Sida 1 av 1
Mopeden gick 200m efter cylinder byte.
Postat: 27 april 2013, 17:41
av Daizchen
Tjena, efter att mopeden skar förra hösten och nu stått under vintern köpte jag ny cylinder och bytt så kom det inte bensin till cylindern, prövade att lägga bensin direkt i cylindern och efter en stund hoppa den igång och gick lite hackigt, bytte då tändstift och då gick den bättre. Så tänkte pröva köra lite men när jag kommit upp i 45 km/h bara dog den. Nu startar den inte längre och det verkar som den inte får bränsle. Någon som vet vad som kan orsaka detta? Tack i förhand!
Postat: 27 april 2013, 18:16
av groonie
om du bytte till en ny så ska du ju köra in den och smörja cylindern och kolv innan du monterar det. så den smörjer ordentligt. Sen ska man ju inte dra på det första man gör med en ny cylinder?
Postat: 30 april 2013, 06:30
av Daizchen
Den var så klart insmord innan montering... Och att åka upp i 45 är inte vad jag kallar "dra på"
Postat: 30 april 2013, 08:17
av david96
Det är tvåtakt du ska maxa den direkt, förutsatt att den är rätt inställd vilket det intelåter som din var, låter som du hade för litet munstycke
Postat: 30 april 2013, 09:42
av potog
david96 skrev:Det är tvåtakt du ska maxa den direkt, förutsatt att den är rätt inställd vilket det intelåter som din var, låter som du hade för litet munstycke
Vet du varför man kör in?
Om den inte får bensin så är det bara att titta till förgasaren.. göra rent å se hur den mår

Postat: 30 april 2013, 10:23
av AndreWidestedt
david96 skrev:Det är tvåtakt du ska maxa den direkt, förutsatt att den är rätt inställd vilket det intelåter som din var, låter som du hade för litet munstycke
Man ska varmköra den först innan, bara ett tips.
Postat: 30 april 2013, 10:40
av david96
potog skrev:david96 skrev:Det är tvåtakt du ska maxa den direkt, förutsatt att den är rätt inställd vilket det intelåter som din var, låter som du hade för litet munstycke
Vet du varför man kör in?
Om den inte får bensin så är det bara att titta till förgasaren.. göra rent å se hur den mår

För att slita in delarna, om man inte fixat till kolvringarna så ska man vara lite lugnare ibörjan men annars fulltmax varv och ha varierat varvtal, ja för delarna ska slitas in rätt och fall du ligger på halv gas kommer de leda till att du knappt får något komp, gjorde det med min första cylinder så ja jag vet och denna maxa jag
Förutsatt att den är varm och rätt inställd men trodde ni förstod det
Sen om de nu ska frågasätta kan du väl berätta hur du skulle göra?
Sen har man extra olja ibörjan så den blir mindre känslig för felinställningar
Postat: 30 april 2013, 13:27
av NickeAstrom
Men frågan var väll inte hur man ska köra in den utan varför den inte får bensin? så jag förstår inte varför ni börjar babbla om det.
Ts kolla så att det inte har kommit in en massa skit i förgasaren som täpper igen
problem löst
Postat: 10 maj 2013, 12:16
av Daizchen
ursäkta att jag inte uppdaterat problemet, hitta orsaken några dagar efter och det visa sig att en kabel hade åkt ner på avgasröret och smält gummit runt. när den kabeln var jordad vägra mopeden starta. efter att isolerat den igen och hängt upp så gick moppen som en dröm. tack för alla svar
