Ny olja, är det rätt?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Ny olja, är det rätt?

Inlägg av jakob55 »

Tja, jag bad min farfar o köpa hem lite olja till växellådan medans han var i stan. Oljan han fick när han frågade i kassan(eller någon stans) var Yamalube 10W-40 4-takts olja. Jag har en Gilera RCR -03 ofc 2-takt. Vad händer om jag häller den i moppen? vad är skillnaden mellan 2 o 4 takts olja?
Användarens profilbild
wille yz85
Elmoped
Inlägg: 65
Blev medlem: 15 juli 2011, 19:08
Ort: åland

Inlägg av wille yz85 »

det är bara att tömma i och köra, det borde vara rätt olja :)
joar skrev:
Monster klibba fungerar bäst, speciellt i kombination med snabbgas, då får du den att gå ca 30 km/h snabbare!
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

wille yz85 skrev:det är bara att tömma i och köra, det borde vara rätt olja :)
Så det ska va 4-takts olja i en 2-taktare?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Nej det ska inte vara 4-taktsolja i en tvåtaktare. Det su ska ha i är olja som är avsedd för tvåtaktare, inget annat.
'
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

runners skrev:Nej det ska inte vara 4-taktsolja i en tvåtaktare. Det su ska ha i är olja som är avsedd för tvåtaktare, inget annat.
'
Det är just det jag menar... när man frågar om olja till en moppe, borde man inte få rätt då?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

jakob55 skrev:
runners skrev:Nej det ska inte vara 4-taktsolja i en tvåtaktare. Det su ska ha i är olja som är avsedd för tvåtaktare, inget annat.
'
Det är just det jag menar... när man frågar om olja till en moppe, borde man inte få rätt då?
Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 25 mars 2012, 10:18

Re: Ny olja, är det rätt?

Inlägg av ateland »

jakob55 skrev:Tja, jag bad min farfar o köpa hem lite olja till växellådan medans han var i stan. Oljan han fick när han frågade i kassan(eller någon stans) var Yamalube 10W-40 4-takts olja. Jag har en Gilera RCR -03 ofc 2-takt. Vad händer om jag häller den i moppen? vad är skillnaden mellan 2 o 4 takts olja?
säljer faktiskt själv yamalube och det är en mycket fin orginalolja ifrån yamahas egna sortiment. Den funkar perfekt till din växellåda men inte till motorn. Skillnaden mella två och 4 takt olja är att tvåtaktsoljan tål högre kompression och förbränns enklare. Dvs den tål högre påfrestningar under kort tid. En 4 takts olja är segare att "förverka" men utsår inte samma påfrestningar som 2takts oljan.
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

runners skrev:
jakob55 skrev:
runners skrev:Nej det ska inte vara 4-taktsolja i en tvåtaktare. Det su ska ha i är olja som är avsedd för tvåtaktare, inget annat.
'
Det är just det jag menar... när man frågar om olja till en moppe, borde man inte få rätt då?
Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

du kan sätta oljan i de om du läser på flaskan att de är för koppling och växelåda så är de inga problem :)

men inte bil olja för de är inte för koppling jag har provat koppling börja slirra rätt fint xD

alla motorcykelolja(4 takt) kan du sätta på mopeder 2 takt inga problem de har både körts och testat nu i närmare 3 år har ny också de på min Rieju drac oljan jag köpte var då 10w-50 för motorcyklar


egentligen så att dom beskriver 4 takt är ju fel borde stå motorer med koppling och växelåda till sammans hur fan jag ska beskriva de nu bättre :?
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

skogen_swe skrev:du kan sätta oljan i de om du läser på flaskan att de är för koppling och växelåda så är de inga problem :)

men inte bil olja för de är inte för koppling jag har provat koppling börja slirra rätt fint xD

alla motorcykelolja(4 takt) kan du sätta på mopeder 2 takt inga problem de har både körts och testat nu i närmare 3 år har ny också de på min Rieju drac oljan jag köpte var då 10w-50 för motorcyklar


egentligen så att dom beskriver 4 takt är ju fel borde stå motorer med koppling och växelåda till sammans hur fan jag ska beskriva de nu bättre :?
Jag tror inte ens att det står att den är till växellådan xD Men jag kan gå o hämpa flaskan o kolla.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

jakob55 skrev:
runners skrev:
jakob55 skrev: Det är just det jag menar... när man frågar om olja till en moppe, borde man inte få rätt då?
Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.

De du frågar efter är ju växellådsolja?

Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.

I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.

Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

bensinskalle skrev:
jakob55 skrev:
runners skrev: Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.

De du frågar efter är ju växellådsolja?

Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.

I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.

Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
Tackar för superbra svar, Då kan jag hälla i oljan utan att vara rädd för problem. 10w-40 funkar säkert om dom gett mig det så xD
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

bensinskalle skrev:
jakob55 skrev:
runners skrev: Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.

De du frågar efter är ju växellådsolja?

Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.

I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.

Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
förresten, medans jag ändå frågar, i mitt bromsok bak fastnar kolven ute(bromsläge)
och det är trögt att bromsa. Kan det vara att det har rostat lite eller ska det bara luftas(en kompis rekommenderade att lufta det)?
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 25 mars 2012, 10:18

Inlägg av ateland »

jakob55 skrev:
bensinskalle skrev:
jakob55 skrev: Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.

De du frågar efter är ju växellådsolja?

Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.

I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.

Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
Tackar för superbra svar, Då kan jag hälla i oljan utan att vara rädd för problem. 10w-40 funkar säkert om dom gett mig det så xD
Eller 40 är skitsamma. Handlar om vilken temperatur oljan tål innan den blir för seg.
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

fan va alla yrar på :roll:

i växellådan SKA det va 4t olja INTE 2t FAST det är en 2t motor...
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

bensinskalle skrev:
jakob55 skrev:
runners skrev: Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.

De du frågar efter är ju växellådsolja?

Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.

I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.

Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
tack från dig jag saknade en massa ord själv men verkade ändå förstå nånting hahaha :(
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

jakob55 skrev:förresten, medans jag ändå frågar, i mitt bromsok bak fastnar kolven ute(bromsläge)
och det är trögt att bromsa. Kan det vara att det har rostat lite eller ska det bara luftas(en kompis rekommenderade att lufta det)?
tror nog kolven i oket har rostat fast ifall den fastnar och är trög att trycka ut. Skulle det vara luft i bromssystemet så skulle den ta väldigt dåligt, då bromsbeläggen inte trycks ut tillräckligt
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

p4ck skrev:
jakob55 skrev:förresten, medans jag ändå frågar, i mitt bromsok bak fastnar kolven ute(bromsläge)
och det är trögt att bromsa. Kan det vara att det har rostat lite eller ska det bara luftas(en kompis rekommenderade att lufta det)?
tror nog kolven i oket har rostat fast ifall den fastnar och är trög att trycka ut. Skulle det vara luft i bromssystemet så skulle den ta väldigt dåligt, då bromsbeläggen inte trycks ut tillräckligt
Går det att åtgärda lätt eller är set nytt ok/reparations kitt som gäller?
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

Jag körde 10W-40 i min Derbi utan problem :)
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

Jolly skrev:Jag körde 10W-40 i min Derbi utan problem :)
Det låter bra, hoppas det går fint i min med. Btw om man skruvar upp högra motorkåpan, behöver jag köpa någon ny packning eller sånt då? för har problem med kicken...
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Det är 10w-40 olja som ska användas.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

jakob55 skrev:
p4ck skrev:
jakob55 skrev:förresten, medans jag ändå frågar, i mitt bromsok bak fastnar kolven ute(bromsläge)
och det är trögt att bromsa. Kan det vara att det har rostat lite eller ska det bara luftas(en kompis rekommenderade att lufta det)?
tror nog kolven i oket har rostat fast ifall den fastnar och är trög att trycka ut. Skulle det vara luft i bromssystemet så skulle den ta väldigt dåligt, då bromsbeläggen inte trycks ut tillräckligt
Går det att åtgärda lätt eller är set nytt ok/reparations kitt som gäller?
Det du kan testa är väl att ta loss oket, ta loss beläggen och spruta på bräkleeen på kolvarna. Om inte det funkar så spruta in lite 5-56. Men få inget på belägg eller skiva! :)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

p4ck skrev:
jakob55 skrev:
p4ck skrev: tror nog kolven i oket har rostat fast ifall den fastnar och är trög att trycka ut. Skulle det vara luft i bromssystemet så skulle den ta väldigt dåligt, då bromsbeläggen inte trycks ut tillräckligt
Går det att åtgärda lätt eller är set nytt ok/reparations kitt som gäller?
Det du kan testa är väl att ta loss oket, ta loss beläggen och spruta på bräkleeen på kolvarna. Om inte det funkar så spruta in lite 5-56. Men få inget på belägg eller skiva! :)
Får se om vi har ngt sånt bräk... hemma, men det är avfettnings-medel va? för det har vi på 40 liters dunk vet jag iaf. Annars har vi 5 56 hemma med så jag får prova när jag får lite tid över.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

jakob55 skrev: Får se om vi har ngt sånt bräk... hemma, men det är avfettnings-medel va? för det har vi på 40 liters dunk vet jag iaf. Annars har vi 5 56 hemma med så jag får prova när jag får lite tid över.
Bräkleeen är inte avfettningsmedel nej, det är speciell spray som rengör bromsarna. Avsedd just för bromsar.
5-56 smörjer, och det är det jag menar. Avfettningsmedel gör ingenting om dina kolvar har rostat fast.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
jakob55
Elmoped
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 juni 2013, 17:10

Inlägg av jakob55 »

p4ck skrev:
jakob55 skrev: Får se om vi har ngt sånt bräk... hemma, men det är avfettnings-medel va? för det har vi på 40 liters dunk vet jag iaf. Annars har vi 5 56 hemma med så jag får prova när jag får lite tid över.
Bräkleeen är inte avfettningsmedel nej, det är speciell spray som rengör bromsarna. Avsedd just för bromsar.
5-56 smörjer, och det är det jag menar. Avfettningsmedel gör ingenting om dina kolvar har rostat fast.
http://www.jula.se/avfettningsmedel-bra ... 0ml-629031 här står det avfettningsmedel O.o
Skriv svar