yamaha fs1 dubbla förgasare startar inte

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

yamaha fs1 dubbla förgasare startar inte

Inlägg av skogen_swe »

jag får den inte och starta men den försöker i bland tar den lite varv sen dör, funderar på lägga på kedja och försöka knuffa i gång den om de skulle kunna ge lite extra tryck

Bild
plz help nån kunnig som kan förklara om de ens funkar över huvudtaget xD
Bild
sitter en neos original förgasare som är borrad till 15mm den andra fögen är 16.5mm
Bild
andvänder separat oljeblandare vajern från yamaha neos för att kunna gasa med båda
Bild

vill kunna känna lite mer klös i moppen
Bild

sitter polini big bore, 16.5mm föge och 32mm rör från cylinder till ljudämpare
kolla gjärna mina projekt :D

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49228
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Har du kört motorn alls så du vet att den är frisk i grunden, eller är allt oprövade grejer?

Jag hade börjat med att plocka loss gasvajern från Dellortoförgasaren och skruva ut tomgångsskruven på den så trotteln stänger helt. Då går motorn bara på "den vanliga" förgasaren, lyckas du få igång den så så vet du att den kan gå, och du kan gå vidare med att de vad som händer om du t.ex. sätter en separat gasvajer i dellorton och gasar med den. Först få den att gå på en förgasare, sedan se vad som händer när man blandar in den andra i leken, och om det verkar kunna fungera ihop, koppla in bägge...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

Erik_ skrev:Har du kört motorn alls så du vet att den är frisk i grunden, eller är allt oprövade grejer?

Jag hade börjat med att plocka loss gasvajern från Dellortoförgasaren och skruva ut tomgångsskruven på den så trotteln stänger helt. Då går motorn bara på "den vanliga" förgasaren, lyckas du få igång den så så vet du att den kan gå, och du kan gå vidare med att de vad som händer om du t.ex. sätter en separat gasvajer i dellorton och gasar med den. Först få den att gå på en förgasare, sedan se vad som händer när man blandar in den andra i leken, och om det verkar kunna fungera ihop, koppla in bägge...
motorn gick fin fint innan :D

aa glömde nämna att den övre förgasaren är helt stängd och standard förgasaren efter halvgas så börjar den andra förgasaren lufta på trotten tyckte de skulle funka bäst så men verkar inte ens starta fast jag tog bort vajern helt från den övre förgasaren? men då slutar den svara helt?

den svara bäst när jag ger ett sup genom stiftet och full gas jävla då börja den vakna lite från och till

den beter sig precis som den skulle få för lite bensin men fast choke och dubbla fögen borde ju kunna ge gaska bra mängd med bensin? fast de så är tändstiftet helt jävla snus torr så skymt :(

men den försöker de märker man ej långt i från att den tar upp starten men man märker att den far helvetes fort upp i varv sen säger de böööhhhh plötsligt

hörde de att de blir korvstroganoff i motorn när man har dubbla men vafan borde inte reedsen ta hand om de?

Erik_ du verkar klok du nå andra ider för jag ska banne mig få i gång den :twisted:

Rieju drac 50cc PF RACING GPS 98,10km/h just nu http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49442

suzuki pv 50

Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Svårt att se på bilderna, men lutar D'o-förgasaren inte ganska mycket? För mycket lutning gör ju att flottören inte kan sköta sitt jobb.

Plocka av D'o-fuggen och sätt en plugg i insuget som test. Startar den då vet du ju definitivt var problemet ligger, startar den inte så är problemet nånstans i resten av motorn...

Korv stroganoff... Usch! Men ja, att få två förgasare att tillsammans mata samma cylinder är helt klart en utmaning, särskilt med helt olika förgasare. I vanliga fall har du en förgasare med sisådär fyra inställningar att få rätt (tomgång, luftskruv, trottelnål och huvudmunstycke), med två förgasare har du ju dubbel uppsättning av alla dessa, och du får prova dig fram till om motorn går bäst av att du justerar varje inställning på den ena, den andra eller bägge förgasarna. Kan ta ett tag att prova sig fram till fungerande inställningar överallt.
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

Erik_ skrev:Svårt att se på bilderna, men lutar D'o-förgasaren inte ganska mycket? För mycket lutning gör ju att flottören inte kan sköta sitt jobb.

Plocka av D'o-fuggen och sätt en plugg i insuget som test. Startar den då vet du ju definitivt var problemet ligger, startar den inte så är problemet nånstans i resten av motorn...

Korv stroganoff... Usch! Men ja, att få två förgasare att tillsammans mata samma cylinder är helt klart en utmaning, särskilt med helt olika förgasare. I vanliga fall har du en förgasare med sisådär fyra inställningar att få rätt (tomgång, luftskruv, trottelnål och huvudmunstycke), med två förgasare har du ju dubbel uppsättning av alla dessa, och du får prova dig fram till om motorn går bäst av att du justerar varje inställning på den ena, den andra eller bägge förgasarna. Kan ta ett tag att prova sig fram till fungerande inställningar överallt.
haha de sant tänkte också på de xD

D'o-förgasaren lutade lika snyggt på neosen och gick fint
men fattar ändå inte man hinner ge några gas på drag på 3-4 sek sen bara böö fan bildas de en tornado inne i cylinder va i hela friden?

ska prova montera bort ena förgasaren köra på den som suttit sen om den startar igen så gör jag bara tvärtom med D'o-förgasaren tycker de är skymigt skymt men ska ge ännu några försök vete fan om man börjar med startagas ens?

suzuki pv 50

Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Onödigt mycket jobb för det lilla det ger. En enkelt förgasare med samma genomströmning som dom två tillsammans är lättare och ger samma effekt.

Men men, du kanske bara tycket det är kul att prova? 8)
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

Rexxy skrev:Onödigt mycket jobb för det lilla det ger. En enkelt förgasare med samma genomströmning som dom två tillsammans är lättare och ger samma effekt.

prova prova jag är nyfiken och tycker det är kul :D

du får inte missa fördelen med 2 förgasare tänk så går de skit i en förgasare då kan jag fortfarande ta mig hem :mrgreen:

nämen vill veta om de är nå speciellt med de för aldrig sett nån annan göra de kanske bara idiotiskt men när de ändå inte kostar nånting så give it a try :P

De skiiiite fan om de onödigt jobb vill bara veta hur fan de funkar och min nyfikenhet :wink: :roll:

du kan inte komma med nå råd?"! :|

suzuki pv 50

TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

skogen_swe skrev:
Rexxy skrev:Onödigt mycket jobb för det lilla det ger. En enkelt förgasare med samma genomströmning som dom två tillsammans är lättare och ger samma effekt.

du får inte missa fördelen med 2 förgasare tänk så går de skit i en förgasare då kan jag fortfarande ta mig hem :mrgreen:

nämen vill veta om de är nå speciellt med de för aldrig sett nån annan göra de kanske bara idiotiskt men när de ändå inte kostar nånting så give it a try :P

De skiiiite fan om de onödigt jobb vill bara veta hur fan de funkar och min nyfikenhet :wink: :roll:

Det är ju kul o experimentera :D o roligare när det funkar haha
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

TSR`BakarN skrev:
skogen_swe skrev:

Det är ju kul o experimentera :D o roligare när det funkar haha
så klart :D

men nu funkar de ju fan inte :(

kanske därför jag inte sett nån annan gjort de heller :?

suzuki pv 50

Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Jag har ett par ~50 år gamla postorderkataloger där det finns mängder av delar till dåtidens mopeder, bland annat så har dom faktiskt dubbelförgasarinsug till några motorer. Lär inte ha fungerat bättre än enkelförgasare, det var bara ett Y-format insug som sattes på vanliga cylindrar med kolvstyrt insug - och på den tidens motorer var det insuget i cylindern som var för litet, så att sätta stora förgasare på ett litet insug ger bara mer problem, inte mer effekt...

Som sagt, det finns anledningar till att man inte ser det särskilt ofta.
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

Erik_ skrev:Jag har ett par ~50 år gamla postorderkataloger där det finns mängder av delar till dåtidens mopeder, bland annat så har dom faktiskt dubbelförgasarinsug till några motorer. Lär inte ha fungerat bättre än enkelförgasare, det var bara ett Y-format insug som sattes på vanliga cylindrar med kolvstyrt insug - och på den tidens motorer var det insuget i cylindern som var för litet, så att sätta stora förgasare på ett litet insug ger bara mer problem, inte mer effekt...

Som sagt, det finns anledningar till att man inte ser det särskilt ofta.
de låter inte särskilt bra med tanke på hur dom 2 förgasarna bråkar om att få flöda in bensin genom insuget :lol:

har ju själv gammel- skoter som har 1 förgasare Y koppling insug till 2 cylindrar

gick skit och monterade egna förgasare då 1 av cylindrarna behöver mer bensin än den andra cylindern

men du gav mig en ide kanske man måste gör så att D'o-förgasaren fungerar som kolvstyrd membran och den andra som vanligt så dom inte har nån så stor samband mellan varan att man delar upp deras egenskaper, får nog sätta i gång och limma igen några kanaler :lol:

suzuki pv 50

Jesus Honda
Elmoped

Inlägg av Jesus Honda »

Ju större förgasare du har desto lägre blir flödeshastigheten på luften.Även om du ställt den ena förgasaren att öppna först efter halvgas så suger den in luft iallafall.Jag skulle börja med att byta till större huvudmunstycken i båda förgasarna.
Lycka till.
bonnaracing
Svårstartad skrothög

Inlägg av bonnaracing »

om du inte vill krångla, ta bort nedre förgasaren och ha kvar membranet å sedan plugga igen.
Skriv svar