Sida 1 av 1
Motor går bajs efter motorolja byte AM5
Postat: 25 april 2013, 19:42
av SNODDAS15
Tjena,
Nu är det så att jag ville byta olja i motorn häromdan. Det behövdes dessutom då oljan som rann ut var vit. Så jag hällde i olja efter konstens alla regler och efter hassse666:s klipp. Det märkliga är att nu går han som i olika tonlägen efter hur mycket gas jag har och vilket varvtal han är på. Vet inte om det kan va nåt annat som skit i förgasare elr kolv/kolvrings ras. Ge gärna olika saker jag kan testa/felsöka på
Rieju RR -03 AM5
Org cylinder
Org förgasare
Org rör utan plugg
Postat: 25 april 2013, 19:43
av streamjr
om oljan är vit är det vatten i den, kolla topplockspackningen!
Postat: 25 april 2013, 20:06
av CaToXXo
Vad menar du med olika tonlägen?
Postat: 25 april 2013, 20:11
av SNODDAS15
Han går som vanligt till ungefär mitten av gasrullen, sen hör man tydligt hur han börjar låta ljusare nästan som en original scooter och förutom detta så kan jag inte varva ur han då. Precis som om den sista 1/4 inte finns
om oljan är vit är det vatten i den, kolla topplockspackningen!
DEn vet jag är lite dålig men den kommer väl inte in i växellådan därifrån?
Postat: 25 april 2013, 20:12
av Tobiiash
streamjr skrev:om oljan är vit är det vatten i den, kolla topplockspackningen!
Förlåt, man vad har topplockspackningen med växellåds oljan att göra? :p
Postat: 25 april 2013, 20:26
av draken
Tobiiash skrev:streamjr skrev:om oljan är vit är det vatten i den, kolla topplockspackningen!
Förlåt, man vad har topplockspackningen med växellåds oljan att göra? :p
Om packningen är dålig så slutet den inte tätt mellan cylinder å topp så den läcker vatten in till cylindern å då tar kolven med lite ner till veven å vid veven i ett annat "hus" så är lådan. Å de är en lita glipa där vattnet kan komma in. Typ så
Postat: 25 april 2013, 20:50
av SNODDAS15
draken skrev:Tobiiash skrev:streamjr skrev:om oljan är vit är det vatten i den, kolla topplockspackningen!
Förlåt, man vad har topplockspackningen med växellåds oljan att göra? :p
Om packningen är dålig så slutet den inte tätt mellan cylinder å topp så den läcker vatten in till cylindern å då tar kolven med lite ner till veven å vid veven i ett annat "hus" så är lådan. Å de är en lita glipa där vattnet kan komma in. Typ så
Hade kylarvatten i vevhuset förut, kan det va så att han tar tjuvluft nånstans utan att varva upp sig och då gå dåligt/konstigt
Nån skrev att det kan va fel olja, men det är väl 10w-40 va?
Postat: 25 april 2013, 21:44
av CaToXXo
SNODDAS15 skrev:
Nån skrev att det kan va fel olja, men det är väl 10w-40 va?
Ja, sålänge den är avsedd för våtkoppling.
SLIRAR kopplingen? Den varvar mer men går inte fortare framåt?
Postat: 25 april 2013, 22:05
av siiimooon
draken skrev:Tobiiash skrev:streamjr skrev:om oljan är vit är det vatten i den, kolla topplockspackningen!
Förlåt, man vad har topplockspackningen med växellåds oljan att göra? :p
Om packningen är dålig så slutet den inte tätt mellan cylinder å topp så den läcker vatten in till cylindern å då tar kolven med lite ner till veven å vid veven i ett annat "hus" så är lådan. Å de är en lita glipa där vattnet kan komma in. Typ så

Postat: 25 april 2013, 22:32
av ts_jonte
Ursäkta lite nu men hur fan kan de vara topplockspackningen? Tror mer isåfall att de är kondensvatten i lådan eller att impellern helt glapp så det rinner in vatten där
Postat: 26 april 2013, 05:53
av streamjr
sorry tänkte fel, mekat lite för mycket 4t

Postat: 26 april 2013, 06:50
av SNODDAS15
CaToXXo skrev:SNODDAS15 skrev:
Nån skrev att det kan va fel olja, men det är väl 10w-40 va?
Ja, sålänge den är avsedd för våtkoppling.
SLIRAR kopplingen? Den varvar mer men går inte fortare framåt?
Aldrig vart med om det innan så vet inte hur det känns

men tror den gör det. Detta är oljan jag hällde på från en 4liters dunk, står inget om våtkoppling

Postat: 26 april 2013, 12:46
av Henow
Om det är vatten i växellådan, Kan det vara packboxen till vattenpumpen som
är slut.
Postat: 26 april 2013, 13:41
av alb1n
när kopplingen slirade på min moppe så var det så att man kunde gasa sakta upp i hastighet utan slir, men om man drog full gas så puttra man långsamt fram men den tokvarvade som att det inte var någon remm... Låter mera än vad det går alltså

Postat: 26 april 2013, 22:50
av SNODDAS15
alb1n skrev:när kopplingen slirade på min moppe så var det så att man kunde gasa sakta upp i hastighet utan slir, men om man drog full gas så puttra man långsamt fram men den tokvarvade som att det inte var någon remm... Låter mera än vad det går alltså

precis så är det, fast om jag lägger mig på halvgas så går den där, går nästan bättre på halvgas än max gas

Låter som hyperstrypt scooter, mer ljud än action
