Hej! det är något fel på min moppe den beter sig väldigt konstigt när den blir varm och den blir varm väldigt fort.
När jag startar moppen och kör så går den som vanligt men sen efter kanske 5 min körande så blir den varm och den börjar att typ hacka sig när jag kommit upp i fart vet ej riktigt hur jag ska förklara det men det känns nästan som om den varvstoppar sen slutar det sen händer det sen slutar det så jag lixom hackar fram och det är enbart när den är varm och när jag kommit upp i fart vad kan va felet?
Senast redigerad av räksmugglarn den 25 maj 2013, 15:03, redigerad totalt 2 gång.
Vattnet driver inte runt i kylsystemet, det är stopp någonstans i detta och därför blir ditt kylvatten inte varmt. Kör inte föränn du hittat problemet då kan skadorna bli dyra på motorn.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Vattnet driver inte runt i kylsystemet, det är stopp någonstans i detta och därför blir ditt kylvatten inte varmt. Kör inte föränn du hittat problemet då kan skadorna bli dyra på motorn.
Jag skulle tro att det är smuts som tätar igen någonstans som förhindrar att vattnet går runt. Jag är inte så kunnig i mopedkyl, men utgår att det fungerar efter samma princip som på en bil. Det måste finnas en vattenpump som driver runt vattnet och denna kan vara sönder och behövs byta. Kolla upp den. Om det inte är den som är sönder så är det säkerligen igenkorkat någonstans som hindrar vattnet att gå runt. Nej inte termostatet.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Testa precis termostaten och det var inget fel på den den öppnade sig
men temperatur givarens sladd ser ut att vara sönder skulle det kunna ha något med detta att göra?
Man får i princip aldrig någon plugg i kylsystemet på en sådan här moppe om man inte häller ner jord i kylaren eller kör med riktigt riktigt sunkig kylvätska...
Om termostaten din är ok så är det troligen pumpen ja. Vad jag minns är det inte helt ovanligt att impellern pajar på dessa då den bara är av plast.
Värt att notera är att vätskan i expansionskärlet nödvändigtvis inte blir lika varm som övriga kylsystemet då vätskan inte cirkulerar genom denna. Kommer inte ihåg hur det ser ut på Senda men jag har för mig att kärlet bara är anslutet med en slang till övriga systemet, och i sådana fall tar det en stund innan det blir någon temp där i. Kär motorn och känn på slangen över motorn. Är den varm hela vägen fram till kylaren och toppen på kylaren är varm så ska det vara ok.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
vad har du för moped? Vissa mopeder är självavluftande, andra inte.
Min Rieju var det bara att hälla i kylarvätska och köra, men när jag gjorde samma sak senare med min Derbi så kom jag inte mer än 200 meter innan överhettningslampan gick igång. Jag luftade systemet manuellt, sen var det bra igen!
Derbi Sendas kylsystem är riktigt löjligt konstruerat, vattnet rinner ju inte över från expansionskärlet på vänster sida till kylaren på höger sida.
Sätt ihop allt, fyll på vatten i expansionskärlet. Efter det så skruvar du loss kylarslangen längst upp på kylaren (Den som går från topplocket - kylaren) och fyll i vatten i slangen tills det rinner ut vatten ur kylaren i överkant. Sätt tillbaka slangen.
Kör en tur och känn om ovansidan av kylaren blir varm. (Varning för riktigt hög temperatur!) Blir det varmt så funkar kylningen.
Vattnet i expansionskärlet behöver inte bli varmt, eftersom det vattnet inte cirkulerar.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:Derbi Sendas kylsystem är riktigt löjligt konstruerat, vattnet rinner ju inte över från expansionskärlet på vänster sida till kylaren på höger sida.
Sätt ihop allt, fyll på vatten i expansionskärlet. Efter det så skruvar du loss kylarslangen längst upp på kylaren (Den som går från topplocket - kylaren) och fyll i vatten i slangen tills det rinner ut vatten ur kylaren i överkant. Sätt tillbaka slangen.
Kör en tur och känn om ovansidan av kylaren blir varm. (Varning för riktigt hög temperatur!) Blir det varmt så funkar kylningen.
Vattnet i expansionskärlet behöver inte bli varmt, eftersom det vattnet inte cirkulerar.
Jag brukade bara luta min Senda mot en vägg så pass att expansionskärlet var högsta punkten så fylldes kylaren, har fungerat för mig under hela min moppetid.
CaToXXo skrev:Derbi Sendas kylsystem är riktigt löjligt konstruerat, vattnet rinner ju inte över från expansionskärlet på vänster sida till kylaren på höger sida.
Jag brukade bara luta min Senda mot en vägg så pass att expansionskärlet var högsta punkten så fylldes kylaren, har fungerat för mig under hela min moppetid.
Okej så jag lutar moppen mot en vägg så att expansionskärlet (där man fyller på kylarvätska) är högsta punkten och sen tar en vatten slang och sprutar in vatten i kylarslangen och bara låter det åka upp till expansionskärlet har jag fattat rätt? inget lock på expansionskärlet utan bara låter det åka ut om det gör det?
Sen det där om att det kanske kunde vara en plugg i systemet som man kunde spola bort med en vattenslang hur gör man det? någon som vet? vart ska jag spruta in vattnet? vilka slangar ska jag lossa på??
Testa det där med att spola vatten och se ifall kylarn blev varm och det blev den när jag testa kö så märkte jag att den gick dåligt när den var kall så kan det va förgasarn som haR fått smuts i sig
räksmugglarn skrev:Testa det där med att spola vatten och se ifall kylarn blev varm och det blev den när jag testa kö så märkte jag att den gick dåligt när den var kall så kan det va förgasarn som haR fått smuts i sig
Blev kylaren varm vid körning så funkar ditt kylsystem korrekt, då kan du utesluta det.
En motor går aldrig riktigt bra när den är kall, speciellt inte en 2taktare. Värm upp motorn lite genom att köra lite lugnt innan du pressar fullt.
Men att göra rent förgasaren är aldrig fel.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
räksmugglarn skrev:Testa det där med att spola vatten och se ifall kylarn blev varm och det blev den när jag testa kö så märkte jag att den gick dåligt när den var kall så kan det va förgasarn som haR fått smuts i sig
Blev kylaren varm vid körning så funkar ditt kylsystem korrekt, då kan du utesluta det.
En motor går aldrig riktigt bra när den är kall, speciellt inte en 2taktare. Värm upp motorn lite genom att köra lite lugnt innan du pressar fullt.
Men att göra rent förgasaren är aldrig fel.
Ja kylarn blev varm.Har plockat bort förgasarn och gjort rent den och så märkte jag att jag hade 63mm huvudmunstycke är inte det jävligt lite?
Moppen har ju funkat bra i vintras det var nu när det blev sommar som den börja bete sig konstigt kan det ha med munstycket att göra??