
Biltemas funkar men är ej det bästa om du vill känna dig bekväm och rörlig när du kör .

Postat: 31 juli 2013, 22:32
av drd håkan
PcCrazyMods skrev:
drd håkan skrev:en hel cross utrustning kan väll gå på runt 9k kanske :) hjälm=2-3 tusen , stövlar = 2 tusen , överkropps skydd = 1-2 tusen , knäskydd= 500-1500 , byxa tröja = 1 tusen , hanskar =200kr , glasögon = 500kr där har du allt:)
Är biltemas nåt att ha? Duger? Klart att man kan köpa dyra knä skydd men det är inte riktigt relevant. Någon som vet vart man får tag i billiga nya hojar? Inom Sverige eller EU?
vågar jag inte svara på men jag hade inte köpt skydd på biltema iaf:)

Postat: 1 augusti 2013, 12:12
av PcCrazyMods
Det var det jag misstänkte.. vart rekommenderas att köpa skydds utrustning? Vart köper man billigast hojar?

Postat: 1 augusti 2013, 13:04
av Alyzzzer
Jag rekommenderar att du köper skydd och hojjen på samma ställe för då får man oftast en rätt go rabatt.

Och jag tycker du ska köpa en fyrtaktare. Går så lugnt och bra. Fast e ju ändå så otroligt starka. Jag köpte en Honda crf 150 rb precis och de e ju sån otrolig kraft i dem. Och jag skulle helt ärligt inte alls vilja att den drog iväg snabbare.

Så tro inte att fyrtaktare är sega.

Postat: 1 augusti 2013, 20:41
av PcCrazyMods
Alyzzzer skrev:Jag rekommenderar att du köper skydd och hojjen på samma ställe för då får man oftast en rätt go rabatt.

Och jag tycker du ska köpa en fyrtaktare. Går så lugnt och bra. Fast e ju ändå så otroligt starka. Jag köpte en Honda crf 150 rb precis och de e ju sån otrolig kraft i dem. Och jag skulle helt ärligt inte alls vilja att den drog iväg snabbare.

Så tro inte att fyrtaktare är sega.
Ligger nåt i det. Smart! Kommer antagligen bli en 250 4 taktare. Fy fan så taggad man bli! :)

Postat: 5 augusti 2013, 11:26
av kallepalle
Asddfgf4 skrev:
PcCrazyMods skrev:Tack för alla svar! Kommer mest troligt köpa hojen spritt ny. Någon frågade efter erfarenheter. Och tja jag har väl inga direkt. Kört 50 cc moppe i 1.5 år nu. Alltid kört som en tok på den. Trimmad så klart men så seg. Känner ingen glädje mer. Ingen vill åka med mig något mer heller.. :'( men väldigt många säger att jag kör riktigt bra. Många har sagt att jag borde börja tävla seriöst. Men jag vill ha en hoj som man kan dra ut i skogarna med här i området och köra lite i samhället. Mest i skog och grusvägar. 2t 4t är jag osäker på. 2t är ju relativt lätt meckat. Som moppen i princip. Men svårare att köra.. är det mycket mer drag i ez 250 2t än 250 4t? Hojen blir antagligen en ktm, husaberg eller honda då farsans polare racar för honda här i sverige i super motard.
tvåtakt är mycket mer drag i än 4 takt upp till en viss gräns. Tvåtakt har ju effekten på högre varven, den kommer sega i början (men eftersom det är 250 cc så märks det knappt) och sen drar den iväg som in i helvete. 4 takt har effekten konstant, från låga varv till höga varv. Så om du kör race med någon som har 4 takt och du kör 2 takt kommer han dra iväg fortare än du, men efter några sekunder drar du förbi honom, eftersom din effekt kickar in och du får mycket mer kraft än honom. Så jag skulle satsa på 4 takt i början eftersom du inte är så jätteerfaren :/ Fast inte 125:a fyrtakt, där ska du ha tvåtakt :) men över 125 cc rekomenderar jag 4:takt :)

en 2:Takt segar inte alls i början. en 2:takt har en helt annan effektkurva, så man har ett annat körsätt. en 4:taktare har en väldigt bred effektkurva med högt vridmoment, men inte alls samma effekt som en 2:takt har, medans en 2:takt har en smal effektkurva med mycket hög effekt, men extremt lågt vridmoment om du ligger under effektkurvan. detta är dock inget problem, då man snabbt lär sig att köra inom effektkurvan med en 2:takt, och såvida du inte växlar bort dig, eller inte vet hur man använder kopplingen i starten så kommer du köra ifrån vilket fyrtakt som helst, inom samma kubik givetvis.