Derbi dog och ger avgassmällar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Derbi dog och ger avgassmällar

Inlägg av Roxxen96 »

Tjenare, satte idag på min Hebo (Manston Racing Rev) 71 cc cylinder. Fick helt nya packningar, längre pinnbultar och kolvbult samt clipps. Mätte upp squishen till 0,6 mm.

Satte dit allting som det skall sitta och jag tog bra tid på mig. Ingens stress och därav gjordes allting riktigt. Fyllde på med kylarvätska i omgångar och lufta systemet rejält. Ägnade cirka 20 minuter tills jag ansåg att det var klart och det fungerade bra.

Körde lite granna under dagen men ingen vidare hård körning. Men hade mina misstankar om att det inte skulle hålla när man drar på (Pessimistisk som man är), min kompis fick testköra den och han kom inte längre än nerför "tahults backen som det heter" där den började bööaa och sedan dö. Han stannade och kickade (Kicken var väldigt stumm) antagligen värmenypt. Han lät den stå en stund och svalna, efter en stund kickade han igen och då var det normalt. Dock var den totalt sten död (Ingen respons på att starta). Han testade istället att rulla igång den och den det var precis så att den ville gå igång, kom en avgassmäll också när han gjorde det. Fick igång den och körde hem till honom, där den nu står. Har inte haft tid eller ork för att riva ner motorn för att titta vad problemet kan vara, så nu vill jag att ni skall bomba in med ideer om vad det kan vara. Har inte rört något sen vi fick hit den. Känns ganska meningslöst att riva ner om man inte har den blekaste aning vad det kan bero på, annars är det la bara att kolla det gamla vanliga, stift, cylinder, membran etc etc.

Sista försökte jag rulla igång den och det ända responsen var att det blev en jävla smäll. Helt död när man försöker kicka förövrigt.

Derbi DRD Limited (D50bo motor)

Setup:

Hebo (Manston Racing Rev)
Metrakit Pro Race Pro 70 Thrower II
Dellorto PHVA 17,5 mm förgasare
100 munstycke
Original ostrypt cdi
11,6138 graders förtändning
Br8es tändstift

Väldigt tacksam för svar.

/ Roxxen96
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Baserat på den beskrivningen, lyft av cylindern och kolla kolven. Brukar kunna bete sig så när man har misshandlat den lite för mycket.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Erik_ skrev:Baserat på den beskrivningen, lyft av cylindern och kolla kolven. Brukar kunna bete sig så när man har misshandlat den lite för mycket.
Yes. Men fortfarande är mitt förbannade problem med att den blir för varm, nya packboxar i vattenpumps axeln, ingen termostat har jag heller. Börjar bli riktigt irriterande. Några andra förslag?
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Seenz »

Roxxen96 skrev:
Erik_ skrev:Baserat på den beskrivningen, lyft av cylindern och kolla kolven. Brukar kunna bete sig så när man har misshandlat den lite för mycket.
Yes. Men fortfarande är mitt förbannade problem med att den blir för varm, nya packboxar i vattenpumps axeln, ingen termostat har jag heller. Börjar bli riktigt irriterande. Några andra förslag?
kanske köpa en sån här om det hjälper? ;) http://www.twostroke.se/product.asp?product=11150
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Låter som att du skjutit topplockspackningen eller liknande, så du fått sämre komp.
Roxxen96 skrev: Yes. Men fortfarande är mitt förbannade problem med att den blir för varm, nya packboxar i vattenpumps axeln, ingen termostat har jag heller. Börjar bli riktigt irriterande. Några andra förslag?
Hur vet du att den blir för varm? För att den nöp, eller var det nåt annat du syfta på?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
gilerahjärnan
Varnad

Re: Derbi dog och ger avgassmällar

Inlägg av gilerahjärnan »

Roxxen96 skrev:Tjenare, satte idag på min Hebo (Manston Racing Rev) 71 cc cylinder. Fick helt nya packningar, längre pinnbultar och kolvbult samt clipps. Mätte upp squishen till 0,6 mm.

Satte dit allting som det skall sitta och jag tog bra tid på mig. Ingens stress och därav gjordes allting riktigt. Fyllde på med kylarvätska i omgångar och lufta systemet rejält. Ägnade cirka 20 minuter tills jag ansåg att det var klart och det fungerade bra.

Körde lite granna under dagen men ingen vidare hård körning. Men hade mina misstankar om att det inte skulle hålla när man drar på (Pessimistisk som man är), min kompis fick testköra den och han kom inte längre än nerför "tahults backen som det heter" där den började bööaa och sedan dö. Han stannade och kickade (Kicken var väldigt stumm) antagligen värmenypt. Han lät den stå en stund och svalna, efter en stund kickade han igen och då var det normalt. Dock var den totalt sten död (Ingen respons på att starta). Han testade istället att rulla igång den och den det var precis så att den ville gå igång, kom en avgassmäll också när han gjorde det. Fick igång den och körde hem till honom, där den nu står. Har inte haft tid eller ork för att riva ner motorn för att titta vad problemet kan vara, så nu vill jag att ni skall bomba in med ideer om vad det kan vara. Har inte rört något sen vi fick hit den. Känns ganska meningslöst att riva ner om man inte har den blekaste aning vad det kan bero på, annars är det la bara att kolla det gamla vanliga, stift, cylinder, membran etc etc.

Sista försökte jag rulla igång den och det ända responsen var att det blev en jävla smäll. Helt död när man försöker kicka förövrigt.

Derbi DRD Limited (D50bo motor)

Setup:

Hebo (Manston Racing Rev)
Metrakit Pro Race Pro 70 Thrower II
Dellorto PHVA 17,5 mm förgasare
100 munstycke
Original ostrypt cdi
11,6138 graders förtändning
Br8es tändstift

Väldigt tacksam för svar.

/ Roxxen96
jag kom o tänka på en sak... har du flyttat tändningen från 0,5 till orginal?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Vad för fögg har du? Låter som för liten min var sådana med men avgassmällde som ett as och nöp stup i kvarten med alla munstycken/filter/burk/utan osv
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

CaToXXo skrev:Låter som att du skjutit topplockspackningen eller liknande, så du fått sämre komp.
Roxxen96 skrev: Yes. Men fortfarande är mitt förbannade problem med att den blir för varm, nya packboxar i vattenpumps axeln, ingen termostat har jag heller. Börjar bli riktigt irriterande. Några andra förslag?
Hur vet du att den blir för varm? För att den nöp, eller var det nåt annat du syfta på?
Det är det ända jag kan tänka mig att överhettningen beror på eftersom de krånglat innan.
Tomtroell
Elmoped

Inlägg av Tomtroell »

Hände samma sak med min cross (85cc)
Den bara dog. Jag köpte nytt tändstift som hade lite varmare arbetstemperatur. Då funkade den igen :D
Peugeot Speedfighter 2 03 for the win :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Du menar inte kallare?
Så att det tål mer värme :D
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Tomtroell skrev:Hände samma sak med min cross (85cc)
Den bara dog. Jag köpte nytt tändstift som hade lite varmare arbetstemperatur. Då funkade den igen :D
Har Br8es nu. Så alltså 9 / 10?
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

står inget om att ditt 100munstycke är rätt munstycke?

eller är den rätt inställd?

som du säkert vet så går den ju varm när den inte får tillräckligt
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Mura skrev:står inget om att ditt 100munstycke är rätt munstycke?

Helt 100 procent rätt är den förmodligen inte, ska ta en titt på det. Vart inne på det också!
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

Roxxen96 skrev:
Mura skrev:står inget om att ditt 100munstycke är rätt munstycke?

Helt 100 procent rätt är den förmodligen inte, ska ta en titt på det. Vart inne på det också!

vet inte hur den backen ser ut men en teori är ju att han motorbromsat nerför backen och sen har den inte fått någon olja/bensin.
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

plocka av cylindern och se hur kolven mår. men tänder tändstiftet som det ska? låter som att gnistan jordar på fel ställe så inte bensinen kommer åt att antändas.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

saile96 skrev:plocka av cylindern och se hur kolven mår. men tänder tändstiftet som det ska? låter som att gnistan jordar på fel ställe så inte bensinen kommer åt att antändas.
Tycker också att det låter som något tändfel iom att den baktänder. Men de förklarar inte att kicken kändes konstig. Kaaanske tände fel så kolven fick sig en snyting och det är därför motorn gick segt och baktänder, men de låter ganska otroligt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

att den blir för varm... kan ju bero på att du har för liten förgasare....

du har cylinder å rör som kan varva 14k men du kör med 17,5a en fögg som passar med för 50cc som varvar 9k :)
vem fan e lennart?
ic0rn
Varnad

Inlägg av ic0rn »

Känns som att du har en aning för litet munstycke, kolla membran, kolla cylinder/kolv, kolla tändstift/gnista, kolla om någon jord släppt. Finns inte så mycket mer att göra, svårt för oss på ett forum att veta problemet, det är bara att felsöka.
-ic0rn
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

På min gamla aerox så var den så där också att den hackade och gick smällde som inåt tusan. Den var samt även väldigt svårstartad och alltså när den liksom fick en gnista så small det till riktigt ordentligt haha så de stämmer in lite på din beskrivning. Men dock för mig så var det typ att tändspolen hade hoppat ur i sin kontakt lite grann bara vilket ledde till de där orsakerna. Anledningen till att den att hade hoppat ur var att jag hade varit där och skulle trimma eller vad de var och antagligen kommit åt tändspolen. kanske inte är så för dig men min small som ett jävla monster och gick inte att starta och med tanke på att du hade mekat så kanske du kommit åt den med vad vet jag :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Har nog hittat problemet. Tack för alla svar.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Roxxen96 skrev:Har nog hittat problemet. Tack för alla svar.
säg va du tror det va då??? :D
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Roxxen96 skrev:Har nog hittat problemet. Tack för alla svar.

berätt för oss då va problemet var? :D
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab