stunt 4 life skrev:är det så man stryper oljemängden nu för tin?MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén
Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning
har en drac-ReM- skrev:Vet inte vad du har för moppe eftersom att du inte nämner det.
Kan där emot säga att jag personligen aldrig skulle köra trimmat (framför allt inte så tunga grejer) med originalveven.
Kan som vanligt inte ge mer exempel än vad jag själv erfarat, vilket är min Aerox originalvev som jag själv körde med trimmat på i ett par månader. Hade lite tur och körde med 3% olja i soppan vilket kanske såg till att den höll så långt, men nu i efterhand skulle jag aldrig göra om samma sak.
stunt 4 life skrev:är det så man stryper oljemängden nu för tin?MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén
Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning
har redan ställt upp den för kör med vässad cylinder åsånt nu-ReM- skrev:Okej.
Kan bara tipsa dig, du gör precis som du vill i slutänden.
Mina tips till dig är att inte köra med oljepump om du byter till trimcylinder. Oljepumpen är inställd för att smörja motorn utefter hur mycket den varvar original. Trimmar du motorn utan att förändra något med oljepumpen så kommer motorn att varva mer utan att få mer olja = skada eller ännu värre.
Som sagt skulle jag inte heller våga köra med originalvev. Jag vet att många gör det och det är upp till dig om du följer deras spår eller spelar säkert.
Kom bara ihåg att skär veven så är det inte bara en ny vev som gäller. Oftast stryker kolv och cylinder med inte minst, och har du otur så flyger det runt metall innanför blocken som fastnar i växellådan, kopplingen etc och ger dig något ordentligt att tänka på om nätterna.
Oljepumpen HAR en liten inställningsskruv som kan användas för att ge motorn mer olja. Den skulle antagligen kunna användas för den som kör med original oljepump till trimcylinder och så vidare.
Jag vet där emot ingenting om hur mycket den ska skruvas ut, om den gör någon skillnad, om pumpen riskerar att gå sönder eller något sådant och rekommenderar dig därför att blanda i tanken.
Antal tankade deciliter bensin multiplicerat med 0,025 ger dig exakta mängden tvåtaktsolja att blanda ner. direkt ner i tanken, skaka om och sen har du inget att oroa dig för.
alltså vad snackar du om riktigt?-ReM- skrev:Okej.
Kan bara tipsa dig, du gör precis som du vill i slutänden.
Mina tips till dig är att inte köra med oljepump om du byter till trimcylinder. Oljepumpen är inställd för att smörja motorn utefter hur mycket den varvar original. Trimmar du motorn utan att förändra något med oljepumpen så kommer motorn att varva mer utan att få mer olja = skada eller ännu värre.
Som sagt skulle jag inte heller våga köra med originalvev. Jag vet att många gör det och det är upp till dig om du följer deras spår eller spelar säkert.
Kom bara ihåg att skär veven så är det inte bara en ny vev som gäller. Oftast stryker kolv och cylinder med inte minst, och har du otur så flyger det runt metall innanför blocken som fastnar i växellådan, kopplingen etc och ger dig något ordentligt att tänka på om nätterna.
Oljepumpen HAR en liten inställningsskruv som kan användas för att ge motorn mer olja. Den skulle antagligen kunna användas för den som kör med original oljepump till trimcylinder och så vidare.
Jag vet där emot ingenting om hur mycket den ska skruvas ut, om den gör någon skillnad, om pumpen riskerar att gå sönder eller något sådant och rekommenderar dig därför att blanda i tanken.
Antal tankade deciliter bensin multiplicerat med 0,025 ger dig exakta mängden tvåtaktsolja att blanda ner. direkt ner i tanken, skaka om och sen har du inget att oroa dig för.
Dåså, känner du att du har koll på den biten så gör som du villstunt 4 life skrev: har redan ställt upp den för kör med vässad cylinder åsånt nuå de är la inte svårt å ställa in den heller s¨å jag kan det
Vet inte om ni har lagt märkt till att gasvajern är delad på en motor med oljepump. Det beror på att den ena vajern är kopplad till oljepumpen. När du gasar vrider vajern på ett litet spjäll av något slag som ökar mängden olja till motorn.wasprocker skrev:Vadfasen snackar du för goja? Ökar varvtalet så ökar ju pumpens oljetryck. Oljepumpen är ju direktkopplad till varvtalet. Och mer varv = mer olja.
1. Läs ovanstående.saile96 skrev:alltså vad snackar du om riktigt?
1. lägger du på en cylinder som varvar mera så kommer ändå motorn få lika mkt olja då ojepumpen sitter monterad på på vevaxeln.
2. hur menar du att en vev skulle kunna skära? om nångon av nållargrena rasar så flyger det antagligen runt metallsplitter runt i VEVHUSET och cylindern. ingetdera har någon kontakt alls med växellådan eller koplingen.