Sida 1 av 1
får ej loss cylindern
Postat: 6 juli 2013, 21:29
av Nordia
Hej håller på att byta cylinder på en Nordia big 50 4-takt kinamoppe. Allt har gått helt utan problem ända tills jag skall ha loss sista biten av cylindern den där kolven löper inuti. Den sitter helt fast kolven är just nu i yttersta läget (ej skuren motor kördes tidigare idag.) frågan är måste jag ta bort "pinnbultarna" som styr cylinderns och toppens plasering, kollar man så skall det ju inte behövas. Eller är det bara till att bruka våld och i så fall hur hårt skall jag slå, om cylindern pajar gör inget men jag vill inte ha skador på motorn. (det är första gången jag byter cylinder och mekar med en moped.)
Postat: 6 juli 2013, 22:01
av MisterDT50R
Det är bara att dra cylindern rakt opp tills den är loss, pinnbultarna ska kunna sitta kvar, du kanske får flytta på grejer som kan göra att du inte kan lyfta rakt upp hela vägen, eller om möjligtvis kolvringarna tar i
Postat: 6 juli 2013, 22:17
av Nordia
cylinderdelen är helt fri så där är inga problem, även om jag försöker bända glipar den inte en millimeter från motorn, skulle det vara kolvring borde jag ju kunna röra den lite. så det får bli att bruka våld jag har ju en ny cylinder som skall dit. tack för att du svarade
Postat: 6 juli 2013, 22:40
av moppenerd
Förlåt heter fiddykrakan på kik

Postat: 6 juli 2013, 22:41
av moppenerd
Förlåt mobilen dampar
Postat: 6 juli 2013, 22:56
av draken
kickade så kovlen går runt så kanske den lossnar. annars så kan du ta en skruvmäjsel å köra in mellan cylindern å blocket å böja upp den å ta i som satan
Postat: 6 juli 2013, 23:09
av G-son
Lite otydligt vad som sitter fast. Får du inte av cylindern från pinnpultarna för att nått är ivägen, eller får du inte loss den från blocket alls?
Om du inte får loss culindern från blocket har den antagligen bara kletat fast i packningen, lite lätt knackande på cylinderns sidor med t.ex. en gummi/plastklubba brukar ordna det. Kolla så du inte glömt nån skruv som håller fast cylindern i blocket, minns inte om det finns några "extra" såna på den motorn.
Postat: 7 juli 2013, 11:26
av Nordia
Tack Draken och Erik det är från blocket den inte släpper håller nog med om att den bara satt sig i gamla packningar mm så snart skall vi ner och slå och bända
Postat: 7 juli 2013, 11:27
av Törnan
ta en bild så vi ser hur allt ser ut

Postat: 7 juli 2013, 20:13
av Nordia
tack för hjälpen gick lättare med kolven i nedre position och lite knackning, därefetr har allt gått som smort tills jag kom på att innan jag kickade runt kolven glömde jag markera kamkedjans position mot kammen, hur vet man hur den skall sitta
Postat: 8 juli 2013, 01:45
av G-son
Du har markeringar på svänghjulet och kamdrevet att gå efter. Minns inte exakt ny, men det finns säkert guider om du googlar lite.
Postat: 8 juli 2013, 21:05
av Nordia
sökte på kamkedja hittade inget men hade jag sökt direkt på cylinderbyte hade inga frågor behövt ställas allt fanns där
http://www.twostrokerider.se/byte-av-cy ... 4-taktare/ tack för ett bra forum