Köpa fiddy

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Köpa fiddy

Inlägg av PcCrazyMods »

Sugen som fan på fiddy.. vill gärna ha 125cc eller räcker det med 110c? Ska ha och köra lite grann på vägen men framför allt i skogen. Vilö inte lägga så mycket.. vad ska man ha?
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
jack.lofgren
Pattelina

Inlägg av jack.lofgren »

110cc lär räcka :)

Schyssta märken
Ten7
Pitpro
Workz

Köp däremot inte Orion skrot ;)

Prisklassen ligger typ på 4-6k
Användarens profilbild
Derbisända
Elmoped

Inlägg av Derbisända »

Tjenare!

Skall du köpa ny eller begangnad?
Om du skall köpa en begangnad hade jag valt mellan märkerna DBR, Exxo eller Snakepit. För att dessa märken har fortfarande reservdelar till sina föregångare..

Om du skall köpa en ny så hade jag köpt en DBR Killer, då den har en bra 155cc motor samt en strycktåligt chassi! För en kanon pris.
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

Derbisända skrev:Tjenare!

Om du skall köpa en begangnad hade jag valt mellan märkerna DBR, Exxo eller Snakepit. För att dessa märken har fortfarande reservdelar till sina föregångare..

Om du skall köpa en ny så hade jag köpt en DBR Killer, då den har en bra 155cc motor samt en strycktåligt chassi! För en kanon pris.
Jag vet inte riktigt vill inte lägga mycket. Tänkte mest ha för att busåka lite i sommar. Köra lite i skogen och så. Lär bli begagnat och vill gärna inte lägga mer än 3 tusen. Är orion inte något bra?
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
Twixness
Svårstartad skrothög

Inlägg av Twixness »

PcCrazyMods skrev:

Jag vet inte riktigt vill inte lägga mycket. Tänkte mest ha för att busåka lite i sommar. Köra lite i skogen och så. Lär bli begagnat och vill gärna inte lägga mer än 3 tusen. Är orion inte något bra?
orion är sämsta skit du kan köpa!
Kolla in mitt Speedfight 2 projekt!:D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 880#539880
Kolla in mitt Piaggio Typhoon Projekt:)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 995#551995

INTRESSERAD AV GAMING KOLLA MIN CHANNEL DÅ!
www.youtube.com/user/TwixNess
Användarens profilbild
Derbisända
Elmoped

Inlägg av Derbisända »

PcCrazyMods skrev:

Nej orion är det sämsta du kan köpa
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

Varför är orion så dåligt?
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
Twixness
Svårstartad skrothög

Inlägg av Twixness »

PcCrazyMods skrev:Varför är orion så dåligt?
chassit håller bara om du kör på vägar, motorn är inte speciellt hållbar och kylningen suger..
Kolla in mitt Speedfight 2 projekt!:D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 880#539880
Kolla in mitt Piaggio Typhoon Projekt:)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 995#551995

INTRESSERAD AV GAMING KOLLA MIN CHANNEL DÅ!
www.youtube.com/user/TwixNess
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

PcCrazyMods skrev:Varför är orion så dåligt?
Skitdåliga grejer helt enkelt. Motorn, loncin, är riktigt skit. Lådan rasar löjligt lätt, usla material, mm.

Det är liksom budget-kina vi snackar. Det är inte värt pengarna eller besväret.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

Okej.. synd att höra. Dem flesta i min kompis krets har nämligen orion. Vet inte vart jag ska köpa annars. Då jag inte kan åka och hämta riktigt.. kan ni länka till någon redig 110 eller 125a fiddy? Ny eller begagnad. Gärna ny. Tack för besväret. Är det för övrigt mycket meck med en fiddy?
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

En trimmad moppe går bättre än en fiddy, håller bättre, och har bättre begagnatvärde. Varför ens överväga sånt kinesiskt skräp?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

Erik_ skrev:En trimmad moppe går bättre än en fiddy, håller bättre, och har bättre begagnatvärde. Varför ens överväga sånt kinesiskt skräp?
Min trimmade moppe stannar på vägen och i lätt skog. Fiddyn kan man köra rejält i teräng med. Roligt. Kul att ha över sommaren. Vill gärna lägga max 3k och då får man i princip bara en orion.. lär väl hålla över sommaren? Vad är vanliga problem med dom? Har man gas res på en 110 eller 125 cc fiddy?
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Jag hade en orion 110cc förra året, var skitkul och motorn gick alltid och drog lite bensin :) Dessväre gick ramen av efter lite lek i skogen.. Men efter att jag svetsade den så går den perfekt igen :D
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Att en fiddy pallar mer terräng än en moped går jag icke med på, lägg pengarna på en lite sunkigare moped som är trimmad med crossdäck, kört min Gilera i riktig terräng mitt ute i skogen och det är inga problem alls. En fiddy o andra sidan har du stora problem med markfrigången på om du verkligen ska köra terräng.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Pumpa_TedZa
Elmoped

Inlägg av Pumpa_TedZa »

k-skåpet skrev:Att en fiddy pallar mer terräng än en moped går jag icke med på, lägg pengarna på en lite sunkigare moped som är trimmad med crossdäck, kört min Gilera i riktig terräng mitt ute i skogen och det är inga problem alls. En fiddy o andra sidan har du stora problem med markfrigången på om du verkligen ska köra terräng.
Kanske det men en fiddy skär ta mig fan nästan aldrig om du har olja.

Kör du en trimmad moppe under samma förutsättningar som dirt-riding så lovar jag dig att moppen skär när fiddyn nått arbetstemperatur.

Ont: Köp en Apollo AGB-37 125cc funkar prima för mig (65kg) stark, tålig, robust och bättre kvalité än vanliga orion 125 pro.

Lycka till :D
TTT = Ted Tha Tuner!

Tveka inte med att ställa frågor angående allt möjligt kan förhoppningsvis svara!
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

Pumpa_TedZa skrev:
k-skåpet skrev:Att en fiddy pallar mer terräng än en moped går jag icke med på, lägg pengarna på en lite sunkigare moped som är trimmad med crossdäck, kört min Gilera i riktig terräng mitt ute i skogen och det är inga problem alls. En fiddy o andra sidan har du stora problem med markfrigången på om du verkligen ska köra terräng.
Kanske det men en fiddy skär ta mig fan nästan aldrig om du har olja.

Kör du en trimmad moppe under samma förutsättningar som dirt-riding så lovar jag dig att moppen skär när fiddyn nått arbetstemperatur.

Ont: Köp en Apollo AGB-37 125cc funkar prima för mig (65kg) stark, tålig, robust och bättre kvalité än vanliga orion 125 pro.

Lycka till :D
Nu ska inte jag köra terräng terräng och hoppa på stora hopp utan i princup bara köra på grusvägar och vägar med pinnar och sånt. Så ingen tuff terräng. Orion är billiga och ska ändå inte köra super tungt med den. Så tack för att du tycker orion funkar och att dom inte är helt värdelösa. Ska kolla in den du tipsade :)
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

jag hade hellre lagt till nån tusen lapp extra och köpt en bättre beg fiddy:)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Pumpa_TedZa skrev:Kanske det men en fiddy skär ta mig fan nästan aldrig om du har olja.
Har mekat lite med bekantas fiddys, här är lite smakprov på vad som hänt med ett par fiddys i en familj:

Växellådshaveri, treans drev tappade kugg
Växellådshaveri, utgående axel gick av vid ett låsringsspår inne i lådan
Krökt insugsventil, ny maskin som gått mindre än en timme (hela topplocket byts)
Avslagen insugsventil, med fullständigt sönderslaget topplock/kolv som resultat
Övre stötdämparfäste som spricker loss från ramen
Sprickor i ram över/bakom motor, hela ramen på väg att dela sig på mitten
Hjullagerras
Svingbussningar som ger upp

Jag tror det var de flesta större problemen. Har givetvis inte brytt mig om att räkna upp småsakerna, det orkar jag inte - skulle bli en väldigt lång lista.

Så visst, fiddys skär kanske inte särskilt ofta, men dom råkar tydligen ut för alla andra typer av haverier man kan tänka sig!
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

drd håkan skrev:jag hade hellre lagt till nån tusen lapp extra och köpt en bättre beg fiddy:)
Jo så känner jag med men då måste man åka och hämta osv..
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
asti27
Svårstartad skrothög

Inlägg av asti27 »

PcCrazyMods skrev:

Köp en orion du! Köpte min förra sommarn och det var roligaste sommaren hitentills. Dock hamnade motorn på en fs1a, roligaste man kan ha för ca. 2-3000:)
moppenerd
Svårstartad skrothög

Inlägg av moppenerd »

min kompis har 2 orion fiddysar 125cc, hans har han kört med i typ 2,5 år på väg och hoppat med den är hel fortfarande, han kör även runt med den utan koppling och med gammal olja i typ ett halv år. den går lika bra än, så orion är inte alltid skit.

köp en orion om du bara ska köra på väg och lite grusvägar osv.. :)
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

ska du ha en orion som funkar så ska du ha massor med tur! 80% av alla orion är bara skrot och borde inte få säljas men ibland kan man få exemplar som funkar dugligt. men jag skulle helt klart köpt en begagnad kvalitets fiddy!
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av drd håkan »

om du bara skulle köra asfalt skulle jag köpt en orion men om du ska köra skogsvägar skulle jag köpt en beg kvalite fiddy :) jag har haft en pitpro och exxo körde relativt hårt med båda och ingen av dom gick sönder. körde med en polare som hade en orion och för han gick det inte lika bra...
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

Alltså kommer köra asfalt, grusvägar och skogsstigar alltså inte bara rätt ut i skogen utan på stigar. Duger orion? Vilken orion ska man ha isåfall?
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

PcCrazyMods skrev:Alltså kommer köra asfalt, grusvägar och skogsstigar alltså inte bara rätt ut i skogen utan på stigar. Duger orion? Vilken orion ska man ha isåfall?
att få en orion av BRA kvalite är som att få en chipspåse fylld till mer än hälften.
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

Pulze skrev:
PcCrazyMods skrev:Alltså kommer köra asfalt, grusvägar och skogsstigar alltså inte bara rätt ut i skogen utan på stigar. Duger orion? Vilken orion ska man ha isåfall?
att få en orion av BRA kvalite är som att få en chipspåse fylld till mer än hälften.
Hur kan en hoj skilja sig såpass mycket i kvalite från hoj till hoj när grejerna är massproducerade?
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Verkar som alla är emot Orion här. Jag säger då så att vill du ha en BILLIG fiddy så är det Orion som gäller, håller bra för grusvägskörning och mindre hopp, fungerar hyfsat bra i skogen men pga dess små däck så tar den sig inte far så bra. Det ända man kan säga är en vek punkt på en Orion (125/110) är att växellådan är vek som fan. (Har knäckt 2 växellådor på ett år) Annars så fungerar de bra till en billig peng, förutom växellådorna så håller de bra för att kosta 5.000kr sprillarns ny. Dessutom är reservdelar billiga.

De fiddys du ska hålla dig borta från är Orions kring 2004 - 2009 med svart blankt block, de är riktigt värdelösa motorer, tar olja från fabrik och går dåligt på mellanhöga varv. Jag vågar säga att köper du en ny Orion från Superbilligt.se för 5.000kr och du kör normalt så kommer den hålla perfekt.

http://www.superbilligt.se/cross-125cc- ... c-154.aspx

Det är sant att Orions inte håller lika bra som de andra kinesiska märkerna men Orions kostar hälften av vad en sådan kostar därför måste jag säga att Orions håller bra.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

PcCrazyMods skrev:Hur kan en hoj skilja sig såpass mycket i kvalite från hoj till hoj när grejerna är massproducerade?
Kineserna bygger så billigt som möjligt. Om "rätt" stål till att göra växellådsdrev av kostar dubbelt så mycket som skrotstål från en nersmält oljetanker bygger dom sitt billiga skräp av skrotstålet. Om det går sönder efter en månad gör inte dom nått, då har dom ju fått sina pengar och transporterat grejerna halvvägs runt jorden.

Kort sagt, kineserna sparar in på materialval, tillverkningsnoggranhet och kvalitetskontroll. Går grejerna skruva ihop och starta så går dom sälja, går dom sälja går dom tjäna pengar på.
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

Erik_ skrev:
PcCrazyMods skrev:Hur kan en hoj skilja sig såpass mycket i kvalite från hoj till hoj när grejerna är massproducerade?
Kineserna bygger så billigt som möjligt. Om "rätt" stål till att göra växellådsdrev av kostar dubbelt så mycket som skrotstål från en nersmält oljetanker bygger dom sitt billiga skräp av skrotstålet. Om det går sönder efter en månad gör inte dom nått, då har dom ju fått sina pengar och transporterat grejerna halvvägs runt jorden.

Kort sagt, kineserna sparar in på materialval, tillverkningsnoggranhet och kvalitetskontroll. Går grejerna skruva ihop och starta så går dom sälja, går dom sälja går dom tjäna pengar på.
Så långt är jag med. Dom gör allt för att tjäna lite stålar. Men hur kan det vara så att jag ochmin polare köper 2 exakt llikadana orion hojar. Min håller bra men inte hans? Bör ju vara i princip exakta kopior?
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

PcCrazyMods skrev:
Erik_ skrev:

Så långt är jag med. Dom gör allt för att tjäna lite stålar. Men hur kan det vara så att jag ochmin polare köper 2 exakt llikadana orion hojar. Min håller bra men inte hans? Bör ju vara i princip exakta kopior?
den ena har en man på 40 år gjort som jobbat med det sen han var tre år och den andra har en treåring gjort? lotteri...
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Vixhall
Elmoped

Inlägg av Vixhall »

Okej okej, nu ändrar jag på mig! KÖP INTE ORION! Fick mitt tredje växellådshaveri för 10 minuter sedan, j*vla piss kedjesträckare + styrare. Lådan håller inte att kedjan kilar fast sig i 45km/h, när man går på bakhjulet, vart ett j*kla poff och ett snabbt dunk ner i backen igen....
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

PcCrazyMods skrev:
Erik_ skrev:...kineserna sparar in på materialval, tillverkningsnoggranhet och kvalitetskontroll...
Men hur kan det vara så att jag ochmin polare köper 2 exakt llikadana orion hojar. Min håller bra men inte hans? Bör ju vara i princip exakta kopior?
Tvärt om, p.g.a. den dåliga noggranheten i tillverkningen kan det skilja mycket mellan dom.
Jag tar ett hypotetiskt exempel, vi säger att en simpel stålaxel i växelmekanismen ska ha 10mm diameter, och sitta i ett 10mm stort hål i motorblocket.
En tillverkare som är noggrann kan t.ex bestämma att hålet ska vara 10,00-10,03mm stort från fabriken, och axeln ska vara 9,98-9,99mm i diameter. Om hålet är uppnött till mer än 10,10mm eller axeln är nernött till mindre än 9,95mm ska den slitna delen bytas ut.

Kineserna köper rättigheterna till att tillverka samma motor. Dom tycker att det tar för mycket tid/noggranhet att tillverka grejerna lika noga som ursprungstillverkaren. Deras billiga slitna svarvar och fräsar klarar inte ens att tillverka delarna så noga som ursprungstillverkaren, men det står ju klart och tydligt i servicehandboken att axeln är användbar om den bara är mellan 9,95 och 9,99mm, och hålet kan vara vad som helst mellan 10,00 och 10,10mm utan att motorn fungerar sämre. Kinesernas maskiner och outbildade arbetare klarar kanske att hålla sig inom dessa mått, och då bygger dom motorer av delar med dom måtten. Kineserna kanske rent av märker att de flesta motorer fungerar även om måtten avviker ännu mer, och accepterar ännu större måttavvikelser i tillverkningen...

Så, med andra ord, har du tur kan du köpa en kinesisk maskin som är byggd enbart med delar som har exakt rätt mått överallt. Har du otur kan den vara byggd av nya delar som är så felgjorda att allihop hade betraktats som på gränsen till utslitna och skrotfärdiga enligt en mer noggrann japansk tillverkare.
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög

Inlägg av PcCrazyMods »

Erik_ skrev:
PcCrazyMods skrev:
Erik_ skrev:...kineserna sparar in på materialval, tillverkningsnoggranhet och kvalitetskontroll...
Men hur kan det vara så att jag ochmin polare köper 2 exakt llikadana orion hojar. Min håller bra men inte hans? Bör ju vara i princip exakta kopior?
Tvärt om, p.g.a. den dåliga noggranheten i tillverkningen kan det skilja mycket mellan dom.
Jag tar ett hypotetiskt exempel, vi säger att en simpel stålaxel i växelmekanismen ska ha 10mm diameter, och sitta i ett 10mm stort hål i motorblocket.
En tillverkare som är noggrann kan t.ex bestämma att hålet ska vara 10,00-10,03mm stort från fabriken, och axeln ska vara 9,98-9,99mm i diameter. Om hålet är uppnött till mer än 10,10mm eller axeln är nernött till mindre än 9,95mm ska den slitna delen bytas ut.

Kineserna köper rättigheterna till att tillverka samma motor. Dom tycker att det tar för mycket tid/noggranhet att tillverka grejerna lika noga som ursprungstillverkaren. Deras billiga slitna svarvar och fräsar klarar inte ens att tillverka delarna så noga som ursprungstillverkaren, men det står ju klart och tydligt i servicehandboken att axeln är användbar om den bara är mellan 9,95 och 9,99mm, och hålet kan vara vad som helst mellan 10,00 och 10,10mm utan att motorn fungerar sämre. Kinesernas maskiner och outbildade arbetare klarar kanske att hålla sig inom dessa mått, och då bygger dom motorer av delar med dom måtten. Kineserna kanske rent av märker att de flesta motorer fungerar även om måtten avviker ännu mer, och accepterar ännu större måttavvikelser i tillverkningen...

Så, med andra ord, har du tur kan du köpa en kinesisk maskin som är byggd enbart med delar som har exakt rätt mått överallt. Har du otur kan den vara byggd av nya delar som är så felgjorda att allihop hade betraktats som på gränsen till utslitna och skrotfärdiga enligt en mer noggrann japansk tillverkare.
Okej okej då är jag helt med och förstår tillverknings processen. Synd att det är så. Ryktet spelar stor roll för ett företag. Hade dom tillverkat dessa hojar på ett bra sätt inom tolerans så skulle det säkerligen inte vara något fel på dom. Synd är det iallafall. Tack för den riktigt informativa beskrivningen. Riktigt bra skrivet.
juniorjesper skrev:
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Skriv svar