Beta Ark STORA Inställnings problem.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Beta Ark STORA Inställnings problem.

Inlägg av Malossi »

Hejsan!
Som ni kanske vet så har jag haft Beta Ark LC projekt här på tsr. Motorn i sig är klar men har ganska mycket problem med att ställa in den rätt. Tänkte jag drar hela storyn här nedan.

Motorn blir färdigbyggd och det sitter 4g vikter ett 100munstycke i min 21mm PHBG förgasare och en tryckfjäder på 90%. Den axar fint och går fint förutom att variatorkåpan blir väldigt varm snabbt och det känns fortfarande som att den har mer effekt att ge.

Iaf köpte en ny tryckfjäder från Malossi på 35%. Den var förmjuk då den inte växlar ner vid inbromsningar. Men när den väl växlade ner så var variatorvikterna för tunga då den gick upp i varv sen ner. När man har en hårdare tryckfäder kan man också ha tyngre vikter därav de blev för tunga med 35% fjädern.

Köpte sedan en Stage6 HARD fjäder. Vet inte den exakta procenten på denna fjäder men skulle uppskatta till 40-50%. Den vill fortfarande inte riktigt växla ner vid inbromsningar och gassläpp och vikterna är fortfarande för tunga.

Men tänkte då att jag kanske bara kunde byta vikter å se om det blir bättre.
Tog å beställde ett sats med 3g - 3,5g - 4g - 4,5g vikter. Samma dag som vikterna kommer till ica inser jag också att min moped läcker soppa från anslutningen till bensinfiltret. Tar och sätter ni slangklämmor så läckan är lagad. Sen börjar det droppa igen men denna gång från min luftburk som är helt uppborrad. Tar av den och hör hur det skvalpar så häller ut all soppa å gör rent burken å filtret. Tog av röret då packningen inte riktigt satt som det skulle häller då det var väldigt oljigt vid cylindern. La allt till rätta och drog åt. Tog sedan och bytte vikter till 3st 3g & 3st 3,5g. Men mopeden gick helt plötsligt skit. Den gick fint på tomgång men inte på gaspådrag då den lät helt konstigt.. Lät riktigt skummt går inte att förklara riktigt. Tänka först på vikterna så satte i 3st 3,5g & 3st 4g men den gick fortfarande dåligt. Tänkte att jag kanske kunde fått skit i förgasaren så tog och gjorde rent den idag.

Gick fortfarande dåligt så tog å höjde nålen lite men ingen förbättring där inte.
Tog tillslut och satte dit 4g vikter som jag haft innan och då gick den helt plötsligt bättre, men låter helt annurlunda? låter vasst å konstigt.

Blir lack på alla dessa jävla inställningar men nu till frågorna!

Tycker en 90% tryckfjäder är stört hård så lättare är vad jag vill ha. Men jag menar malossis hårdaste ligger på 40%. Vilken/Vad ska jag göra?

Samma sak med vikterna 4g är för tungt men lättare tydligen för lätt. Vad ska jag ha för några?

Sen att den låter så jävla konstigt vad kan det bero på?

Sista frågan också. Om den går för fett, hur beter den sig då?

Har försökt skriva hyffsat utförligt men fråga om jag inte var tydlig!!

TACK! :)
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

jag hade svårt hänga med där men du vet på tändstiftet om den är svart får för mycket du kanske visste om de men glömt :wink:

bluddrar och hackar upp varven eller bara bluddrar då för mykcet soppa

det är otroligt konstigt att luftburken är fylld med bensin det är inte rätt, jag vet inte din övriga setup? :|

tryck fjädern går du efter hur motorn arbetar om den går upp och ner i varv hela tiden så behöver den en hårdare för att få den att hålla jämt varv tall

vikterna bestämmer önskat varv tall den ska gå efter, lättare mera varv(De vet du säkert om) :P

om du tycker den går varm i variatorn så kan du borra håll i kåpan, det hjälpte mig, men risk för skit går in i variatorn

om remmen också är dåligt så är de svårt och få det bra inställt

vet inte hur mycket rätt jag hade nu? men sånt jag själv pusslat med så fick jag allt min aerox sjukt bra in ställt. Höll på några veckor i alla fall kull och mixtra och trixa
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
Skriv svar