Yes. Men fortfarande är mitt förbannade problem med att den blir för varm, nya packboxar i vattenpumps axeln, ingen termostat har jag heller. Börjar bli riktigt irriterande. Några andra förslag?Erik_ skrev:Baserat på den beskrivningen, lyft av cylindern och kolla kolven. Brukar kunna bete sig så när man har misshandlat den lite för mycket.
kanske köpa en sån här om det hjälper?Roxxen96 skrev:Yes. Men fortfarande är mitt förbannade problem med att den blir för varm, nya packboxar i vattenpumps axeln, ingen termostat har jag heller. Börjar bli riktigt irriterande. Några andra förslag?Erik_ skrev:Baserat på den beskrivningen, lyft av cylindern och kolla kolven. Brukar kunna bete sig så när man har misshandlat den lite för mycket.
Hur vet du att den blir för varm? För att den nöp, eller var det nåt annat du syfta på?Roxxen96 skrev: Yes. Men fortfarande är mitt förbannade problem med att den blir för varm, nya packboxar i vattenpumps axeln, ingen termostat har jag heller. Börjar bli riktigt irriterande. Några andra förslag?
jag kom o tänka på en sak... har du flyttat tändningen från 0,5 till orginal?Roxxen96 skrev:Tjenare, satte idag på min Hebo (Manston Racing Rev) 71 cc cylinder. Fick helt nya packningar, längre pinnbultar och kolvbult samt clipps. Mätte upp squishen till 0,6 mm.
Satte dit allting som det skall sitta och jag tog bra tid på mig. Ingens stress och därav gjordes allting riktigt. Fyllde på med kylarvätska i omgångar och lufta systemet rejält. Ägnade cirka 20 minuter tills jag ansåg att det var klart och det fungerade bra.
Körde lite granna under dagen men ingen vidare hård körning. Men hade mina misstankar om att det inte skulle hålla när man drar på (Pessimistisk som man är), min kompis fick testköra den och han kom inte längre än nerför "tahults backen som det heter" där den började bööaa och sedan dö. Han stannade och kickade (Kicken var väldigt stumm) antagligen värmenypt. Han lät den stå en stund och svalna, efter en stund kickade han igen och då var det normalt. Dock var den totalt sten död (Ingen respons på att starta). Han testade istället att rulla igång den och den det var precis så att den ville gå igång, kom en avgassmäll också när han gjorde det. Fick igång den och körde hem till honom, där den nu står. Har inte haft tid eller ork för att riva ner motorn för att titta vad problemet kan vara, så nu vill jag att ni skall bomba in med ideer om vad det kan vara. Har inte rört något sen vi fick hit den. Känns ganska meningslöst att riva ner om man inte har den blekaste aning vad det kan bero på, annars är det la bara att kolla det gamla vanliga, stift, cylinder, membran etc etc.
Sista försökte jag rulla igång den och det ända responsen var att det blev en jävla smäll. Helt död när man försöker kicka förövrigt.
Derbi DRD Limited (D50bo motor)
Setup:
Hebo (Manston Racing Rev)
Metrakit Pro Race Pro 70 Thrower II
Dellorto PHVA 17,5 mm förgasare
100 munstycke
Original ostrypt cdi
11,6138 graders förtändning
Br8es tändstift
Väldigt tacksam för svar.
/ Roxxen96
Det är det ända jag kan tänka mig att överhettningen beror på eftersom de krånglat innan.CaToXXo skrev:Låter som att du skjutit topplockspackningen eller liknande, så du fått sämre komp.Hur vet du att den blir för varm? För att den nöp, eller var det nåt annat du syfta på?Roxxen96 skrev: Yes. Men fortfarande är mitt förbannade problem med att den blir för varm, nya packboxar i vattenpumps axeln, ingen termostat har jag heller. Börjar bli riktigt irriterande. Några andra förslag?
Roxxen96 skrev:Helt 100 procent rätt är den förmodligen inte, ska ta en titt på det. Vart inne på det också!Mura skrev:står inget om att ditt 100munstycke är rätt munstycke?
eller är den rätt inställd?
som du säkert vet så går den ju varm när den inte får tillräckligt
Tycker också att det låter som något tändfel iom att den baktänder. Men de förklarar inte att kicken kändes konstig. Kaaanske tände fel så kolven fick sig en snyting och det är därför motorn gick segt och baktänder, men de låter ganska otroligtsaile96 skrev:plocka av cylindern och se hur kolven mår. men tänder tändstiftet som det ska? låter som att gnistan jordar på fel ställe så inte bensinen kommer åt att antändas.
Roxxen96 skrev:Har nog hittat problemet. Tack för alla svar.