Sida 1 av 2
Hjälp med trim till Derbi
Postat: 28 juli 2013, 23:27
av MrCurop
Tjenare!
Nu äntligen har jag bestämt mig för att trimma min moppe, inte sådär hyper, utan rör osv...
Hade tänkt mig:
✓ 1. Nytt rör, vad tycker ni är bäst? Hade inte tänkt och stunta, men vill inte att den är slö i låga varv.
✓ 2. Ostrypt CDI, måste jag köpa ny? Och i så fall vilken? Har läst:
http://goo.gl/DVM1c7 att mopeder från 07 framåt har ett annat tändsystem (Dellorto) som inte passar.
3. Drev byte, detta ska ju såklart matcha med vilket rör jag väljer, men vad funkar bäst?
Med allt detta hade jag tänkt mig 80-90, är det orealistiskt? (rätta mig om jag har fel någonstans)
Tacksam för snabba svar!
Postat: 29 juli 2013, 06:35
av TheFlyingFin
Om du vill ha ett rör som ger bra kraft fenom hela registret är det nog urpluggat originalrör som gäller. Man får leva med det. Efter en tid så lär du dig att varva såpass att du bara märker av det i start från 1:an. Drevningen 13-52 borde klara det, det gör min Derbi med ostrypt CDI och rör. Då går den i 90 men går ändå på bakhjulet om du vill

om CDIn är jag inte säker själv, vill även jag ha em ostrypt CDI men min Derbi är 08 så jag vet inte hur förra ägaren gjorde då han körde med det

Postat: 29 juli 2013, 07:16
av Xpressen
Alltså det där med rör och varvning är en vanesak. Jag har ett Yasuni r1 vilket är högvarvigt men sålänge du håller någorlunda varv så har du kraft så det räcker

13/52 funkar bra.
Postat: 29 juli 2013, 11:40
av MrCurop
Tack för svar!
Lägger till omröstningsfrågor om vilket rör jag ska välja!
Postat: 29 juli 2013, 12:17
av Jakzu
Rör hjälper inte så jätte mkt, fundera på någon 70cc som har bra bottendrag. Bättre effekt och mer diskret

Postat: 29 juli 2013, 12:21
av Xpressen
Gianelli 2T är det bästa röret du kan ha till Derbi's 50cc
Postat: 29 juli 2013, 12:27
av DEA!!
Technigas är det röret som har bäst blandning av drag på höga/låga varv. Den jämnaste effektkurvan.
Postat: 29 juli 2013, 12:54
av MrCurop
Tack för svar!
Vet någon om det går att strypa av orginal CDI:n på min Derbi?
Postat: 29 juli 2013, 15:42
av byYn
Postat: 8 augusti 2013, 23:01
av MrCurop
Köpte Giannellit! Men har punka för tillfället så fixar det och sätter på röret efter
Men vilken CDI passar min moppe då?
Postat: 9 augusti 2013, 01:45
av CaToXXo
MrCurop skrev:
Men vilken CDI passar min moppe då?
Ducati CDI-boxar. tex den du länkat i ditt första inlägg.
Postat: 10 augusti 2013, 02:42
av MrCurop
Nu har jag monterat mitt Giannelli 2T!
CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect...

Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Nu kommer vi till sista delen av mitt projekt, drev. Den accelererar riktigt snabbt men stannar vid 70, om det nu är CDI:n eller helt enkelt allt den ger det vet jag inte. Men vad rekommenderar ni drev?
Tacksam för snabba svar!
Postat: 10 augusti 2013, 08:04
av DerbiKoffe
MrCurop skrev:Nu har jag monterat mitt Giannelli 2T!
CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect...

Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Nu kommer vi till sista delen av mitt projekt, drev. Den accelererar riktigt snabbt men stannar vid 70, om det nu är CDI:n eller helt enkelt allt den ger det vet jag inte. Men vad rekommenderar ni drev?
Tacksam för snabba svar!
Behöver inte vara cdiboxen som gör att den hackar, kan också vara att den inte är inställd ordentligt (munstycken osv)
Postat: 10 augusti 2013, 10:50
av MrCurop
DerbiKoffe skrev:MrCurop skrev:Nu har jag monterat mitt Giannelli 2T!
CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect...

Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Nu kommer vi till sista delen av mitt projekt, drev. Den accelererar riktigt snabbt men stannar vid 70, om det nu är CDI:n eller helt enkelt allt den ger det vet jag inte. Men vad rekommenderar ni drev?
Tacksam för snabba svar!
Behöver inte vara cdiboxen som gör att den hackar, kan också vara att den inte är inställd ordentligt (munstycken osv)
Men måste byta CDI:n innan jag felsöker något annat
Postat: 10 augusti 2013, 11:24
av Rexxy
Då kan jag låna tråden lite, då jag har fått tag i ett Technigasrör. Valde det röret just p.g.a effektkurvan är jämn.
Hur pass bra är det röret annars? Vad för topphastighet kan jag vänta mig ifrån den med optimal drevning?
Det är för mitt "Projekt 100 knyck med effektrör" om ni inte sett det.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50463
Postat: 10 augusti 2013, 12:30
av CaToXXo
MrCurop skrev:CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect...

Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Drev rekommenderar jag 13/53.
Postat: 10 augusti 2013, 12:35
av Awwee
Xpressen skrev:Gianelli 2T är det bästa röret du kan ha till Derbi's 50cc
Eller? Gianelli fanboy

Postat: 10 augusti 2013, 13:46
av MrCurop
CaToXXo skrev:MrCurop skrev:CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect...

Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Postat: 10 augusti 2013, 13:52
av DEA!!
Rexxy skrev:Då kan jag låna tråden lite, då jag har fått tag i ett Technigasrör. Valde det röret just p.g.a effektkurvan är jämn.
Hur pass bra är det röret annars? Vad för topphastighet kan jag vänta mig ifrån den med optimal drevning?
Det är för mitt "Projekt 100 knyck med effektrör" om ni inte sett det.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50463
Tkröret levererar väl en bättre topp?
Postat: 10 augusti 2013, 15:31
av CaToXXo
MrCurop skrev:CaToXXo skrev:MrCurop skrev:CDI-boxen som är strypt gör så att den går väldigt konstigt, du måste antingen ligga max (70) efter det hackar den, eller så ligger du vanligt (45) sen hackar den, men what do you expect...

Så ostrypt CDI får bli mitt nästa inköp
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Det låter inte som CDI-boxen. Munstycke SKA man byta vid byte till trimrör från original. Kolla tändstiftet kan du göra om du vill, jag brukar inte förlita mig på det alltför mycket. Man känner när en moppe går rent o fint. Ett nytt stift skadar inte.
Postat: 10 augusti 2013, 16:39
av Rexxy
DEA!! skrev:Rexxy skrev:Då kan jag låna tråden lite, då jag har fått tag i ett Technigasrör. Valde det röret just p.g.a effektkurvan är jämn.
Hur pass bra är det röret annars? Vad för topphastighet kan jag vänta mig ifrån den med optimal drevning?
Det är för mitt "Projekt 100 knyck med effektrör" om ni inte sett det.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50463
Tkröret levererar väl en bättre topp?
0.3hk mer. Men kurvan är spetsigare, vilket gör att den kanske inte orkar en tyngre drevning. För motorn måste ha ork att komma upp i varv också, vilket technigas teoretiskt ska fixa som inte tk kan.
För man ska inte blint stirra sig in på maxeffekten. Kurvan spelar stor roll också!

Postat: 11 augusti 2013, 16:04
av MrCurop
CaToXXo skrev:MrCurop skrev:CaToXXo skrev:
Det är inte CDI-boxen som beter sig så. Felinställd förgasare, har du bytt munstycke?
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Det låter inte som CDI-boxen. Munstycke SKA man byta vid byte till trimrör från original. Kolla tändstiftet kan du göra om du vill, jag brukar inte förlita mig på det alltför mycket. Man känner när en moppe går rent o fint. Ett nytt stift skadar inte.
Okok, skadar det moppen att köra på fel munstycke? Kört lite med det nya röret... Och vad skulle du chansa för storlek på munstycket?
Postat: 11 augusti 2013, 16:10
av p4ck
MrCurop skrev:CaToXXo skrev:MrCurop skrev:
Nix, ska beställa munstyckekit när jag ska köpa CDI, vilket blir om någon vecka eftersom jag ska åka bort. Men är du säker på att det är förgasaren? Ska jag inte kolla tändstiftet innan jag köper munstycken?
Det låter inte som CDI-boxen. Munstycke SKA man byta vid byte till trimrör från original. Kolla tändstiftet kan du göra om du vill, jag brukar inte förlita mig på det alltför mycket. Man känner när en moppe går rent o fint. Ett nytt stift skadar inte.
Okok, skadar det moppen att köra på fel munstycke? Kört lite med det nya röret... Och vad skulle du chansa för storlek på munstycket?
Kan värmenypa, bensinen kyler.
Om du kör med förlitet, dvs.

Postat: 11 augusti 2013, 16:22
av CaToXXo
MrCurop skrev:
Okok, skadar det moppen att köra på fel munstycke? Kört lite med det nya röret... Och vad skulle du chansa för storlek på munstycket?
Har du otur så kan moppen skära för dig. Storlekarna varierar väldigt, allt mellan 70 och 95 kan du behöva... Utgå på 10 storlekar större än original.
Postat: 17 augusti 2013, 04:39
av MrCurop
Beställt CDI-box nu
Låter kanske lite dumt, men vad rekommenderar ni för munstycke typ? Ska jag köpa ett separata? Eller ett kit, i så fall vilket?
Sorry om jag låter lite dum, är inte så insatt

, men lär mig någon nytt varje dag!
Tacksam för snabba svar!
Postat: 17 augusti 2013, 08:58
av JakobRRX
MrCurop skrev:Beställt CDI-box nu
Låter kanske lite dumt, men vad rekommenderar ni för munstycke typ? Ska jag köpa ett separata? Eller ett kit, i så fall vilket?
Sorry om jag låter lite dum, är inte så insatt

, men lär mig någon nytt varje dag!
Tacksam för snabba svar!
Köpt ett kit så kan du testa dig fram

Kolla tändstiftet, är det vitt=du behöver större munstycke. svart=mindre munstycke oboybrunt=perfa
Också ett fenomen på att du har för litet munstycke är om du åker typ maxfart å sen trycker in choken, om den får en skjuts framåt är det för litet munstycke (för choken ger mer bensin)

Postat: 17 augusti 2013, 14:13
av MrCurop
JakobRRX skrev:MrCurop skrev:Beställt CDI-box nu
Låter kanske lite dumt, men vad rekommenderar ni för munstycke typ? Ska jag köpa ett separata? Eller ett kit, i så fall vilket?
Sorry om jag låter lite dum, är inte så insatt

, men lär mig någon nytt varje dag!
Tacksam för snabba svar!
Köpt ett kit så kan du testa dig fram

Kolla tändstiftet, är det vitt=du behöver större munstycke. svart=mindre munstycke oboybrunt=perfa
Också ett fenomen på att du har för litet munstycke är om du åker typ maxfart å sen trycker in choken, om den får en skjuts framåt är det för litet munstycke (för choken ger mer bensin)

Tack för svar!
Kan jag inte köpa fel munstycke typ? Passar alla munstycken till alla förgasare?
Postat: 17 augusti 2013, 14:22
av p4ck
MrCurop skrev:
Tack för svar!
Kan jag inte köpa fel munstycke typ? Passar alla munstycken till alla förgasare?
Jo, du kan t.ex köpa 5mm munstycke till en förgasare som har 6mm. Det är gängan på munstycket vi snackar om nu, det är enda som skiljer.

Postat: 17 augusti 2013, 17:30
av MrCurop
p4ck skrev:MrCurop skrev:
Tack för svar!
Kan jag inte köpa fel munstycke typ? Passar alla munstycken till alla förgasare?
Jo, du kan t.ex köpa 5mm munstycke till en förgasare som har 6mm. Det är gängan på munstycket vi snackar om nu, det är enda som skiljer.

Passar detta kittet?
http://goo.gl/lBLZ3V
Postat: 17 augusti 2013, 17:50
av p4ck
MrCurop skrev:p4ck skrev:MrCurop skrev:
Tack för svar!
Kan jag inte köpa fel munstycke typ? Passar alla munstycken till alla förgasare?
Jo, du kan t.ex köpa 5mm munstycke till en förgasare som har 6mm. Det är gängan på munstycket vi snackar om nu, det är enda som skiljer.

Passar detta kittet?
http://goo.gl/lBLZ3V
Vet inte ens vad du har för förgasare, men antar att du har en Dellorto 17.5mm förgasare och då ska du ha Dellorto's 6mm munstycke.
Tror jag
Postat: 19 augusti 2013, 13:05
av MrCurop
Tack för alla svar allihopa!
Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
Postat: 19 augusti 2013, 13:30
av JakobRRX
MrCurop skrev:Tack för alla svar allihopa!
Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
Jag har själv metrakit thrower på min Rieju och bytte till sportluftfilter häromdan, ingen skillnad alls nästan. Den lät dovare och fränare och kanske en aning mer bottendrag, men kan ha varit placebo

.
var ett biltema filter, typ kon format
Postat: 19 augusti 2013, 15:32
av MrCurop
JakobRRX skrev:MrCurop skrev:Tack för alla svar allihopa!
Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
Jag har själv metrakit thrower på min Rieju och bytte till sportluftfilter häromdan, ingen skillnad alls nästan. Den lät dovare och fränare och kanske en aning mer bottendrag, men kan ha varit placebo

.
var ett biltema filter, typ kon format
Låter det tystare? Giannellit låter som fan, när man bor i en storstad som jag får man se sig för..
Postat: 19 augusti 2013, 15:48
av MrCurop
Lägger också upp en bild på hur moppen ser ut för tillfället (inte bästa kvalitet)
Detta håller nästan på att bli ett projekt, så ni för gärna följa

Postat: 19 augusti 2013, 16:32
av tacopaj
MrCurop skrev:Tack för alla svar allihopa!
Men vad tycker ni om sportluftfilter? I så fall vilket rekommenderar ni?
kul att det löste sig, men du behöver inte sportluft! det kmr bara dra mer bensin och låta mer och du kommer behöva byta munstycke ca 10-15 storlekar
