När börjar delar gå sönder/oanvändbara på en Aprilia SR50?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
theada
Elmoped

När börjar delar gå sönder/oanvändbara på en Aprilia SR50?

Inlägg av theada »

Tja!

Jag tänkte köpa en Aprilia SR50 Carb som har gått 650 mil men orkar inte med små fix hela tiden. När kommer jag vara tvungen att byta saker på den då?

- Aprilia SR50 Carb
- 650 mil
- En liten repa
För 14000 kr, är det värt?
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

En moped krånglar nästan alltid, skulle du inte vilja småpilla så säger jag köp en ny moppe så klarar du dej några hundra mil om du lämnar in på service. Annars kan du ju köpa en moppe som gått kanske 300 mil och göra lite små service hemma typ byta drev, kedja och såna slitage grejer. Men när en moppe gått upp emot en 6-700 mil har du inte många mil kvar innan saker börjar gå sönder. Sen beror det ju på hur du kör.
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
theada
Elmoped

Inlägg av theada »

YamahaMarcus skrev:En moped krånglar nästan alltid, skulle du inte vilja småpilla så säger jag köp en ny moppe så klarar du dej några hundra mil om du lämnar in på service. Annars kan du ju köpa en moppe som gått kanske 300 mil och göra lite små service hemma typ byta drev, kedja och såna slitage grejer. Men när en moppe gått upp emot en 6-700 mil har du inte många mil kvar innan saker börjar gå sönder. Sen beror det ju på hur du kör.
Om jag nu köper den där moppen som gått 650 mil, vad är det för saker jag bör byta sen, är det svåra grejer eller kan jag, som aldrig ägt en moppe fixa det?
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

theada skrev:Om jag nu köper den där moppen som gått 650 mil, vad är det för saker jag bör byta sen, är det svåra grejer eller kan jag, som aldrig ägt en moppe fixa det?
Det kan vara både och, det går inte riktigt att svara på.
Men man lär ju sig aldrig om man aldrig grejar heller.

edit: Vilken årsmodell är det?
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
theada
Elmoped

Inlägg av theada »

YamahaMarcus skrev:
theada skrev:Om jag nu köper den där moppen som gått 650 mil, vad är det för saker jag bör byta sen, är det svåra grejer eller kan jag, som aldrig ägt en moppe fixa det?
Det kan vara både och, det går inte riktigt att svara på.
Men man lär ju sig aldrig om man aldrig grejar heller.
Så om något går sönder är det värt att försöka fixa det själv eller riskerar man för att moppen går sönder helt.

T.ex. om bakhjulet får punktering är det värt att skruva loss den själv och fixa punkteringen själv?
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

theada skrev:Så om något går sönder är det värt att försöka fixa det själv eller riskerar man för att moppen går sönder helt.

T.ex. om bakhjulet får punktering är det värt att skruva loss den själv och fixa punkteringen själv?
Hehe ja absolut du ska fixa det själv, jag pratar mer om nåt i motorn skulle gå sönder så är det kanske inte så lätt att fixa om man inte kan..
Däckbyten och sånt är väl ändå minsta problemet. Men vilken årsmodell är det på moppen?
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Yamaha Slider -12 -Såld
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
theada
Elmoped

Inlägg av theada »

YamahaMarcus skrev:
theada skrev:Så om något går sönder är det värt att försöka fixa det själv eller riskerar man för att moppen går sönder helt.

Hehe ja absolut du ska fixa det själv, jag pratar mer om nåt i motorn skulle gå sönder så är det kanske inte så lätt att fixa om man inte kan..
Däckbyten och sånt är väl ändå minsta problemet. Men vilken årsmodell är det på moppen?
Det är en Aprilia SR50 Carb 2008.

Finns risken att jag tar sönder moppen ännu mer när försöker fixa den ?
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

theada skrev: Det är en Aprilia SR50 Carb 2008.
2008 ganska nytt och bra! Det är ju nackdelen med nästan alla som skruvar att det går sönder men denna är nog rätt fräsch i motorn så är nog inget du över oroa dig för. Men bytar du däck eller drivpaket eller dylikt så borde inte något gå sönder tycker du borde satsa på den mopeden eller om du letar efter någon annan som gått lite mindre skadar ju inte men är nog ingen fara :)!
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Yamaha Slider -12 -Såld
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
theada
Elmoped

Inlägg av theada »

YamahaMarcus skrev:
2008 ganska nytt och bra! Det är ju nackdelen med nästan alla som skruvar att det går sönder men denna är nog rätt fräsch i motorn så är nog inget du över oroa dig för. Men bytar du däck eller drivpaket eller dylikt så borde inte något gå sönder tycker du borde satsa på den mopeden eller om du letar efter någon annan som gått lite mindre skadar ju inte men är nog ingen fara :)!
Tack för svaret!

En liten grej till, om något går sönder i motorn, vad ska jag göra då, vad kostar det att fixa i servicen?
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

theada skrev:
YamahaMarcus skrev:
Tack för svaret!

En liten grej till, om något går sönder i motorn, vad ska jag göra då, vad kostar det att fixa i servicen?
om veven eller växellådan går sönder blir de inte kul,har lärt mig att man ska va jävligt försiktig i motorn.

en helt okej vev kostar ca 1500kr (ny)
och en växellåda 4000-5000kr (ny)

du kan laga de själv om du har vertyg eller lämna in men räkna att det kommer kosta.

kolv byte osv är ganska vanligt att man gör på moppar
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

Kör du omkring som en fucko kommer skiten rasa jämt (Donkey style). Kör du som en förnuftig person äre inga problem. Men kolv, cyllinder osv,.. inget svårt att byta. Blir jobbigare om det är vev byte eller så.
theada
Elmoped

Inlägg av theada »

donkeyO.o skrev:Kör du omkring som en fucko kommer skiten rasa jämt (Donkey style). Kör du som en förnuftig person äre inga problem. Men kolv, cyllinder osv,.. inget svårt att byta. Blir jobbigare om det är vev byte eller så.
Hur menar du ''köra omkring som en fucko''?

Hur ofta behöver man byta saker som jag (oerfaren) inte klarar av?
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Inlägg av donkeyO.o »

theada skrev:
donkeyO.o skrev:Kör du omkring som en fucko kommer skiten rasa jämt (Donkey style). Kör du som en förnuftig person äre inga problem. Men kolv, cyllinder osv,.. inget svårt att byta. Blir jobbigare om det är vev byte eller så.
Hur menar du ''köra omkring som en fucko''?

Hur ofta behöver man byta saker som jag (oerfaren) inte klarar av?
Kör du och ligger på maxvarv och fucko kör omkring och spinner överallt osv.. När jag köpte min furia som var min första moppe kunde jag absolut inget alls. vilket var för ett år sedan. Nu har jag klyvit min motor och monterat ner min drac totalt utan några problem så om man är intreserrad lär man sig :) Men tex cyllinder är inte direkt svårt att byta osv..
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

[spoiler]
TuZx skrev:
theada skrev:
YamahaMarcus skrev: 2008 ganska nytt och bra! Det är ju nackdelen med nästan alla som skruvar att det går sönder men denna är nog rätt fräsch i motorn så är nog inget du över oroa dig för. Men bytar du däck eller drivpaket eller dylikt så borde inte något gå sönder tycker du borde satsa på den mopeden eller om du letar efter någon annan som gått lite mindre skadar ju inte men är nog ingen fara :)!
Tack för svaret!

om veven eller växellådan går sönder blir de inte kul,har lärt mig att man ska va jävligt försiktig i motorn.

en helt okej vev kostar ca 1500kr (ny)
och en växellåda 4000-5000kr (ny)

du kan laga de själv om du har vertyg eller lämna in men räkna att det kommer kosta.

kolv byte osv är ganska vanligt att man gör på moppar
[/spoiler]

Okej boys, för det första så är det en scooter, så värför berättar ni saker om drev, kedja och växellåda för han?

Du sa den kosta 14000? Du kan antagligen pruta ner det lite och det är lätt värt för den scootern. Om den är körd 650mil så är det nog max kolvbyte som gäller under din tid du äger moppen, såna småsaker är nog inte så dyrt att lämna in heller, max 1000-2000kr.
Så ja, den är lätt värd pengarna!
Skriv svar