Sida 1 av 2

70cc Hyper cylinder med 17,5 förgasare? på en drd pro

Postat: 17 april 2013, 19:50
av Drome
Hej jag undrar om det skulle gå och köra med en T:ex Hebo manston rev cylinder och min 17,5 förgasare eller skulle den gå skit dåligt? sen undrar jag om man förlorar märkbar effekt med en billigare vev?
och är det någon som vet om det är bra att ha en hyper cylinder som vardags cylinder, tänkte på hållbarhet och sånt?

tacksam för svar för ska kunna göra en beställnings lista till mitt nya projekt!
/Drome

Postat: 17 april 2013, 20:00
av hyper963
jag skulle aldrig änns testat med 17.5mm förgasare på den cylindern tror du ska minst ha 21mm eller 24mm 24mm skulle jag tagit men om du vill satsa riktigt på effekt köp en 28mm förgasare

Re: 70cc Hyper cylinder med 17,5 förgasare? på en drd pro

Postat: 17 april 2013, 20:06
av CaToXXo
Drome skrev:Hej jag undrar om det skulle gå och köra med en T:ex Hebo manston rev cylinder och min 17,5 förgasare eller skulle den gå skit dåligt? sen undrar jag om man förlorar märkbar effekt med en billigare vev?
och är det någon som vet om det är bra att ha en hyper cylinder som vardags cylinder, tänkte på hållbarhet och sånt?

tacksam för svar för ska kunna göra en beställnings lista till mitt nya projekt!
/Drome
Den skulle gå med en 17,5mm förgasare. Men den skulle gå myycket bättre med en ~24mm.

Du förlorar ingen effekt alls av att välja en vev före en annan, alla vevar ger lika mycket effekt. Dom dyrare är dock oftast hållbarare, och ger mindre risk för vevlager-ras.

Hyper-cylindrar är ju väldigt högvarviga, och enligt min mening kanske inte optimalt som vardagscylinder. Hålla ska den väl göra dock.

Re: 70cc Hyper cylinder med 17,5 förgasare? på en drd pro

Postat: 17 april 2013, 20:10
av k-skåpet
CaToXXo skrev:
Drome skrev:Hej jag undrar om det skulle gå och köra med en T:ex Hebo manston rev cylinder och min 17,5 förgasare eller skulle den gå skit dåligt? sen undrar jag om man förlorar märkbar effekt med en billigare vev?
och är det någon som vet om det är bra att ha en hyper cylinder som vardags cylinder, tänkte på hållbarhet och sånt?

tacksam för svar för ska kunna göra en beställnings lista till mitt nya projekt!
/Drome
Den skulle gå med en 17,5mm förgasare. Men den skulle gå myycket bättre med en ~24mm.

Du förlorar ingen effekt alls av att välja en vev före en annan, alla vevar ger lika mycket effekt. Dom dyrare är dock oftast hållbarare, och ger mindre risk för vevlager-ras.

Hyper-cylindrar är ju väldigt högvarviga, och enligt min mening kanske inte optimalt som vardagscylinder. Hålla ska den väl göra dock.
Finns vevar med högre vevhuskompression vilket ökar effekten (hur mycket vågar jag dock inte säga)

Skulle rekomendera en MHR80, bra pulver och lågvarvigt. En riktigt bra vardagscylinder.

Re: 70cc Hyper cylinder med 17,5 förgasare? på en drd pro

Postat: 17 april 2013, 20:13
av CaToXXo
k-skåpet skrev:Finns vevar med högre vevhuskompression vilket ökar effekten (hur mycket vågar jag dock inte säga)
Hm... hur då om jag får fråga? Alltid kul att lära sig nya saker :)

Förövrigt håller jag med om din rekommendation om MHR80.

Re: 70cc Hyper cylinder med 17,5 förgasare? på en drd pro

Postat: 17 april 2013, 20:17
av LennartTuning
CaToXXo skrev:
k-skåpet skrev:Finns vevar med högre vevhuskompression vilket ökar effekten (hur mycket vågar jag dock inte säga)
Hm... hur då om jag får fråga? Alltid kul att lära sig nya saker :)

Förövrigt håller jag med om din rekommendation om MHR80.
själva vevhuskompet ökar inte effekten nämnvärt men de ökar flödet men en helt rund vev som fyller ut vevhuset bättre än en org. vilket ger bätre flöde och som i sin tur leder till mer effekt och varv.

även balanseringen på veven spelar in i hur en motor går. bättre vevar är oftast i hårdare metall vilket ger en stabilare vev om man jämnför med tex stylepro eller motoforce. dessa böjer sig reletivt enkelt.

Postat: 17 april 2013, 20:26
av Drome
tack för alla svar! men tänkte bara att jag skulle börja köra med 17,5 sen ska jag köpa 24 eller 26 när plånboken räcker till! men jag är ute efter jävligt mycket drag utan att den ska dra för mycket soppa och en 70 cylinder drar väl mindre en 80 cyllarna om man bortser från varven? rätta mig om jag har fel.

Postat: 17 april 2013, 20:28
av AndreWidestedt
[quote="Drome"]tack för alla svar! men tänkte bara att jag skulle börja köra med 17,5 sen ska jag köpa 24 eller 26 när plånboken räcker till! men jag är ute efter jävligt mycket drag utan att den ska dra för mycket soppa och en 70 cylinder drar väl mindre en 80 cyllarna om man bortser från varven? rätta mig om jag har fel.[/quote

Beror helt på charactären på cylindrarna, om du köper en hyper 70cc kommer den dra mer än en snäll 80cc. Men skulle säga dom där två cyllarna drar samma, om inte 80cc drar mindre.

Postat: 17 april 2013, 20:43
av Roxxen96
Drome skrev:tack för alla svar! men tänkte bara att jag skulle börja köra med 17,5 sen ska jag köpa 24 eller 26 när plånboken räcker till! men jag är ute efter jävligt mycket drag utan att den ska dra för mycket soppa och en 70 cylinder drar väl mindre en 80 cyllarna om man bortser från varven? rätta mig om jag har fel.
Råder dig att byta till större fögg direkt, har själva testat den kombinationen, Hebo (Manston Racing Rev) med 17,5 mm förgasare, den värmenöp när jag drog på. Så skulle inte sätta på cylindern föräns du bytt förgasare. Gick att köra lugnt med den, men att dra på är inget att rekomendera då den inte ger den kylning som KRÄVS. Köp 26 eller 28 mm förgasare, 24 om du vill vara lite snålare.

Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!

Postat: 17 april 2013, 20:58
av siiimooon
Det funkar bra, den varvar inte så mycket heller, man får väl växla vid 13-14k rpm..

Den behöver inte dra mer än en 80cc eller så heller, jag hade en portad Barikit 70cc (Drog PR70 och Manston..) men en massa skoj, blandannat 28mm förgasare, körde den på strax över 0,5l/mil.

Postat: 17 april 2013, 21:07
av Rexxy
Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det! :wink:

Postat: 18 april 2013, 19:32
av Drome
siiimooon skrev:Det funkar bra, den varvar inte så mycket heller, man får väl växla vid 13-14k rpm..

Den behöver inte dra mer än en 80cc eller så heller, jag hade en portad Barikit 70cc (Drog PR70 och Manston..) men en massa skoj, blandannat 28mm förgasare, körde den på strax över 0,5l/mil.
men jag har aldrig fatta om barikit är gjutjärn eller alu cylindrar alla säger olika :S

Postat: 18 april 2013, 19:35
av Drome
Rexxy skrev:
Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det! :wink:
men jag har faktiskt hört något om att om man har för liten förgasare så är det som att köra en för snålt inställd förgasare och det brukar värme nypa så tror det ligger något i det Roxxen säger.

Postat: 18 april 2013, 19:38
av Drome
Men vad säger ni att jag ska satsa på för cylinder, om jag ska ha så bra acc och den ska toppa 110-120 och den ska inte dra över 1L/mil ?

Postat: 18 april 2013, 19:40
av david96
Drome skrev:Men vad säger ni att jag ska satsa på för cylinder, om jag ska ha så bra acc och den ska toppa 110-120 och den ska inte dra över 1L/mil ?
billig 80cc sen porta den, vad för rör har du?

Postat: 18 april 2013, 19:41
av Roxxen96
Rexxy skrev:
Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det! :wink:
Jag motsäger absolut inte dina kunskaper, men kan tyvärr inte hålla med. Har märkt att den inre kylningen blir frukstansvärt mycket dåligare med mindre förgasare eftersom att flödet blir såpass upstoppat som det blir. Med tanke på Hebons varvillighet så gavs inte det flödet som krävdes och därav blev det som det blev. Självklart att mindre förgasare = mindre effekt, men kylningen blir så mycket sämre just pågrund av att flödet helt enkelt inte räcker till.

Postat: 18 april 2013, 19:58
av G-son
En stor förgasare flödar inte mycket om man inte gasar mycket. Enligt din logik borde alla motorer överhettas mer ju mindre man gasar, och störst problem får man på tomgång eftersom motorn får minst luft då. :?

Postat: 18 april 2013, 20:05
av Drome
david96 skrev:
Drome skrev:Men vad säger ni att jag ska satsa på för cylinder, om jag ska ha så bra acc och den ska toppa 110-120 och den ska inte dra över 1L/mil ?
billig 80cc sen porta den, vad för rör har du?
ja men det är väl betydlig mycket mer drag i hebon en va det är i tx: malossi replica eller? just nu har jag ett malossi supermoto replica och vet inte hur varvvilligt det röret är så det får jag testa mig fram men tänkte köpa ett pro race om det behövs. rör är inte det jag rättar mig efter för det kommer jag kanske till och med bygga ett avstämt, det är cylinder jag är intresserad av att vet och jag vill helst ligga på 18+ hk.

Postat: 18 april 2013, 20:08
av david96
stage 6 R/T bästa 70cc i min åsikt, vill ha en sådan ^^

vf inte köpa en 80cc sen porta den ? :S kommer antagligen gå bättre än hebon

det röret varvar typ som gianelle 2t

Postat: 18 april 2013, 20:15
av Drome
david96 skrev:stage 6 R/T bästa 70cc i min åsikt, vill ha en sådan ^^

vf inte köpa en 80cc sen porta den ? :S kommer antagligen gå bättre än hebon

det röret varvar typ som gianelle 2t
jag älskar också R/T men nu är det så att den passar inte på min moppe värkar det som för den finns inte på twostorke under min moppe model :(

men hebon varvar ju runt 14K original och en mallosi replica/ barikit 80cc varvar väl inte mer en runt 11-12 och då måste ju det löna sig att köpa hebon för dom ligger i typ samma prisklass alla, och jag slipper porta hebon, men kan man porta hebon så den varvar över 15K? eller är den typ max va den kan ge när den kommer ut ur fabrik?

Postat: 18 april 2013, 20:21
av david96
finns alltid förbättringsställen, men jag hade tagit 80'n och jo den går på de kan jag lova :P lita itne på twostroke allt går på med lite kunskap

Postat: 18 april 2013, 20:23
av Drome
david96 skrev:finns alltid förbättringsställen, men jag hade tagit 80'n och jo den går på de kan jag lova :P lita itne på twostroke allt går på med lite kunskap
ja men jag vill inte börja borra eller slipa upp motorblocket därför vågar jag inte prova R/T

Postat: 18 april 2013, 20:30
av Roxxen96
Erik_ skrev:En stor förgasare flödar inte mycket om man inte gasar mycket. Enligt din logik borde alla motorer överhettas mer ju mindre man gasar, och störst problem får man på tomgång eftersom motorn får minst luft då. :?
Varför valde du att dra paralellen mellan att ligga och pressa på 13000 - 14500 varv, gentemot att gasa lite eller att låta den stå på tomgång? Visst kunde det jag sa tolkas som det du sa. Men det är oerhörd stor skillnad att ligga på de höga varven som Hebo cylindern kan komma upp i, och det är just här som en 17,5 mm förgasare inte ger det flöde, kylning och smörjning som det faktiskt krävs. På lägre varv så är detta inget problem, utan detta är bara något som tillkommer när man kommer upp i dom varv som cylindern jobbar som bäst på, och detta är otroligt höga varvtal gentemot andra cylindrar. Frågan är då om du själv testat, eller om du bara går på dom kunskaper du har?

En liten förgasare som 17,5 mm GER inte det flöde som krävs på dessa höga varv, flödet räcker inte för att hålla den inre kylningen på en stadig nivå. Som jag sa så går det att köra lugnt med cylindern utan problem, men när man verkligen pressar och drar på så räcker det inte till.

Postat: 18 april 2013, 21:54
av siiimooon
Drome skrev:
siiimooon skrev:Det funkar bra, den varvar inte så mycket heller, man får väl växla vid 13-14k rpm..

Den behöver inte dra mer än en 80cc eller så heller, jag hade en portad Barikit 70cc (Drog PR70 och Manston..) men en massa skoj, blandannat 28mm förgasare, körde den på strax över 0,5l/mil.
men jag har aldrig fatta om barikit är gjutjärn eller alu cylindrar alla säger olika :S
Barikit finns i både alu och gjutjärn.
Barikit 74cc Racing hade jag, lätt den vassaste cylindern jag haft! Fast den var ju ganska portad också..
Varken Prorace, Manston Racing, Manston Red Revo, eller portade Replicor har gått lika bra som den.

Postat: 18 april 2013, 22:01
av k-skåpet
Drome skrev:ja men det är väl betydlig mycket mer drag i hebon en va det är i tx: malossi replica eller? just nu har jag ett malossi supermoto replica och vet inte hur varvvilligt det röret är så det får jag testa mig fram men tänkte köpa ett pro race om det behövs. rör är inte det jag rättar mig efter för det kommer jag kanske till och med bygga ett avstämt, det är cylinder jag är intresserad av att vet och jag vill helst ligga på 18+ hk.
skulle jag nog inte säga, drar min polare med manston revolution rätt bra med MHRen

Postat: 19 april 2013, 17:00
av potog
Rexxy skrev:
Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det! :wink:
bensin kyler!

du vill alltid hitta rätt blandning mellan luft och bensin.

störa förgasare betyder med luft.... mer luft betyder mer bensin.

"mer bensin betyder bättre kylning"

tack och hej lever pastej :P

för övrigt så har Hebo manson avgasport på 194 och R/T 193 kan va bra å veta...

Postat: 19 april 2013, 18:10
av Drome
så ni påstår att om jag köper t.ex http://www.twostroke.se/product.asp?product=12449 den här cylindern och så portar någon kunnig den till mig t.ex Potog så kommer den dra hebon och mk sp3 och pr3? :o

Postat: 19 april 2013, 18:45
av david96
jupp

Postat: 19 april 2013, 22:14
av Rexxy
potog skrev:
Rexxy skrev:
Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det! :wink:
bensin kyler!

du vill alltid hitta rätt blandning mellan luft och bensin.

störa förgasare betyder med luft.... mer luft betyder mer bensin.

"mer bensin betyder bättre kylning"

tack och hej lever pastej :P

för övrigt så har Hebo manson avgasport på 194 och R/T 193 kan va bra å veta...
Absolut, bensin kyler! Det vet vi alla!

Men en för liten förgasare kan inte få en motor att nypa.. Med en mindre förgasare får du bara helt enkelt mindre effekt. Som resulterar i mindre värme som måste bort.

Man kan varva 18.000rpm med t,ex en 24mm förgasare, vilket är "samma" sak som 10.000rpm med 17.5mm. Det ger ungefär samma lufthastighet genom förgasaren, om motorn håller samma volumetriska effektivitet vid bägge varvtalen.

Och hur många rasar sina hojar med t.ex 12mm förgasare med effektrörsmoppar på 12-13000rpm? Visst, inte lika mycket effekt.

Men poängen är att du kan köra med små förgasare på höga varvtal. Effekten blir bara mindre.. Kan skilja upp emot 2-3 hästar med fel förgasare. Om inte mer!

En förgasarbil (låt oss säga volvo 740) ligger på 2300cc, med runda 113hk. Har bara 45mm förgasare. Skulle inte dens interna kylning nypa skiten direkt?

Postat: 19 april 2013, 23:33
av NOName?
rätta mig om jag har fel men kyler inte bensin ner motorn också?

är på telefonen så orkar inte läsa allt

Postat: 19 april 2013, 23:45
av Rexxy
NOName? skrev:rätta mig om jag har fel men kyler inte bensin ner motorn också?

är på telefonen så orkar inte läsa allt
inläggen ovanför dig, jo. Bensin kyler motorn.

Postat: 24 april 2013, 12:46
av Drome
nu tror jag att jag har bestämt mig för att jag ska köpa den här cylindern http://www.twostroke.se/product.asp?product=12449 men då undrar jag om den kommer gå på min 17,5 mm förgasare eller kommer jag behöva köpa 24mm för att den ska gå över huvud taget? och en liten sista fråga, är den här cylinder alu eller gjutjärn?

Postat: 24 april 2013, 12:53
av byYn
Gjutjärn. Och ja det kommer fungera. Men som tidigare sagt så är det såklart bättre för både prestanda och kylning med en större förgasare.

Postat: 24 april 2013, 13:09
av Drome
byYn skrev:Gjutjärn. Och ja det kommer fungera. Men som tidigare sagt så är det såklart bättre för både prestanda och kylning med en större förgasare.
okej men är det mer värt att köps en alu cylinder då? och går det att porta gjutjärns cylindrar?

Postat: 24 april 2013, 13:35
av david96
Drome skrev:
byYn skrev:Gjutjärn. Och ja det kommer fungera. Men som tidigare sagt så är det såklart bättre för både prestanda och kylning med en större förgasare.
okej men är det mer värt att köps en alu cylinder då? och går det att porta gjutjärns cylindrar?
Går att porta båda gjutjärn är bara jobbigare för de är ett hårdare material