Sida 1 av 1
Värt att porta?
Postat: 27 juni 2013, 20:03
av Drome
hej, som i rubriken lyder, så undrar jag om det är värt att porta och hur mycket det kommer ge på min setup som är.
Airsal t6 80cc racing
Malossi MHR supermoto replica
24mm förfasare
och lite smått och gott!
MVH: Drome!
Postat: 27 juni 2013, 20:07
av p4ck
Är fan inte riktigt helt hundra, men när du portar så kan man göra registret bredare, så det är effekt på lägre och högre motorvarv, t.ex. Eller så kan man göra så det blir snävt, all effekt kommer på ett ställe! (Exempel, ta det inte ordragrannt, men effekten dras inte ut i registret lika mycket)
Sen så när du portar spolkanaler o.s.v så blir det enklare för bensinen att komma in i cylindern, och portas avgaskanalen också så blir det lättare för motorn att trycka ut avgaserna. Alltså, mer effekt!
Den här förklaringen var lite halvdan och jag kan ha fel, men jag postar ifallatt, någon får rätta mig lite ifall jag har tokfel!

Postat: 27 juni 2013, 20:07
av gilerahjärnan
vad jag har hört så kan man få sjuuuk effekt från en portad airsal
Postat: 27 juni 2013, 20:21
av DiNozzan
gilerahjärnan skrev:vad jag har hört så kan man få sjuuuk effekt från en portad airsal
Det var väl att ta i?
Men det ger ju att porta.
Postat: 27 juni 2013, 22:15
av Rexxy
Beroende på portning, och portarens erfarenheter. Kan man få vilken cylinder som helst att gå bra. Oavsett märke och modell.
Så ja, man kan få en Airsal att gå "sjukt" bra. Men det är inte något man gör på någon timme. Det krävs många timmar och erfarenhet att få en cylinder att prestera bra.