Fjädern/fjädrarna håller uppe mopedens vikt. Oljan tvingas igenom små passager för att bromsa (dämpa) fjädringsrörelserna, eftersom en odämpad fjäder beter sig som en studsboll/hoppstylta annars - rätt obehagligt att köra.
Mer olja gör inte mycket skillnad, däremot kan det ställa till problem om det blir för mycket.
En tjockare olja bromsar fjädringsrörelserna mer, så det kan hjälpa lite. Men bara om det gör så gaffeln inte
hinner bottna i guppen...
Hårdare fjädrar/dubbla fjädrar klarar att bära upp mer vikt utan att bottna, med fjäder i bägge gaffelbenen bör den i teorin klara dubbla belastningen innan den bottnar. Kan bli för hårt, men det kan gå experimentera med att korta av "extrafjädern" så den tar mindre av vikten.
LennartTuning skrev:dracgaffeln är sån för att den bara har 1 fjäder i gaffeln.
fixa en till gaffel och innerbenet med fjäder i. montera den insatsen i ditt fjäderlösa ben

Mja, en gaffel funkar fint, det finns visst endurohojar som har det för att spara vikt nu. Problemet i Showagafflarna är att fjädrarna är för mjuka, dom verkar vara anpassade för nån som inte väger över 50kg, och jag ligger nära det dubbla...
Har du testat att bygga om till dubbelfjäder på Showagaffeln? Har funderat på det på Sendan, men det vore bra att höra lite om hur hård gaffeln blir och hur den beter sig under körning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.