Derbi Senda börjat gå dåligt nu när det blivit varmt ute -

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Derbi Senda börjat gå dåligt nu när det blivit varmt ute -

Inlägg av räksmugglarn »

Hej! det är något fel på min moppe den beter sig väldigt konstigt när den blir varm och den blir varm väldigt fort.

När jag startar moppen och kör så går den som vanligt men sen efter kanske 5 min körande så blir den varm och den börjar att typ hacka sig när jag kommit upp i fart vet ej riktigt hur jag ska förklara det men det känns nästan som om den varvstoppar sen slutar det sen händer det sen slutar det så jag lixom hackar fram och det är enbart när den är varm och när jag kommit upp i fart vad kan va felet?
Senast redigerad av räksmugglarn den 25 maj 2013, 15:03, redigerad totalt 2 gång.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Vattnet driver inte runt i kylsystemet, det är stopp någonstans i detta och därför blir ditt kylvatten inte varmt. Kör inte föränn du hittat problemet då kan skadorna bli dyra på motorn.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

runners skrev:Vattnet driver inte runt i kylsystemet, det är stopp någonstans i detta och därför blir ditt kylvatten inte varmt. Kör inte föränn du hittat problemet då kan skadorna bli dyra på motorn.
Okej tror du det kan va fel på termostaten?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag skulle tro att det är smuts som tätar igen någonstans som förhindrar att vattnet går runt. Jag är inte så kunnig i mopedkyl, men utgår att det fungerar efter samma princip som på en bil. Det måste finnas en vattenpump som driver runt vattnet och denna kan vara sönder och behövs byta. Kolla upp den. Om det inte är den som är sönder så är det säkerligen igenkorkat någonstans som hindrar vattnet att gå runt. Nej inte termostatet.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

J o föressten! du kan ha rätt kolla termostatet också. Det bör man alltid när man har kylproblem.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

runners skrev:J o föressten! du kan ha rätt kolla termostatet också. Det bör man alltid när man har kylproblem.
´fick precis ut termostaten så ska kolla om det är fel på den tackar
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

Testa precis termostaten och det var inget fel på den den öppnade sig :(
men temperatur givarens sladd ser ut att vara sönder skulle det kunna ha något med detta att göra?
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

nja, den gör endast så kylfläkten startar och överhettningslampan lyser. kolla vattenpumpen!
Bild
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

byYn skrev:nja, den gör endast så kylfläkten startar och överhettningslampan lyser. kolla vattenpumpen!
Okej får la ta och kolla vattenpumpen vart sitter den? och hur märker jag om den fungerar eller inte?
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

1. tappar ut kylarvattnet

2. skruvar av vattenpumpskåpan

3. starta moppen

snurrar vattenpumpen så är den ok och felet är högst antagligen en plugg i systemet som man brukar kunna spola bort med vattenslang.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Man får i princip aldrig någon plugg i kylsystemet på en sådan här moppe om man inte häller ner jord i kylaren eller kör med riktigt riktigt sunkig kylvätska...

Om termostaten din är ok så är det troligen pumpen ja. Vad jag minns är det inte helt ovanligt att impellern pajar på dessa då den bara är av plast.

Värt att notera är att vätskan i expansionskärlet nödvändigtvis inte blir lika varm som övriga kylsystemet då vätskan inte cirkulerar genom denna. Kommer inte ihåg hur det ser ut på Senda men jag har för mig att kärlet bara är anslutet med en slang till övriga systemet, och i sådana fall tar det en stund innan det blir någon temp där i. Kär motorn och känn på slangen över motorn. Är den varm hela vägen fram till kylaren och toppen på kylaren är varm så ska det vara ok.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
GasresarN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 196
Blev medlem: 9 maj 2012, 22:00

Inlägg av GasresarN »

Ingen än som har nämnt luft i systemet? :?

vad har du för moped? Vissa mopeder är självavluftande, andra inte.
Min Rieju var det bara att hälla i kylarvätska och köra, men när jag gjorde samma sak senare med min Derbi så kom jag inte mer än 200 meter innan överhettningslampan gick igång. Jag luftade systemet manuellt, sen var det bra igen!
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

Grejen är den att moppen går bra när man startar den när den är kall
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 472
Blev medlem: 3 maj 2013, 20:43
Ort: VBG

Inlägg av donkeyO.o »

räksmugglarn skrev:Grejen är den att moppen går bra när man startar den när den är kall
klart den går bra när den är kall och inte överhettad vilket den verkar bli då kylingen inte verkar fungera korrekt..
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

Kolla precis om vattenpumpen snurra och det gjorde den
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Derbi Sendas kylsystem är riktigt löjligt konstruerat, vattnet rinner ju inte över från expansionskärlet på vänster sida till kylaren på höger sida.

Sätt ihop allt, fyll på vatten i expansionskärlet. Efter det så skruvar du loss kylarslangen längst upp på kylaren (Den som går från topplocket - kylaren) och fyll i vatten i slangen tills det rinner ut vatten ur kylaren i överkant. Sätt tillbaka slangen.


Kör en tur och känn om ovansidan av kylaren blir varm. (Varning för riktigt hög temperatur!) Blir det varmt så funkar kylningen.

Vattnet i expansionskärlet behöver inte bli varmt, eftersom det vattnet inte cirkulerar.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

saile96 skrev:1. tappar ut kylarvattnet

2. skruvar av vattenpumpskåpan

3. starta moppen

snurrar vattenpumpen så är den ok och felet är högst antagligen en plugg i systemet som man brukar kunna spola bort med vattenslang.

hur menar du att spola bort med vattenslang? Hur gör man?
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

CaToXXo skrev:Derbi Sendas kylsystem är riktigt löjligt konstruerat, vattnet rinner ju inte över från expansionskärlet på vänster sida till kylaren på höger sida.

Sätt ihop allt, fyll på vatten i expansionskärlet. Efter det så skruvar du loss kylarslangen längst upp på kylaren (Den som går från topplocket - kylaren) och fyll i vatten i slangen tills det rinner ut vatten ur kylaren i överkant. Sätt tillbaka slangen.


Kör en tur och känn om ovansidan av kylaren blir varm. (Varning för riktigt hög temperatur!) Blir det varmt så funkar kylningen.

Vattnet i expansionskärlet behöver inte bli varmt, eftersom det vattnet inte cirkulerar.
Jag brukade bara luta min Senda mot en vägg så pass att expansionskärlet var högsta punkten så fylldes kylaren, har fungerat för mig under hela min moppetid.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

k-skåpet skrev:
CaToXXo skrev:Derbi Sendas kylsystem är riktigt löjligt konstruerat, vattnet rinner ju inte över från expansionskärlet på vänster sida till kylaren på höger sida.

Sätt ihop allt, fyll på vatten i expansionskärlet. Efter det så skruvar du loss kylarslangen längst upp på kylaren (Den som går från topplocket - kylaren) och fyll i vatten i slangen tills det rinner ut vatten ur kylaren i överkant. Sätt tillbaka slangen.


Kör en tur och känn om ovansidan av kylaren blir varm. (Varning för riktigt hög temperatur!) Blir det varmt så funkar kylningen.

Vattnet i expansionskärlet behöver inte bli varmt, eftersom det vattnet inte cirkulerar.
Jag brukade bara luta min Senda mot en vägg så pass att expansionskärlet var högsta punkten så fylldes kylaren, har fungerat för mig under hela min moppetid.
Okej så jag lutar moppen mot en vägg så att expansionskärlet (där man fyller på kylarvätska) är högsta punkten och sen tar en vatten slang och sprutar in vatten i kylarslangen och bara låter det åka upp till expansionskärlet har jag fattat rätt? inget lock på expansionskärlet utan bara låter det åka ut om det gör det?

jag är lite trögfattad jag vet......
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

Sen det där om att det kanske kunde vara en plugg i systemet som man kunde spola bort med en vattenslang hur gör man det? någon som vet? vart ska jag spruta in vattnet? vilka slangar ska jag lossa på??
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

Testa det där med att spola vatten och se ifall kylarn blev varm och det blev den när jag testa kö så märkte jag att den gick dåligt när den var kall så kan det va förgasarn som haR fått smuts i sig
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

räksmugglarn skrev:Testa det där med att spola vatten och se ifall kylarn blev varm och det blev den när jag testa kö så märkte jag att den gick dåligt när den var kall så kan det va förgasarn som haR fått smuts i sig
Blev kylaren varm vid körning så funkar ditt kylsystem korrekt, då kan du utesluta det.

En motor går aldrig riktigt bra när den är kall, speciellt inte en 2taktare. Värm upp motorn lite genom att köra lite lugnt innan du pressar fullt.
Men att göra rent förgasaren är aldrig fel.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

CaToXXo skrev:
räksmugglarn skrev:Testa det där med att spola vatten och se ifall kylarn blev varm och det blev den när jag testa kö så märkte jag att den gick dåligt när den var kall så kan det va förgasarn som haR fått smuts i sig
Blev kylaren varm vid körning så funkar ditt kylsystem korrekt, då kan du utesluta det.

En motor går aldrig riktigt bra när den är kall, speciellt inte en 2taktare. Värm upp motorn lite genom att köra lite lugnt innan du pressar fullt.
Men att göra rent förgasaren är aldrig fel.
Ja kylarn blev varm.Har plockat bort förgasarn och gjort rent den och så märkte jag att jag hade 63mm huvudmunstycke är inte det jävligt lite?
Moppen har ju funkat bra i vintras det var nu när det blev sommar som den börja bete sig konstigt kan det ha med munstycket att göra??
räksmugglarn
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 april 2013, 15:45

Inlägg av räksmugglarn »

Om det nu inte skulle ha med förgasarn att göra vad skulle det kunna vara som har gjort att den börjat gå dåligt=
Skriv svar