Sida 1 av 1

Försämrat axx och toppfart!

Postat: 16 april 2013, 21:37
av Zorpox
Jag har fått ett problem med min Aerox -11. jag har haft trimdelar på sedan jag fick moppen. Det är ett Yasuni Scooter Z rör och 4g vikter, resten i motorn är original. i början så gick moppe skit bra, grymt axx och toppfarten var runt 70-75 km/h (enligt hastighetsmätaren). men nu för typ 2 veckor sen så har den börjat gå väldigt konstigt! den är väldigt seg på att komma iväg(vilket den inte var förut alls), och toppfarten har minskat väldigt mycket! nu går den knappt i 60 km/h. Och den har sämst axx!! och på toppfarten så börjar det låta från moppen, vet inte om det är variatorn och från motorn. men det är ett skramlande ljud. jag har ingen amning vad som har hänt, från att gå svin bra till att gå skit! Bara sådär!
jag skulle uppskatta om nån kunde hjälpa mig och kanske vet vad felet är!
behöver jag byta munstycke tror ni? är det felet kanske?

Postat: 16 april 2013, 21:39
av 2stroke
Kan börja med att fråga :

När fick du moppen?
När brukade du den första gången?
Om 2012 under sommaren/hösten, när ställde du av den, samt uppstod problemen bara när du började köra i år (2013)?

Postat: 16 april 2013, 21:40
av citrouz
Byt upp 5-10 str. i munstycke. Har du öppnat variatorn och kollat ens? Remmen kan va sliten, eventuellt remslir

Postat: 16 april 2013, 21:42
av Zorpox
Moppen är en 2011:a men uttagen 2012.
jag brukade den för i oktober 2012!
jag ställde aldrig av den, jag har kört med den hela vintern(utan problem)!
fast kan det vara ett problem att köra med moppen på vintern?

Postat: 16 april 2013, 21:45
av citrouz
Zorpox skrev:Moppen är en 2011:a men uttagen 2012.
jag brukade den för i oktober 2012!
jag ställde aldrig av den, jag har kört med den hela vintern(utan problem)!
fast kan det vara ett problem att köra med moppen på vintern?
hmm, min hade faktiskt lika symptom.. fast min började med dålig axx och toppfart. sen gick den nästan inte(på vintern) jag rengjorde förgasren, bytte upp i munstycke från 62 till 72 och satte på öppet luftfilter, då jävlar gick hon som en klocka

Postat: 16 april 2013, 21:47
av Zorpox
Tror du att det skulle kunna funka för min moppe också? I såna fall hade det ju varit grymt!
och vad menar du med ett öppet luftfilter haha? jag är inte jätte kunnig så att :)

Postat: 16 april 2013, 21:55
av citrouz
Kanske, om du har möjlighet så lägg upp en video på hur moppen låter hela registret, från 0 till toppfart alltså.

Istället för en luftburk som renar luften som ska in i förgasaren, så har man ett öppet filter utan luftburk. Om du är okunnig, så kan du behöva ta hjälp av någon för att rengöra förgasaren och det, men gör det mesta själv så att du lär dig! :)

Postat: 16 april 2013, 21:55
av 2stroke
Zorpox skrev:Moppen är en 2011:a men uttagen 2012.
jag brukade den för i oktober 2012!
jag ställde aldrig av den, jag har kört med den hela vintern(utan problem)!
fast kan det vara ett problem att köra med moppen på vintern?
Kan bero på att det blivit varmare nu, att den behöver lite större munstycke, testa att byta upp dig några storlekar. Fast å andra sidan bör det inte bli så över natten, vet inte om man vågar säga att något kan ha tagit skada av att du kört på (antagligen) originalmunstycke, men det är ju svårt att veta utan att öppna upp.

Gör som så att du tar och badar förgasaren i lite bensin (ta en 1.5l Cola-flaska, klipp av på mitten ungefär, fyll med bensin, skruva av flottörkopp, flottör, munstycken m.m från förgasaren, lägg i), går den inte bra efter det så kan du i första hand försöka höja nålen (sänk clipset på nålen), om inte det funkar så byt till större munstyckesstorlek... Eller så kan du testa att höja nålen innan du rengör förgasaren

Postat: 16 april 2013, 22:04
av Zorpox
Okej jag får testa detta!! :)
men en bra idé är att skaffa nytt munstycke va?

plus, min kompis sa att kolvringarna kan ha hamnat snett och det är det som gör det där skramlande ljudet i motorn. tror ni att det kan vara så? :O

Postat: 16 april 2013, 22:12
av citrouz
Zorpox skrev:Okej jag får testa detta!! :)
men en bra idé är att skaffa nytt munstycke va?

plus, min kompis sa att kolvringarna kan ha hamnat snett och det är det som gör det där skramlande ljudet i motorn. tror ni att det kan vara så? :O
nja, skulle gått sämre då

Postat: 16 april 2013, 22:18
av Zorpox
Okej men jag testar med att byta munstycke och rengöra förgasaren till att börja med, får se om den går som vanligt igen efter det! :)

Postat: 16 april 2013, 22:18
av citrouz
gör't

Postat: 17 april 2013, 12:09
av Zorpox
jag har inte haft moppen på service sen jag fick den, för farsan har inte orkat fixa det. tror du det skulle behövas? den har gått runt 300 mil!

Postat: 17 april 2013, 13:27
av AntonBernhardsson02
2stroke skrev:
Zorpox skrev:Moppen är en 2011:a men uttagen 2012.
jag brukade den för i oktober 2012!
jag ställde aldrig av den, jag har kört med den hela vintern(utan problem)!
fast kan det vara ett problem att köra med moppen på vintern?
Kan bero på att det blivit varmare nu, att den behöver lite större munstycke, testa att byta upp dig några storlekar. Fast å andra sidan bör det inte bli så över natten, vet inte om man vågar säga att något kan ha tagit skada av att du kört på (antagligen) originalmunstycke, men det är ju svårt att veta utan att öppna upp.

Gör som så att du tar och badar förgasaren i lite bensin (ta en 1.5l Cola-flaska, klipp av på mitten ungefär, fyll med bensin, skruva av flottörkopp, flottör, munstycken m.m från förgasaren, lägg i), går den inte bra efter det så kan du i första hand försöka höja nålen (sänk clipset på nålen), om inte det funkar så byt till större munstyckesstorlek... Eller så kan du testa att höja nålen innan du rengör förgasaren
är det inte tvärtom när det gäller munstycken på vintern och sommarn är det inte så att man ska höga på vintern och sänka på sommarn eller är det jag som fått det fel.

Postat: 17 april 2013, 14:09
av Demuz
AntonBernhardsson02 skrev:
2stroke skrev:
Zorpox skrev:Moppen är en 2011:a men uttagen 2012.
jag brukade den för i oktober 2012!
jag ställde aldrig av den, jag har kört med den hela vintern(utan problem)!
fast kan det vara ett problem att köra med moppen på vintern?
Kan bero på att det blivit varmare nu, att den behöver lite större munstycke, testa att byta upp dig några storlekar. Fast å andra sidan bör det inte bli så över natten, vet inte om man vågar säga att något kan ha tagit skada av att du kört på (antagligen) originalmunstycke, men det är ju svårt att veta utan att öppna upp.

Gör som så att du tar och badar förgasaren i lite bensin (ta en 1.5l Cola-flaska, klipp av på mitten ungefär, fyll med bensin, skruva av flottörkopp, flottör, munstycken m.m från förgasaren, lägg i), går den inte bra efter det så kan du i första hand försöka höja nålen (sänk clipset på nålen), om inte det funkar så byt till större munstyckesstorlek... Eller så kan du testa att höja nålen innan du rengör förgasaren
är det inte tvärtom när det gäller munstycken på vintern och sommarn är det inte så att man ska höga på vintern och sänka på sommarn eller är det jag som fått det fel.
nej det är korrekt

Postat: 17 april 2013, 14:21
av robb4n
Demuz skrev:
AntonBernhardsson02 skrev:
2stroke skrev: Kan bero på att det blivit varmare nu, att den behöver lite större munstycke, testa att byta upp dig några storlekar. Fast å andra sidan bör det inte bli så över natten, vet inte om man vågar säga att något kan ha tagit skada av att du kört på (antagligen) originalmunstycke, men det är ju svårt att veta utan att öppna upp.

Gör som så att du tar och badar förgasaren i lite bensin (ta en 1.5l Cola-flaska, klipp av på mitten ungefär, fyll med bensin, skruva av flottörkopp, flottör, munstycken m.m från förgasaren, lägg i), går den inte bra efter det så kan du i första hand försöka höja nålen (sänk clipset på nålen), om inte det funkar så byt till större munstyckesstorlek... Eller så kan du testa att höja nålen innan du rengör förgasaren
är det inte tvärtom när det gäller munstycken på vintern och sommarn är det inte så att man ska höga på vintern och sänka på sommarn eller är det jag som fått det fel.
nej det är korrekt

Hade också fått för mig att man ska höja till vintern..

Postat: 17 april 2013, 14:26
av citrouz
ROBBAN_Derbi skrev:
Demuz skrev:
AntonBernhardsson02 skrev: är det inte tvärtom när det gäller munstycken på vintern och sommarn är det inte så att man ska höga på vintern och sänka på sommarn eller är det jag som fått det fel.
nej det är korrekt

Hade också fått för mig att man ska höja till vintern..
jag med.. men okej