Tja, jag bad min farfar o köpa hem lite olja till växellådan medans han var i stan. Oljan han fick när han frågade i kassan(eller någon stans) var Yamalube 10W-40 4-takts olja. Jag har en Gilera RCR -03 ofc 2-takt. Vad händer om jag häller den i moppen? vad är skillnaden mellan 2 o 4 takts olja?
runners skrev:Nej det ska inte vara 4-taktsolja i en tvåtaktare. Det su ska ha i är olja som är avsedd för tvåtaktare, inget annat.
'
Det är just det jag menar... när man frågar om olja till en moppe, borde man inte få rätt då?
Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
jakob55 skrev:Tja, jag bad min farfar o köpa hem lite olja till växellådan medans han var i stan. Oljan han fick när han frågade i kassan(eller någon stans) var Yamalube 10W-40 4-takts olja. Jag har en Gilera RCR -03 ofc 2-takt. Vad händer om jag häller den i moppen? vad är skillnaden mellan 2 o 4 takts olja?
säljer faktiskt själv yamalube och det är en mycket fin orginalolja ifrån yamahas egna sortiment. Den funkar perfekt till din växellåda men inte till motorn. Skillnaden mella två och 4 takt olja är att tvåtaktsoljan tål högre kompression och förbränns enklare. Dvs den tål högre påfrestningar under kort tid. En 4 takts olja är segare att "förverka" men utsår inte samma påfrestningar som 2takts oljan.
runners skrev:Nej det ska inte vara 4-taktsolja i en tvåtaktare. Det su ska ha i är olja som är avsedd för tvåtaktare, inget annat.
'
Det är just det jag menar... när man frågar om olja till en moppe, borde man inte få rätt då?
Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
du kan sätta oljan i de om du läser på flaskan att de är för koppling och växelåda så är de inga problem
men inte bil olja för de är inte för koppling jag har provat koppling börja slirra rätt fint xD
alla motorcykelolja(4 takt) kan du sätta på mopeder 2 takt inga problem de har både körts och testat nu i närmare 3 år har ny också de på min Rieju drac oljan jag köpte var då 10w-50 för motorcyklar
egentligen så att dom beskriver 4 takt är ju fel borde stå motorer med koppling och växelåda till sammans hur fan jag ska beskriva de nu bättre
skogen_swe skrev:du kan sätta oljan i de om du läser på flaskan att de är för koppling och växelåda så är de inga problem
men inte bil olja för de är inte för koppling jag har provat koppling börja slirra rätt fint xD
alla motorcykelolja(4 takt) kan du sätta på mopeder 2 takt inga problem de har både körts och testat nu i närmare 3 år har ny också de på min Rieju drac oljan jag köpte var då 10w-50 för motorcyklar
egentligen så att dom beskriver 4 takt är ju fel borde stå motorer med koppling och växelåda till sammans hur fan jag ska beskriva de nu bättre
Jag tror inte ens att det står att den är till växellådan xD Men jag kan gå o hämpa flaskan o kolla.
jakob55 skrev:
Det är just det jag menar... när man frågar om olja till en moppe, borde man inte få rätt då?
Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.
De du frågar efter är ju växellådsolja?
Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.
I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.
Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
runners skrev:
Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.
De du frågar efter är ju växellådsolja?
Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.
I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.
Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
Tackar för superbra svar, Då kan jag hälla i oljan utan att vara rädd för problem. 10w-40 funkar säkert om dom gett mig det så xD
runners skrev:
Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.
De du frågar efter är ju växellådsolja?
Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.
I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.
Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
förresten, medans jag ändå frågar, i mitt bromsok bak fastnar kolven ute(bromsläge)
och det är trögt att bromsa. Kan det vara att det har rostat lite eller ska det bara luftas(en kompis rekommenderade att lufta det)?
jakob55 skrev:
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.
De du frågar efter är ju växellådsolja?
Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.
I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.
Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
Tackar för superbra svar, Då kan jag hälla i oljan utan att vara rädd för problem. 10w-40 funkar säkert om dom gett mig det så xD
Eller 40 är skitsamma. Handlar om vilken temperatur oljan tål innan den blir för seg.
runners skrev:
Jo det är det minsta man kan begära tycker jag. Men det är en stor skillnad på olja till 4-taktare och till 2-taktare. Slå flaskan i huvudet på den som sålt den.
Vad är det för skillnad på oljorna och varför har man olika?
Tror runners blandat ihop tvåtaktsolja och växellådsolja.
De du frågar efter är ju växellådsolja?
Tvåtaktsoljan är den du häller i tanken, den är speciell iom att den ska förbrännas. Får endast vara tvåtaktsolja och inget annat.
I växellådan däremot är det andra bullar. Där ska du ha en olja som är anpassad efter våtkoppling. Precis som skogen_swe säger så börjar det slira om du häller i en vanlig bilmotorolja då den saknar rätt additiv. Däremot på fyrtaktshojar så brukar växellåda och motorsmörjning skötas med ett enda system, och då måste oljan vara okej för kopplingen också. Så med andra ord, 4T olja från en motorcykel fungerar lika bra att ha i växellådan på en 2T som vanlig växellådsolja, förutsatt att du har rätt viskocitet och sådant förstås.
Jag har ett svagt svagt svagt minne av att det ska va 10w-30 olja i derbilådor men är inte säker Funkar säkert med 10w-40 men jag lämnar inga garantier på det... Du får kolla upp det lite noggrannare.
tack från dig jag saknade en massa ord själv men verkade ändå förstå nånting hahaha
jakob55 skrev:förresten, medans jag ändå frågar, i mitt bromsok bak fastnar kolven ute(bromsläge)
och det är trögt att bromsa. Kan det vara att det har rostat lite eller ska det bara luftas(en kompis rekommenderade att lufta det)?
tror nog kolven i oket har rostat fast ifall den fastnar och är trög att trycka ut. Skulle det vara luft i bromssystemet så skulle den ta väldigt dåligt, då bromsbeläggen inte trycks ut tillräckligt
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
jakob55 skrev:förresten, medans jag ändå frågar, i mitt bromsok bak fastnar kolven ute(bromsläge)
och det är trögt att bromsa. Kan det vara att det har rostat lite eller ska det bara luftas(en kompis rekommenderade att lufta det)?
tror nog kolven i oket har rostat fast ifall den fastnar och är trög att trycka ut. Skulle det vara luft i bromssystemet så skulle den ta väldigt dåligt, då bromsbeläggen inte trycks ut tillräckligt
Går det att åtgärda lätt eller är set nytt ok/reparations kitt som gäller?
Jolly skrev:Jag körde 10W-40 i min Derbi utan problem
Det låter bra, hoppas det går fint i min med. Btw om man skruvar upp högra motorkåpan, behöver jag köpa någon ny packning eller sånt då? för har problem med kicken...
jakob55 skrev:förresten, medans jag ändå frågar, i mitt bromsok bak fastnar kolven ute(bromsläge)
och det är trögt att bromsa. Kan det vara att det har rostat lite eller ska det bara luftas(en kompis rekommenderade att lufta det)?
tror nog kolven i oket har rostat fast ifall den fastnar och är trög att trycka ut. Skulle det vara luft i bromssystemet så skulle den ta väldigt dåligt, då bromsbeläggen inte trycks ut tillräckligt
Går det att åtgärda lätt eller är set nytt ok/reparations kitt som gäller?
Det du kan testa är väl att ta loss oket, ta loss beläggen och spruta på bräkleeen på kolvarna. Om inte det funkar så spruta in lite 5-56. Men få inget på belägg eller skiva!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
p4ck skrev:
tror nog kolven i oket har rostat fast ifall den fastnar och är trög att trycka ut. Skulle det vara luft i bromssystemet så skulle den ta väldigt dåligt, då bromsbeläggen inte trycks ut tillräckligt
Går det att åtgärda lätt eller är set nytt ok/reparations kitt som gäller?
Det du kan testa är väl att ta loss oket, ta loss beläggen och spruta på bräkleeen på kolvarna. Om inte det funkar så spruta in lite 5-56. Men få inget på belägg eller skiva!
Får se om vi har ngt sånt bräk... hemma, men det är avfettnings-medel va? för det har vi på 40 liters dunk vet jag iaf. Annars har vi 5 56 hemma med så jag får prova när jag får lite tid över.
jakob55 skrev:
Får se om vi har ngt sånt bräk... hemma, men det är avfettnings-medel va? för det har vi på 40 liters dunk vet jag iaf. Annars har vi 5 56 hemma med så jag får prova när jag får lite tid över.
Bräkleeen är inte avfettningsmedel nej, det är speciell spray som rengör bromsarna. Avsedd just för bromsar.
5-56 smörjer, och det är det jag menar. Avfettningsmedel gör ingenting om dina kolvar har rostat fast.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
jakob55 skrev:
Får se om vi har ngt sånt bräk... hemma, men det är avfettnings-medel va? för det har vi på 40 liters dunk vet jag iaf. Annars har vi 5 56 hemma med så jag får prova när jag får lite tid över.
Bräkleeen är inte avfettningsmedel nej, det är speciell spray som rengör bromsarna. Avsedd just för bromsar.
5-56 smörjer, och det är det jag menar. Avfettningsmedel gör ingenting om dina kolvar har rostat fast.