cylinder vilken ska jag ha

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Dave9797
Elmoped

cylinder vilken ska jag ha

Inlägg av Dave9797 »

har en motorhispania ryz 04 tror jag måste byta cylinder den har gått ungefär 1500mil den bara dog mn nu startar den men dör om jag ej gasar därför ska jag någ köpa en ny cylinder. då undrara jag vilken som passar min moped helst en bilig och bra ? bara 50cc så kan ni länka någon bra och bilig ?
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp

Re: cylinder vilken ska jag ha

Inlägg av donkeyO.o »

Dave9797 skrev:har en motorhispania ryz 04 tror jag måste byta cylinder den har gått ungefär 1500mil den bara dog mn nu startar den men dör om jag ej gasar därför ska jag någ köpa en ny cylinder. då undrara jag vilken som passar min moped helst en bilig och bra ? bara 50cc så kan ni länka någon bra och bilig ?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=20745 bara att ta topplocket från din gammla cyllinder.
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Dave9797
Elmoped

Inlägg av Dave9797 »

tack
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Varför felsöker du inte lite innan så du är säker på att det är din cylinder som är kass? 1500 mil för en modern moppecylinder är inga problem.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Dave9797
Elmoped

Inlägg av Dave9797 »

som vad :) en mekaniker sa att det någ var kolven så då tänkte jag att man kan byta allt
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Dave9797 skrev:som vad :) en mekaniker sa att det någ var kolven så då tänkte jag att man kan byta allt
Hur gick det till när den började krångla? Dog den efter vägen, låste sig bakhjulet, började den hacka och dog långsamt sen eller vad hände?

Har du lika bra kompression (motstånd i kicken) nu som innan? Om inte, har du mer eller mindre nu?

Plocka loss tändstiftet som sitter gängat i topplocket och kolla hur det ser ut. Färg på stiftet? Sprickor i stiftet, nersmält kanske?

Du säger att den dör om du inte gasar, men hur går den om du gasar lite hela tiden? Kan du köra moppen?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Dave9797
Elmoped

Inlägg av Dave9797 »

den gick sådär hade inte lika mycket kraft i sig sen dog den bara sen kunde jag knappt starta den men när den gick igång dog den bara. så när jag kom hem fyllde jag på mer tvåtaktsolja och väntad till nästa dag och då startade den och gick bra men dör om man inte gasar
Användarens profilbild
Marcus ström
Svårstartad skrothög

Inlägg av Marcus ström »

Funkar den som vanligt när du gasar?
Testa att höja tomgången isåfall.
Dave9797
Elmoped

Inlägg av Dave9797 »

nu när jag gick ut startade den men sen dog den och kunnde inte få igång den
Dave9797
Elmoped

Inlägg av Dave9797 »

fick igångden nu men funkade inte när jag höjde tomgången , stiften har något svart lager på sig ?
Dave9797
Elmoped

Inlägg av Dave9797 »

fick igångden nu men funkade inte när jag höjde tomgången , stiften har något svart lager på sig ? jicken käns lättare än innan
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Känns kicken lättare än innan så har du förlorat komp, och då är det förmodligen kolven och möjligen cylindern som har tagit stryk.
Nu kan du plocka av och kolla. ;)

Dave9797
Elmoped

Inlägg av Dave9797 »

nu dör den i te när jag gasra har fixat tomgången så ska ta en runda och kolla så att allt är bra ;) tror att jag inte behöver byta cylinder
Skriv svar