Sida 1 av 1
får inte loss skruv till motorfäste
Postat: 19 april 2013, 15:59
av flaka-power
motorfästet där framme.. försökt me de mesta men får inte loss den, antar den segat fast sig i nånting (?)
nån som vet hur ja kan göra för få loss den?

Derbi Senda -99 (puckelderbi)
http://www.moppenet.nu/attachment.php?a ... 1366383053
http://www.moppenet.nu/attachment.php?a ... 1366383041
Postat: 19 april 2013, 16:02
av Dillpojken
borra ur den / kapa den o köp ny.
Postat: 19 april 2013, 16:06
av saile96
värma 5-56 banka och misshandla så ska du se att den släpper.
Postat: 19 april 2013, 16:13
av ic0rn
Slå in en aning större torx och försök skruva upp den!

Postat: 19 april 2013, 16:28
av saile96
ic0rn skrev:Slå in en aning större torx och försök skruva upp den!

hur skulle han banka in en torx i en bult?
och största frågan VÄRFÖR?

Postat: 19 april 2013, 16:39
av flaka-power
saile96 skrev:ic0rn skrev:Slå in en aning större torx och försök skruva upp den!

hur skulle han banka in en torx i en bult?
och största frågan VÄRFÖR?

det är ingen bult. kallar det för bult

om du kollar en av länkarna så e de en tjock insexskruv
dedär me värma tänkte ja, men sen fundera ja på om nå skulle hända.. så lät bli

Postat: 19 april 2013, 16:46
av G-son
Skruven har oxiderat fast inne i motorblocket. Går det inte knacka loss den får man t.ex. kapa ändarna så man får loss motorn ur ramen, när man har den loss kan man värma blocket mer kring skruven (så aluminiumen utvidgas och lossar greppet om skruven) utan att bränna bort färgen på ramen.
Ska man dela motorblocket kan det vara smidigast att låta den sitta tills man fått isär blocket, när man delat det kommer den sitta i ena blockhalvan och man kommer åt att jobba med den på ett helt annat sätt.
Postat: 19 april 2013, 16:56
av saile96
ny bult kommer du att få köpa iaf. men skruv på muttern en bit och så tar du ett don och misshandlar du den ordentligt me en hammare, 5-56 och värme så SKA det lossna.
Postat: 19 april 2013, 17:51
av flaka-power
Erik_ skrev:Skruven har oxiderat fast inne i motorblocket. Går det inte knacka loss den får man t.ex. kapa ändarna så man får loss motorn ur ramen, när man har den loss kan man värma blocket mer kring skruven (så aluminiumen utvidgas och lossar greppet om skruven) utan att bränna bort färgen på ramen.
Ska man dela motorblocket kan det vara smidigast att låta den sitta tills man fått isär blocket, när man delat det kommer den sitta i ena blockhalvan och man kommer åt att jobba med den på ett helt annat sätt.
men hur ska ja kunna kapa insidan om ramen? är ju där ja måste kapa för få av motorn å har inte så smala grejor å kapa me.. kanske metallsåg o.o
Postat: 19 april 2013, 20:30
av G-son
Insexskallen kan du borra bort, den har ju redan ett hål i änden som är smidigt att börja borra i. I andra änden kan du t.ex. ta ett bågfilsblad. Du kan behöva böja ut motorfästet lite för att komma åt eller för att få loss motorn.
Det är hårt stål i original motorskruvar på Derbi, och jag garanterar att du kommer tycka illa om det innan du kapat/borrat bort dendär. Been there, done that!
Postat: 19 april 2013, 21:25
av flaka-power
Erik_ skrev:Insexskallen kan du borra bort, den har ju redan ett hål i änden som är smidigt att börja borra i. I andra änden kan du t.ex. ta ett bågfilsblad. Du kan behöva böja ut motorfästet lite för att komma åt eller för att få loss motorn.
Det är hårt stål i original motorskruvar på Derbi, och jag garanterar att du kommer tycka illa om det innan du kapat/borrat bort dendär. Been there, done that!
fyfan.. men tack

detta lär bli intressant hur många fina svordommer som kommer finnas i garaget imon xd
Postat: 19 april 2013, 21:33
av saile96
flaka-power skrev:Erik_ skrev:Insexskallen kan du borra bort, den har ju redan ett hål i änden som är smidigt att börja borra i. I andra änden kan du t.ex. ta ett bågfilsblad. Du kan behöva böja ut motorfästet lite för att komma åt eller för att få loss motorn.
Det är hårt stål i original motorskruvar på Derbi, och jag garanterar att du kommer tycka illa om det innan du kapat/borrat bort dendär. Been there, done that!
fyfan.. men tack

detta lär bli intressant hur många fina svordommer som kommer finnas i garaget imon xd
före du börjar borra bort hela skruven så tkr jag du skall göra som jag sa i förra posten...
Postat: 19 april 2013, 21:43
av Dave9797
Tack
Postat: 19 april 2013, 21:47
av flaka-power
saile96 skrev:flaka-power skrev:Erik_ skrev:Insexskallen kan du borra bort, den har ju redan ett hål i änden som är smidigt att börja borra i. I andra änden kan du t.ex. ta ett bågfilsblad. Du kan behöva böja ut motorfästet lite för att komma åt eller för att få loss motorn.
Det är hårt stål i original motorskruvar på Derbi, och jag garanterar att du kommer tycka illa om det innan du kapat/borrat bort dendär. Been there, done that!
fyfan.. men tack

detta lär bli intressant hur många fina svordommer som kommer finnas i garaget imon xd
före du börjar borra bort hela skruven så tkr jag du skall göra som jag sa i förra posten...
med misshandla me don osv? blev inte riktig klok på´t så är först testa me torx+slägghammare, 5-56, värme :p går inte de borrar ja möget
Postat: 19 april 2013, 21:53
av saile96
flaka-power skrev:saile96 skrev:flaka-power skrev:
fyfan.. men tack

detta lär bli intressant hur många fina svordommer som kommer finnas i garaget imon xd
före du börjar borra bort hela skruven så tkr jag du skall göra som jag sa i förra posten...
med misshandla me don osv? blev inte riktig klok på´t så är först testa me torx+slägghammare, 5-56, värme :p går inte de borrar ja möget
skruv på muttern några varv så du får något och slå på. sen tar du varmluftpistolen och värmer tills ramen börjar tappa färgen sen bankar du ordentligt på muttern så allt släpper. funkar inte de så spruta på ordentligt me oxidlösare och upprepa prossesen dagen efter. de ska gå utan att måsta borra bort den.
Postat: 19 april 2013, 22:06
av flaka-power
saile96 skrev:flaka-power skrev:saile96 skrev:
före du börjar borra bort hela skruven så tkr jag du skall göra som jag sa i förra posten...
med misshandla me don osv? blev inte riktig klok på´t så är först testa me torx+slägghammare, 5-56, värme :p går inte de borrar ja möget
skruv på muttern några varv så du får något och slå på. sen tar du varmluftpistolen och värmer tills ramen börjar tappa färgen sen bankar du ordentligt på muttern så allt släpper. funkar inte de så spruta på ordentligt me oxidlösare och upprepa prossesen dagen efter. de ska gå utan att måsta borra bort den.
får la testa :p dock jävla segt behöva rengöra motorn för de itne ska va sån brandrisk

Postat: 19 april 2013, 22:53
av G-son
saile96 skrev:de ska gå utan att måsta borra bort den.
Ibland går det, ibland går det inte. Men jag menar absolut inte att han ska borra bort hela skruven, bara fimpa skallen & andra änden så det går få loss motorn ur ramen. När man fått loss den kommer man åt mycket bättre & kan använda helt andra mycket effektivare metoder - och man slipper riskera att förstöra grejer som är mycket lättare när den sitter kvar i ramen.
Postat: 21 april 2013, 03:27
av flaka-power
får se nu. ska testa värma osv å vill den inte lossna blir de såga av den så ja får den ur ramen. men nästa fråga. går det att använda en vanlig bult
(antingen helgängad alt. bara gängor en bit (
http://www.nek.uu.se/Utbildning/Grundut ... k/Bult.jpg) som är passande längd+stl eller måste ja köpa en ny? känns onödigt då vi har massa långa bultar som ej blir använda. de borde väl funka?
även om en ny kanske inte e så dyr, så känns de lite onödigt att lägga ner pengar på nåt man har hemma som kan passa
Postat: 21 april 2013, 11:58
av CaToXXo
flaka-power skrev:får se nu. ska testa värma osv å vill den inte lossna blir de såga av den så ja får den ur ramen. men nästa fråga. går det att använda en vanlig bult
(antingen helgängad alt. bara gängor en bit (
http://www.nek.uu.se/Utbildning/Grundut ... k/Bult.jpg) som är passande längd+stl eller måste ja köpa en ny? känns onödigt då vi har massa långa bultar som ej blir använda. de borde väl funka?
även om en ny kanske inte e så dyr, så känns de lite onödigt att lägga ner pengar på nåt man har hemma som kan passa
Har du en passande bult så kan du givetvis använda den.
Postat: 21 april 2013, 14:36
av flaka-power
CaToXXo skrev:flaka-power skrev:får se nu. ska testa värma osv å vill den inte lossna blir de såga av den så ja får den ur ramen. men nästa fråga. går det att använda en vanlig bult
(antingen helgängad alt. bara gängor en bit (
http://www.nek.uu.se/Utbildning/Grundut ... k/Bult.jpg) som är passande längd+stl eller måste ja köpa en ny? känns onödigt då vi har massa långa bultar som ej blir använda. de borde väl funka?
även om en ny kanske inte e så dyr, så känns de lite onödigt att lägga ner pengar på nåt man har hemma som kan passa
Har du en passande bult så kan du givetvis använda den.
okey

tacksen för allen svaren
