Sida 1 av 1

Gilera Stalker accelererar segt!

Postat: 5 maj 2013, 21:50
av Cuneyt
Hej,

Jag har en gilera stalker 04 som är trimmad.

Min setup är:

Polini 70cc helt ny kolv och topplock
Stage6 replica pro rör
Metrakit koppling
Dellerto 17,5mm förgasare.
Stage6 rem

Nu till problemet. När jag gasar och då menar jag fullgas så accelererar den väldigt långsamt, det tar typ 4-5 sekunder innan den ens rullar och det går så himla segt att det inte är sant.

Tänkte att det kan vara vikterna, men där låg det redan 4g vikter. Då tänkte jag att det kan vara kopplingsfjädern, bytte det med men det hjälpte ändå inte. Alltså dem accelererar så segt att orginal stalker tar mig hur lätt som helt. Man hör hur motorn anstränger sig när jag står still och gasar fullt men åker så himla dåligt. Hoppas att den finns några erfarna som kan svara på mina frågor. Är väldigt tacksam för all typ av hjälp.

Med vänlig hälsning,

Re: Mopeden accelererar segt Hjälp snälla!!

Postat: 5 maj 2013, 21:55
av Pulze
Cuneyt skrev:Hej,

Jag har en gilera stalker 04 som är trimmad.

Min setup är:

Polini 70cc helt ny kolv och topplock
Stage6 replica pro rör
Metrakit koppling
Dellerto 17,5mm förgasare.
Stage6 rem

Nu till problemet. När jag gasar och då menar jag fullgas så accelererar den väldigt långsamt, det tar typ 4-5 sekunder innan den ens rullar och det går så himla segt att det inte är sant.

Tänkte att det kan vara vikterna, men där låg det redan 4g vikter. Då tänkte jag att det kan vara kopplingsfjädern, bytte det med men det hjälpte ändå inte. Alltså dem accelererar så segt att orginal stalker tar mig hur lätt som helt. Man hör hur motorn anstränger sig när jag står still och gasar fullt men åker så himla dåligt. Hoppas att den finns några erfarna som kan svara på mina frågor. Är väldigt tacksam för all typ av hjälp.

Med vänlig hälsning,
munstycvke?

Postat: 5 maj 2013, 22:00
av Cuneyt
Pulze kan det verkligen vara pga munstycket?

För att vara ärlig så vet jag inte vad jag exakt har för munstycke på den. Får kolla upp det.

Postat: 5 maj 2013, 22:36
av Frag0
Hur låter det när du gasar, låter det som satan eller blöddrar den typ?

Postat: 6 maj 2013, 10:57
av Cuneyt
Frag0 skrev:Hur låter det när du gasar, låter det som satan eller blöddrar den typ?


Frag0: Ja det låter som satan och det blöddrar en aning med. Men den låter väldigt högt ja. Vet du vad felet kan vara? Tackar för all hjälp hittills.

Postat: 6 maj 2013, 10:58
av Jolly
Slirar remmen?

Postat: 6 maj 2013, 11:01
av Cuneyt
Jolly skrev:Slirar remmen?
Nej, jag har tänkt på det med. Men det gör det inte. Öppnade för att titta men det såg fräscht och bra ut. Slirade alltså inte.

Postat: 6 maj 2013, 11:25
av robb4n
Testa med lättare vikter, polare har 2.7 med 70 på stalkern. Testa lättare iaf.

Postat: 6 maj 2013, 12:50
av Cuneyt
ROBBAN_Derbi skrev:Testa med lättare vikter, polare har 2.7 med 70 på stalkern. Testa lättare iaf.
För att vara ärlig så tror jag inte att det är vikterna. Alltså så segt som den axxar, är helt osannolikt. Känns som att jag har 20g vikter haha. Det sitter 4 eller 4,5 just nu. Alltså motorn låter piggt som den ska men saken är den att den bara inte åker. Kontrollerade remmen med. Såg helt okej ut. Jag har nästan kontrollerat allt, det är säkert att jag har missat något men exakt vad kommer jag inte på. Är tacksam för all hjälp hittills.

Postat: 6 maj 2013, 13:02
av Jolly
Tycker ändå du bör testa vikterna, typ 3 eller 3,5 gram.

Postat: 6 maj 2013, 13:19
av Cuneyt
Jolly skrev:Tycker ändå du bör testa vikterna, typ 3 eller 3,5 gram.
Okej, får prova med det då och se om det gör någon skillnad. Tack på förhand :)

Postat: 6 maj 2013, 15:07
av bensinskalle
BYT RUBRIK OCH LÄS REGLERNA INNAN DU ÅTERKOMMER

Postat: 6 maj 2013, 15:11
av Cuneyt
bensinskalle skrev:BYT RUBRIK OCH LÄS REGLERNA INNAN DU ÅTERKOMMER
Sorry. Jag är helt ny här. Försöker att anpassa mig. Förstår inte heller vad du menar med att jag ska byta rubrik? Till vad t.ex.

Med vänlig hälsning,

Postat: 6 maj 2013, 15:35
av tetesnubben
Cuneyt skrev:
bensinskalle skrev:BYT RUBRIK OCH LÄS REGLERNA INNAN DU ÅTERKOMMER
Sorry. Jag är helt ny här. Försöker att anpassa mig. Förstår inte heller vad du menar med att jag ska byta rubrik? Till vad t.ex.

Med vänlig hälsning,
Typ bara: Moped accelererar segt, alltså inge "Hjälp" eller "Hjälpa snälla" i rubriken ;)

Postat: 6 maj 2013, 15:41
av Twixness
är där bra komp i motorn då?

Postat: 6 maj 2013, 16:13
av wasprocker
Ta bort variatorkåpan. ställ på centralstöd.

testa.

så ser du vart det krånglar

Postat: 6 maj 2013, 19:44
av Cuneyt
tetesnubben skrev:
Cuneyt skrev:
bensinskalle skrev:BYT RUBRIK OCH LÄS REGLERNA INNAN DU ÅTERKOMMER
Sorry. Jag är helt ny här. Försöker att anpassa mig. Förstår inte heller vad du menar med att jag ska byta rubrik? Till vad t.ex.

Med vänlig hälsning,
Typ bara: Moped accelererar segt, alltså inge "Hjälp" eller "Hjälpa snälla" i rubriken ;)
Då vet jag det. Skall ändras med detsamma. Tack! :)

Postat: 7 maj 2013, 04:03
av Volvo21
Kolla luften i däcken, åkt på det en gång tidigare! Blir lite pinsamt när man står där och märker att luften är dålig ^^

Postat: 7 maj 2013, 23:53
av Cuneyt
Volvo21 skrev:Kolla luften i däcken, åkt på det en gång tidigare! Blir lite pinsamt när man står där och märker att luften är dålig ^^
Hahahaha, kan tänka mig det :).. Men luften på däcken är bra, det har jag kontrollerat. Tror nog att kopplingen var sliten. Skall testa med en ny koppling, sen om någon har erfarenhet av hur en sliten koppling ser ut så vore jag tacksam om jag kunde få en förklaring på det eller bild.

Postat: 8 maj 2013, 00:40
av bensinskalle
Cuneyt skrev:
bensinskalle skrev:BYT RUBRIK OCH LÄS REGLERNA INNAN DU ÅTERKOMMER
Sorry. Jag är helt ny här. Försöker att anpassa mig. Förstår inte heller vad du menar med att jag ska byta rubrik? Till vad t.ex.

Med vänlig hälsning,
Citerat ur reglerna:
-För att en tråd ska accepteras av moderatorer i forumet så måste den ha ett vettigt topic ( rubrik ).

-Orden "hjälp" och "problem" är därför förbjudna p.g.a. att dom är 0% informativa. Att använda mer än ett ( 1 ) utropstecken och/ eller frågetecken på rad är ej tillåtet. Att endast använda versaler är ej tillåtet. (Gäller ej projekttrådar som har fri topic:sättning.)

-Topic:et ska vara informerande och tala om för läsaren vad tråden handlar om, inte tigga läsare. Ex:
Dåligt topic = HJÄLP!!!! Derbi problem!?!?!?!?!SNABBA SVAR FFS
Bra topic = Derbi läcker kylarvatten!

I de tre mopedforumen ( cross/sm, scooter och veteran ) gäller även att en regelrätt, och därigenom acceptabel, rubrik ska innehålla:

- Problemets art
- Mopedens/ fordonets modell

-Ej godkänt topic behandlas som felpost.
Rubriken är alltså där du skrivit "Mopeden accelererar segt!!!". Kikar du igenom citatet borde du hitta två fel i den rubriken.

Postat: 8 maj 2013, 00:51
av Cuneyt
bensinskalle skrev:
Cuneyt skrev:
bensinskalle skrev:BYT RUBRIK OCH LÄS REGLERNA INNAN DU ÅTERKOMMER
Sorry. Jag är helt ny här. Försöker att anpassa mig. Förstår inte heller vad du menar med att jag ska byta rubrik? Till vad t.ex.

Med vänlig hälsning,
Citerat ur reglerna:
-För att en tråd ska accepteras av moderatorer i forumet så måste den ha ett vettigt topic ( rubrik ).

-Orden "hjälp" och "problem" är därför förbjudna p.g.a. att dom är 0% informativa. Att använda mer än ett ( 1 ) utropstecken och/ eller frågetecken på rad är ej tillåtet. Att endast använda versaler är ej tillåtet. (Gäller ej projekttrådar som har fri topic:sättning.)

-Topic:et ska vara informerande och tala om för läsaren vad tråden handlar om, inte tigga läsare. Ex:
Dåligt topic = HJÄLP!!!! Derbi problem!?!?!?!?!SNABBA SVAR FFS
Bra topic = Derbi läcker kylarvatten!

I de tre mopedforumen ( cross/sm, scooter och veteran ) gäller även att en regelrätt, och därigenom acceptabel, rubrik ska innehålla:

- Problemets art
- Mopedens/ fordonets modell

-Ej godkänt topic behandlas som felpost.
Rubriken är alltså där du skrivit "Mopeden accelererar segt!!!". Kikar du igenom citatet borde du hitta två fel i den rubriken.

Nu förstod jag det mycket tydligare! Hoppas att rubriken duger :).

Med vänlig hälsning,

Postat: 8 maj 2013, 00:54
av bensinskalle
Perfekt! Kan inte bli bättre

Postat: 8 maj 2013, 00:57
av Cuneyt
bensinskalle skrev:Perfekt! Kan inte bli bättre
Tackar och bockar! Jag är ganska ny så jag kan inte reglerna in och ut, så jag lär mig för varje dag. Men en gång ingen gång brukar man säga. Tack för hjälpen förresten! Tummen upp.