Sida 1 av 1
Vad behövs för att göra a-traktor?
Postat: 11 maj 2013, 23:21
av TeMe
Tja! Jag har tänkt att köpa en a-traktor i höst/sen sommar men har inte riktigt 20 000 visst de finns för 15 men dom är inte så fina.. så jag tänkte såhär.. om man köper en 240 (bil) och slänger ut baksätena och bygger en "baslåda" med typ 6 st 12" basar i så de fyller upp allt där bak så man bara kan sitta två pers bilen och sen spärrar på 1, 2 och R och då är frågan behövs de varvreg och kommer den bli godkänd som a-traktor vid besikting om den är fin mot rost och allt? Säg gärna till om jag ska förklara bättre.
Tack i förhand!

Postat: 11 maj 2013, 23:31
av HondaPojkeN
Snälla, allt du skrev e fel. läs på hur man bygger en traktor. finns regler. googla! annars besök ett traktor forum
Postat: 11 maj 2013, 23:47
av kjsebbe
du kan inte besikta den med enkellåda med spärr o varvregg, krav på dubbellåda
Postat: 12 maj 2013, 00:02
av Allyy
Ska du bygga som du säger så kommer dom på besiktningen skratta ihjäl sig.
Postat: 12 maj 2013, 01:53
av G-son
Hytten ska nå max 10cm bakom framsätet i sitt bakersta läge - alltså måste den kortas. Högtalare etc. får inte finnas där, det ska vara en ordentligt insvetsad vägg, taket kortas och bakrutan flyttas fram så långt som möjligt.
Toppfarten ska vara max 30km/h vid minst det varvtal motorn ger maxeffekt vid - det betyder >5000rpm för en 240/740 med de bensinmotorer dom har original. För att få tillräckligt låg fart vid dom varvtalen krävs dubbla växellådor, som givetvis behöver spärras så fel växlar inte går använda.
Detta är bara ett litet smakprov av reglerna. Det är rätt omständigt att bygga A-traktor.
Postat: 12 maj 2013, 11:22
av TeMe
Erik_ skrev:Hytten ska nå max 10cm bakom framsätet i sitt bakersta läge - alltså måste den kortas. Högtalare etc. får inte finnas där, det ska vara en ordentligt insvetsad vägg, taket kortas och bakrutan flyttas fram så långt som möjligt.
Toppfarten ska vara max 30km/h vid minst det varvtal motorn ger maxeffekt vid - det betyder >5000rpm för en 240/740 med de bensinmotorer dom har original. För att få tillräckligt låg fart vid dom varvtalen krävs dubbla växellådor, som givetvis behöver spärras så fel växlar inte går använda.
Detta är bara ett litet smakprov av reglerna. Det är rätt omständigt att bygga A-traktor.
Tack för ett bra svar!
kjsebbe skrev:du kan inte besikta den med enkellåda med spärr o varvregg, krav på dubbellåda
Min polare har enkellåda på 1, 2 och R och varvreg den gör 36 km/h och den gick igenom besiktningen? Måste man verkligen ha dubbla lådor?

Postat: 12 maj 2013, 11:43
av Allyy
TeMe skrev:Erik_ skrev:Hytten ska nå max 10cm bakom framsätet i sitt bakersta läge - alltså måste den kortas. Högtalare etc. får inte finnas där, det ska vara en ordentligt insvetsad vägg, taket kortas och bakrutan flyttas fram så långt som möjligt.
Toppfarten ska vara max 30km/h vid minst det varvtal motorn ger maxeffekt vid - det betyder >5000rpm för en 240/740 med de bensinmotorer dom har original. För att få tillräckligt låg fart vid dom varvtalen krävs dubbla växellådor, som givetvis behöver spärras så fel växlar inte går använda.
Detta är bara ett litet smakprov av reglerna. Det är rätt omständigt att bygga A-traktor.
Tack för ett bra svar!
kjsebbe skrev:du kan inte besikta den med enkellåda med spärr o varvregg, krav på dubbellåda
Min polare har enkellåda på 1, 2 och R och varvreg den gör 36 km/h och den gick igenom besiktningen? Måste man verkligen ha dubbla lådor?

Det är ett
krav på att du måste ha dubbla lådor under besiktning
Postat: 12 maj 2013, 12:06
av Vixhall
Allyy skrev:TeMe skrev:Erik_ skrev:Hytten ska nå max 10cm bakom framsätet i sitt bakersta läge - alltså måste den kortas. Högtalare etc. får inte finnas där, det ska vara en ordentligt insvetsad vägg, taket kortas och bakrutan flyttas fram så långt som möjligt.
Toppfarten ska vara max 30km/h vid minst det varvtal motorn ger maxeffekt vid - det betyder >5000rpm för en 240/740 med de bensinmotorer dom har original. För att få tillräckligt låg fart vid dom varvtalen krävs dubbla växellådor, som givetvis behöver spärras så fel växlar inte går använda.
Detta är bara ett litet smakprov av reglerna. Det är rätt omständigt att bygga A-traktor.
Tack för ett bra svar!
kjsebbe skrev:du kan inte besikta den med enkellåda med spärr o varvregg, krav på dubbellåda
Min polare har enkellåda på 1, 2 och R och varvreg den gör 36 km/h och den gick igenom besiktningen? Måste man verkligen ha dubbla lådor?

Det är ett
krav på att du måste ha dubbla lådor under besiktning
Nej det är inte ett krav att ha dubbla lådor. Då får besikta om du har en NERDREVAD låda också, med det är så svårt att få personer håller på med det.