Sida 1 av 2
ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 18:35
av Fredde92
hej!
är det någon som vet vad det sitter för strypningar på gileras crossmopeder? (smt/rcr) jag vet att det kan finnas plugg i vissa av dom och blindrör i vissa, men vilket år började gilera använda blindrör istället för plugg? någon som vet säkert vilket som är på dom olika årsmodellerna?
Mvh Fredde
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 18:39
av Henry
Fredde92 skrev:hej!
är det någon som vet vad det sitter för strypningar på gileras crossmopeder? (smt/rcr) jag vet att det kan finnas plugg i vissa av dom och blindrör i vissa, men vilket år började gilera använda blindrör istället för plugg? någon som vet säkert vilket som är på dom olika årsmodellerna?
Mvh Fredde
Dom har alltid haft plugg.
Det som sitter på 03:an ( tror det är sammma nu) är:
Plugg i myningen.
Luftburks plugg.
Slangen från luftburken till förgasaren, där den slutar vid förgasaren ta loss slangen där så ser du en liten guldig vägg med små hål i in till förgasaren, ta loss den.
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 18:59
av Batman
Henry skrev:Slangen från luftburken till förgasaren, där den slutar vid förgasaren ta loss slangen där så ser du en liten guldig vägg med små hål i in till förgasaren, ta loss den.
Gäller detta även Derbi?
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 19:13
av Henry
Batman skrev:Henry skrev:Slangen från luftburken till förgasaren, där den slutar vid förgasaren ta loss slangen där så ser du en liten guldig vägg med små hål i in till förgasaren, ta loss den.
Gäller detta även Derbi?
Det kan jag tyvär inte svara på.
Kika efter själv, tar max en kvart.
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 19:23
av Batman
Henry skrev:Batman skrev:Henry skrev:Slangen från luftburken till förgasaren, där den slutar vid förgasaren ta loss slangen där så ser du en liten guldig vägg med små hål i in till förgasaren, ta loss den.
Gäller detta även Derbi?
Det kan jag tyvär inte svara på.
Kika efter själv, tar max en kvart.
Tänkte göra det nu. Men det var så jävla trångt där när jag var ut och kolla.
Så får göra de imorgon förmiddag när jag har mer tid
Vet du av egen erfarenhet om det blir märkbar effektskillnad när man tar bort 'den gyllene brickan'

?
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 19:44
av bensinskalle
Batman skrev:Henry skrev:Batman skrev:
Gäller detta även Derbi?
Det kan jag tyvär inte svara på.
Kika efter själv, tar max en kvart.
Tänkte göra det nu. Men det var så jävla trångt där när jag var ut och kolla.
Så får göra de imorgon förmiddag när jag har mer tid
Vet du av egen erfarenhet om det blir märkbar effektskillnad när man tar bort 'den gyllene brickan'

?
ja ujj ujj ujj, de blir skillnad.
de sitter en sån här bricka på drd pro. När ja plocka den fick ja gå upp i munstycke för att motorn skulle gå rent.
de ä drd pro, ja vet ej om de gör skillnad på typ racing, då drd pro har en annan luftburk me bättre flöde...
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 19:46
av Henry
bensinskalle skrev:Batman skrev:Henry skrev:
Det kan jag tyvär inte svara på.
Kika efter själv, tar max en kvart.
Tänkte göra det nu. Men det var så jävla trångt där när jag var ut och kolla.
Så får göra de imorgon förmiddag när jag har mer tid
Vet du av egen erfarenhet om det blir märkbar effektskillnad när man tar bort 'den gyllene brickan'

?
ja ujj ujj ujj, de blir skillnad.
de sitter en sån här bricka på drd pro. När ja plocka den fick ja gå upp i munstycke för att motorn skulle gå rent.
de ä drd pro, ja vet ej om de gör skillnad på typ racing, då drd pro har en annan luftburk me bättre flöde...
Jasså så du hade en där också?
Tog bort slangen igårkväll och döm av min förvåning när jag såg den där brickan, aldrig hört talas om den innan.
Postat: 30 december 2007, 19:47
av Batman
Vad bra

Har gått upp 22 storlekar från orginal så jag behöver nog inte byta. Men får se och känna hur det känns då

Ehm , är det gasresponsen och låga varv det blir skillnad på eller ?

Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 19:54
av bensinskalle
Henry skrev:bensinskalle skrev:Batman skrev:
Tänkte göra det nu. Men det var så jävla trångt där när jag var ut och kolla.
Så får göra de imorgon förmiddag när jag har mer tid
Vet du av egen erfarenhet om det blir märkbar effektskillnad när man tar bort 'den gyllene brickan'

?
ja ujj ujj ujj, de blir skillnad.
de sitter en sån här bricka på drd pro. När ja plocka den fick ja gå upp i munstycke för att motorn skulle gå rent.
de ä drd pro, ja vet ej om de gör skillnad på typ racing, då drd pro har en annan luftburk me bättre flöde...
Jasså så du hade en där också?
Tog bort slangen igårkväll och döm av min förvåning när jag såg den där brickan, aldrig hört talas om den innan.
o f******n xD, men va har du för Senda nurå???? xP
jo, ja visste innan att ja hade bricka, gått rykten härikring att drd har såna..... bl.a. en kille här i stan me drd racing hade hittat bricka på sin xD
O så är de ju ganska oundvikligt att ja skulle hitta den, för ja plockar mycke me förgasaren ^^
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 20:10
av Henry
bensinskalle skrev:Henry skrev:bensinskalle skrev:
ja ujj ujj ujj, de blir skillnad.
de sitter en sån här bricka på drd pro. När ja plocka den fick ja gå upp i munstycke för att motorn skulle gå rent.
de ä drd pro, ja vet ej om de gör skillnad på typ racing, då drd pro har en annan luftburk me bättre flöde...
Jasså så du hade en där också?
Tog bort slangen igårkväll och döm av min förvåning när jag såg den där brickan, aldrig hört talas om den innan.
o f******n xD, men va har du för Senda nurå???? xP
jo, ja visste innan att ja hade bricka, gått rykten härikring att drd har såna..... bl.a. en kille här i stan me drd racing hade hittat bricka på sin xD
O så är de ju ganska oundvikligt att ja skulle hitta den, för ja plockar mycke me förgasaren ^^
Gilera SMT -03, Derbi Senda Extreme R -05 och en Derbi Senda Extreme SM -06 är mina crosshojar.
HIttade strypningen på 03:an.
Postat: 30 december 2007, 20:13
av Batman
Fanns den inte på dina Derbis?
Eller har du inte kollat ?

Postat: 30 december 2007, 20:27
av Henry
Batman skrev:Fanns den inte på dina Derbis?
Eller har du inte kollat ?

Har inte kollat och ingen ide att jag kollar, båda 2 ska säljas ändå nu så.
Postat: 30 december 2007, 20:47
av bensinskalle
Senda me 14 förgasare har i alla fall inte bricka, ingen som någonsin har hittat nån sån av alla derbimänniskor ja känner ( de ä 8 pers ), alla me x-treme 05-07
Postat: 30 december 2007, 20:56
av Batman
Okej!
Men min har 17.5
Så jag knallar ut och pillar bort den där nu
tack för tipset
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 21:05
av Banken92
Batman skrev:Henry skrev:Slangen från luftburken till förgasaren, där den slutar vid förgasaren ta loss slangen där så ser du en liten guldig vägg med små hål i in till förgasaren, ta loss den.
Gäller detta även Derbi?
Det sitter en guldig bricka på drd i luftburken, har själv kollat när jag monterade sportluftfiltret
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 21:49
av bensinskalle
Banken92 skrev:Batman skrev:Henry skrev:Slangen från luftburken till förgasaren, där den slutar vid förgasaren ta loss slangen där så ser du en liten guldig vägg med små hål i in till förgasaren, ta loss den.
Gäller detta även Derbi?
Det sitter en guldig bricka på drd i luftburken, har själv kollat när jag monterade sportluftfiltret
luftburken?? , på förgasaren väl xD
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 23:00
av Fredde92
Henry skrev:Fredde92 skrev:hej!
är det någon som vet vad det sitter för strypningar på gileras crossmopeder? (smt/rcr) jag vet att det kan finnas plugg i vissa av dom och blindrör i vissa, men vilket år började gilera använda blindrör istället för plugg? någon som vet säkert vilket som är på dom olika årsmodellerna?
Mvh Fredde
Dom har alltid haft plugg.
Det som sitter på 03:an ( tror det är sammma nu) är:
Plugg i myningen.
Luftburks plugg.
Slangen från luftburken till förgasaren, där den slutar vid förgasaren ta loss slangen där så ser du en liten guldig vägg med små hål i in till förgasaren, ta loss den.
okej, så alla årsmodeller av rcr/smt har plugg i mynningen? inte en enda som har blindrör? tänkte att dom kanske hade det med tankte på att Derbi har det och det är ju samma motor.
mvh Fredde
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 30 december 2007, 23:01
av Henry
Fredde92 skrev:Henry skrev:Fredde92 skrev:hej!
är det någon som vet vad det sitter för strypningar på gileras crossmopeder? (smt/rcr) jag vet att det kan finnas plugg i vissa av dom och blindrör i vissa, men vilket år började gilera använda blindrör istället för plugg? någon som vet säkert vilket som är på dom olika årsmodellerna?
Mvh Fredde
Dom har alltid haft plugg.
Det som sitter på 03:an ( tror det är sammma nu) är:
Plugg i myningen.
Luftburks plugg.
Slangen från luftburken till förgasaren, där den slutar vid förgasaren ta loss slangen där så ser du en liten guldig vägg med små hål i in till förgasaren, ta loss den.
okej, så alla årsmodeller av rcr/smt har plugg i mynningen? inte en enda som har blindrör? tänkte att dom kanske hade det med tankte på att Derbi har det och det är ju samma motor.
mvh Fredde
Nepp, inte vad jag vet.
Postat: 30 december 2007, 23:04
av bensinskalle
de går ju faktiskt att ha både ^^
Postat: 30 december 2007, 23:11
av Fredde92
men på denna så är det ju blindrör
http://www.blocket.se/vi/12081270.htm?ca=22_s
uppenbarligen så har ju dom nyare smt/rcr blindrör. när började dom med det? alltså vilken årsmodell var den första med blindrör?
Mvh fredde
Postat: 30 december 2007, 23:13
av Batman
Pillade bort brickan
Det var ju en satigt stor en :O
Tyckte den lät bra på tomgång och gick bra på låga varv (testade bara på gården) dock för halt med sm däck för att prova på vägen när det har frusit

men så fort det blir + grader får vi se hur det blev
Spännande.
Skulle jag kunna få några kännetecken på hur man vet om mopeden 'går rent' detaljerat? vore snällt så man inte åker runt på nå skit

Postat: 30 december 2007, 23:15
av bensinskalle
Fredde92 skrev:men på denna så är det ju blindrör
http://www.blocket.se/vi/12081270.htm?ca=22_s
uppenbarligen så har ju dom nyare smt/rcr blindrör. när började dom med det? alltså vilken årsmodell var den första med blindrör?
Mvh fredde
ja du får no göra lite egna efterforskningar ^^
Postat: 30 december 2007, 23:17
av Fredde92
hehe, får väl göra det

får kanske slå en pling till lokala ÅF för gilera, han borde ju veta.
Postat: 30 december 2007, 23:33
av Henry
Fredde92 skrev:men på denna så är det ju blindrör
http://www.blocket.se/vi/12081270.htm?ca=22_s
uppenbarligen så har ju dom nyare smt/rcr blindrör. när började dom med det? alltså vilken årsmodell var den första med blindrör?
Mvh fredde
Forskade jag med. verkar som dom med nya motorn har blindtarm.
Postat: 1 januari 2008, 12:39
av Fredde92
Henry skrev:Fredde92 skrev:men på denna så är det ju blindrör
http://www.blocket.se/vi/12081270.htm?ca=22_s
uppenbarligen så har ju dom nyare smt/rcr blindrör. när började dom med det? alltså vilken årsmodell var den första med blindrör?
Mvh fredde
Forskade jag med. verkar som dom med nya motorn har blindtarm.
okej, ungeför samma som jag kommit fram till

men vilket år började dom med den motorn? var det 05 el 06?
mvh
Re: ang. strypningar på gilera crossmoppar.
Postat: 1 januari 2008, 15:34
av Banken92
bensinskalle skrev:Banken92 skrev:Batman skrev:
Gäller detta även Derbi?
Det sitter en guldig bricka på drd i luftburken, har själv kollat när jag monterade sportluftfiltret
luftburken?? , på förgasaren väl xD
Ja men den sitter i luftburksslangen

Postat: 1 januari 2008, 16:49
av Henry
Fredde92 skrev:Henry skrev:Fredde92 skrev:men på denna så är det ju blindrör
http://www.blocket.se/vi/12081270.htm?ca=22_s
uppenbarligen så har ju dom nyare smt/rcr blindrör. när började dom med det? alltså vilken årsmodell var den första med blindrör?
Mvh fredde
Forskade jag med. verkar som dom med nya motorn har blindtarm.
okej, ungeför samma som jag kommit fram till

men vilket år började dom med den motorn? var det 05 el 06?
mvh
06.
Postat: 1 januari 2008, 16:51
av Fredde92
Henry skrev:Fredde92 skrev:Henry skrev:
Forskade jag med. verkar som dom med nya motorn har blindtarm.
okej, ungeför samma som jag kommit fram till

men vilket år började dom med den motorn? var det 05 el 06?
mvh
06.
okej, tack
Postat: 1 januari 2008, 17:21
av bensinskalle
Fredde92 skrev:Henry skrev:Fredde92 skrev:
okej, ungeför samma som jag kommit fram till

men vilket år började dom med den motorn? var det 05 el 06?
mvh
06.
okej, tack
nya derbimotorn kom ju officiellt 06 ja ( satt dock i drd pro 05 ^^ )
Postat: 1 januari 2008, 19:25
av adambergquist
Batman skrev:Pillade bort brickan
Det var ju en satigt stor en :O
Tyckte den lät bra på tomgång och gick bra på låga varv (testade bara på gården) dock för halt med sm däck för att prova på vägen när det har frusit

men så fort det blir + grader får vi se hur det blev
Spännande.
Skulle jag kunna få några kännetecken på hur man vet om mopeden 'går rent' detaljerat? vore snällt så man inte åker runt på nå skit

du lär ju märka om den går orent, t.ex. den blöddrar
Postat: 1 januari 2008, 20:48
av bensinskalle
adambergquist skrev:Batman skrev:Pillade bort brickan
Det var ju en satigt stor en :O
Tyckte den lät bra på tomgång och gick bra på låga varv (testade bara på gården) dock för halt med sm däck för att prova på vägen när det har frusit

men så fort det blir + grader får vi se hur det blev
Spännande.
Skulle jag kunna få några kännetecken på hur man vet om mopeden 'går rent' detaljerat? vore snällt så man inte åker runt på nå skit

du lär ju märka om den går orent, t.ex. den blöddrar
på moppe me originalrör ( vilket ja har för mej att du har ), så märks de inte så tydligt... Möjligtvis mindre effekt på högvarv, och lite mer svårstartad och elak med kall motor. Men du borde byta upp lite i munstyckestorlek, åtminstone till 80-86. 86 körde ja på
Postat: 1 januari 2008, 22:59
av Batman
bensinskalle skrev:adambergquist skrev:Batman skrev:Pillade bort brickan
Det var ju en satigt stor en :O
Tyckte den lät bra på tomgång och gick bra på låga varv (testade bara på gården) dock för halt med sm däck för att prova på vägen när det har frusit

men så fort det blir + grader får vi se hur det blev
Spännande.
Skulle jag kunna få några kännetecken på hur man vet om mopeden 'går rent' detaljerat? vore snällt så man inte åker runt på nå skit

du lär ju märka om den går orent, t.ex. den blöddrar
på moppe me originalrör ( vilket ja har för mej att du har ), så märks de inte så tydligt... Möjligtvis mindre effekt på högvarv, och lite mer svårstartad och elak med kall motor. Men du borde byta upp lite i munstyckestorlek, åtminstone till 80-86. 86 körde ja på
Stämmer

Jag har satt i 90. Ska se hur det går när snön försvinner igen

hah . men tack
Postat: 3 januari 2008, 01:13
av david92
bensinskalle och henry : bara undrar varför har ni flera moppar ?

Postat: 3 januari 2008, 11:28
av bensinskalle
ja har bara en, sen hade ja en x-treme innan ja köpte drd:n .....
Postat: 3 januari 2008, 22:58
av david92
bensinskalle skrev:ja har bara en, sen hade ja en x-treme innan ja köpte drd:n .....
okej missförstånd
