Din orginalvev klarar varven cylindern leverar. Därimot om din motor har gått långt så kan vevlager och annat inte vara i samma skick som det var när det var nytt.
Då är det lungt! Ett rör å munstycken är ett måste!
Sen om du vill ha lite mer i topp så dra på en större förgasare.
Se bara till att allt annat är ostrypt, så som cdi.
hade tänkt att köpa den dr evolution 80cc, metrakit thrower (eller nåt annat lågvarvigt rör), 17-19mm förgasare (typ dellorto), munstyckestorlek 100-110, säg gärna om jag har missat nåt.
om jag fixar ostrypt dci så kommer den väl varva över vad originalveven klarar?
Oggee skrev:hade tänkt att köpa den dr evolution 80cc, metrakit thrower (eller nåt annat lågvarvigt rör), 17-19mm förgasare (typ dellorto), munstyckestorlek 100-110, säg gärna om jag har missat nåt.
om jag fixar ostrypt dci så kommer den väl varva över vad originalveven klarar?
nej det kommer den inte, röret eller cylindern varvar knappast något, du kan vara lugn
Nånting du bör tänka på är dock att köpa ett större insug så du får dit 19/21mm förgasaren.
Vet inte om membranet är nödvändigt att byta ut. Bara ifall det är strypt.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Oggee skrev:jag behöver la inte byta insug om jag köper en förgasare som passar AM6?
Om du har en 14mm förgasare just nu, och ska sätta på en större förgasare. Vet inte vilken förgasare du ska sätta på. Hur som helst, om du har en 14mm förgasare nu, så har du ett insug som passar 14mm förgasare. Försöker di sätta dit en förgasare på 21mm så kommer det bli ganska jobbigt att få dit den, om du ens får det. Därför brukar man köpa ett större insug så man får dit förgasaren.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Oggee skrev:Större förgasare är väl inget måste? Om jag ska byta förgasare hade jag tänkt 17-19mm
Nä, ett måste är det väl inte. Har för mig det är 14mm original på RRX, men du får mer effekt av en större förgasare.
Sant, men köper jag större förgasare, effektrör och sportluftfilter,100- 110 i munstycke , ev kopplingsfjädrar behöver jag la inte köpa nåt mer för att den ska fungera med 80cc?
Köp ett insug för 200 spänn när du väl är igång. Kommer ge en väldigt stor skillnad om ditt nuvarande är strypt, om ditt original ens passar till en 19mm.
Den setup du ska ha kommer fungera bra och du behöver inget mer.
sportluftfiltret är dock onödigt tycker jag, låter mer och drar mer soppa men du kan lika gärna borra lite i luftburken eller strypa av den om det finns någon strypning.
Tror kopplingsfjädrar också är lite overkill. Du märker ifall kopplingen slirar när du kör med mopeden. Om den inte slirar behövs inga nya kopplingsfjädrar.
det betyder att du inte kan växla, du växlar bara "halva" växeln när du växlar upp och hamnar i friläge. Kan hända efter några sekunder eller direkt när du växlar, enda lösningen är att ta i mer när du växlar