Tja, märkte nu när jag skulle byta däck på min Derbi att höger framgaffel är jättemjuk medans den vänstra är helt okej :O Hur fixar man detta? Måste man köpa nya stötdämpare, eller går det att lösa ändå? :/
Du har ju en äldre Derbi! Då sitter det showagaffel på dem, och det är bara fjäder i ena gaffelbenet, och olja och dämpare i andra gaffelbenet. Nåt sånt har jag för mig. Så högra gaffelbenet ska vara mjukare än vänstra.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Så går det inte att få den hårdare då? fylla på mer olja eller nåt? ^^För jag kan lixom trycka upp hela högra stötdämparen med handen, tills den slår i längst upp Så mjuk kan det inte vara meningen att den ska vara? Ingen stötdämpning alls ju :O
Asddfgf4 skrev:Så går det inte att få den hårdare då? fylla på mer olja eller nåt? ^^För jag kan lixom trycka upp hela högra stötdämparen med handen, tills den slår i längst upp Så mjuk kan det inte vara meningen att den ska vara? Ingen stötdämpning alls ju :O
Vet faktiskt inte. Sett video på en grabb som gör precis likadant med hans gaffel, och alla andra sa också att det var så det skulle vara.
Som sagt, högra har en fjäder i sig, vänstra har olja.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
det ska vara så, det är bara olja i den ena dämparen och den ska vara mjuk. Just för att det är en gaffel tillverkad för moped (Har dock för mig att showa gafflarna fanns på äldre 125:or) annars så är de riktigt snyggt och bra med en usd gaffel dock så e de ganska dyrt.
Asddfgf4 skrev:Så mjuk kan det inte vara meningen att den ska vara? Ingen stötdämpning alls ju :O
Nu blandar du ihop begreppen. Det är fjädern som bär upp vikten = gör att det går åt kraft för att trycka ihop gaffeln och den fjädrar ut igen när man släpper, dämpningen är det som bromsar fjädringsrörelsen så moppen inte börjar studsa som nått slags hoppstylta som fjädrar utan dämpning lätt kan göra.
Eftersom du inte har någon fjäder i högerbenet SKA det gå bottna det ganska enkelt med handkraft, men dämpningen ska göra att rörelsen går lite tungt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.