Aerox startar inte. Trots allt vi gjort.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Nixxen
Farsans gamla zündapp

Aerox startar inte. Trots allt vi gjort.

Inlägg av Nixxen »

Hej!
Det var så att jag var ute och körde, helt plötsligt började moppen att bööööah och den dog. Jag fick leda moppen hem och började att titta vad det var, jag och pappa såg att luftburks "röret" inte satt på förgasaren... Vi satte på den igen men den startade ändå inte. Min morbror som är bilmekaniker kom och kollade på det och rengjorde förgasaren en gång. Han kunde inte hitta något fel förutom att tändstiftet var snustorrt (Det får gnista). Efter några timmar kom min farsas kompis och rengjorde förgasaren ytterligare en gång, inget resultat.

Idag har jag och farsan tittat igenom hela skiten. Förgasaren, bytt tändstift, vi öppnade cylindern och det försade ut kylvätska. Vi tog INTE bort hela cylindern för att titta om den hade skurits. Vi försökte med startgas, men den startade ändå inte. Tändstiftet var som tidigare fortfarande snustorrt.

När man försöker kicka igång den låter det som att den kommer starta men det gör den aldrig.

Vad tror ni kan vara felet?
Hur låter det när en cylinder är skuren, och hur vet man det?
Åh Lilla Boone!
stalkerr__
Elmoped

Re: Aerox startar inte. Trots allt vi gjort.

Inlägg av stalkerr__ »

Nixxen skrev:Hej!
Det var så att jag var ute och körde, helt plötsligt började moppen att bööööah och den dog. Jag fick leda moppen hem och började att titta vad det var, jag och pappa såg att luftburks "röret" inte satt på förgasaren... Vi satte på den igen men den startade ändå inte. Min morbror som är bilmekaniker kom och kollade på det och rengjorde förgasaren en gång. Han kunde inte hitta något fel förutom att tändstiftet var snustorrt (Det får gnista). Efter några timmar kom min farsas kompis och rengjorde förgasaren ytterligare en gång, inget resultat.

Idag har jag och farsan tittat igenom hela skiten. Förgasaren, bytt tändstift, vi öppnade cylindern och det försade ut kylvätska. Vi tog INTE bort hela cylindern för att titta om den hade skurits. Vi försökte med startgas, men den startade ändå inte. Tändstiftet var som tidigare fortfarande snustorrt.

När man försöker kicka igång den låter det som att den kommer starta men det gör den aldrig.

Vad tror ni kan vara felet?
Hur låter det när en cylinder är skuren, och hur vet man det?

Dra av hela cylindern så ser du om den är skuren, ganska simpelt :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Ta av tändstiftet och häll i lite bensin där i hålet, sätt sedan tillbaka tändstiftet och se om den startar, om den gör det så har Fuji svaret, den får förlite/ ingen bensin till stiftet.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Xpressen »

Kolla om det finns bensin i tanken?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Du har ju svaret framför snoken. Ingen bensin på stiftet = soppatillföseln är felaktig. Kommer det någon bensin till förgasaren? Om inte, kollat filtret (om du har något), soppa i tanken, pumpen?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

förövrigt så är det aldrig bra att ta loss topplocket utan att dränera kylsystemet. glykol i motorn är själva döden!
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Nixxen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nixxen »

Persson97 skrev:Ta av tändstiftet och häll i lite bensin där i hålet, sätt sedan tillbaka tändstiftet och se om den startar, om den gör det så har Fuji svaret, den får förlite/ ingen bensin till stiftet.
Det gjorde vi men inget hände, man tycker ju att den borde starta?.. :/
Xpressen skrev:Kolla om det finns bensin i tanken?
Bensintanken är nästan full!..
bensinkalle skrev:Du har ju svaret framför snoken. Ingen bensin på stiftet = soppatillföseln är felaktig. Kommer det någon bensin till förgasaren? Om inte, kollat filtret (om du har något), soppa i tanken, pumpen?
Jag är inte den bästa på motorer men det kommer soppa till förgasaren. Om det sedan går vidare har jag ingen aning om. Tanken är nästan full också. Men vad menar du med pumpen? :)
kallepelle skrev:förövrigt så är det aldrig bra att ta loss topplocket utan att dränera kylsystemet. glykol i motorn är själva döden!
Men det kommer ju in kylarvätska (glykol) i motorn hela tiden när man kör, vad är det då som är farligt?
Kan som sagt inget om motorer! :(

Jag tror utan att veta att det är cylinden som har skurit. Så ska imorgon ta och kolla kickfjädrarna då kicken inte åker tillbaka när man kickat (aldrig hänt för), kolla om oljan flödar som den ska och till sist kolla om cylindern har skurits :(
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Nixxen skrev:
bensinkalle skrev:Du har ju svaret framför snoken. Ingen bensin på stiftet = soppatillföseln är felaktig. Kommer det någon bensin till förgasaren? Om inte, kollat filtret (om du har något), soppa i tanken, pumpen?
Jag är inte den bästa på motorer men det kommer soppa till förgasaren. Om det sedan går vidare har jag ingen aning om. Tanken är nästan full också. Men vad menar du med pumpen? :)
Brukar sitta en slags vacuumpump på scootrar eftersom det är dåligt fall från tanken till förgasaren. Men om du är säker på att du har bensin i förgasaren så är det inte felet. Då är det kanske munstycket som är igensatt. Om det skulle gå vidare så skulle du få bensin på stiftet, men du säger ju att det är torrt?

Har du kollat om reedventilen är hel? Är den paj så suger inte motorn i sig något.

Nixxen skrev:
kallepelle skrev:förövrigt så är det aldrig bra att ta loss topplocket utan att dränera kylsystemet. glykol i motorn är själva döden!
Men det kommer ju in kylarvätska (glykol) i motorn hela tiden när man kör, vad är det då som är farligt?

Jag tror utan att veta att det är cylinden som har skurit. Så ska imorgon ta och kolla kickfjädrarna då kicken inte åker tillbaka när man kickat (aldrig hänt för), kolla om oljan flödar som den ska och till sist kolla om cylindern har skurits :(
Jo man ska ha kylvätska i KYLKANALERNA, inte i cylindern. Lyfter du på toppen så rinner det ju ner vätska i hela motorn....

No offence men jag tror definitivt att du tagit dig vatten över huvet, du ska nog ta och lämna in moppen till en verkstad som kan fixa den åt dig.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Nixxen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nixxen »

bensinskalle skrev:
Nixxen skrev:
Brukar sitta en slags vacuumpump på scootrar eftersom det är dåligt fall från tanken till förgasaren. Men om du är säker på att du har bensin i förgasaren så är det inte felet. Då är det kanske munstycket som är igensatt. Om det skulle gå vidare så skulle du få bensin på stiftet, men du säger ju att det är torrt?

Har du kollat om reedventilen är hel? Är den paj så suger inte motorn i sig något.

Nixxen skrev:

Jo man ska ha kylvätska i KYLKANALERNA, inte i cylindern. Lyfter du på toppen så rinner det ju ner vätska i hela motorn....

No offence men jag tror definitivt att du tagit dig vatten över huvet, du ska nog ta och lämna in moppen till en verkstad som kan fixa den åt dig.
Jo det får nog bli så. Orkar inte hålla på med skiten längre...
Vill bara köra :)

Men en fråga bara, hur kan det komma sig att kylarvätskan hamnat i cylindern om den bara ska vara i kylkanalerna.
Jag tog bara av toppen på cylindern och allt forsade ut. Hur hamnar det ens där om det inte ska vara där?
Åh Lilla Boone!
Skriv svar