Sida 1 av 1

Får inte max ur mitt Giannelli 2T

Postat: 28 juli 2013, 22:10
av Bageridoft
Hejsan svejsan!

Nu är det så att jag har köpt ett Giannelli 2T Enduro till min Derbi DRD Pro SM -07 och jag tycker att toppfarten är lite dålig. Jag har hört om de som har köpt ett exakt lika rör till sina mopeder och de säger att de kör 80-115 ärliga kmh medans jag bara kör 65. Och jag har pluggat ur röret.

Min setup just nu:
Giannelli 2T
Original 17.5 Dellorto förgasare
14-58 drev
Original luftbox
90 munstycke

Min teori är nu att jag borde köpa sportluftfilter och större munstycke samt dreva den till 14-53. Tror ni det skulle lösa problemet? Har ni andra förslag på åtgärder? Tacksam för alla kommentarer så länge de hålls på seriös nivå ;)

Mvh. Bageridoft

Postat: 28 juli 2013, 22:17
av MisterDT50R
1. Det du hört om toppfart stämmer inte helt, förvänta dig inte att den gör 100 +, supermax 90 ärliga med bara rör och tung drevning (vilket blir ett måste) men 75-80 brukar vara den riktigt ärliga med endast rör

2. Din teori stämmer 2/3, sportluftfilter ger dig inte många mer km, skaffa inte det. större munstycke kan det mycket väl vara, vilka varv kommer du upp i, går den bra på högre varv? Och ja att dreva den 14-53 så kommer den gå fortare, kanske lite väl tungt men borde funka! :)

3. Kollat så det inte sitter nån liten plugg kvar? Kan sittta en i ljuddämparn, eller nån tidigare ägare kanske satt den i typ mellanröret eller nåt annat ställe, kolla det!

4. Kan också va övriga förgasarinställningar än huvudmunstycke, går den rent och ser tändstiftet ungefär oboybrunt ut?

Postat: 28 juli 2013, 22:45
av SNODDAS15
CDI:n stryper inte då?

Postat: 28 juli 2013, 22:48
av alb1n
jag har för mig att jag har 108 munstycke på min, dock har jag luftfilter :? mätaren stämmer ritktigt bra och jag fått upp den i 92 på mätaren.

Postat: 28 juli 2013, 23:33
av Bageridoft
Tack för alla tips hittils!

MisterDT50R: Tändstiftet brukar ofta bli skitigt till den grad att den är svår att starta och moppen brukar även "dränka" sig. Därfor tror jag att jag borde skaffa ett luftfilter med bättre flöde. Jag skall prova ställa in förgasaren bättre! Tack för dina tips, de hjälpte verkligen

SNODDAS15: DRD pro 07 har väl ostrypt CDI från original

Alb1n: Ok, nice! =)

Postat: 28 juli 2013, 23:58
av ZX
Bageridoft skrev:Tack för alla tips hittils!

MisterDT50R: Tändstiftet brukar ofta bli skitigt till den grad att den är svår att starta och moppen brukar även "dränka" sig. Därfor tror jag att jag borde skaffa ett luftfilter med bättre flöde. Jag skall prova ställa in förgasaren bättre! Tack för dina tips, de hjälpte verkligen

SNODDAS15: DRD pro 07 har väl ostrypt CDI från original

Alb1n: Ok, nice! =)
Ja den är ostrypt original, att skaffa sportluft för att den inte går rent är bara korkat.
Ställ in förgasarn istället så ska du få se på åka av

Postat: 29 juli 2013, 09:52
av Gurraaaaa
Jag kör med gianelli 2t till min drd pro -07.
Jag har 13/53 drevning och 95 i munstycke nu, men jag tror min går lite magert, för röret vill inte varva ut riktigt på 6a för mej, men jag har fått upp min i ärliga 85+ efter gps :)

Postat: 29 juli 2013, 14:06
av Bageridoft
Gurra: Har du original resten eller?

Postat: 29 juli 2013, 17:54
av Gurraaaaa
Jepp, de enda som är ändrat är som sagt avgasrör och munstycke och drev.
Men undrar varför din inte vill gå riktigt :3

Postat: 29 juli 2013, 19:30
av draken
1: skaffa ostrypt cdi (du kan varva mer och får högre toppfart)
2: skaffa ett sportluft (mopen blir piggare)
3: gå upp i munstycke ca 10-20str (mopeden får mera bensin och går bättre till din setup)
4:dreva 14-52 (moppen går snabbare med blir svagare. men det ska inte vara nått problem)

värt å tästa ialf

Postat: 29 juli 2013, 22:34
av Gurraaaaa
draken skrev:1: skaffa ostrypt cdi (du kan varva mer och får högre toppfart)
2: skaffa ett sportluft (mopen blir piggare)
3: gå upp i munstycke ca 10-20str (mopeden får mera bensin och går bättre till din setup)
4:dreva 14-52 (moppen går snabbare med blir svagare. men det ska inte vara nått problem)

värt å tästa ialf
De är redan ostrypt cdi på drd pro orginal :wink: