Nixxen skrev:Hej!
Det var så att jag var ute och körde, helt plötsligt började moppen att bööööah och den dog. Jag fick leda moppen hem och började att titta vad det var, jag och pappa såg att luftburks "röret" inte satt på förgasaren... Vi satte på den igen men den startade ändå inte. Min morbror som är bilmekaniker kom och kollade på det och rengjorde förgasaren en gång. Han kunde inte hitta något fel förutom att tändstiftet var snustorrt (Det får gnista). Efter några timmar kom min farsas kompis och rengjorde förgasaren ytterligare en gång, inget resultat.
Idag har jag och farsan tittat igenom hela skiten. Förgasaren, bytt tändstift, vi öppnade cylindern och det försade ut kylvätska. Vi tog INTE bort hela cylindern för att titta om den hade skurits. Vi försökte med startgas, men den startade ändå inte. Tändstiftet var som tidigare fortfarande snustorrt.
När man försöker kicka igång den låter det som att den kommer starta men det gör den aldrig.
Vad tror ni kan vara felet?
Hur låter det när en cylinder är skuren, och hur vet man det?
Det gjorde vi men inget hände, man tycker ju att den borde starta?.. :/Persson97 skrev:Ta av tändstiftet och häll i lite bensin där i hålet, sätt sedan tillbaka tändstiftet och se om den startar, om den gör det så har Fuji svaret, den får förlite/ ingen bensin till stiftet.
Bensintanken är nästan full!..Xpressen skrev:Kolla om det finns bensin i tanken?
Jag är inte den bästa på motorer men det kommer soppa till förgasaren. Om det sedan går vidare har jag ingen aning om. Tanken är nästan full också. Men vad menar du med pumpen?bensinkalle skrev:Du har ju svaret framför snoken. Ingen bensin på stiftet = soppatillföseln är felaktig. Kommer det någon bensin till förgasaren? Om inte, kollat filtret (om du har något), soppa i tanken, pumpen?
Men det kommer ju in kylarvätska (glykol) i motorn hela tiden när man kör, vad är det då som är farligt?kallepelle skrev:förövrigt så är det aldrig bra att ta loss topplocket utan att dränera kylsystemet. glykol i motorn är själva döden!
Brukar sitta en slags vacuumpump på scootrar eftersom det är dåligt fall från tanken till förgasaren. Men om du är säker på att du har bensin i förgasaren så är det inte felet. Då är det kanske munstycket som är igensatt. Om det skulle gå vidare så skulle du få bensin på stiftet, men du säger ju att det är torrt?Nixxen skrev:Jag är inte den bästa på motorer men det kommer soppa till förgasaren. Om det sedan går vidare har jag ingen aning om. Tanken är nästan full också. Men vad menar du med pumpen?bensinkalle skrev:Du har ju svaret framför snoken. Ingen bensin på stiftet = soppatillföseln är felaktig. Kommer det någon bensin till förgasaren? Om inte, kollat filtret (om du har något), soppa i tanken, pumpen?
Jo man ska ha kylvätska i KYLKANALERNA, inte i cylindern. Lyfter du på toppen så rinner det ju ner vätska i hela motorn....Nixxen skrev:Men det kommer ju in kylarvätska (glykol) i motorn hela tiden när man kör, vad är det då som är farligt?kallepelle skrev:förövrigt så är det aldrig bra att ta loss topplocket utan att dränera kylsystemet. glykol i motorn är själva döden!
Kan som sagt inget om motorer!
Jag tror utan att veta att det är cylinden som har skurit. Så ska imorgon ta och kolla kickfjädrarna då kicken inte åker tillbaka när man kickat (aldrig hänt för), kolla om oljan flödar som den ska och till sist kolla om cylindern har skurits
Jo det får nog bli så. Orkar inte hålla på med skiten längre...bensinskalle skrev:Brukar sitta en slags vacuumpump på scootrar eftersom det är dåligt fall från tanken till förgasaren. Men om du är säker på att du har bensin i förgasaren så är det inte felet. Då är det kanske munstycket som är igensatt. Om det skulle gå vidare så skulle du få bensin på stiftet, men du säger ju att det är torrt?Nixxen skrev:Jag är inte den bästa på motorer men det kommer soppa till förgasaren. Om det sedan går vidare har jag ingen aning om. Tanken är nästan full också. Men vad menar du med pumpen?bensinkalle skrev:Du har ju svaret framför snoken. Ingen bensin på stiftet = soppatillföseln är felaktig. Kommer det någon bensin till förgasaren? Om inte, kollat filtret (om du har något), soppa i tanken, pumpen?
Har du kollat om reedventilen är hel? Är den paj så suger inte motorn i sig något.
Jo man ska ha kylvätska i KYLKANALERNA, inte i cylindern. Lyfter du på toppen så rinner det ju ner vätska i hela motorn....Nixxen skrev:Men det kommer ju in kylarvätska (glykol) i motorn hela tiden när man kör, vad är det då som är farligt?kallepelle skrev:förövrigt så är det aldrig bra att ta loss topplocket utan att dränera kylsystemet. glykol i motorn är själva döden!
Kan som sagt inget om motorer!
Jag tror utan att veta att det är cylinden som har skurit. Så ska imorgon ta och kolla kickfjädrarna då kicken inte åker tillbaka när man kickat (aldrig hänt för), kolla om oljan flödar som den ska och till sist kolla om cylindern har skurits
No offence men jag tror definitivt att du tagit dig vatten över huvet, du ska nog ta och lämna in moppen till en verkstad som kan fixa den åt dig.