Sida 1 av 1
Köp av moped
Postat: 9 maj 2013, 17:50
av Garfunkel
Halloj!
Håller just nu på att leta en moped, det ska vara en "crossmoppe" bra kvalitet och den ska vara max 5 år gammal. Jag är ej intresserad av trimning, så jag vill ha en som går bra med
originaldelar. De märken jag är inne på är Rieju(RRX), Derbi(Senda Xtreme), Yamaha(DT50 Rsm) och Beta(RR).
Vilken av dessa bör jag lägga mina pengar på?
Dela gärna era erfarenheter med dessa olika märken.
Tack på förhand

Postat: 9 maj 2013, 17:54
av Axelito
Jag köpte mig en Dt nyss, jag har bara kört scooter tidigare. Och att köpa en dt var nog den bästa affär jag har gjort. Den är grymt skön att köra, reservdelar är billiga och lätta att få tag på. Så jag rekommenderar en DT
Sen är ju Derbi Senda jäkligt snygga, men har hört att motorn skakar mycket.
Postat: 9 maj 2013, 18:35
av Derbisända
Jag hade nog valt mellan en beta och en Derbi, Derbi går hyfsat bra orginal och är snygga, en beta är dock skönare att köra lite segare orginal men jävligt snygga plus att det är bra kvalite och lätt att hitta delar

Postat: 9 maj 2013, 18:50
av YamahaMarcus
Skulle nog säga derbin där

Sköna att köra går tyst och fint i motorn och det känns verkligen som man kör någonting väldigt nytt.
Postat: 9 maj 2013, 18:58
av Vixhall
Kan bara säga att jag köpte mig en DT och jag är riktigt nöjd går som en dröm både på och av vägen.

Postat: 9 maj 2013, 19:00
av Dillpojken
Sånna här trådar skapas ju fan hela tiden. sök!
Postat: 9 maj 2013, 19:52
av Linusen
jag kör en drd racing 07, och helt ärligt så är den inte så bra som jag först trodde. Gaffeln är riktigt bra, men det är typ den enda som jag verkligen gillar.
sadeln är för hård, reservdelar är dyra, om man hittar dom över huvud taget... typ en kylarvinge kostar 1600:-. Men man kan ju såklart använda de flesta delarna från en Senda till den, men inte plasten.
är relativt nöjd med den, men skulle vilja ha en beta rr. som är sjuuuukt sköna och riktigt bra kvalitet.
Postat: 9 maj 2013, 19:57
av moliki
DT är jävligt svår mekat!
Postat: 9 maj 2013, 20:26
av draken
skulle aldrig ens tänka på att köpa en dt jävel! skulle byta förgasare på en polares, trodde de ska ta 5min.. men vill höll på i 4 timmar! vi fick riva halva ramen fatt få bort luftburken bara... sen ska man bort med cylindern så måste tanken bort å alla jävla kablar
Postat: 9 maj 2013, 20:54
av CC
Skulle nog satsat på en moppe med AM6 motor i allafall. Beta är bra moppe med AM6 motor.

Postat: 9 maj 2013, 21:05
av Betamekk
Beta är sköna som fan, går bra när man borrar lite i pluggen... Sega org... Men enligt mina erfarenheter så har jag uplevt att det är svårt att hitta delar, specielt orginal delar, inte till motor utan allt annat... Men överlag bra moppe!
Postat: 9 maj 2013, 21:56
av DerbiKoffe
Senda går bäst original av alla moppar jag har kört, dock är sadeln lite hård men annars är dom riktigt bra och om du du dessutom drar på ett biltema fatbar så har du världens goaste körställning

Postat: 9 maj 2013, 22:07
av gurra88
Betamekk skrev:Beta är sköna som fan, går bra när man borrar lite i pluggen... Sega org... Men enligt mina erfarenheter så har jag uplevt att det är svårt att hitta delar, specielt orginal delar, inte till motor utan allt annat... Men överlag bra moppe!
Kolla mxr.se!

Postat: 9 maj 2013, 22:11
av Betamekk
gurra88 skrev:Betamekk skrev:Beta är sköna som fan, går bra när man borrar lite i pluggen... Sega org... Men enligt mina erfarenheter så har jag uplevt att det är svårt att hitta delar, specielt orginal delar, inte till motor utan allt annat... Men överlag bra moppe!
Kolla mxr.se! :)
Vet om dom, har beställt där ifrån, men dom har inte super mkt+ det är dyrt!
Postat: 9 maj 2013, 22:21
av asti27
Linusen skrev:jag kör en drd racing 07, och helt ärligt så är den inte så bra som jag först trodde. Gaffeln är riktigt bra, men det är typ den enda som jag verkligen gillar.
sadeln är för hård, reservdelar är dyra, om man hittar dom över huvud taget... typ en kylarvinge kostar 1600:-. Men man kan ju såklart använda de flesta delarna från en Senda till den, men inte plasten.
är relativt nöjd med den, men skulle vilja ha en beta rr. som är sjuuuukt sköna och riktigt bra kvalitet.
Håller med, känns som din Derbi skulle vibrera sönder ibland:(
Beta är bra kvalité, lättskruvat, klippnytt kåpset kostar 2000 totalt, dom är dessutom snygga och sköna att köra, dock så fungerar Derbi om man nu gillar dom men med den erfarenhet jag fått så skulle jag satsa på yamahan eller betan:)
Postat: 9 maj 2013, 22:23
av Garfunkel
Tack för snabb respons
Om jag nu skaffar en Derbi eller en Beta, hur snabba kan jag förvänta mig att dom ska vara? Har googlat lite men de flesta trimmar ju
Är helt lost in paradise
(Får också ursäkta att jag bidrar till mångfald av dessa trådar)
Postat: 9 maj 2013, 22:37
av Zachzon
Garfunkel skrev:Tack för snabb respons
Om jag nu skaffar en Derbi eller en Beta, hur snabba kan jag förvänta mig att dom ska vara? Har googlat lite men de flesta trimmar ju
Är helt lost in paradise
(Får också ursäkta att jag bidrar till mångfald av dessa trådar)
Derbi så är det ungeför 50-60 kanske

Helt orginal då, inget urpluggat osv.

Postat: 9 maj 2013, 22:37
av Maxlengdell
såhär:
DT är en klockren moped om du INTE ska trimma, den är inte anpassad för extra utrymme för sportluft filter och pluggen har 4 svets loppor som sitter som berg. Medans på betan så kan du ta tandborsten och skrubba bort pluggen(min poäng är att den är mer anpassad för att trimma(om man kan säga så)) ni förstår var jag menar. Beta väger ca 80 kg medans yamaha väger 140kg+ så det är en annan vikt klass.
Jag hare en DTr 07 och är extremt nöjd med min! den är stabil och kraftig! man ser att det är en del överdimensionerade grejer (så som ram mm) så du kan lita på grejerna

Det enda som jag blir extremt frustrerad över är att kåpset endast säljs av yamaha-center och är svin dyra så ifall du hade planer på att stunta eller köra in i träd och paja kåporna så är de inget att rekommendera.
Min slutsats är: KÖP YAMAHA FÖRFAN!!
Tillägg: Min yamaha hade precis lagom med acc. Den va inte trött och det gick bra att köra i skogen över stock och sten. Drog upp för min kompis jävligt branta backe på 2:an vid varvstoppet så det finns kräm. Drog pluggen(va ett helvette) och då klättrade jag upp på 3:an vid varvstoppet.
Postat: 9 maj 2013, 22:54
av MisterDT50R
Tycker verkligen inte DT suger lök orginal går max 40 inget meckutrymme liten tank, dock sköna att köra och grym väghållning, men vikten, slöheten, och slöheten framförallt gör dom tråkiga! En cpi eller Derbi skulle jag köpa, CPI går nice orginal snygga som snus och en unik moppe, Derbi gillar jag, men alla har en sån typ, hört att dom går bra iaf
Tänk på att du kommer nog vilja göra något med tiden, om inte trim så lite styling iaf, så satsa på nån som kanske är lite halvdan, ångrar att jag inte gjorde det!
Men jag råder ändå DT när den är urpluggad, då blir den plötsligt den trevligaste moppen att äga!

Postat: 9 maj 2013, 23:33
av donkeyO.o
*host* Rieju drac *host*
Postat: 9 maj 2013, 23:42
av Manny
Tycker du ska ta dig en titt på ch racing också. Riktigt skön och stabil moppe med ramen från en 125cc och AM6 motor

Postat: 9 maj 2013, 23:57
av mrderbiguy
Beta rr fullt ut om du vill ha fetaste moppen!
Derbi däremot är riktigt sköna osv.. Och nej, motorn "skakar" inte som alla andra säger.. Nått skit nån har kommit på eller inte skruvat åt allt...
Men hitta en riktigt fin beta rr om du vill ha snygg och bra moppe!
Min första moppe va en Beta RR 07-sm som ja fick för 10k

Inga fel på den whatsoever

Bästa köpet
Edit:
http://www.blocket.se/goteborg/Beta_rr_ ... ?ca=15&w=2
Postat: 10 maj 2013, 00:13
av Garfunkel
Som jag skrev så har jag inte tänkt trimma, därför vill jag ha en som går snabbt original.
Kan jag förvänta mig lika mycket / mer från än Beta än en Derbi?

Postat: 10 maj 2013, 00:29
av mrderbiguy
Beta går lite sämre original för dom är så strypta från fabriken innan, men drar du pluggen så går den helt klart bäst av alla moppar med original rör urupluggat!

Postat: 10 maj 2013, 00:51
av Fredd_e
inga crossar går bra original, men Derbi är ju rätt sköna...
Postat: 10 maj 2013, 01:08
av veden
snor tråden lite

bara undrar om någon har någon koll på hur en beta rr enduro går på vanliga vägar? är det obekvämt och stötigt? har checkat de på youtube men jag hittar bara filmer ute i terräng och där värkar de gå fint

Postat: 10 maj 2013, 08:13
av Persson97
Haha, såna här jävla trådar...
där alla rabblar upp allt bra med sin moppe och dissar alla andra...
Av dom moppar som jag har kört så skulle jag rekommendera Rieju (mrx/RRX/smx) eller Derbi Senda, sedan är lite lugnare och finare i beteendet men skakar snäppet mer, riejun går sjukt gött i skogen urpluggade men funkar även som orginal, dock så är sedan skönare som orginal men inte i skogen,
AM6 motorn är min absoluta favorit, riktigt stryktålig och krånglar nästan aldrig (mopeder med AM6= yamaha, Rieju, beta mm. Men även Cpi har en liknande motor som många kallar för kopia men enligt dom så är det en uppgradering, vet inte säkert på den punkten.
Om du ska köra helt orginal hela ditt moppeliv så skulle jag satsa på en Derbi!
Beta, Rieju om du ska plugga ur senare
Postat: 10 maj 2013, 10:08
av Vixhall
Maxlengdell skrev:såhär:
DT är en klockren moped om du INTE ska trimma, den är inte anpassad för extra utrymme för sportluft filter och pluggen har 4 svets loppor som sitter som berg. Medans på betan så kan du ta tandborsten och skrubba bort pluggen(min poäng är att den är mer anpassad för att trimma(om man kan säga så)) ni förstår var jag menar. Beta väger ca 80 kg medans yamaha väger 140kg+ så det är en annan vikt klass.
Jag hare en DTr 07 och är extremt nöjd med min! den är stabil och kraftig! man ser att det är en del överdimensionerade grejer (så som ram mm) så du kan lita på grejerna

Det enda som jag blir extremt frustrerad över är att kåpset endast säljs av yamaha-center och är svin dyra så ifall du hade planer på att stunta eller köra in i träd och paja kåporna så är de inget att rekommendera.
Min slutsats är: KÖP YAMAHA FÖRFAN!!
Tillägg: Min yamaha hade precis lagom med acc. Den va inte trött och det gick bra att köra i skogen över stock och sten. Drog upp för min kompis jävligt branta backe på 2:an vid varvstoppet så det finns kräm. Drog pluggen(va ett helvette) och då klättrade jag upp på 3:an vid varvstoppet.
140kg+? Är du galen? Torrvikten är 100kg, så vitt jag vet så rymmer inte tanken 40 liter. Yamahan är en dröm i skogen efter små stigar o över stora stenar.

Postat: 10 maj 2013, 10:10
av Dillpojken
alla märkes moppar är "bra", det är mer en smaksak vilket märke eftersom det är oftast småsaker som skiljer dom åt. det bästa är nästan att provköra alla märkena och se vilken som passar än bäst.
Postat: 10 maj 2013, 11:53
av Garfunkel
Blir till att fara o checka en Derbi idag ^^
Tack för tips

Postat: 10 maj 2013, 12:00
av TuZx
Vixhall skrev:Maxlengdell skrev:såhär:
DT är en klockren moped om du INTE ska trimma, den är inte anpassad för extra utrymme för sportluft filter och pluggen har 4 svets loppor som sitter som berg. Medans på betan så kan du ta tandborsten och skrubba bort pluggen(min poäng är att den är mer anpassad för att trimma(om man kan säga så)) ni förstår var jag menar. Beta väger ca 80 kg medans yamaha väger 140kg+ så det är en annan vikt klass.
Jag hare en DTr 07 och är extremt nöjd med min! den är stabil och kraftig! man ser att det är en del överdimensionerade grejer (så som ram mm) så du kan lita på grejerna

Det enda som jag blir extremt frustrerad över är att kåpset endast säljs av yamaha-center och är svin dyra så ifall du hade planer på att stunta eller köra in i träd och paja kåporna så är de inget att rekommendera.
Min slutsats är: KÖP YAMAHA FÖRFAN!!
Tillägg: Min yamaha hade precis lagom med acc. Den va inte trött och det gick bra att köra i skogen över stock och sten. Drog upp för min kompis jävligt branta backe på 2:an vid varvstoppet så det finns kräm. Drog pluggen(va ett helvette) och då klättrade jag upp på 3:an vid varvstoppet.
140kg+? Är du galen? Torrvikten är 100kg, så vitt jag vet så rymmer inte tanken 40 liter. Yamahan är en dröm i skogen efter små stigar o över stora stenar.

Kan säga att beta väger ca 100+- ,min vägde 102kg orginal