Sida 1 av 1
Minarelli AM6 - Vad är felet??!!
Postat: 16 maj 2013, 19:14
av KoOf
Har tidigare postat om när moppen slutade funka (länk finns här om det är någon som är villig att läsa på om mitt problem
http://tinyurl.com/clbm2m5 
och efter att ha kollat kolv och cylinder så bestämde jag mig för att klyva motorn och kolla alla lager efter hänvisningar.
Det är första gången jag klyver och första gången jag sett hur en motor ser ut innanför och majoriteten skulle nog påstå att jag inte är händig nog för att ge mig på detta uppdrag men jag har inte råd med verkstan så det fanns egentligen inget annat val...
Hursomhelst jag har äntligen kommit fram hit:

Som jag förstått så är ramlagret det stora till höger där veven satt.
De andra två kan jag inte skilja på utan skissen :S
Grejjen är att lagren ser fina ut, de glappar inte, de rullar på bra, ser inte slitna ut alls eller någonting! Jag börjar bli osäker på om det är de som är felet.
Kan nämnas att jag nyligen trimmade moppen från original (ca:45 toppfart) till ett effektrör (gör nu ca:85 gps). Har hört att man helst ska byta lager vid grova trim men ett effektrör är väl inte direkt något grovt trim?? Grovt trimmande för mig är typ effektrör, dreva om, byta cylinder+kolv, gå till kanske 70cc eller något sånt.
Jag skulle behöva lite tips innan jag går in alltför djupt i motorns djungel (det lät konstigt :S)
Postat: 16 maj 2013, 19:17
av Persson97
Kan ju alltod kolla vev etc om något är slitet, glappar, är trasigt osv.
Postat: 16 maj 2013, 19:22
av KoOf
Persson97 skrev:Kan ju alltod kolla vev etc om något är slitet, glappar, är trasigt osv.
Veven glappar max en halv cm åt sidorna och aningen, aningen uppåt/neråt, alltså vi snackar högst någon millimeter. Veven ser annars i dugligt skick ut.
Postat: 16 maj 2013, 19:53
av Rexxy
KoOf skrev:Persson97 skrev:Kan ju alltod kolla vev etc om något är slitet, glappar, är trasigt osv.
Veven glappar max en halv cm åt sidorna och aningen, aningen uppåt/neråt, alltså vi snackar högst någon millimeter. Veven ser annars i dugligt skick ut.
Vevstaken? Glappar den upp och ner är den skrot..!
Postat: 16 maj 2013, 20:02
av KoOf
Rexxy skrev:
Vevstaken? Glappar den upp och ner är den skrot..!
Ja, upp och ner/in och ut hur man nu vill se på't men är den verkligen felet om den glappar så fruktansvärt lite??
Postat: 16 maj 2013, 20:20
av Rexxy
KoOf skrev:Rexxy skrev:
Vevstaken? Glappar den upp och ner är den skrot..!
Ja, upp och ner/in och ut hur man nu vill se på't men är den verkligen felet om den glappar så fruktansvärt lite??
Nej, det är inte felet. Men veven ska i sopporna, och du ska montera en ny!

Postat: 16 maj 2013, 20:24
av KoOf
Postat: 16 maj 2013, 20:25
av TuZx
eftersom dom andra svara att vev va skrot så tänkte ja länka en guide hur du får ihop den
http://www.twostrokerider.se/guide-mont ... 6-1-av-2-/
http://www.twostrokerider.se/guide-mont ... 6-2-av-2-/
edit!! din vev är helt slut så köp ny (den var värre än min :O)
Postat: 17 maj 2013, 08:50
av Rexxy
Den veven är skrot!! O.O
Tänk inte ens tanken att köra på den.
Den har även gått varmt, då den är blåanlöpt.
Edit. Tror du hittat felet. Det var säkert lagret i vevstaken som gett upp, och därav tvärnyp. Att den sen skramlar efteråt, är just för att vevstaken är glapp.
Postat: 17 maj 2013, 15:57
av KoOf
Kör nog säkert och köper helt nytt vevparti
Då antar jag att jag kanske bör skaffa något lite mer tåligare än original då denna tydligen inte pallade trycket :/
Postat: 17 maj 2013, 17:23
av robb4n
KoOf skrev:Kör nog säkert och köper helt nytt vevparti
Då antar jag att jag kanske bör skaffa något lite mer tåligare än original då denna tydligen inte pallade trycket :/
När man byter vev är det helt klart värt att köpa en som tål mycket rpm.
Postat: 17 maj 2013, 18:49
av KoOf
ROBBAN_Derbi skrev:
När man byter vev är det helt klart värt att köpa en som tål mycket rpm.
Ett barikit av något slag då kanske??
De ska ju många av dem klara över 16.000 rpm och det räcker väl gött och väl?

Postat: 17 maj 2013, 22:50
av robb4n
KoOf skrev:ROBBAN_Derbi skrev:
När man byter vev är det helt klart värt att köpa en som tål mycket rpm.
Ett barikit av något slag då kanske??
De ska ju många av dem klara över 16.000 rpm och det räcker väl gött och väl?

Jadå!
Postat: 19 maj 2013, 00:30
av KoOf
ROBBAN_Derbi skrev:
Jadå!
Justf*n kom på att jag ska sälja'n om några månader.
Tror du ett originalparti kan hålla kanske 300 mil till??
Hittade en sajt där original vevpartiet bara kosta 450kr och då sparar jag ju tusingen på det isf.
Eller ökar prestandan så pass att moppen blir värd ett lakan mer?
BTW är slaglängden alltid en viss längd om inget annat anges? Om veven är original så lär den väl passa till en originalmotor och cylinder :/
Postat: 19 maj 2013, 12:57
av CaToXXo
KoOf skrev:
Justf*n kom på att jag ska sälja'n om några månader.
Tror du ett originalparti kan hålla kanske 300 mil till??
Hittade en sajt där original vevpartiet bara kosta 450kr och då sparar jag ju tusingen på det isf.
Eller ökar prestandan så pass att moppen blir värd ett lakan mer?
BTW är slaglängden alltid en viss längd om inget annat anges? Om veven är original så lär den väl passa till en originalmotor och cylinder :/
Köp ett nytt original du, om du inte tänker börja trimma den i högre klass.
Min originalvev har gått närmare 2000 mil, och för tillfället har jag en portad 70cc på.
Postat: 20 maj 2013, 00:52
av kallepalle
somsagt så är den där veven skrot. hur långt har motorn snurrat? antingen är motorn körd med på vårdslöst sätt, väldigt dålig olja, eller så har den fått för snål soppablandning.
en originalvev klarar galant 2000 mil om man kör som en människa och kör på hyffsad olja, med rätt förgasarinställning.
går du över på en mer varvvillig setup, tex midrace/hyper så är det läge att byta vev, en sportsetup klarar originalveve galant.