Sida 1 av 1

250 fyrtakt eller 125 tvåtakt?

Postat: 12 juni 2013, 23:19
av Alyzzzer
Hej!

i vintras gjorde jag en tråd om vilken cross jag skulle köpa och nu är de dags för farsan och mig och inhandla en! men nu undrar jag den stora frågan. vad är bäst 250 fyrtakt eller 125 tvåtakt.

vad är billigast i drift?
dyrast att inhandla?
Roligast att köra?
enklast att köra?
håller längst?

osv

men jag kommer inte tävla, kommer nog mest dra runt på landet och köra lite på grusvägar och köra så. tänkte säga de för nån av de kanske e bättre för tävling och en för fritids körning.


Tack! :)

Postat: 12 juni 2013, 23:52
av tobberobbe
vad är billigast i drift?
- Fyrtakt
dyrast att inhandla?
-Fyrtakt
Roligast att köra?
-Tvåtakt
enklast att köra?
-50/50 beror på hur man ser det
håller längst?
-Fyrtakt

*Rolighetsfaktor*
250cc 4t: 8.5/10
125cc 2t: 10/10

Baserat på min egna syn när det gäller rolighetsfaktor, men annars är din fråga besvarad. Visst, 250 har mer krut men en lättviktad 125cc är roligare i skogen osv.

Postat: 12 juni 2013, 23:57
av Alyzzzer
Ska ju köra rätt lugnt och inte tävla och så men många säger att fyrtaktare behövs inte underhållas så mycke men när de rasar e de inte kul. Men med en tvåtaktare måste man byta massa saker hela tiden och frågan e om man pallar det när man bara vill köra lite på skoj.

Postat: 13 juni 2013, 00:24
av Xpressen
En 4-takt har mycket jämnare register. Om jag fått välja mellan 250 4t och 125 2t så hade jag valt 250 varje dag i veckan. Mindre underhåll, mindre drift kostnader och enligt mig roligare att köra :D

Postat: 13 juni 2013, 00:36
av rärox
MYCKET fränare ljud i större fyrtaktare, tycker tvåtaktarna låter lite fjolligt.

Postat: 13 juni 2013, 05:51
av GreckE
Kör du relativt lugnt så kan du köra 100h på en kolv med 125cc, vilket är väldigt länge.

Re: 250 fyrtakt eller 125 tvåtakt?

Postat: 13 juni 2013, 09:51
av asti27
vad är billigast i drift?
Fyrtakt
dyrast att inhandla?
Fyrtakt
Roligast att köra?
50/50, i skogen så är dock 4-takt roligast, tvåtaktarna måste man hålla på lite mer varv hela tiden (beror såklart på terrängen)
enklast att köra?
skulle nog säga fyrtaktare, för då har du jämnare effektkurva. :)
håller längst?
Fyrtaktare, behöver inte byta grejor lika ofta. :)

Säger nog över allt:
10/10 fyrtaktare
9.5/10 tvåtaktare

Av egna erfarenheter. :)

Postat: 13 juni 2013, 10:18
av runners
Det är svårt att säga vilket som är bäst inköp mellan fyrtaktare eller tvåtaktare. Det beror lite på vad man har för smak och vad man man ska använda fordonet till.

Generellt kan man säga att fyrtaktaren vinner om man ska köra långt då denna motorkonstruktion ger bättre comfort. Den är tystare, och går på lägre varv i höga hastigheter än vad tvåtaktaren gör. Den är bensinsnålare än tvåtaktaren. Men den är lite mer invecklad att meka med än tvåtaktaren om man vill göra saker och ting själva.

Tvåtaktaren är helt klart roligare att köra än fyrtaktaren och som sagt lättare att meka med själva.

Postat: 13 juni 2013, 10:36
av Alyzzzer
okej tror nog det blir en fyrtaktare då. verkar goast att glidare runt med en sån. men jag har hört att vissa fyrtaktare e svagare än andra som suzukis rm 250f tex.

Men om jag nu köper en 250f hur mycket underhållning ska jag vara beredd på. vad kostar dessa per år? (utan soppa)

Postat: 13 juni 2013, 11:30
av FiggeFerrum
Landsvägskörning/pendling = fyrtaktare
Cross/enduro = tvåtaktare

Postat: 13 juni 2013, 11:38
av moliki
4t har så härligt ljud, det upplevs inte lika störande heller då det är lite mörkare :)

Postat: 13 juni 2013, 11:43
av drd håkan
jag hade lätt tagit än 125 2takt man ska köra 2 takt så länge man kan säger de flesta. du kan mecka själv med en två takt en fyrtakt är mycket mer invecklad. du slipper ventiler och kamkedja och all den skiten som kan krångla väldigt mycket om köper en fyrtakt. plus att 125 är lättare att köra väger mindre osv:) men det är ju ditt val vad du vill köpa:))

Postat: 13 juni 2013, 12:30
av Alyzzzer
Väldigt svårt val detta. Helst vill jag ju inte mecka så otroligt mycket med crossen och spendera tiden på att köra istället. Och jag behöver inte så in i helvete mycke kraft, för som sagt ska köra lite på landet och så.:)

Postat: 13 juni 2013, 12:37
av drd håkan
Alyzzzer skrev:Väldigt svårt val detta. Helst vill jag ju inte mecka så otroligt mycket med crossen och spendera tiden på att köra istället. Och jag behöver inte så in i helvete mycke kraft, för som sagt ska köra lite på landet och så.:)
om du bara köra på landet så behöver du inte mecka mycket med crossen det är mer om du kör hårt på bana:)

Postat: 13 juni 2013, 13:54
av Alyzzzer
Okej och vad ska jag köpa då då? Alltså om jag kör lugnt på landet

Postat: 13 juni 2013, 14:10
av draken
köp 125an :) mycket roligare å skruva om nånting gör sönder! :)

Postat: 13 juni 2013, 14:34
av Axel
till din användning,, 125an varje dag i veckan. Den kommer väga mindre, vara lite roligare stick i och du kommer kunna hantera den mycket enklare tack vare vikten. Folk som kan köra 125a kan lätt köra ifrån idioter som kör för tunga hojar.

När du kör så pass "lugnt" som du kommer göra så är de inte så jävla viktigt med service osv,byt olja efter rätt intervall o så, kolven får du byta när du tycker den blir klen o kompet e dåligt, eller kanske på vintern. Inte svårare än en moppe!

Postat: 13 juni 2013, 14:44
av Mura
man behöver mer kraft ute på grusvägar än på bana=250


och om man kör på grusvägar osv så kvittar det ju hur mycket den väger?=250


en 4taktare är lättare att köra ochså speciellt på bakhjulet :)


(man tröttnar snabbt på en 125a)

Postat: 13 juni 2013, 14:55
av Alyzzzer
Detta är ett så sjukt svårt val. För båda har sina plus och minus.

Men kan någon skriva ner årskostnaden typ att äga en fyrtaktare och en tvåtaktare.samt hur mycke "meck tid" jag kommer behöva lägga ner.

Strunta i hur de går och så nu för oavsett vad jag väljer kommer kraften räka osv.

Postat: 13 juni 2013, 14:56
av Mura
en jag känner rasa hela sin motor andra körningen efter köp. 10k~

min rm250 har jag inte bytat ett skit på under 1år bara 2bakdäck och luftfilter olja kedja drev etc

Postat: 13 juni 2013, 15:07
av Alyzzzer
Ja sånt vet man ju aldrig:/ hmm svårt val detta.

Köper nog en fyrtaktare pga

Låter goare
Låter snällare
Går lugnt och bra
Lite underhåll behövs

Men vad behöver jag byta på fyrtaktare alltså olja varje år. Och såna saker.samt hur ska jag köra för att den inte ska rasa så lätt.

Postat: 13 juni 2013, 15:10
av Mura
mycket viktigare att byta olja på en 4taktare! vissa bytar efter varje körning men var fjärde timme duger :)

sen så får du se till att ventilerna är justerade fräsht luftfilter tändstift etc

Postat: 13 juni 2013, 15:19
av Alyzzzer
Okej och med en tvåtaktare ska jag byta kolv varje år? Vad mer behöver jag pyssla med på en tvåtaktare.

Postat: 13 juni 2013, 15:24
av drd håkan
hur mycket man får lägga på ett år är ju också vilken man köper hur den är i skick om dreven är slitna, kolven, osv du behöver inte byta kolv lika ofta på en fyrtakt men när du väll ska göra det måste du lämmna in den på kolv byte om du nu inte är duktig osv på att mecka :) om du kör lungt med en två takt så behöver du inte heller byta kolv så ofta och när du väll ska göra det kostar det bara 1k för kolven och arbetet klarar du nog själv.

Postat: 13 juni 2013, 15:28
av kallepalle
Alyzzzer skrev:Okej och med en tvåtaktare ska jag byta kolv varje år? Vad mer behöver jag pyssla med på en tvåtaktare.
man kan inte säga att ett kolvbyte/år är nog. det beror helt på övriga motorns skick, ditt körsätt, vilken olja du använder osv.

kör du lugnt och har bra olja så kan du garanterat köra 100h på en kolv, kör du hårt så kanske man vill byta efter 40h. man ska ha klart för sig att såna här fordon är inte gjorda för att hålla. att plocka ur 40hk ur en 0,125l motor säger sig självt att det funkar inte i längden. mitt tips till dig: vill du inte skruva speciellt mycket, köp INTE en cross.

Postat: 13 juni 2013, 15:42
av Alyzzzer
100 timmar är väll typ en sommars körning. Men om vi säger att jag köper en helt ok skick kross. Kan ni då skriva ner vad som ska göras varje år. Såhär alltså.

Skriver bara exempel.

4taktare

Okej byte var 4 timme
Byte av kolv varanat (på firma)
Osv

Sen samma på 2taktare

Postat: 13 juni 2013, 16:11
av kallepalle
Alyzzzer skrev:100 timmar är väll typ en sommars körning. Men om vi säger att jag köper en helt ok skick kross. Kan ni då skriva ner vad som ska göras varje år. Såhär alltså.

Skriver bara exempel.

4taktare

Okej byte var 4 timme
Byte av kolv varanat (på firma)
Osv

Sen samma på 2taktare
på en tvåtaktare är väl grunderna att:

byta olja i lådan, som "honnyåkare" duger det gott att byta var 20:onde timme. ca 100kr/l och dem rymmer runt 6-8dl.

drev och kedja, vet inte riktigt hur länge dom håller, men en säsong bör dom hålla tycker jag. kostar runt nog 1000kr för en uppsättning.

lammeller bör kontrolleras mindst 1 gång per säsong.

luftfilter, här beror det på hur noga du är att rengöra det, smörja in det. men ca 10-15h? (vet inte riktigt ang detta.)
kostar 100-200kr ca.

kolv har vi ju skrivit om redan. kostar runt 1000kr för en billigare kolv.


däck, helt beroende på vart du kör, hur du kör. räkna med en uppsättning per säsong, ca 2000kr.


sen ska man alltid ha i tanken att ras osv kan förekomma. och kommer förr eller senare att göra det även om du är noga med underhåll.

OBS detta är hur jag själv upplevde det när jag hadde min 125:a. jag säger inte att det är "rätt sätt"

Postat: 13 juni 2013, 18:55
av Alyzzzer
Okej. Hm men om vi säger såhär vad behövs minst underhåll till. För kör hellre nåt sämre och som går.

En till fråga gäller detta samma med en fyrhjuling typ raptor 250.

Postat: 23 juni 2013, 14:58
av ludwighg
250 2-takt!

Postat: 23 juni 2013, 15:11
av p4ck
125 2-takt :D

fyrtakt är det mer pill på ifall du måste hållas och skruva, och om den rasar så rasar den ORDENTLIGT! T.ex om nån packning gått sönder och den tryckt ur sig all olja. På en tvåtaktare så nyper oftast bara cylindern.

125 är lättare, mer lätthanterlig och rolig, du har bra med kräm i dessa också.
Ljudet är ettrigt, riktigt fint enligt mig, men om du ska välja mellan en fyrtakt och tvåtakt så bry dig inte om ljudet.

Vet inte riktigt varför men jag tycker du ska ha 125:a! 250 är rätt stora och svåra att hantera om man inte är så van!

Postat: 23 juni 2013, 16:24
av Holmen
250 4 takt, 100000 gånger mer soppasnål och jämnare i motorgången, behöver inte tänka på att hålla varven uppe för att den ska vara stark. Du kan köra 10-20 timmar på en tank utan problem. Fränare ljud.

Den enda nackdelen är om den rasar.
Jag tycker att du ska gå på 250 4 takt jag har både en 125 2 takt enduro och en 250 4 takt Cross o en 300 2 takt Enduro. 250 4 takt väldigt rolig att köra.
Mvh, Holmen.