aerox vägrar starta

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

aerox vägrar starta

Inlägg av Thoz3 »

tjena nu är jag här igen med en fråga
varför startar den inte (min jävla aerox)
har komp
den får bensin
får gnista

har testat bytta tändstift
gjort rent förgasare 2 ggr
något annat som kan vara problemet

kollade topplockspackingen och den såg fin ut samt cylinderfotspackningen
även nybytt kolv om det har med saken att göra samt ny förgasare
17,5 80munstycke var i, org var 12mm
så varför vägrar skiten starta


edit: starta inte med startgas heller har kollat tjuvluft inget

*hörde av en att det ska vara gul gnista stämmer det?
för jag får en stark blå gnista
kan detta vara felet? och hur löser jag det


övrig setup
50cc sport malossi med ny kolv samt packningar
gianelli nezt rör
malossi mhr hpc 10mm vev
17,5mm förgasare
malossi reeds helt
nytt ostrypt insug
Bild
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

skiten startar fortfarande inte så hjälp uppskattas
Bild
AeroxCalle
Elmoped
Inlägg: 86
Blev medlem: 2 april 2013, 17:59

Inlägg av AeroxCalle »

Hade samma problem på min aerox, hade komp och allt det där men det visade sig att kolvringarna hade gått...
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

kan förstå att problemet är riktigt irriterande...men du kan ju kolla igenom allt igen, sen skadar det ju inte att kolla kolvringarna som han ovanför sa :)
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Har du mätt kompet eller antar du bara?

Har du kollat så att bensinen når cylindern? Kicka några gånger eller elstarta och kolla om stiftet är blött, kan även hända att den får för mycket bensin.
Bild
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

någon som har några mer förslag på varför den inte startar säg dem nu
så går jag ut och kollar senare
:D
Bild
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

får den luft? är stiftet blött? å stiftet ska lysa med en stark blå gnista som inte vandrar så mycket
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

draken skrev:får den luft? är stiftet blött? å stiftet ska lysa med en stark blå gnista som inte vandrar så mycket
ja,ja och okej
Bild
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Prova att mata motorn med olika mängd luft.
Det kan du göra genom att först ta bort luftfilter/luftburk och prova starta.
Därefter sätter du en bit tejp över 1/4 av förgasarens luftintag.
Prova igen.
Tejpa sen över 1/2 av förgasarens luftintag, prova en gång till och så vidare.
Det är ungefär samma effekt som att byta munstycke då vakuumet i förgasaren ökar av att det blir svårare att få in luft, så ju mer du täcker för av luftintaget, ju "större munstycke" testar du. Teoretiskt sett förstås.

Skulle den inte tända till oavsett vad du testar så lär problemet inte ligga kring förgasaren.
Moppen ska starta på startgas även om bränsleblandningen i förgasaren är totalt åt helvete eftersom att motorn då drivs av gasen.
Sikta mer på att kolla tändspolen, se så att svänghjulet står rätt, tändplattan i rätt vinkel, kompression som det ska osv.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

-ReM- skrev:Prova att mata motorn med olika mängd luft.
Det kan du göra genom att först ta bort luftfilter/luftburk och prova starta.
Därefter sätter du en bit tejp över 1/4 av förgasarens luftintag.
Prova igen.
Tejpa sen över 1/2 av förgasarens luftintag, prova en gång till och så vidare.
Det är ungefär samma effekt som att byta munstycke då vakuumet i förgasaren ökar av att det blir svårare att få in luft, så ju mer du täcker för av luftintaget, ju "större munstycke" testar du. Teoretiskt sett förstås.

Skulle den inte tända till oavsett vad du testar så lär problemet inte ligga kring förgasaren.
Moppen ska starta på startgas även om bränsleblandningen i förgasaren är totalt åt helvete eftersom att motorn då drivs av gasen.
Sikta mer på att kolla tändspolen, se så att svänghjulet står rätt, tändplattan i rätt vinkel, kompression som det ska osv.
kan nog vara tändplattan kan ha satt den lite fel när jag bytte den
ska kolla
Bild
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Thoz3 skrev:
-ReM- skrev:Prova att mata motorn med olika mängd luft.
Det kan du göra genom att först ta bort luftfilter/luftburk och prova starta.
Därefter sätter du en bit tejp över 1/4 av förgasarens luftintag.
Prova igen.
Tejpa sen över 1/2 av förgasarens luftintag, prova en gång till och så vidare.
Det är ungefär samma effekt som att byta munstycke då vakuumet i förgasaren ökar av att det blir svårare att få in luft, så ju mer du täcker för av luftintaget, ju "större munstycke" testar du. Teoretiskt sett förstås.

Skulle den inte tända till oavsett vad du testar så lär problemet inte ligga kring förgasaren.
Moppen ska starta på startgas även om bränsleblandningen i förgasaren är totalt åt helvete eftersom att motorn då drivs av gasen.
Sikta mer på att kolla tändspolen, se så att svänghjulet står rätt, tändplattan i rätt vinkel, kompression som det ska osv.
kan nog vara tändplattan kan ha satt den lite fel när jag bytte den
ska kolla
Låter bra.
Vanligast när man tar loss en tändplatta är att man slår till rakt äver ytterkant på tändplattan till motorblocket med en skruvmejsel eller ett don av något slag, detta för att få ett tydligt spår på tändplattan som matchar med ett spår i motorblocket. På så sätt vet du alltid hur tändplattan ska sitta.
Tänk på det till nästa gång. :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar