Sida 1 av 1

Aerox, Yasuni R. Vad ska jag ha mer?

Postat: 20 juni 2013, 17:36
av RoXanne
Tjena! Har en Aerox med Yasuni R rör, den gör runt 83km/h. Vill att den ska gå några km snabbare, vad ska jag ha mer, funderat på vikter men vet ej hur tunga.

Postat: 20 juni 2013, 17:40
av OzTRoz
Större förgasare/cylinder skulle jag säga :P
Byt vikter om du vill ha bättre axx och mindre effektförlust.

Postat: 20 juni 2013, 17:43
av RoXanne
OzTRoz skrev:Större förgasare/cylinder skulle jag säga :P
Byt vikter om du vill ha bättre axx och mindre effektförlust.
Det är väll rätt dyrt med förgasare/cylinder?

Postat: 20 juni 2013, 17:59
av AndreWidestedt
RoXanne skrev:
OzTRoz skrev:Större förgasare/cylinder skulle jag säga :P
Byt vikter om du vill ha bättre axx och mindre effektförlust.
Det är väll rätt dyrt med förgasare/cylinder?
Förgasare går väl på 800 kr, cylinder ca 1500 + 800 (förgasare)

Postat: 20 juni 2013, 18:15
av byYn
AndreWidestedt skrev:
RoXanne skrev:
OzTRoz skrev:Större förgasare/cylinder skulle jag säga :P
Byt vikter om du vill ha bättre axx och mindre effektförlust.
Det är väll rätt dyrt med förgasare/cylinder?
Förgasare går väl på 800 kr, cylinder ca 1500 + 800 (förgasare)
Allt finns dock begagnat, speciellt till aerox finns det ett överflöd av begagnade delar som är lätta att hitta :)

Om du inte vill byta cylinder så kan du köpa en trimvariator och en trimkoppling så får du nån km/h men framförallt mycket bättre axx :)

Postat: 20 juni 2013, 18:18
av RoXanne
byYn skrev:
AndreWidestedt skrev:
RoXanne skrev: Det är väll rätt dyrt med förgasare/cylinder?
Förgasare går väl på 800 kr, cylinder ca 1500 + 800 (förgasare)
Allt finns dock begagnat, speciellt till aerox finns det ett överflöd av begagnade delar som är lätta att hitta :)

Om du inte vill byta cylinder så kan du köpa en trimvariator och en trimkoppling så får du nån km/h men framförallt mycket bättre axx :)
Okej, tack!

Postat: 20 juni 2013, 19:35
av runners
Man får oftast inte lägre toppfart om man byter vikterna till lättare. Bara man tar tid på sig för att exprementera fram rätt vikter så får man bättre acc men inte lägre toppfart. Det kan bli provande av flera olika vikter och skruva av och på men det är värt jobbet i slutändan.

Ofta sätter fabrikstillverkarna på för tunga vikter för att på det sättet hålla bensinförbrukningen nere och man tjänar på att byta ner ett par gram.