Derbi Senda sm extrem trim

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
linkann
Elmoped

Derbi Senda sm extrem trim

Inlägg av linkann »

Tjenare! Jag har tänkt att trimma min Derbi lite. Jag har då funderingar på att dra blindröret samt byta munstycke, men till vad? Behöver jag drev om mopeden också om jag drar blindröret?
Kommer den låta mer om man drar blind röret och ungefär hur fort går den?
linkann
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

gå 10-15 i munstycke större, gå 1/2 tand större fram den kommer varva en anning mer låter då lite mer också, du får väl runt 8-14km/H kan man tänka sig
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

jag har igensvetsad blindtarm och drevat den till 13/52 ifrån 12/65 orginal. det sitter också på några storlekar större munstycke men jag vet inte exakt. med gps så gör moppeden exakt 70 och har någon gång kommit upp i 72 :D
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres

Inlägg av skogen_swe »

ateland skrev:jag har igensvetsad blindtarm och drevat den till 13/52 ifrån 12/65 orginal. det sitter också på några storlekar större munstycke men jag vet inte exakt. med gps så gör moppeden exakt 70 och har någon gång kommit upp i 72 :D
men då behöver du väl inte göra nåt?
linkann
Elmoped

Inlägg av linkann »

ateland skrev:jag har igensvetsad blindtarm och drevat den till 13/52 ifrån 12/65 orginal. det sitter också på några storlekar större munstycke men jag vet inte exakt. med gps så gör moppeden exakt 70 och har någon gång kommit upp i 72 :D

Får den bättre axx också?
Låter den mer?
linkann
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

jag upplever ingen som helst ljud förändring. och axxet är bra men inte värstig överbra. men det är bra mycket bättre än orginal.
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
linkann
Elmoped

Inlägg av linkann »

ateland skrev:jag upplever ingen som helst ljud förändring. och axxet är bra men inte värstig överbra. men det är bra mycket bättre än orginal.
Ahokej, men du har en ostrypt cdi box också va?
linkann
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DerbiKoffe »

jag hade inte kapat blindtarmen om jag var du, för då mister du chansen att göra den original när du säljer den sen vilket man oftast vill kunna göra. så mitt råd är att köpa till exempel ett metrakit thrower och en ostrypt cdi istället, då du kommer få bra mer effekt och kan göra den original sen igen ;)
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
linkann
Elmoped

Inlägg av linkann »

DerbiKoffe skrev:jag hade inte kapat blindtarmen om jag var du, för då mister du chansen att göra den original när du säljer den sen vilket man oftast vill kunna göra. så mitt råd är att köpa till exempel ett metrakit thrower och en ostrypt cdi istället, då du kommer få bra mer effekt och kan göra den original sen igen ;)
Men det är väl bara att svetsa på blindröret igen sen?
Om jag köper Metra kit låter den så sjukt mycket...
linkann
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

linkann skrev:
DerbiKoffe skrev:jag hade inte kapat blindtarmen om jag var du, för då mister du chansen att göra den original när du säljer den sen vilket man oftast vill kunna göra. så mitt råd är att köpa till exempel ett metrakit thrower och en ostrypt cdi istället, då du kommer få bra mer effekt och kan göra den original sen igen ;)
Metrakit låter inte mycket alls! Sen så blir det onödigt jobb att svetsa tillbaks den, kanske inte blir bra heller!
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

Rangad skrev:
linkann skrev:
Metrakit låter inte mycket alls! Sen så blir det onödigt jobb att svetsa tillbaks den, kanske inte blir bra heller!
Har själv kört med metrakit ett par dagar förra sommaren och det var som att ha orginalrör utan ljuddämparen så jo det låter mycket. Om du inte tror mig sök youtube och kolla. Sen så är det inte svårare att svetsa dit blindtarmen igen än det var och ta bort den :)
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

ateland skrev:
Rangad skrev:
linkann skrev: Men det är väl bara att svetsa på blindröret igen sen?
Har själv kört med metrakit ett par dagar förra sommaren och det var som att ha orginalrör utan ljuddämparen så jo det låter mycket. Om du inte tror mig sök youtube och kolla. Sen så är det inte svårare att svetsa dit blindtarmen igen än det var och ta bort den :)
Nybliven moppepojk... smh
Finns ingen hypermoped i världen (byggd av en smart människa) som låter mer än nåt fordon utan ljuddämpare, du vet ju verkligen inte vad du pratar om! Du satte ditt MK rör fel på nåt sätt
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög

Inlägg av Gurraaaaa »

ateland skrev:
Rangad skrev:
linkann skrev: Men det är väl bara att svetsa på blindröret igen sen?
Thrower låter knappt alls ju...
Henkeee97
Elmoped

Inlägg av Henkeee97 »

Jag gjorde så, den gick 52 med orginal munstycke, sämre med större. Men har nu trimrör och han gör 95
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög

Inlägg av ateland »

Rangad skrev:
ateland skrev:
Rangad skrev: Metrakit låter inte mycket alls! Sen så blir det onödigt jobb att svetsa tillbaks den, kanske inte blir bra heller!
Nybliven moppepojk... smh
Finns ingen hypermoped i världen (byggd av en smart människa) som låter mer än nåt fordon utan ljuddämpare, du vet ju verkligen inte vad du pratar om! Du satte ditt MK rör fel på nåt sätt
'

Well, 2år sedan var det jag köpte mopeden och visst jag är ej proffs men jag kan intyga att rörjäveln satt på rätt sätt.. missar man hålet mellan mynning och rörkrök så ska man nog cykla.. alternativt vid mellanrör och ljuddämpare..
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Skriv svar