Trim, viktig fråga.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp

Trim, viktig fråga.

Inlägg av KrooxTheStyler »

Hej! Jag har bestämt mig för att trimma min Yamaha Aerox -2009 för jag orkar inte ligga i 50km/h....

Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro MKII) 70cc
Pris SEK 1.499,00
http://www.twostroke.se/product.asp?product=26462

Kommer denna cylinder passa min original vev? Ska jag har 10 eller 12mm kolvbult?

Är detta en bra kombination med denna cylinder eller ska jag ha något annat rör? Jag gillar, najs axx och minst 90 toppfart,

Hur snabbt kommer den gå? Kan jag skada motorn under en kort tid med denna setup om jag inte använder en annan vev?

Vad för tryckfjäder borde jag ha?
Kopplingsfjädrar?
Vikter?

Jag gillar gasres, är det möjligt att få upp den på bakhjulet genom att bara gasa med denna setup?

Jag tackar jätte mycket för den som svarar på mina frågor!
CPI SM
Användarens profilbild
peugeotkillen
Varnad

Inlägg av peugeotkillen »

ja orinalveven pallar!

du ska ha 10mm kolbult :)
Användarens profilbild
Granberg
Avstängd

Inlägg av Granberg »

om jag var du så skulle jag bytt vev
Hä han't full ge nå ampa å vänt'sje!!
Användarens profilbild
Anbow
Elmoped

Inlägg av Anbow »

Håller med föregående talare. Stage6 cylindern kan nästan mäta sig med vissa midrace-cylindrar effektmässigt så jag skulle kört på en enklare 70cc om jag var du, speciellt om du tänkt använda orginal-veven.

Dessa bör funka finfint:
Malossi Sport 70cc
Polini Sport 70cc
Polini Corsa 70cc
Malossi MHR Replica 70cc
Gilera Stalker -03: Stage6 Racing MKII, Yasuni C20, 21mm Dellorto Black Racing, Malossi MHR Epron tändsystem m.m, MIDRACE
Gilera Stalker -06: Stage6 Sport Pro MKII, Stage6 Pro, 17.5mm Dellorto, Malossi CDI m.m, SPORT+
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp

Anbow skrev:Håller med föregående talare. Stage6 cylindern kan nästan mäta sig med vissa midrace-cylindrar effektmässigt så jag skulle kört på en enklare 70cc om jag var du, speciellt om du tänkt använda orginal-veven.

Dessa bör funka finfint:
Malossi Sport 70cc
Polini Sport 70cc
Polini Corsa 70cc
Malossi MHR Replica 70cc
Om jag ska byta vev, vilken vev ska jag då ha, vilken rekommenderar ni till den cylindern? Tack!
:)
CPI SM
Användarens profilbild
Anbow
Elmoped

Inlägg av Anbow »

KrooxTheStyler skrev:
Anbow skrev:Håller med föregående talare. Stage6 cylindern kan nästan mäta sig med vissa midrace-cylindrar effektmässigt så jag skulle kört på en enklare 70cc om jag var du, speciellt om du tänkt använda orginal-veven.

Dessa bör funka finfint:
Malossi Sport 70cc
Polini Sport 70cc
Polini Corsa 70cc
Malossi MHR Replica 70cc
Om jag ska byta vev, vilken vev ska jag då ha, vilken rekommenderar ni till den cylindern? Tack!
Motoforce Evolution är en prisvärd vev som utan problem ska klara upp till midrace-cylindrar (ska klara 15000rpm, State6 sport pro värvar upp till 12-13500 som mest beroende på rör) plus att den är rätt billig. Det är min rekommendation i.a.f :)

EDIT: State6 cylindern och stage6 pro röret passar klockrent ihop, går riktigt bra. Här film när jag kör lite med min ställer i min projekttråd så du kan få en uppfattning :)
Gilera Stalker -03: Stage6 Racing MKII, Yasuni C20, 21mm Dellorto Black Racing, Malossi MHR Epron tändsystem m.m, MIDRACE
Gilera Stalker -06: Stage6 Sport Pro MKII, Stage6 Pro, 17.5mm Dellorto, Malossi CDI m.m, SPORT+
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Föregående vet precis vad de pratar om. S6 cylindern är väldigt kraftfull med rätt komplement och den som sett en Aerox-vev på nära håll är nog den enda som kan förstå hur klen den ser ut.

Dock finns det billiga vevpartier som klarar höga varvtal. Ta Motoforce veven som exempel, den har jag själv köpt till min moppe (bilder finns i min projekttråd i signaturen om du vill se). Den ser väldigt kraftfull ut jämfört med originalveven, är enligt Twostroke testad för varvtal upp till 15.000 vilket är långt ifrån vad du når med bara 70 cylinder, och den kostar inte mer än 999:- på Cykelkraft.se.

Visst, det är en extra utgift och jag vet att man inte alltid har råd med det. Därför råder jag dig att antingen spara lite slantar tills du har råd med en kraftig vev som Motoforce eller om du vill satsa ännu större (knappast nödvändigt), eller att du köper en lite klenare cylinder.

Tänk också på att en original 12mm förgasare inte är speciellt kompatibel med en S6 70cc cylinder, vad jag hört så ska du upp på 17,5mm eller större (upp till 21mm) för att få ut bra effekt.

EDIT: Såg nu att killen över redan rekommenderat Motoforce Evloution som är precis den vev jag just gjorde reklam för åt dig. Den är bra. :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp

Anbow skrev:
KrooxTheStyler skrev:

Dessa bör funka finfint:
Malossi Sport 70cc
Polini Sport 70cc
Polini Corsa 70cc
Malossi MHR Replica 70cc
Motoforce Evolution är en prisvärd vev som utan problem ska klara upp till midrace-cylindrar (ska klara 15000rpm, State6 sport pro värvar upp till 12-13500 som mest beroende på rör) plus att den är rätt billig. Det är min rekommendation i.a.f :)

EDIT: State6 cylindern och stage6 pro röret passar klockrent ihop, går riktigt bra. Här film när jag kör lite med min ställer i min projekttråd så du kan få en uppfattning :)
Skicka den filmen är du snäll! <3 :)
CPI SM
Användarens profilbild
Anbow
Elmoped

Inlägg av Anbow »

Såg nu att jag stavat som en 5 åring i mitt andra inlägg, skyller på telefonen :)
Här är filmen http://www.youtube.com/watch?v=CR3EMGkAUKE
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp

Anbow skrev:Såg nu att jag stavat som en 5 åring i mitt andra inlägg, skyller på telefonen :)
Vad händer om man inte byter vev? Kan man inte bara köra sönder original veven först?:)
CPI SM
Dawidd
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dawidd »

KrooxTheStyler skrev:
Anbow skrev:Såg nu att jag stavat som en 5 åring i mitt andra inlägg, skyller på telefonen :)
Vad händer om man inte byter vev? Kan man inte bara köra sönder original veven först?:)
Kör du sönder orginalveven så är det mer saker som tar skada som t.ex. lager i motorn och cylindern. Så byt vev så slipper du dom dyra reparationerna :D
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Org veven håller. Min bror körde med den cylindern och ett Stage6 Pro Replica då borde det ju hålla för enbart cylindern och org rör.
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp

Dawidd skrev:
KrooxTheStyler skrev:
Kör du sönder orginalveven så är det mer saker som tar skada som t.ex. lager i motorn och cylindern. Så byt vev så slipper du dom dyra reparationerna :D
Tack ;)
CPI SM
Användarens profilbild
NeosTobbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av NeosTobbe »

Veven kommer hålla. Men om man ligger och maxar varvar en längre bit så kanske den inte håller så länge.

Pro röret och cylindern är bra tillsammans. På med en 21mm sen så är det lite lätt gasres. Men tukta inte veven för hårt så håller det länge.
Skyliner34 skrev:
joar skrev:Varför älskar KTM_Danielsson finnar så jävla mycket?
För han är bög :)
Skriv svar