Sida 1 av 1

Diverse frågor om nya Rieju MRT -13

Postat: 17 april 2013, 20:38
av Harrre
Tjääna

Polarn skaffade nyss en helt ny Rieju MRT -13 som han, via mig, har lite frågor om :)

* Om jag inte minns fel så var röret delbart med tre skruvar förut. Men nu är det svetsat och vi undrar var de olika pluggarna sitter nu?

* Original går moppen 45-50, den känns väldigt strypt (jämförd med när min Derbi xtreme var original). Så vi tänkte dreva den lite, några förslag på bra drevning? Just nu är det 11/62 som jag minns det.

* Har ni andra råd om hur han ska få den lite piggare?

Ni kan få säga vad ni vill om moppen bara det hjälper oss att få lite översikt på vad som kan göras :)

Tack å hej!

Postat: 17 april 2013, 20:44
av AndreWidestedt
MRT:n var ju snygg nu! Om den lackas mattsvart skulle den va fett rå!

1. Men pluggen lär sitta i myningen (mot cylindern på röret) om röret inte är tredelat. Kom ihåg att byta upp dig ca 10~15 stl i munstycke om du pluggar ur.

2. Skaffa 13/52 eller 12/52.

3. Det gäller väl att plugga ur.

Postat: 17 april 2013, 20:51
av Harrre
AndreWidestedt skrev:MRT:n var ju snygg nu! Om den lackas mattsvart skulle den va fett rå!

1. Men pluggen lär sitta i myningen (mot cylindern på röret) om röret inte är tredelat. Kom ihåg att byta upp dig ca 10~15 stl i munstycke om du pluggar ur.

2. Skaffa 13/52 eller 12/52.

3. Det gäller väl att plugga ur.
Skönt att den sitter vid mynningen iaf, då blire hyfsat lätt :)

Jag ber om ursäkt men jag skrev 11/52, det är 11/62 jag menade. Rättade till det nu :)

Postat: 2 maj 2013, 17:28
av Chrille977
Om ni drar pluggen lär den knappast gå jätte mycket snabbare då den är cdi strypt, dreva samt kanske dra på ett nytt rör så kommer han komma i kanske 70-75, drog min plugg och den gör ca: 53 sen börjar den hacka som fan :(

Postat: 2 maj 2013, 17:33
av david96
Chrille977 skrev:Om ni drar pluggen lär den knappast gå jätte mycket snabbare då den är cdi strypt, dreva samt kanske dra på ett nytt rör så kommer han komma i kanske 70-75, drog min plugg och den gör ca: 53 sen börjar den hacka som fan :(
kanske för du måste byta munstycke med, cdi, lär väl strypa vid 10000 varv?

Postat: 2 maj 2013, 17:34
av AndreWidestedt
Chrille977 skrev:Om ni drar pluggen lär den knappast gå jätte mycket snabbare då den är cdi strypt, dreva samt kanske dra på ett nytt rör så kommer han komma i kanske 70-75, drog min plugg och den gör ca: 53 sen börjar den hacka som fan :(
Spelar ingen roll vilket rör han har om den är CDI strypt. Då är det bättre mer orginal röret som är starkare på låga varv och sen dreva 13/52 så får han lite fart.

Tips - köp en ny CDI om den är strypt, och skaffa munstycken också (köp ett sett, du ska ha circa 10 stl större munstycke än orginal)

Postat: 2 maj 2013, 17:37
av xytoo
Om jag inte har helt fel så har väll dom nya Rieju modellerna ECU och inte CDI ? :) eller det är kanske bara på dom gamla power up modellerna :)

Vilket gör att där går sladdar till förgasaren och den stryper varvtalet! ECU boxen är svin dyr, visst det går att borra i den men hur mycket som kan gå fel vågar jag inte svara på ! :)

Postat: 2 maj 2013, 18:41
av Chrille977
Ja dom har ECU men enligt twostroke så ska den här passa: http://www.twostroke.se/product.asp?product=30678. Finns ju video på hur man ska borra: http://www.youtube.com/watch?v=kzfAngBJjM0. Försöker just nu få upp min MRT i högre hastighet också! :)

Postat: 2 maj 2013, 19:31
av streamjr
borra är inte svårt och om hur många har ni läst om som har misslyckats? jag har då läst massor om att borra innan jag gjorde det på min och alla skrev att det var skit svårt och att man lätt kunde borra fel men jag har aldrig hört om någon som borrat fel, följ instruktionerna som går att hitta på google och täta ordentligt så kommer det inte vara några problem! har faktiskt läst om en kille som tog vinkelslipen och kapade av hörnet på sin ecu och den funkade efteråt så det är nog inte så lätt att borra fel som alla säger