Tja alla, jag har en Yamaha dt50r sm-05 som krånglar lite.. den håller på o dör hela tiden när jag gasar, trodde det var för litet munstycke först, så jag bytte från 88 och stegvis ända upp till 120 som sitter i nu. men det var typ samma visa varje gång, sen så av en händelse när jag hade bytt munstycke så glömde jag koppla på oljeslangen på förgasaren, och då gick den klockrent. så jag tänkte att det var oljepumpen som gav för fet blandning eller ngt så jag kopplade bort den och körde med oljeblandat direkt i tanken. men det är ju förjävla jobbigt att åka runt med en oljeflaska hela tiden om man skulle behöva tanka.. så jag tänkte att jag sätter tillbaka slangarna och tanken o kopplar på och ser om det funkar nu. men trofan det att ihelvete heller.. den gjorde precis lika dant, då tog jag bort slangen från förgasaren bara för att kolla om det hjälpte, och då gick den. men jag såg när jag tog bort slangen att det fanns ju inte ens någon olja i, oljan hade inte hunnit rinna igenom alla slangar men ändå så dog den bara när jag hade på slangen... förstår inte riktigt vad som är problemet.. kan det vara att den behöver tjuvluften från oljehålet i förgasaren för att det ska gå med det höga munstycket? eller vafan är felet..
edit: Nu har jag även provat att byta ner till munstycke 98, med oljeslangen i förgasaren dör den som vanligt när man gasar. och när man tar bort den så går den klockrent! :S jag provade också ta bort hela luftburken och provade köra utan luftfilter, men det hände samma sak med oljeslangen i och utan.. behöver jag en ny förgasare kanske?