dör när förgasaren är kopplad till oljepumpen?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
freeztyl3
Elmoped

dör när förgasaren är kopplad till oljepumpen?

Inlägg av freeztyl3 »

Tja alla, jag har en Yamaha dt50r sm-05 som krånglar lite.. den håller på o dör hela tiden när jag gasar, trodde det var för litet munstycke först, så jag bytte från 88 och stegvis ända upp till 120 som sitter i nu. men det var typ samma visa varje gång, sen så av en händelse när jag hade bytt munstycke så glömde jag koppla på oljeslangen på förgasaren, och då gick den klockrent. så jag tänkte att det var oljepumpen som gav för fet blandning eller ngt så jag kopplade bort den och körde med oljeblandat direkt i tanken. men det är ju förjävla jobbigt att åka runt med en oljeflaska hela tiden om man skulle behöva tanka.. så jag tänkte att jag sätter tillbaka slangarna och tanken o kopplar på och ser om det funkar nu. men trofan det att ihelvete heller.. den gjorde precis lika dant, då tog jag bort slangen från förgasaren bara för att kolla om det hjälpte, och då gick den. men jag såg när jag tog bort slangen att det fanns ju inte ens någon olja i, oljan hade inte hunnit rinna igenom alla slangar men ändå så dog den bara när jag hade på slangen... förstår inte riktigt vad som är problemet.. kan det vara att den behöver tjuvluften från oljehålet i förgasaren för att det ska gå med det höga munstycket? eller vafan är felet..

edit: Nu har jag även provat att byta ner till munstycke 98, med oljeslangen i förgasaren dör den som vanligt när man gasar. och när man tar bort den så går den klockrent! :S jag provade också ta bort hela luftburken och provade köra utan luftfilter, men det hände samma sak med oljeslangen i och utan.. behöver jag en ny förgasare kanske?
Användarens profilbild
freeztyl3
Elmoped

Inlägg av freeztyl3 »

Bump
wasprocker
Elmoped

Inlägg av wasprocker »

oljepumpen kanske bara pumpar i luft igenom slangen?
Användarens profilbild
freeztyl3
Elmoped

Inlägg av freeztyl3 »

wasprocker skrev:oljepumpen kanske bara pumpar i luft igenom slangen?

Asså oljan kommer ju igenom tillslut, men det spelar ingen roll om det kommer olja eller inte. har jag på slangen så dör den bara när jag gasar, som om den inte får någon bensin.. sen så räcker det med att jag bara avlägsnar slangen från förgasaren så går den fint
senapsburk
Elmoped

Inlägg av senapsburk »

Prova att täppa för oljeanslutningen på förgasaren, då vet du om det är oljepumpen eller förgasaren det är fel på..

Beter den sig likadant som när du har oljeslangen på så bör det vara knas med förgasaren, beter den sig som när du har kopplat bort slangen måste det vara oljepumpen.. men det låter knäppt att det skulle vara felet.
wasprocker
Elmoped

Inlägg av wasprocker »

Ta bort förgasaren och lägg i ett bensinbad. Dra sedan ur med tryckluft i alla anslutningar
Användarens profilbild
freeztyl3
Elmoped

Inlägg av freeztyl3 »

Haha jag hittade det lilla irriterande felet! det hade inte att göra med oljepumpen.. grejen var som så att varje gång jag tagit bort förgasaren för att byta munstycke och sedan satt dit den så hade aldrig choken glidit ner ordentligt i hålet! så choken var på hela j*vla tiden!! D: dethär har jag gått o försökt klura ut i typ 2 månader nu, så jag har bytt ut massa delar och tagit bort vissa delar som jag trodde orsakade problemet, medans det bara var chokejäveln som inte satt i ordentligt!! Fy*an säger jag bara :/ haha men nu funkar den iallafall, glad för det :)
nu äre bara ett litet problem till som uppstod. när jag gasar och varvar upp den ganska mycket och sedan släper gasen, så är det nästan som gasen hänger sig, den fortsätter varva en liten stund, sen helt plötsligt går den ner i varv och om jag inte gasar lite då så dör den.. antar att det är lite finjustering på luftskruven som behövs? tomgången också kanske. men vilket hålla ska man skruva luftskruven åt för att den ska dra in mera luft? på en phgb 16 eller vafan dom heter, sitter på en yamaha dt 04-05
Skriv svar