Tjenare, jag har en Kawaskaki KMX 125:a som har väldigt dålig broms fram.
Det är sprillarns nya brombelägg, men jag har aldrig fått upp något tryck, du kan trycka bromsen in i handtaget utan att låsa hjulet. Jag har bytt olja och luftat flera flera gånger, jag har kollat efter yttre och inre läckage men inte hittat något. Nu har jag bytt hela handtaget och lånat ett handtag från en fiddy men samma resultat... Man får upp lite tryck så det blir hyfsat motstånd men inte alls tillräckligt.
Kan det vara bromsslagen som expanderar eller vad tror du?
Vixhall skrev:Tjenare, jag har en Kawaskaki KMX 125:a som har väldigt dålig broms fram.
Det är sprillarns nya brombelägg, men jag har aldrig fått upp något tryck, du kan trycka bromsen in i handtaget utan att låsa hjulet. Jag har bytt olja och luftat flera flera gånger, jag har kollat efter yttre och inre läckage men inte hittat något. Nu har jag bytt hela handtaget och lånat ett handtag från en fiddy men samma resultat... Man får upp lite tryck så det blir hyfsat motstånd men inte alls tillräckligt.
Kan det vara bromsslagen som expanderar eller vad tror du?
Inte så att det har kommit olja på bromsok/bromsskiva? Hade samma problem på min dåvarande cross, och samma problem på min nuvarande moped, och det är olja ifrån framgaffeln som läckt ner :p
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Det är inga yttre eller inre läckage, inte någon typ av olja på skivan eller beläggen, allt är i sin ordning förutom att jag aldrig får upp något tryck. Man kan lufta sig less. Kommer ut luft till en början sen när systemet är luftfritt så är det ändå så att det är kvar luft men man kan lufta sig less och det kommer ändå inte.
Nu har jag bytt bromsslang och det gav lysande resultat, nu får jag upp trycket och hjulet låser sig. Fortfarande för lite för att klara besiktning men ska köra in beläggen och göra en ordrentlig luftning.
Kan tillägga att bromsslangen ökade bara bromverkan med typ 10%, har tagit isär hela systemet och hittar inte ett fel!
Köpte ett komplett bromssystem från en granne. Var från en fiddy som hade liknande bromsok och satt dit, nu funkar det förutom att beläggen inte är inötta. Å när jag höll på att nöta in bromsbeläggen så far kopplingwiren, beställt ny från Lelles nu...