tjena nu är jag här igen med en fråga
varför startar den inte (min jävla aerox)
har komp
den får bensin
får gnista
har testat bytta tändstift
gjort rent förgasare 2 ggr
något annat som kan vara problemet
kollade topplockspackingen och den såg fin ut samt cylinderfotspackningen
även nybytt kolv om det har med saken att göra samt ny förgasare
17,5 80munstycke var i, org var 12mm
så varför vägrar skiten starta
edit: starta inte med startgas heller har kollat tjuvluft inget
*hörde av en att det ska vara gul gnista stämmer det?
för jag får en stark blå gnista
kan detta vara felet? och hur löser jag det
övrig setup
50cc sport malossi med ny kolv samt packningar
gianelli nezt rör
malossi mhr hpc 10mm vev
17,5mm förgasare
malossi reeds helt
nytt ostrypt insug
kan förstå att problemet är riktigt irriterande...men du kan ju kolla igenom allt igen, sen skadar det ju inte att kolla kolvringarna som han ovanför sa
Har du kollat så att bensinen når cylindern? Kicka några gånger eller elstarta och kolla om stiftet är blött, kan även hända att den får för mycket bensin.
Prova att mata motorn med olika mängd luft.
Det kan du göra genom att först ta bort luftfilter/luftburk och prova starta.
Därefter sätter du en bit tejp över 1/4 av förgasarens luftintag.
Prova igen.
Tejpa sen över 1/2 av förgasarens luftintag, prova en gång till och så vidare.
Det är ungefär samma effekt som att byta munstycke då vakuumet i förgasaren ökar av att det blir svårare att få in luft, så ju mer du täcker för av luftintaget, ju "större munstycke" testar du. Teoretiskt sett förstås.
Skulle den inte tända till oavsett vad du testar så lär problemet inte ligga kring förgasaren.
Moppen ska starta på startgas även om bränsleblandningen i förgasaren är totalt åt helvete eftersom att motorn då drivs av gasen.
Sikta mer på att kolla tändspolen, se så att svänghjulet står rätt, tändplattan i rätt vinkel, kompression som det ska osv.
-ReM- skrev:Prova att mata motorn med olika mängd luft.
Det kan du göra genom att först ta bort luftfilter/luftburk och prova starta.
Därefter sätter du en bit tejp över 1/4 av förgasarens luftintag.
Prova igen.
Tejpa sen över 1/2 av förgasarens luftintag, prova en gång till och så vidare.
Det är ungefär samma effekt som att byta munstycke då vakuumet i förgasaren ökar av att det blir svårare att få in luft, så ju mer du täcker för av luftintaget, ju "större munstycke" testar du. Teoretiskt sett förstås.
Skulle den inte tända till oavsett vad du testar så lär problemet inte ligga kring förgasaren.
Moppen ska starta på startgas även om bränsleblandningen i förgasaren är totalt åt helvete eftersom att motorn då drivs av gasen.
Sikta mer på att kolla tändspolen, se så att svänghjulet står rätt, tändplattan i rätt vinkel, kompression som det ska osv.
kan nog vara tändplattan kan ha satt den lite fel när jag bytte den
ska kolla
-ReM- skrev:Prova att mata motorn med olika mängd luft.
Det kan du göra genom att först ta bort luftfilter/luftburk och prova starta.
Därefter sätter du en bit tejp över 1/4 av förgasarens luftintag.
Prova igen.
Tejpa sen över 1/2 av förgasarens luftintag, prova en gång till och så vidare.
Det är ungefär samma effekt som att byta munstycke då vakuumet i förgasaren ökar av att det blir svårare att få in luft, så ju mer du täcker för av luftintaget, ju "större munstycke" testar du. Teoretiskt sett förstås.
Skulle den inte tända till oavsett vad du testar så lär problemet inte ligga kring förgasaren.
Moppen ska starta på startgas även om bränsleblandningen i förgasaren är totalt åt helvete eftersom att motorn då drivs av gasen.
Sikta mer på att kolla tändspolen, se så att svänghjulet står rätt, tändplattan i rätt vinkel, kompression som det ska osv.
kan nog vara tändplattan kan ha satt den lite fel när jag bytte den
ska kolla
Låter bra.
Vanligast när man tar loss en tändplatta är att man slår till rakt äver ytterkant på tändplattan till motorblocket med en skruvmejsel eller ett don av något slag, detta för att få ett tydligt spår på tändplattan som matchar med ett spår i motorblocket. På så sätt vet du alltid hur tändplattan ska sitta.
Tänk på det till nästa gång.