Sida 1 av 1
Topplocket läcker kylarvatten
Postat: 15 april 2013, 18:41
av Nutbreaker
Tjenare! köpte en ny cylinder (airsal 70 sport) och den läcker kylarvatten så det kommer in vatten i cylinderloppet och utanför.
har monterat om topplocket en gång men det är ändå samma problem så jag undrar vad det kan vara? packningen är lite för stor värkar det som så den går inte i helt så den kanske ligger utanför på nått sätt så att det inte blir tätt,
jag använder alla packningar som kom med cylindern förutom en rund svart packning som är väldigt liten, mindre än kolven men större än till tex pinnbultarna.
Hjälp uppskattas!
Postat: 15 april 2013, 19:17
av stunt 4 life
Så var det för mej också. Men ja köpte nya packningar på bike.se
Postat: 15 april 2013, 19:21
av Tobiiash
stunt 4 life skrev:Så var det för mej också. Men ja köpte nya packningar på bike.se
om det vore så dumt så ska dom ju skicka nya gratis..
Re: Topplocket läcker kylarvatten
Postat: 15 april 2013, 19:53
av SNODDAS15
Nutbreaker skrev:en rund svart packning som är väldigt liten, mindre än kolven men större än till tex pinnbultarna.
Är nog avgasports packning

Postat: 15 april 2013, 20:00
av Motard-Man
Har haft samma problem många gånger med Derbin.Den har läckt kylarvätska i cylindern och utanför många gånger.
Har använt samma topplockspackning flera gånger om. Hemligheten=silikontätningslim.
Står på tuben att det ej lämpar sig för topplock men det har funkat för mig

Pröva att smeta på lite av det nästa gång du lägger ihop cylindern och folj anvisningarna på förpackningen

Postat: 15 april 2013, 20:52
av Nutbreaker
Motard-Man skrev:Har haft samma problem många gånger med Derbin.Den har läckt kylarvätska i cylindern och utanför många gånger.
Har använt samma topplockspackning flera gånger om. Hemligheten=silikontätningslim.
Står på tuben att det ej lämpar sig för topplock men det har funkat för mig

Pröva att smeta på lite av det nästa gång du lägger ihop cylindern och folj anvisningarna på förpackningen

Tack för alla svar! silikontätningslim lät ju intressant, hur ska jag smeta på det? över packninganra? och kommer inte det fastna i kylarvattnet?
tycker det är konstigt att den yttersta packningen är typ för stor så att det aldrig går att få den helt i spåren
EDIT: spelar det någon roll vilken cylinderfotspacking man har? fick en 0.5mm och en 0.2 mm? jag satte dit 0.5 mm men vet inte om det har någon betydelse
Postat: 16 april 2013, 16:08
av Motard-Man
Nutbreaker skrev:Motard-Man skrev:Har haft samma problem många gånger med Derbin.Den har läckt kylarvätska i cylindern och utanför många gånger.
Har använt samma topplockspackning flera gånger om. Hemligheten=silikontätningslim.
Står på tuben att det ej lämpar sig för topplock men det har funkat för mig

Pröva att smeta på lite av det nästa gång du lägger ihop cylindern och folj anvisningarna på förpackningen

Tack för alla svar! silikontätningslim lät ju intressant, hur ska jag smeta på det? över packninganra? och kommer inte det fastna i kylarvattnet?
tycker det är konstigt att den yttersta packningen är typ för stor så att det aldrig går att få den helt i spåren
EDIT: spelar det någon roll vilken cylinderfotspacking man har? fick en 0.5mm och en 0.2 mm? jag satte dit 0.5 mm men vet inte om det har någon betydelse
Det beror helt på limfabrikatet och dess anvisningar på paketet.
Men det som jag använde så skulle man göra så här:
-Kolla så att topplocket inte är skevt, ifall=plana.
-Putsa rent alla anläggningsytor så att de är fria från smuts och fett.
-Dra en tunn sträng på alla ställen som behövs: mellan cylinder och motor, pinnbultshål, inre och yttre tätyta för cylindern, cylinderlocket(samma ställen som för cylindern).
-Låt limmet härda lite före du sätter delarna på plats(se limmets anvisningar)
-Placera cylindern så att den är "i botten" ovanpå motorn, lägg dit topp.packningen och sätt på topplocket.
-Spänn fast topplocket så pass hårt som det ska spännas enligt fabrikatören.
- Vänta en dag med att starta upp vidundret så att det hinner torka.
Postat: 17 april 2013, 16:20
av Nutbreaker
Motard-Man skrev:Nutbreaker skrev:Motard-Man skrev:Har haft samma problem många gånger med Derbin.Den har läckt kylarvätska i cylindern och utanför många gånger.
Har använt samma topplockspackning flera gånger om. Hemligheten=silikontätningslim.
Står på tuben att det ej lämpar sig för topplock men det har funkat för mig

Pröva att smeta på lite av det nästa gång du lägger ihop cylindern och folj anvisningarna på förpackningen

Tack för alla svar! silikontätningslim lät ju intressant, hur ska jag smeta på det? över packninganra? och kommer inte det fastna i kylarvattnet?
tycker det är konstigt att den yttersta packningen är typ för stor så att det aldrig går att få den helt i spåren
EDIT: spelar det någon roll vilken cylinderfotspacking man har? fick en 0.5mm och en 0.2 mm? jag satte dit 0.5 mm men vet inte om det har någon betydelse
Det beror helt på limfabrikatet och dess anvisningar på paketet.
Men det som jag använde så skulle man göra så här:
-Kolla så att topplocket inte är skevt, ifall=plana.
-Putsa rent alla anläggningsytor så att de är fria från smuts och fett.
-Dra en tunn sträng på alla ställen som behövs: mellan cylinder och motor, pinnbultshål, inre och yttre tätyta för cylindern, cylinderlocket(samma ställen som för cylindern).
-Låt limmet härda lite före du sätter delarna på plats(se limmets anvisningar)
-Placera cylindern så att den är "i botten" ovanpå motorn, lägg dit topp.packningen och sätt på topplocket.
-Spänn fast topplocket så pass hårt som det ska spännas enligt fabrikatören.
- Vänta en dag med att starta upp vidundret så att det hinner torka.
så du har inte packningar överhuvud taget?