Sida 1 av 1

Aerox startar inte efter cylinderbyte!

Postat: 19 maj 2013, 20:39
av vasse96
Tjena!

Min Yamaha Aerox -99 hade en polini 70cc , 17,5 mm dellorto och ett doppler s3r rör, sedan skar cylindern och jag bestämde mig för att byta tillbaka till org cylindern men behålla resten, så köpte en komplett, hyfsat ny från 09 på blocket!

Efter bytet vill den icke starta! Den får gnista, och framlampan och mätare lamporna lyser till när man kickar, men den vägrar starta!

Kompet är ganska kasst tror jag , kicken är inte spec hård.
Efter ett stund kickade så puffar det till ganska hårt från avgasröret, den skjuter ut luft stenhårt... Är det tjuvluft som gör att den inte startar?

Eller har det med förgasar inställningen? :)

Tack på förhand!

Postat: 19 maj 2013, 20:43
av Jakzu
Du måste ställa in förgasaren, och bestycka om den :)

Postat: 19 maj 2013, 21:02
av vasse96
Jakzu skrev:Du måste ställa in förgasaren, och bestycka om den :)
Bytt munstycke från 100 till 90.... men asså har för mig att även om inte förgasaren är rätt inställd ska den starta i alla fall? dock kanske inte reagera på gas men i alla fall starta? :)

Postat: 19 maj 2013, 21:03
av moliki
det där doppler röret är väll anpassat främst till 70cc, det kanske inte funkar med 50cc. bara en teori jag har inget jag vet

Postat: 19 maj 2013, 21:14
av vasse96
moliki skrev:det där doppler röret är väll anpassat främst till 70cc, det kanske inte funkar med 50cc. bara en teori jag har inget jag vet
Sant, men ska funka till 50cc också vad jag har läst! :)

Kan ju testa med org rör på tar ju inte så lång tid dock men tror inte de är felet? :)

Postat: 19 maj 2013, 21:15
av stalkerr__
vasse96 skrev:
Jakzu skrev:Du måste ställa in förgasaren, och bestycka om den :)
Bytt munstycke från 100 till 90.... men asså har för mig att även om inte förgasaren är rätt inställd ska den starta i alla fall? dock kanske inte reagera på gas men i alla fall starta? :)
Orginal gasaren är väl 12mm, och orginal munstycket är 62.. När man trimmar med t.ex rör och byta vikter + fjädrar så kanske du borde ha 80, och dessutom på en 17.5 så får du ännu mer..

Bööar den eller händer det bara ingenting, hur ser stiftet ut? Kolsvart eller vitt? :)

Postat: 19 maj 2013, 21:19
av Greddde
moliki skrev:det där doppler röret är väll anpassat främst till 70cc, det kanske inte funkar med 50cc. bara en teori jag har inget jag vet
Det funkar hur bra som helst till original :)

Postat: 19 maj 2013, 21:33
av vasse96
stalkerr__ skrev:
vasse96 skrev:
Jakzu skrev:Du måste ställa in förgasaren, och bestycka om den :)
Bytt munstycke från 100 till 90.... men asså har för mig att även om inte förgasaren är rätt inställd ska den starta i alla fall? dock kanske inte reagera på gas men i alla fall starta? :)
Orginal gasaren är väl 12mm, och orginal munstycket är 62.. När man trimmar med t.ex rör och byta vikter + fjädrar så kanske du borde ha 80, och dessutom på en 17.5 så får du ännu mer..

Bööar den eller händer det bara ingenting, hur ser stiftet ut? Kolsvart eller vitt? :)
Original munstycket på 12mm förgasaren är 86 :p Det händer inget så man kan höra så eftersom den inte startar, men tändstiftet var halv mörkt på 100, sen såg jag en liknade setup då munstycket var 90, så hoppade direkt ditt men funkade inte heller och kollade aldrig då! orken dog :D

kanske ska ner till 80 i munstycket då? :)