Bromsar för hög hastighet

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
Användarens profilbild
GröntRis
Elmoped

Bromsar för hög hastighet

Inlägg av GröntRis »

tänkte såhär: när man tar moped kurs så säger oftast läraren att man inte ska trimma för att det är olagligt osv.
Dom säger också att mopeden inte är gjord för hastigheter som 80 km/h, men i Sverige är mopederna strypta för att vara lagliga men i Spanien så får dom gå 80 km/h och dom klagar inte på att bromsarna inte ska klara av sådana hastigheter.

Så är det bara en bluff att bromsarna inte klarar om sånt?
Senast redigerad av GröntRis den 12 maj 2013, 14:20, redigerad totalt 2 gång.
Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

true dat, dem är inkompetenta, kan inget, läser rätt av ifrån manus i princip, min lärare visste inte skillnaden mellan tvåtakt och fyrtakt och trodde alla moppar var fyrtaktare :roll:
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
derix
Elmoped

Inlägg av derix »

Jag tror allt ska klara 80km/h men jag tror det sitter 60km/h bromsar på min puckel :P
Linusen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Linusen »

Dom vill bara förstärka sitt egna argument; dom får bara gå i 52 kmh
Men håller med dig, lite cp ^^
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög

Inlägg av Gurraaaaa »

Min mopedlärare sa åt oss att antigen kö orginal eller trimma så inåt helvete ;)
krillegopro
Elmoped

Inlägg av krillegopro »

På Ch racing sitter det bromsar från 125cc Husqvarna :p
Användarens profilbild
GröntRis
Elmoped

Inlägg av GröntRis »

min lärare frågade hur många som hade trimmat, nästan alla räckte upp handen och han bara: det är rätt! xD
Bild
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Bromsarna är underdimensionerade på en del mopeder, även på lätta motorcyklar.
Tar vi min DT125R som var en offroad-cykel så var skivorna "vanliga skivor" som används i skogen, eftersom 320mm skivor är för stora och skulle slåss sönder, dessa vart såpass varma att de efter 5-6 hårda inbromsningar ifrån 90 km/h gjorde att bromssträckan blev väldigt lång, vilket är farligt.

Likså är det med mopeder, inte alla, men en del, och bara för att en moped har en stor skiva original så betyder inte det att den kommer fungera bra vid flera hårda inbromsningar, materialvalet till bromsskivan spelar roll, klossarna också osv.

Så en lögn rakt igenom är det inte.

Sen ta titt på din rubrik och reglerna.
Användarens profilbild
GröntRis
Elmoped

Inlägg av GröntRis »

det du säger är sant men hur ofta ligger man i 80 där man behöver bromsa ofta? det är ju mest efter en landsväg man kör så fort.

Rubrik: nöjd nu?
Bild
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist

Inlägg av FreZz »

mopeder är ju importerade från andra länder där det är andra regler.
och om man kollar på yamaha dt50x/r ramen tilexempel så är den byggd som en tank.
man är fast klistrad på vägen då man kör i 80 kmh och bromsarna på dt ser jag inget fel på jag får ner den till 45 hur lätt som helst med bara fram broms
Quattro lyfe
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket

Inlägg av NOName? »

men somsagt så går mopederna 80 eller 60 original, dom är bara strypta för att vara original i EU
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

GröntRis skrev:det du säger är sant men hur ofta ligger man i 80 där man behöver bromsa ofta? det är ju mest efter en landsväg man kör så fort.

Rubrik: nöjd nu?
Sa inte att man gör det, men man vet aldrig, jag märkte först tex hur varma bromsarna blir när jag körde knix-kurse på en gokart bana, gasa fullt och bromsa väldigt kraftigt inför kurvan, efter två varv så måste man börja bromsa dubbelt så långt innan princip.

Rubrik : Hurvida jag är nöjd eller ej spelar ingen roll då jag inte längre är crew, frågan är vad de andra i crew tycker.
FreZz skrev: man är fast klistrad på vägen då man kör i 80 kmh och bromsarna på dt ser jag inget fel på jag får ner den till 45 hur lätt som helst med bara fram broms
Du använder ändå knappt bakbromsen vid en kraftig inbromsning, det som sker är att du låser bakhjulet eftersom det är så lite vikt på bakhjulet att du måste dutta på bakbromsen.
NOName? skrev:men somsagt så går mopederna 80 eller 60 original, dom är bara strypta för att vara original i EU
Och andra länder har olika trafikstandarder, bara för att de är tillåtet att åka 80 km/h i ett land betyder inte det att bromsarna är säkra för det.
Se på Thailand folk åker hela familjen på en moped i 70-80 km/h, hur säkert är det liksom?
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Klart bromsarna tar men kanske inte speciellt säkert att göra en kraftig inbromsning vid 80km/h på alla mopeder med original bromsar. Dom har en poäng i det men oftast brukar man ju ligga i högre hastigheter på landsväg där man oftast brukar ha bromsberedskap även ifall ett hinder skulle dyka på eller inför svängar/stopp.
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Skriv svar