juniorjesper skrev:17.5 förgasareTuZx skrev:setup?
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Jag vet inte riktigt vill inte lägga mycket. Tänkte mest ha för att busåka lite i sommar. Köra lite i skogen och så. Lär bli begagnat och vill gärna inte lägga mer än 3 tusen. Är orion inte något bra?Derbisända skrev:Tjenare!
Skall du köpa ny eller begangnad?
Om du skall köpa en begangnad hade jag valt mellan märkerna DBR, Exxo eller Snakepit. För att dessa märken har fortfarande reservdelar till sina föregångare..
Om du skall köpa en ny så hade jag köpt en DBR Killer, då den har en bra 155cc motor samt en strycktåligt chassi! För en kanon pris.
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
orion är sämsta skit du kan köpa!PcCrazyMods skrev:Jag vet inte riktigt vill inte lägga mycket. Tänkte mest ha för att busåka lite i sommar. Köra lite i skogen och så. Lär bli begagnat och vill gärna inte lägga mer än 3 tusen. Är orion inte något bra?Derbisända skrev:Tjenare!
Om du skall köpa en begangnad hade jag valt mellan märkerna DBR, Exxo eller Snakepit. För att dessa märken har fortfarande reservdelar till sina föregångare..
Om du skall köpa en ny så hade jag köpt en DBR Killer, då den har en bra 155cc motor samt en strycktåligt chassi! För en kanon pris.
Nej orion är det sämsta du kan köpaPcCrazyMods skrev:Jag vet inte riktigt vill inte lägga mycket. Tänkte mest ha för att busåka lite i sommar. Köra lite i skogen och så. Lär bli begagnat och vill gärna inte lägga mer än 3 tusen. Är orion inte något bra?Derbisända skrev:Tjenare!
chassit håller bara om du kör på vägar, motorn är inte speciellt hållbar och kylningen suger..PcCrazyMods skrev:Varför är orion så dåligt?
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Min trimmade moppe stannar på vägen och i lätt skog. Fiddyn kan man köra rejält i teräng med. Roligt. Kul att ha över sommaren. Vill gärna lägga max 3k och då får man i princip bara en orion.. lär väl hålla över sommaren? Vad är vanliga problem med dom? Har man gas res på en 110 eller 125 cc fiddy?Erik_ skrev:En trimmad moppe går bättre än en fiddy, håller bättre, och har bättre begagnatvärde. Varför ens överväga sånt kinesiskt skräp?
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Kanske det men en fiddy skär ta mig fan nästan aldrig om du har olja.k-skåpet skrev:Att en fiddy pallar mer terräng än en moped går jag icke med på, lägg pengarna på en lite sunkigare moped som är trimmad med crossdäck, kört min Gilera i riktig terräng mitt ute i skogen och det är inga problem alls. En fiddy o andra sidan har du stora problem med markfrigången på om du verkligen ska köra terräng.
Nu ska inte jag köra terräng terräng och hoppa på stora hopp utan i princup bara köra på grusvägar och vägar med pinnar och sånt. Så ingen tuff terräng. Orion är billiga och ska ändå inte köra super tungt med den. Så tack för att du tycker orion funkar och att dom inte är helt värdelösa. Ska kolla in den du tipsadePumpa_TedZa skrev:Kanske det men en fiddy skär ta mig fan nästan aldrig om du har olja.k-skåpet skrev:Att en fiddy pallar mer terräng än en moped går jag icke med på, lägg pengarna på en lite sunkigare moped som är trimmad med crossdäck, kört min Gilera i riktig terräng mitt ute i skogen och det är inga problem alls. En fiddy o andra sidan har du stora problem med markfrigången på om du verkligen ska köra terräng.
Kör du en trimmad moppe under samma förutsättningar som dirt-riding så lovar jag dig att moppen skär när fiddyn nått arbetstemperatur.
Ont: Köp en Apollo AGB-37 125cc funkar prima för mig (65kg) stark, tålig, robust och bättre kvalité än vanliga orion 125 pro.
Lycka till
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Har mekat lite med bekantas fiddys, här är lite smakprov på vad som hänt med ett par fiddys i en familj:Pumpa_TedZa skrev:Kanske det men en fiddy skär ta mig fan nästan aldrig om du har olja.
Köp en orion du! Köpte min förra sommarn och det var roligaste sommaren hitentills. Dock hamnade motorn på en fs1a, roligaste man kan ha för ca. 2-3000:)PcCrazyMods skrev:Jag vet inte riktigt vill inte lägga mycket. Tänkte mest ha för att busåka lite i sommar. Köra lite i skogen och så. Lär bli begagnat och vill gärna inte lägga mer än 3 tusen. Är orion inte något bra?Derbisända skrev:Tjenare!
att få en orion av BRA kvalite är som att få en chipspåse fylld till mer än hälften.PcCrazyMods skrev:Alltså kommer köra asfalt, grusvägar och skogsstigar alltså inte bara rätt ut i skogen utan på stigar. Duger orion? Vilken orion ska man ha isåfall?
Hur kan en hoj skilja sig såpass mycket i kvalite från hoj till hoj när grejerna är massproducerade?Pulze skrev:att få en orion av BRA kvalite är som att få en chipspåse fylld till mer än hälften.PcCrazyMods skrev:Alltså kommer köra asfalt, grusvägar och skogsstigar alltså inte bara rätt ut i skogen utan på stigar. Duger orion? Vilken orion ska man ha isåfall?
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Kineserna bygger så billigt som möjligt. Om "rätt" stål till att göra växellådsdrev av kostar dubbelt så mycket som skrotstål från en nersmält oljetanker bygger dom sitt billiga skräp av skrotstålet. Om det går sönder efter en månad gör inte dom nått, då har dom ju fått sina pengar och transporterat grejerna halvvägs runt jorden.PcCrazyMods skrev:Hur kan en hoj skilja sig såpass mycket i kvalite från hoj till hoj när grejerna är massproducerade?
Så långt är jag med. Dom gör allt för att tjäna lite stålar. Men hur kan det vara så att jag ochmin polare köper 2 exakt llikadana orion hojar. Min håller bra men inte hans? Bör ju vara i princip exakta kopior?Erik_ skrev:Kineserna bygger så billigt som möjligt. Om "rätt" stål till att göra växellådsdrev av kostar dubbelt så mycket som skrotstål från en nersmält oljetanker bygger dom sitt billiga skräp av skrotstålet. Om det går sönder efter en månad gör inte dom nått, då har dom ju fått sina pengar och transporterat grejerna halvvägs runt jorden.PcCrazyMods skrev:Hur kan en hoj skilja sig såpass mycket i kvalite från hoj till hoj när grejerna är massproducerade?
Kort sagt, kineserna sparar in på materialval, tillverkningsnoggranhet och kvalitetskontroll. Går grejerna skruva ihop och starta så går dom sälja, går dom sälja går dom tjäna pengar på.
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
den ena har en man på 40 år gjort som jobbat med det sen han var tre år och den andra har en treåring gjort? lotteri...PcCrazyMods skrev:Så långt är jag med. Dom gör allt för att tjäna lite stålar. Men hur kan det vara så att jag ochmin polare köper 2 exakt llikadana orion hojar. Min håller bra men inte hans? Bör ju vara i princip exakta kopior?Erik_ skrev:Kineserna bygger så billigt som möjligt. Om "rätt" stål till att göra växellådsdrev av kostar dubbelt så mycket som skrotstål från en nersmält oljetanker bygger dom sitt billiga skräp av skrotstålet. Om det går sönder efter en månad gör inte dom nått, då har dom ju fått sina pengar och transporterat grejerna halvvägs runt jorden.PcCrazyMods skrev:Hur kan en hoj skilja sig såpass mycket i kvalite från hoj till hoj när grejerna är massproducerade?
Kort sagt, kineserna sparar in på materialval, tillverkningsnoggranhet och kvalitetskontroll. Går grejerna skruva ihop och starta så går dom sälja, går dom sälja går dom tjäna pengar på.
Tvärt om, p.g.a. den dåliga noggranheten i tillverkningen kan det skilja mycket mellan dom.PcCrazyMods skrev:Men hur kan det vara så att jag ochmin polare köper 2 exakt llikadana orion hojar. Min håller bra men inte hans? Bör ju vara i princip exakta kopior?Erik_ skrev:...kineserna sparar in på materialval, tillverkningsnoggranhet och kvalitetskontroll...
Okej okej då är jag helt med och förstår tillverknings processen. Synd att det är så. Ryktet spelar stor roll för ett företag. Hade dom tillverkat dessa hojar på ett bra sätt inom tolerans så skulle det säkerligen inte vara något fel på dom. Synd är det iallafall. Tack för den riktigt informativa beskrivningen. Riktigt bra skrivet.Erik_ skrev:Tvärt om, p.g.a. den dåliga noggranheten i tillverkningen kan det skilja mycket mellan dom.PcCrazyMods skrev:Men hur kan det vara så att jag ochmin polare köper 2 exakt llikadana orion hojar. Min håller bra men inte hans? Bör ju vara i princip exakta kopior?Erik_ skrev:...kineserna sparar in på materialval, tillverkningsnoggranhet och kvalitetskontroll...
Jag tar ett hypotetiskt exempel, vi säger att en simpel stålaxel i växelmekanismen ska ha 10mm diameter, och sitta i ett 10mm stort hål i motorblocket.
En tillverkare som är noggrann kan t.ex bestämma att hålet ska vara 10,00-10,03mm stort från fabriken, och axeln ska vara 9,98-9,99mm i diameter. Om hålet är uppnött till mer än 10,10mm eller axeln är nernött till mindre än 9,95mm ska den slitna delen bytas ut.
Kineserna köper rättigheterna till att tillverka samma motor. Dom tycker att det tar för mycket tid/noggranhet att tillverka grejerna lika noga som ursprungstillverkaren. Deras billiga slitna svarvar och fräsar klarar inte ens att tillverka delarna så noga som ursprungstillverkaren, men det står ju klart och tydligt i servicehandboken att axeln är användbar om den bara är mellan 9,95 och 9,99mm, och hålet kan vara vad som helst mellan 10,00 och 10,10mm utan att motorn fungerar sämre. Kinesernas maskiner och outbildade arbetare klarar kanske att hålla sig inom dessa mått, och då bygger dom motorer av delar med dom måtten. Kineserna kanske rent av märker att de flesta motorer fungerar även om måtten avviker ännu mer, och accepterar ännu större måttavvikelser i tillverkningen...
Så, med andra ord, har du tur kan du köpa en kinesisk maskin som är byggd enbart med delar som har exakt rätt mått överallt. Har du otur kan den vara byggd av nya delar som är så felgjorda att allihop hade betraktats som på gränsen till utslitna och skrotfärdiga enligt en mer noggrann japansk tillverkare.
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre