Kawasaki KMX 125 - Kylningsproblem

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Kawasaki KMX 125 - Kylningsproblem

Inlägg av Vixhall »

Nu har min Kawasaki KMX 125:a riktigt börjat att krångla, först bromsen och kopplingen och nu kylningen. Redan när jag köpte den så hade den någon mystiskt med kylningnen, om du kickar den (Utan att starta den) så bubblar det i expansionskärlet (???). Och om du startar den och sedan snabbt stänger av den så bubblar det vilt ganska länge, motorn är inte varm.

Igår körde jag en längre tid men när den gick över från varm till riktigt varm så slutade jag köra, och det lät som den kokade i kylaren, och det bubblade riktigt vilt i expansionskärlet. Jag har också lagt märke till att varje gång jag ska starta den så blir den mer o mer svårstartad. När jag köpte den starta den på andra kicket, nu behövs det 30 - minst. Kan det vara så att den trycker vatten in i cylindern?

Jag har läst lite här å där och har kommigt fram till att folk haft liknande problem, och då var det toppen som hade blivit konkav eller spruckigt. Ska senare ta upp toppen och se hur det ser ut.

Är det någon som haft liknande problem med något fordon så får du gärna svara. :)

Bild på Kawaskin:
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=21809
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Testa att skruva ur tändstiftet, kicka, och se om det bubblar. Bubblar det inte så är problemet läckage vid topplockspackningen, kompressionstrycket trycker ut luft i kylsystemet (och utan tändstift, ingen kompression = ingen lift i kylsystemet).

Kan räcka med att byta topplockspackningen då.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Erik_ skrev:Testa att skruva ur tändstiftet, kicka, och se om det bubblar. Bubblar det inte så är problemet läckage vid topplockspackningen, kompressionstrycket trycker ut luft i kylsystemet (och utan tändstift, ingen kompression = ingen lift i kylsystemet).

Kan räcka med att byta topplockspackningen då.
Hade redan tagit isär toppen när du skrev det där men tack ändå du hade rätt. Här kan man se vad som är fel:

[spoiler]
Toppen, man kan se vars avgaserna rymt:
Bild

Här ser man packningen, inte fin. Var fullt av gummibitar i kylarvätskan.
Bild

Cylindern:
Bild

Insida Cylinder, ser rätt fin ut. Man kan se att vattnet tvättat den lite till vänster:
Bild
Bild
Så nu ska jag beställa ny toppacking från Allright och sedan plana ut toppen lite, var lite konkav.
[/spoiler]
Skriv svar