Bakhjulets packning eller dylikt?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
znyggolle
Elmoped

Bakhjulets packning eller dylikt?

Inlägg av znyggolle »

hej, skulle sätta på mitt avgasrör idag och då märkte jag att mitt bakhjul lät mycket mer än mitt framhjul när jag snurra på det, som om bromsen låg emot eller något, kollade med far min och han trodde att det var nån sorts packning som slitits ut, gick in och kollade runt lite och hittade denna :
http://www.danmobility.se/product.asp?c ... 1706576585
men pallar tammefan inte betala frakten på en sak som kostar 19:- :(
Yamaha-center har det kanske men deras hemsida suger, finns ingen info om det, och det e stängt så kan inte ringa nu ..
Kan iochförsig vara nå smuts eller att bromsen ligger emot, ska kolla det också, men, nån som vet vart man kan få tag på http://www.danmobility.se/product.asp?c ... 1706576585 i stockholms området? för det är väll en sån jag behöver? :P
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Ryck i hjulet och se om det går fram och tillbaka åt sidan, då har ju hjullagrerna gått.

Annars om det bara låter ltie så äre ju bromsen och så ska det vara.
znyggolle
Elmoped

Inlägg av znyggolle »

Henry skrev:Ryck i hjulet och se om det går fram och tillbaka åt sidan, då har ju hjullagrerna gått.

Annars om det bara låter ltie så äre ju bromsen och så ska det vara.

OKej, ska kolla det, men det låter nog ganska mycket, mitt framhjul låter typ ingenting, men det är väll skillnad på fram/bak :P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

precis som henry sa: kolla så att hjulet inte glappar....

bromsskivan ska inte väsnas så mycke, oh du märker om de ä den som ligger emot beläggen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Packboxsen kommet inte göra ditt bakhjul tystare så du vet, packningen e till för bakaxseloljan, skule de börja sipra olja så e packningen troligen kass.

Har du skivbroms bak så kan de hamna smutts mellan beläggen o skivan annars e beläggen slutt, har du ett skrapande ljud så e antagligen beläggen slut, bara plocka bort broms klossarhna o se om de finns något kvar, i samma veva som dom e borta så kan du rulla bak hjulet o se om de låter en då.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
znyggolle
Elmoped

Inlägg av znyggolle »

okej, jag drog ner och kollade lite snabbt nu..
bakhjulet slirar inte åt sidorna eller något går spikrakt, men somsagt det låter rätt mycket enligt mej, spelade in en liten film när jag ändå höll på:
http://www.speedyshare.com/479467419.html , ledsen för att ni behöver ladda ner men youtube buggar, om nån snäll person kan lyssna och se.
annars får jag väll kolla bromsarna om det låter för mycket :D
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

znyggolle skrev:okej, jag drog ner och kollade lite snabbt nu..
bakhjulet slirar inte åt sidorna eller något går spikrakt, men somsagt det låter rätt mycket enligt mej, spelade in en liten film när jag ändå höll på:
http://www.speedyshare.com/479467419.html , ledsen för att ni behöver ladda ner men youtube buggar, om nån snäll person kan lyssna och se.

Hör inget på filmen, tyvär.

Men det ser ut som hjulet rullar trögt?
znyggolle
Elmoped

Inlägg av znyggolle »

Henry skrev:

jo, det gör det väll säkert :P, skummt att du inte hör nått, testar youtube igen dårå.

har varit nere och kollat lite nu, tog bort hjulet och bromsen, det som sitter kvar är bromsskivan och den där grejen man skruvar fast hjulet på (som snurrar), när jag snurrar på bromsskivan och det så låter det fortfarande likadant som på filmen jag postade ..
är det möjligt att det ska låta så? vad kan hända om jag åker med det så? nån som vet vad jag kan göra åt det?.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

znyggolle skrev:
Henry skrev:

jo, det gör det väll säkert :P, skummt att du inte hör nått, testar youtube igen dårå.

har varit nere och kollat lite nu, tog bort hjulet och bromsen, det som sitter kvar är bromsskivan och den där grejen man skruvar fast hjulet på (som snurrar), när jag snurrar på bromsskivan och det så låter det fortfarande likadant som på filmen jag postade ..
är det möjligt att det ska låta så? vad kan hända om jag åker med det så? nån som vet vad jag kan göra åt det?.

Pröva att köra ngra meter och använd inte bakbromsen och kolla om bromsskivan blir varm, då ligger bromsen på.
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Jag fick igång filmen o ljudet o man har ett skrapande hjud.

som sakt du har ju plockat bort hjul o bromsoket så oket kan de inte vara.

Nästa steg e o kolla om variatorn ligger på, bara lossa alla skruvar till variatorkåpan o sen lossad du Kopplingsklockan så har du plockat bort allt motstånd mellan variatorn o bromsen.

Skule de forfarande skrapa så har du antagligen lagerhaveri nån stanns i växselådan, då får du skruva bort växselåds kåpan sitter innanför Kopplingspaket, skruvad med 6-8 insex bultar, mins inte hur många men några ska de vara, sen e de bara vicka på axseln som Kopplingspaket satt över o vicka den utor till den lossar, kan ju sitta bra men ska gå, ha en liten balja under variatorn för de kommer rinna några dl olja ur växselådan sen när du fått bort växselådskåpan, när du väl fort bort den så kan du snurra på bromskivan, då märker du om de e lagret på utgående axsel till bromskivan eller ingånde axsel till kopplingspacketet som går trögt.

Lycka till med skruvandet.

znyggolle
Elmoped

Inlägg av znyggolle »

Henry skrev:
znyggolle skrev:
Henry skrev:

Pröva att köra ngra meter och använd inte bakbromsen och kolla om bromsskivan blir varm, då ligger bromsen på.

kan testa det imorn.

Haselhoff:

Kommer aldrig klara det där med växellådan och skit, variator och kopplingen kan jag nog fixa om jag får tag på en mutter dragare. .
men somsagt, vad händer om jag kör med den när det låter när jag rullar den?, jag menar, det låter inget när jag kör och märker inget när jag kör :P
znyggolle
Elmoped

Inlägg av znyggolle »

En liten lätt bump!

Vad kan hända om jag kör med den om den låter så?, inget jag märker av när jag kör :S
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

znyggolle skrev:En liten lätt bump!

Vad kan hända om jag kör med den om den låter så?, inget jag märker av när jag kör :S
De svåra e o veta exsakt om de hör till kopplingen eller växselåds lagrena, de e ju inget bra när de e ett skrapande ljud.

För de e ju nått som ligger o skaver.

Vet du hur länge de har vart så här ? divs hur många mil du har kört med kärvande ?

znyggolle
Elmoped

Inlägg av znyggolle »

haselhoff skrev:
znyggolle skrev:En liten lätt bump!

De svåra e o veta exsakt om de hör till kopplingen eller växselåds lagrena, de e ju inget bra när de e ett skrapande ljud.

För de e ju nått som ligger o skaver.

Vet du hur länge de har vart så här ? divs hur många mil du har kört med kärvande ?
har inte kört med den, har bara provkört ca. 1 mil efter jag köpt den ...
edit. Jag hade tänkt lossa kopplingsklockan och kolla nudå, men, måste man ha mutterdragare, eller funkar det med vanlig skiftnyckel *stavning* ?
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Bätre om du har en fast hyllsa så slipper du slinta på muttern för har den inte vart borta innan så kan den sitta rätt hårt.

Du måste låsa fast den bakre kopplingsklockan med något när du ska skruva av muttern.

Skulle du ha tillgång till en mutterknackare så skule de vara lättare o lossa muttern.

znyggolle
Elmoped

Inlägg av znyggolle »

okej, jo, har inte tillgång till en mutterknackare, tror den e lossad förut.. :/
Får försöka fixa en hylsa eller något imorn.. :wink:
Låst