Sym Orbit 1 2011 - Lätt trim för mer ork? 4-takt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Sym Orbit 1 2011 - Lätt trim för mer ork? 4-takt

Inlägg av Belsebub »

Tjenare, intressant forum :D

Jag har skaffat mig en Sym Orbit 1 från 2011 och tycker att den är svag i accelerationen och minsta motlut.
Vilka enkla och billiga ingrepp är lämpliga att göra för att få upp orken utan att toppfarten ökar allt för mycket? Vill gärna ha diskreta lösningar som inte ger polisen anledning att bli nyfikna och anledning att kolla upp mopeden.
Vill även ha lösningar som inte sliter mer än nödvändigt på mopeden, typ lager mm....

Tack på förhand

mvh/ Belsebub
Kunskapen är en lätt börda
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Byta V-vikterna till lättare. Plocka bort Pluggen i röret.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

Tack för svaret :)

Sitter den pluggen i insugsrör eller avgasrör?

Hur vet jag hur tunga vikter som sitter där original och hur mycket lättare bör jag sätta dit?

mvh/ Belsebub
Kunskapen är en lätt börda
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Belsebub skrev:Tack för svaret :)

Sitter den pluggen i insugsrör eller avgasrör?

Hur vet jag hur tunga vikter som sitter där original och hur mycket lättare bör jag sätta dit?

mvh/ Belsebub

Du går ut och väger dom.. :)
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

rärox skrev:
Belsebub skrev:Tack för svaret :)

Sitter den pluggen i insugsrör eller avgasrör?

Hur vet jag hur tunga vikter som sitter där original och hur mycket lättare bör jag sätta dit?

mvh/ Belsebub

Du går ut och väger dom.. :)
Har ingen våg som är tillräckligt exakt, funka inte så bra med badrumsvågen :wink:
Kunskapen är en lätt börda
Användarens profilbild
Professor JK
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 april 2013, 15:25
Ort: Billdal

Inlägg av Professor JK »

Hahaha :D du kan ju titta om det står på vikterna eller söka på google vad din moped har som orginalvikter :wink:
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

Professor JK skrev:Hahaha :D du kan ju titta om det står på vikterna eller söka på google vad din moped har som orginalvikter :wink:
Googlar för fullt, har dock problem att hitta.
Ingen här som har koll?
Kunskapen är en lätt börda
Användarens profilbild
Professor JK
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 april 2013, 15:25
Ort: Billdal

Inlägg av Professor JK »

Andra sym mopeder har 7,5g vikter? Dock inte säker på att din har det :| :)
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

Professor JK skrev:Andra sym mopeder har 7,5g vikter? Dock inte säker på att din har det :| :)
Troligen så lär det i alla fall ligga ganska när om inte rent spot on.

Hur mycket lättare vikter bör jag använda då?
Kunskapen är en lätt börda
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

Frågan återstår, vilken plugg menas?
Kunskapen är en lätt börda
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Kolla båda pluggarna. Kan finnas i både insug och rör.

Vikter - Gå ner 1-2 gram. Köp en sats och testa dig fram.

Ska du dra pluggen så byt även upp dig i munstycke ca 5-10 storlekar, även där är det bäst att köpa en sats och testa sig fram.
Bild
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

Skruvade lös avgassystemet idag och hittade ingen plugg där :(
Bild
Det svarta röret som syns går hela vägen och har ingen kant inuti röret. Det som är runt röret är packningen.

Blev även fundersam på vad det här är för skruv, den gick av när jag försökte skruva lös den.
Bild

Upptäkte även att det kommer in bensin i luftburken, vad beror det på?
Kunskapen är en lätt börda
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

Belsebub skrev:Skruvade lös avgassystemet idag och hittade ingen plugg där :(
Bild
Det svarta röret som syns går hela vägen och har ingen kant inuti röret. Det som är runt röret är packningen.

Blev även fundersam på vad det här är för skruv, den gick av när jag försökte skruva lös den.
Bild

Upptäkte även att det kommer in bensin i luftburken, vad beror det på?
Jag funderar fortfarande på dessa saker.
Kunskapen är en lätt börda
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

Bensinen som kommer till luftburken går från egr-ventilen. går att plocka loss den, men avgasreningen försämras och prestandan blir inte märkbart bättre. Jag skulle inte ta bort den om jag inte kör större trim.

Sym har väl gy6 motor? dessa brukar vara strypta med en mässingsskruv på förgasaren.
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

skymningsrejser_1337 skrev:Bensinen som kommer till luftburken går från egr-ventilen. går att plocka loss den, men avgasreningen försämras och prestandan blir inte märkbart bättre. Jag skulle inte ta bort den om jag inte kör större trim.

Sym har väl gy6 motor? dessa brukar vara strypta med en mässingsskruv på förgasaren.
Jag testade att ta bort nämda skruv eller rättare sagt muter och det gjorde ingen skilnad förutom lite i utförsbacke.
Om den har gy6-motor met jag inte.
Kunskapen är en lätt börda
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

Efter en googling så verkar det som om det är en gy6-motor.
Kunskapen är en lätt börda
Axelito
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2012, 01:07

Inlägg av Axelito »

Belsebub skrev:Skruvade lös avgassystemet idag och hittade ingen plugg där :(
Bild
Det svarta röret som syns går hela vägen och har ingen kant inuti röret. Det som är runt röret är packningen.

Blev även fundersam på vad det här är för skruv, den gick av när jag försökte skruva lös den.
Bild

Upptäkte även att det kommer in bensin i luftburken, vad beror det på?
4 taktare har inga pluggar så vitt jag vet.
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

Vissa 4 taktare har tydligen det även om det verkar vara mer sällan.
Kunskapen är en lätt börda
Belsebub
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 april 2013, 11:03

Inlägg av Belsebub »

Belsebub skrev:
Blev även fundersam på vad det här är för skruv, den gick av när jag försökte skruva lös den.
Bild
Vad är det för skruv som jag drog sönder och varför finns den där överhuvudtaget?
Kunskapen är en lätt börda
Tim G
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 maj 2013, 22:15

Har också en Sym Orbit 1 2011

Inlägg av Tim G »

Min gjorde 43 km/h max med originaluppsättning. Inte störigt slö i axet, och stark som en häst i motlut. Men topphastigheten var tradigt låg.

Tog bort ringen, sen gjorde den 48 km/h. Wow liksom. Trodde det skulle göra mer. Man ser också att remmen varit uppe och klättrat nästan ytterst på den främre variatorn, så jag tror inte det går att få ut så mycket mer med originalvariator. Ser ut att vara rätt trångt där framme så större variator ser inte ut att få plats.

Skruven på förgasarlockets insida gjorde varken till eller från. Mer gashandtagslängd utan men ingen vidare effekt.

Vad jag kunde se så fanns det ingen plugg på förgasaren alls.

Ingen sk skorsten från luftburken heller.

Köpte ett trimpaket från Racing-Planet, som skulle passa. Det gjorde det inte.
Hylsan var av exakt samma mått som original, förgasarmunstycket hade helt fel dimension, och med ostrypta CDI:n gjorde den kanske 53 km/h.
(Litar dock inte på att CDI:n var helt rätt för mopeden med tanke på att 2 utav de 3 delarna i paketet uppenbarligen inte var rätt).

Vikterna som sitter i är bara på 6 g, mätt med digital köksvåg som heter duga.

Huvudmunstycket är med liten gänga och har för mig att det är ett 92.

Vete fan hur man ska kunna få denna att gå snabbare ärligt talat.
Funderar på att köpa en annan ostrypt CDI och ett 10 nr större munstycke och testa det. Annars ger jag upp.

Gillar hojen i övrigt, bra väghållning och gediget byggd men lite väl långsam. Bara för att den kan gå fort behöver man inte köra fort... host host...

Min är visserligen knappt inkörd, gått under 300 mil, och jag märker att när den stått ett tag är prestandan klart sämre. Kör man ofta och långt så kan det ge 5 km/h extra och bättre vrid. Rost i blåset kanske?

Någon kunnig som har tips?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Kolla först och främst så att det verkligen beror på att motorn uppförbackar är orkeslös, så problemet inte i första hand beror på slirande rem eller koppling. Byta vikterna som redan sagt till lättare. Kapa blindrör på röret om sådant finns. Ta bort pluggen.

Hjälper inte det....rent av stryp av all skit som finns att strypa av på moppen.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Skriv svar