hej skulle klyva motorn idag fast det inte behövdes fick jag märka senare,skulle skruva bort muttern vid svänghjulet när jag skulle skruva så märkte jag att den redan satt lös man kunde skruva ut den med fingrarna hur lätt som helst. Alltså så var det sån stark kraft så svänghjulet lossnade och därmed så kändes det som hela moppen vibrerade sönder och att moppen dog.
har beställt delar(pinnbultar,topplockspackning,nållager och ljuddämpar ull som jag väntar på innan jag plockar ihop motorn med cylinder
tror jag skippar att klyva motorn eftersom det inte är något glapp upp och ner och minimalt på sidorna av veven , testar hellre först med att plocka ihop motorn med cylinder innan klyvning av motorn kvarstår.
polering av kolvtoppen skulle behövas för jag har väldigt mycket sot på min kolv där uppe på toppen så jag undrar vilken grovlek/våtsandpapper? ska jag använda eller räcker det med att bara använda svinto?
Senast redigerad av Persson aka pära den 22 maj 2013, 14:52, redigerad totalt 2 gång.
man fattar inte mycket av din text...eller kanske jag som är dum, men jag fattar inte. Dock tycker jag inte du ska slipa på kolven, kan bli skador... Om du tvunget ska göra't , använd riktigt finputsningspapper, och se till att du bara putsar på sotet, inte på själva kolven. Sen ställer du in förgasaren, så du slipper sot i framtiden...
Asddfgf4 skrev:man fattar inte mycket av din text...eller kanske jag som är dum, men jag fattar inte. Dock tycker jag inte du ska slipa på kolven, kan bli skador... Om du tvunget ska göra't , använd riktigt finputsningspapper, och se till att du bara putsar på sotet, inte på själva kolven. Sen ställer du in förgasaren, så du slipper sot i framtiden...
hehe skriver lite konstigt för tycker det är skönare att skriva lite "bondigt" istället för helt korrekt:) polera toppen av kolven är bara bra iallfall vad jag har fått höra
AndreWidestedt skrev:är detta ett projekt? Eller vill du ha hjälp med något?
Han har ju inkluderat två frågor, så vad tror du?
polering av kolvtoppen skulle behövas för jag har väldigt mycket sot på min kolv där uppe på toppen så jag undrar vilken grovlek/våtsandpapper? ska jag använda eller räcker det med att bara använda svinto?
visserligen tappar du ju kompression om du tar bort sotet, men som nån sa innan, polera med väldigt fint.. stålull funkade för mig när jag putsade upp en gammal skabbig kolv
moppetiden tar aldrig slut
Ta gärna en titt på mitt projekt:)
Honda mt5 blir Honda smt!
AndreWidestedt skrev:är detta ett projekt? Eller vill du ha hjälp med något?
hehe nee har redan ett projekt jag la upp här i frågetråden för att jag trodde mina ramlager/vevelager var sönder så jag trodde andra kanske hade sätt det därför skrev jag det första sådär
saabnisse skrev:visserligen tappar du ju kompression om du tar bort sotet, men som nån sa innan, polera med väldigt fint.. stålull funkade för mig när jag putsade upp en gammal skabbig kolv
Aa polerade kolven igår kväll hade inte kvar av 400 våtslipp eller 600 våtslipp så det fick bli 800 våtslipp när jag hade kört ett tag med 800 så tog jag sedan autosol på kolvtoppen och fick bort det gråa smutsen som framträder när man polerar.
slutresultatet blev spegelbil på mig själv fast tror jag ska ta lite svinto för då får jag ännu blankare yta
saabnisse skrev:visserligen tappar du ju kompression om du tar bort sotet, men som nån sa innan, polera med väldigt fint.. stålull funkade för mig när jag putsade upp en gammal skabbig kolv
Aa polerade kolven igår kväll hade inte kvar av 400 våtslipp eller 600 våtslipp så det fick bli 800 våtslipp när jag hade kört ett tag med 800 så tog jag sedan autosol på kolvtoppen och fick bort det gråa smutsen som framträder när man polerar.
slutresultatet blev spegelbil på mig själv fast tror jag ska ta lite svinto för då får jag ännu blankare yta