Jag har skaffat mig en Sym Orbit 1 från 2011 och tycker att den är svag i accelerationen och minsta motlut.
Vilka enkla och billiga ingrepp är lämpliga att göra för att få upp orken utan att toppfarten ökar allt för mycket? Vill gärna ha diskreta lösningar som inte ger polisen anledning att bli nyfikna och anledning att kolla upp mopeden.
Vill även ha lösningar som inte sliter mer än nödvändigt på mopeden, typ lager mm....
Skruvade lös avgassystemet idag och hittade ingen plugg där
Det svarta röret som syns går hela vägen och har ingen kant inuti röret. Det som är runt röret är packningen.
Blev även fundersam på vad det här är för skruv, den gick av när jag försökte skruva lös den.
Upptäkte även att det kommer in bensin i luftburken, vad beror det på?
Belsebub skrev:Skruvade lös avgassystemet idag och hittade ingen plugg där
Det svarta röret som syns går hela vägen och har ingen kant inuti röret. Det som är runt röret är packningen.
Blev även fundersam på vad det här är för skruv, den gick av när jag försökte skruva lös den.
Bensinen som kommer till luftburken går från egr-ventilen. går att plocka loss den, men avgasreningen försämras och prestandan blir inte märkbart bättre. Jag skulle inte ta bort den om jag inte kör större trim.
Sym har väl gy6 motor? dessa brukar vara strypta med en mässingsskruv på förgasaren.
skymningsrejser_1337 skrev:Bensinen som kommer till luftburken går från egr-ventilen. går att plocka loss den, men avgasreningen försämras och prestandan blir inte märkbart bättre. Jag skulle inte ta bort den om jag inte kör större trim.
Sym har väl gy6 motor? dessa brukar vara strypta med en mässingsskruv på förgasaren.
Jag testade att ta bort nämda skruv eller rättare sagt muter och det gjorde ingen skilnad förutom lite i utförsbacke.
Om den har gy6-motor met jag inte.
Belsebub skrev:Skruvade lös avgassystemet idag och hittade ingen plugg där
4 taktare har inga pluggar så vitt jag vet.
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga!
Min gjorde 43 km/h max med originaluppsättning. Inte störigt slö i axet, och stark som en häst i motlut. Men topphastigheten var tradigt låg.
Tog bort ringen, sen gjorde den 48 km/h. Wow liksom. Trodde det skulle göra mer. Man ser också att remmen varit uppe och klättrat nästan ytterst på den främre variatorn, så jag tror inte det går att få ut så mycket mer med originalvariator. Ser ut att vara rätt trångt där framme så större variator ser inte ut att få plats.
Skruven på förgasarlockets insida gjorde varken till eller från. Mer gashandtagslängd utan men ingen vidare effekt.
Vad jag kunde se så fanns det ingen plugg på förgasaren alls.
Ingen sk skorsten från luftburken heller.
Köpte ett trimpaket från Racing-Planet, som skulle passa. Det gjorde det inte.
Hylsan var av exakt samma mått som original, förgasarmunstycket hade helt fel dimension, och med ostrypta CDI:n gjorde den kanske 53 km/h.
(Litar dock inte på att CDI:n var helt rätt för mopeden med tanke på att 2 utav de 3 delarna i paketet uppenbarligen inte var rätt).
Vikterna som sitter i är bara på 6 g, mätt med digital köksvåg som heter duga.
Huvudmunstycket är med liten gänga och har för mig att det är ett 92.
Vete fan hur man ska kunna få denna att gå snabbare ärligt talat.
Funderar på att köpa en annan ostrypt CDI och ett 10 nr större munstycke och testa det. Annars ger jag upp.
Gillar hojen i övrigt, bra väghållning och gediget byggd men lite väl långsam. Bara för att den kan gå fort behöver man inte köra fort... host host...
Min är visserligen knappt inkörd, gått under 300 mil, och jag märker att när den stått ett tag är prestandan klart sämre. Kör man ofta och långt så kan det ge 5 km/h extra och bättre vrid. Rost i blåset kanske?
Kolla först och främst så att det verkligen beror på att motorn uppförbackar är orkeslös, så problemet inte i första hand beror på slirande rem eller koppling. Byta vikterna som redan sagt till lättare. Kapa blindrör på röret om sådant finns. Ta bort pluggen.
Hjälper inte det....rent av stryp av all skit som finns att strypa av på moppen.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter