Har mopeden skurit!?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
vGaddNv
Elmoped

Har mopeden skurit!?

Inlägg av vGaddNv »

Hej hej! Jag har en Derbi Bultaco som går eller snarare gick som ett skott ;) Jag tog bort strypningar och kunde maxa den i ca 75 med orginal drevning.
Tills detta tråkiga hände..
Jag körde och den gick precis som den skulle, sedan blev den helt plötsligt liite slöare, märkte det för att jag inte fick upp samma topphastighet som jag brukar. Men jag tänkte inte mer på det utan körde vidare.. den blev sämre väldigt fort och efter en kilometer gick den otroligt dåligt! jag stanna och den dog. Jag rulla igång mopeden och körde vidare, kunde då bara köra i ca 40 km/h så visste att något var knas.
Nu kommer jag till det pinsamma, oljan var helts slut, torrt i tanken. Jag ställde mopeden och gick dit efter skolan. Jag fyllde på med ny olja och efter ett par försök lyckades jag att rulla igång den, i början gick den bra några hundra meter och sedan tappa den effekt och blev slöare igen. den kunde tillslut inte stå på tumgång heller utan att jag gasade.. Jag har nog aldrig sagt så många svordomar.
Skrev till min bror och fråga om jag behöver ett nytt cylinderkit.

Han svara att Cylindern är "nicasil behandlad så det räcker nog med ny kolv bara.

Hur som helst vänder jag mig tilld enna sida och hoppas att någon orkade läsa detta och har tips och förslag.
ex. vad är sönder, vad kan man göra och priser bla bla..
Tack i förhand :3
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

FÖRMODLIGEN kass kolv, typ kolvringarna är sönder. Förmodligen inget dyrt, ny kolv o ringar o nållager för runt 400-500 så borde de va löst!

Ta av cylindern och kolla hur de ser ut. Men låter som om kolvringarna gått sönder så den saknar komp.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Kolven är i alla fall det första som brukar ta stryk när man gör så (fråga inte hur jag vet), men även cylinder, vevstake och ramlager kan bli skrot. Du får helt enkelt obducera liket och se vad som behövs.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
vGaddNv
Elmoped

Inlägg av vGaddNv »

min bror var näst intill 100% säker på att det var kolvringar framför allt och kolv som behöver bytas :) han sa att det är det första som tar stryk :)
vGaddNv
Elmoped

Inlägg av vGaddNv »

Har en till fråga också!
Går mopeden bättre/snabbare med någon bättre kolv? :s
Hur ska man köra in kolven o kolvringarna??
vGaddNv
Elmoped

Inlägg av vGaddNv »

kände på kicken att det var riktigt dålig kompression! om det nu kan leda till vad det kan vara :)
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dillpojken »

vGaddNv skrev:Har en till fråga också!
mopeden går inte bättre av någon speciel kolv. Men det finns olika för olika cyllindrar osv..
När du kör in räker det med att du kör på halvgas och inte varvar fullt hela tiden, detta håller du på med ungefär en tank soppa.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Dillpojken skrev:
vGaddNv skrev:Har en till fråga också!
mopeden går inte bättre av någon speciel kolv. Men det finns olika för olika cyllindrar osv..
När du kör in räker det med att du kör på halvgas och inte varvar fullt hela tiden, detta håller du på med ungefär en tank soppa.
Finns ju vissa högkompressionskolvar, om det gör någon väsentlig skillnad vet jag inte men teoretiskt sett ska den ju gå bättre.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
vGaddNv
Elmoped

Inlägg av vGaddNv »

brukar det vara cylindern som skär?? körde ca 2 kilometer utan olja..
wasprocker
Elmoped

Inlägg av wasprocker »

Men förfan, öppna och kolla. Oftast är det kolven som far åt helvete. Då den har mest krafter emot sig. Cylindern är ju statisk.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

När motorn får för lite olja så är det oftast cylinder och kolv som får mest stryk. Men även vevparti är beroende av smörjning och kan ta skador vid för lite olja eller dessvärre om den inte får någon alls. Även vid kortare sträckor utan olja kan ge ordentliga skador skador i motorn, även om motorn går bra vid byte av cylinder och kolv.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Skriv svar