behöver ja byte vev?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

behöver ja byte vev?

Inlägg av stunt 4 life »

tjenna
tänkte slå iväg en order på en 74 barikit nu när ja fått min lön men undrar då om jag läre byta vev? veven och motorn är i bra skick, har gått va 400mil bara.

kan nån säga ett bar rör till den cylindern åh för ja tror inte tk är det bästa till barren..
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Vet inte vad du har för moppe eftersom att du inte nämner det.
Kan där emot säga att jag personligen aldrig skulle köra trimmat (framför allt inte så tunga grejer) med originalveven.
Kan som vanligt inte ge mer exempel än vad jag själv erfarat, vilket är min Aerox originalvev som jag själv körde med trimmat på i ett par månader. Hade lite tur och körde med 3% olja i soppan vilket kanske såg till att den höll så långt, men nu i efterhand skulle jag aldrig göra om samma sak.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

-ReM- skrev:Vet inte vad du har för moppe eftersom att du inte nämner det.
Kan där emot säga att jag personligen aldrig skulle köra trimmat (framför allt inte så tunga grejer) med originalveven.
Kan som vanligt inte ge mer exempel än vad jag själv erfarat, vilket är min Aerox originalvev som jag själv körde med trimmat på i ett par månader. Hade lite tur och körde med 3% olja i soppan vilket kanske såg till att den höll så långt, men nu i efterhand skulle jag aldrig göra om samma sak.
har en drac :) men kommer köra med påställd oljepump
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Okej.
Kan bara tipsa dig, du gör precis som du vill i slutänden.
Mina tips till dig är att inte köra med oljepump om du byter till trimcylinder. Oljepumpen är inställd för att smörja motorn utefter hur mycket den varvar original. Trimmar du motorn utan att förändra något med oljepumpen så kommer motorn att varva mer utan att få mer olja = skada eller ännu värre.

Som sagt skulle jag inte heller våga köra med originalvev. Jag vet att många gör det och det är upp till dig om du följer deras spår eller spelar säkert.
Kom bara ihåg att skär veven så är det inte bara en ny vev som gäller. Oftast stryker kolv och cylinder med inte minst, och har du otur så flyger det runt metall innanför blocken som fastnar i växellådan, kopplingen etc och ger dig något ordentligt att tänka på om nätterna.

Oljepumpen HAR en liten inställningsskruv som kan användas för att ge motorn mer olja. Den skulle antagligen kunna användas för den som kör med original oljepump till trimcylinder och så vidare.
Jag vet där emot ingenting om hur mycket den ska skruvas ut, om den gör någon skillnad, om pumpen riskerar att gå sönder eller något sådant och rekommenderar dig därför att blanda i tanken.

Antal tankade deciliter bensin multiplicerat med 0,025 ger dig exakta mängden tvåtaktsolja att blanda ner. direkt ner i tanken, skaka om och sen har du inget att oroa dig för.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

orginalvev kan du bra använda till en såpas klen cylinder så länge den inte glappar.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

-ReM- skrev:Okej.
Mina tips till dig är att inte köra med oljepump om du byter till trimcylinder. Oljepumpen är inställd för att smörja motorn utefter hur mycket den varvar original. Trimmar du motorn utan att förändra något med oljepumpen så kommer motorn att varva mer utan att få mer olja = skada eller ännu värre.

Som sagt skulle jag inte heller våga köra med originalvev. Jag vet att många gör det och det är upp till dig om du följer deras spår eller spelar säkert.
Kom bara ihåg att skär veven så är det inte bara en ny vev som gäller. Oftast stryker kolv och cylinder med inte minst, och har du otur så flyger det runt metall innanför blocken som fastnar i växellådan, kopplingen etc och ger dig något ordentligt att tänka på om nätterna.

Oljepumpen HAR en liten inställningsskruv som kan användas för att ge motorn mer olja. Den skulle antagligen kunna användas för den som kör med original oljepump till trimcylinder och så vidare.
Jag vet där emot ingenting om hur mycket den ska skruvas ut, om den gör någon skillnad, om pumpen riskerar att gå sönder eller något sådant och rekommenderar dig därför att blanda i tanken.

Antal tankade deciliter bensin multiplicerat med 0,025 ger dig exakta mängden tvåtaktsolja att blanda ner. direkt ner i tanken, skaka om och sen har du inget att oroa dig för.
har redan ställt upp den för kör med vässad cylinder åsånt nu :) å de är la inte svårt å ställa in den heller s¨å jag kan det :)
stunt 4 life skrev:

LaSlidur
Svårstartad skrothög

Inlägg av LaSlidur »

om inte veven glappar skulle de inte va nå problem eftersom de är en rätt klen cylinder
Aerox med,
Motoforce 50cc sport
Leovince ZX
3.5g
wasprocker
Elmoped

Inlägg av wasprocker »

-ReM- skrev:Trimmar du motorn utan att förändra något med oljepumpen så kommer motorn att varva mer utan att få mer olja = skada eller ännu värre..
Vadfasen snackar du för goja? Ökar varvtalet så ökar ju pumpens oljetryck. Oljepumpen är ju direktkopplad till varvtalet. Och mer varv = mer olja.
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

-ReM- skrev:Okej.

alltså vad snackar du om riktigt?

1. lägger du på en cylinder som varvar mera så kommer ändå motorn få lika mkt olja då ojepumpen sitter monterad på på vevaxeln.

2. hur menar du att en vev skulle kunna skära? om nångon av nållargrena rasar så flyger det antagligen runt metallsplitter runt i VEVHUSET och cylindern. ingetdera har någon kontakt alls med växellådan eller koplingen.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

stunt 4 life skrev: har redan ställt upp den för kör med vässad cylinder åsånt nu :) å de är la inte svårt å ställa in den heller s¨å jag kan det :)
Dåså, känner du att du har koll på den biten så gör som du vill :)
wasprocker skrev:Vadfasen snackar du för goja? Ökar varvtalet så ökar ju pumpens oljetryck. Oljepumpen är ju direktkopplad till varvtalet. Och mer varv = mer olja.
Vet inte om ni har lagt märkt till att gasvajern är delad på en motor med oljepump. Det beror på att den ena vajern är kopplad till oljepumpen. När du gasar vrider vajern på ett litet spjäll av något slag som ökar mängden olja till motorn.
Om motorn går från att varva ca 8500 till 14000 utan att man förändrar hu det där spjället öppnas så får motorn för lite olja.
I värsta fall så ökar trycket i oljepumpen utan att spjället släpper förbi någon mer olja, då kan pumpen gå sönder och poff säger det i maskinen.
Ni är snabba på att attackera folk, väldigt dålig egenskap
Ta det lugnt och ifrågasätt som folk istället.
saile96 skrev:alltså vad snackar du om riktigt?

1. lägger du på en cylinder som varvar mera så kommer ändå motorn få lika mkt olja då ojepumpen sitter monterad på på vevaxeln.

2. hur menar du att en vev skulle kunna skära? om nångon av nållargrena rasar så flyger det antagligen runt metallsplitter runt i VEVHUSET och cylindern. ingetdera har någon kontakt alls med växellådan eller koplingen.
1. Läs ovanstående.

2. Det stämmer, jag snöade in mig lite på fyrtaktsmotorer nu.
Dock är det oavsett en dum idé att använda originalvev till trimgrejer, det är att ta en risk som kan leda till trubbel och jag har inte gjort annat än att säga vad jag personligen tycker.

Skriv svar